هنرهای تجسمی در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:مدرسه هنرهای زیبا در مصر.png|بندانگشتی|مدرسه هنرهای زیبا در مصر]]
[[پرونده:مدرسه هنرهای زیبا در مصر.png|بندانگشتی|مدرسه هنرهای زیبا در مصر. برگرفته از سایت egypttoday، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.egypttoday.com/Article/4/103853/Memory-of-the-day-Egypt%E2%80%99s-School-of-Fine-Arts-launches]]
هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در [[مصر]] از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در [[قاهره]] آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.
هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در مصر از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در [[قاهره]] آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.
[[پرونده:رمسیس یونان.png|بندانگشتی|رمسیس یونان]]
[[پرونده:رمسیس یونان مصر.png|بندانگشتی|رمسیس یونان. برگرفته از سایت e-skop، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.e-skop.com/skopbulten/doguda-surrealizm/5468]]
در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد<ref>موسوعه مصرالحدیثة، ج8، ص121.</ref>. در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در اسکندریه، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود <ref>موسوعه مصرالحدیثة، ج8، ص123.</ref>.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص346-347.</ref>
در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). [[مصر]]: الهيئة العامة للكتاب، [https://www.moc.gov.sa/ وزارة الثقافة]، ج 8، ص121.</ref> در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در [[شهر اسکندریه مصر|اسکندریه]]، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). [[مصر]]: الهيئة العامة للكتاب، [https://www.moc.gov.sa/ وزارة الثقافة]، ج 8، ص123.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص346-347.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
[[هنرهای تجسمی در تایلند]]؛ [[هنرهای تجسمی در افغانستان]]؛ [[هنرهای تجسمی در سنگال]]؛ [[هنرهای تجسمی اردن]]؛ [[هنرهای تجسمی کوبا]]؛ [[هنرهای تجسمی در بنگلادش]]
*[http://wiki.icro.ir/%D9%87%D9%86%D8%B1_%D9%85%D8%B5%D8%B1 هنر مصر]  
 
*[[هنرهای تجسمی در افغانستان]]  
== کتابشناسی ==
==کتابشناسی==
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۴

مدرسه هنرهای زیبا در مصر. برگرفته از سایت egypttoday، قابل بازیابی ازhttps://www.egypttoday.com/Article/4/103853/Memory-of-the-day-Egypt%E2%80%99s-School-of-Fine-Arts-launches

هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در مصر از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در قاهره آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.

رمسیس یونان. برگرفته از سایت e-skop، قابل بازیابی ازhttps://www.e-skop.com/skopbulten/doguda-surrealizm/5468

در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد.[۱] در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در اسکندریه، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود.[۲][۳]

نیز نگاه کنید به

هنرهای تجسمی در تایلند؛ هنرهای تجسمی در افغانستان؛ هنرهای تجسمی در سنگال؛ هنرهای تجسمی اردن؛ هنرهای تجسمی کوبا؛ هنرهای تجسمی در بنگلادش

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8، ص121.
  2. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8، ص123.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص346-347.