نخستین فیلم سینمایی ساخت چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از [[هنر اپرای سنتی پکن|نمایش های مشهور اپرای پکن]] با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت های خارجی بودند که در عرصه ی صنعت فیلم [[چین]] فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام های«فِنگ تی[[ورود صنعت سینما در چین# ftn2|(Fengti]])» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در [[شانگهای]] که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ی1920، چینی ها شیوه ی تهیه و تولید فیلم را از تکنیسین های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ [[آمریکا]] در صنعت فیلم [[چین]] تا دو دهه ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت های بزرگ تولید فیلم [[چین]] از جمله«کمپانی فیلم مینگ شینگ(<small>Mingxing Film Company)</small>» و «کمپانی فیلم تیَنای( <small>Tianyi Film Compani)</small>» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ شینگ» به تولید فیلم های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم های ساخت کمپانی تیانای هستند. در دهه ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در [[شانگهای]] رشد کرد و فیلم هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستانهای تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست چین]] هم در دهه ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگجو[[ورود صنعت سینما در چین# ftn3|(Dian Ying Zhuo]])»، فیلمهایی با ایده های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلمها معمولاً دارای ملودرام هایی با نکتههای اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشمهای بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراهها» (۱۹۳۷) از «شِنزیلینگ»، از جمله ی این فیلم ها بود. | نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از [[هنر اپرای سنتی پکن|نمایش های مشهور اپرای پکن]] با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت های خارجی بودند که در عرصه ی صنعت فیلم [[چین]] فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام های«فِنگ تی[[ورود صنعت سینما در چین# ftn2|(Fengti]])» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در [[شانگهای]] که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ی1920، چینی ها شیوه ی تهیه و تولید فیلم را از تکنیسین های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ [[آمریکا]] در صنعت فیلم [[چین]] تا دو دهه ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت های بزرگ تولید فیلم [[چین]] از جمله«کمپانی فیلم مینگ شینگ(<small>Mingxing Film Company)</small>» و «کمپانی فیلم تیَنای( <small>Tianyi Film Compani)</small>» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ شینگ» به تولید فیلم های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم های ساخت کمپانی تیانای هستند. در دهه ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در [[شانگهای]] رشد کرد و فیلم هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستانهای تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست چین]] هم در دهه ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگجو[[ورود صنعت سینما در چین# ftn3|(Dian Ying Zhuo]])»، فیلمهایی با ایده های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلمها معمولاً دارای ملودرام هایی با نکتههای اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشمهای بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراهها» (۱۹۳۷) از «شِنزیلینگ»، از جمله ی این فیلم ها بود. | ||
با حمله ی [[ژاپن]] به [[چین|چپن]] در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال [[شانگهای]]، صنعت فیلم [[چین]] به هنگکنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راهاندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلمها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل میداد. فیلم هایی همچون«رود بهاری به سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگشان»، «هزاران نور»، «کلاغ ها و گنجشک ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می روند. در سال 1935، نخستین جایزه ی بین المللی جشنواره ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. | با حمله ی [[ژاپن]] به [[چین|چپن]] در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال [[شانگهای]]، صنعت فیلم [[چین]] به هنگکنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راهاندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلمها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل میداد. فیلم هایی همچون«رود بهاری به سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگشان»، «هزاران نور»، «کلاغ ها و گنجشک ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می روند. در سال 1935، نخستین جایزه ی بین المللی جشنواره ی [[مسکو]] به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت. | ||
شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم هایی فارغ از پیام های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه ی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حاکمیت کمونیست ها]] تولید کرد که به عنوان یکی از بزرگترین فیلم های [[سیر تحول سینمای چین|تاریخ سینمای چین]] شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|رژیم کمونیستی]]، از ادامه ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره ی«جایزه ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ [[چین]] را به خود اختصاص داد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم هایی فارغ از پیام های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه ی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حاکمیت کمونیست ها]] تولید کرد که به عنوان یکی از بزرگترین فیلم های [[سیر تحول سینمای چین|تاریخ سینمای چین]] شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|رژیم کمونیستی]]، از ادامه ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره ی«جایزه ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ [[چین]] را به خود اختصاص داد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.]</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[هنر در چین]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[سیر تحول سینمای چین]]؛ [[ورود صنعت سینما در چین]]؛ [[آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی]]؛ [[صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها]] | |||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = | ||
<references /> | |||
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۴۵
نخستین فیلم چینی، در سال 1905میلادی، با فیلمبرداری از یکی از نمایش های مشهور اپرای پکن با عنوان«فتح کوه» ساخته شد. پس از آن، برای ده سال این شرکت های خارجی بودند که در عرصه ی صنعت فیلم چین فعال بودند و تولید فیلم داخلی دیگری صورت نگرفت. در دهه ی1910، دو استودیو تولید فیلم بنام های«فِنگ تی(Fengti)» و «آسیا» تاسیس شدند. بنیانگذار استودیوی فیلم آسیا، فردی آمریکایی بود که نخستین فیلم خود را در شانگهای که مرکز تولید فیلم بود، با عنوان«زوج نا سازگار» ساخت. در دهه ی1920، چینی ها شیوه ی تهیه و تولید فیلم را از تکنیسین های آمریکایی فرا گرفتند، ولی نفوذ آمریکا در صنعت فیلم چین تا دو دهه ی بعد ادامه یافت. در این دوره بود که شرکت های بزرگ تولید فیلم چین از جمله«کمپانی فیلم مینگ شینگ(Mingxing Film Company)» و «کمپانی فیلم تیَنای( Tianyi Film Compani)» فعالیت خود را آغاز کردند. کمپانی«مینگ شینگ» به تولید فیلم های کمدی پرداخت که فیلم«عشق کارگران» از تولیدات این کمپانی بوده است. فیلم داستانی بلند«یتیم پدر بزرگ را نجات می دهد» و «مار سفید»(1926) هم از فیلم های ساخت کمپانی تیانای هستند. در دهه ی1920 که دولت در گیر منازعات سیاسی داخلی بود، سینمای تجاری در شانگهای رشد کرد و فیلم هایی با موضوع هنرهای رزمی، داستانهای تخیلی، اپرای سنتی تولید و به بازار عرضه شد. حزب کمونیست چین هم در دهه ی۱۹۳۰میلادی، با تشکیل یک گروه فیلم سازی به نام«دیَن اینگجو(Dian Ying Zhuo)»، فیلمهایی با ایده های چپی-لیبرالی با کیفیت هنری قابل قبولی تولید کرد. این فیلمها معمولاً دارای ملودرام هایی با نکتههای اجتماعی و چاشنی ضد ژاپنی بودند. «کرم ابریشمهای بهاری» (۱۹۳۳) از «جِنگ بوگائو»، «الهه» (۱۹۳۴؛ صامت) از «وویُن گانگ»، «بزرگراه» (۱۹۳۴)، از «سون یو»، «فرشته ی خیابانی» (۱۹۳۷) و «چهارراهها» (۱۹۳۷) از «شِنزیلینگ»، از جمله ی این فیلم ها بود.
با حمله ی ژاپن به چپن در ۱۹۳۷ میلادی و اشغال شانگهای، صنعت فیلم چین به هنگکنگ منتقل شد. در سال ۱۹۴۵میلادی، با راهاندازی مجدد تولید فیلم در سرزمین اصلی، موضوع اصلی فیلمها را فجایع جنگ و اشغال تشکیل میداد. فیلم هایی همچون«رود بهاری به سوی شرق جاری است» (۱۹۴۷) از «کاری چوشنگ» و «جِنگ جونلی» و فیلم«هشتاد هزار مایل ابر و ماه» (۱۹۴۷) از «شی دُنگشان»، «هزاران نور»، «کلاغ ها و گنجشک ها» از تولیدات سینمایی این دوره به شمار می روند. در سال 1935، نخستین جایزه ی بین المللی جشنواره ی مسکو به فیلم«آواز مرد ماهیگیر» تعلق گرفت.
شرکت فیلم(فرهنگ)، در همین مقطع به تولید فیلم هایی فارغ از پیام های سیاسی پرداخت و فیلم«بهار در شهر کوچک» را به کارگردانی«فِی مو» در سال 1948، و در آستانه ی حاکمیت کمونیست ها تولید کرد که به عنوان یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ سینمای چین شناخته شده است. این فیلم که با روی کار آمدن رژیم کمونیستی، از ادامه ی نمایش آن جلوگیری شد، در جشنواره ی«جایزه ی فیلم هنگ کنگ» در سال2004، جایزه ی برترین فیلم چینی زبان تاریخ چین را به خود اختصاص داد[۱].
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ سیر تحول سینمای چین؛ ورود صنعت سینما در چین؛ آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی؛ صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.