ادبیات ژاپنی در دوران نارا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۶: | خط ۶: | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[ادبیات ژاپنی]]؛ [[ادبیات کلاسیک ژاپنی]] | |||
== منبع اصلی == | |||
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص218-241. | |||
== نویسندگان مقاله == | |||
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری | |||
[[رده:ادبیات]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۲۳
دوران نارا که بخش پایانی دوره کهن است عصر آغاز ارتباط منظم ژاپن با قاره آسیا است. فرستادگانی به کره و چین اعزام میشدند و ژاپن در حال آموختن و جذب فرهنگ آسیایی بود. شهر نارا پایتخت بود و یافتههای باستانشناختی نشان دادهاند که آموزگاران بسیاری از خارج از ژاپن در نارا ساکن بودند و به شغل آموزش علوم و هنرهای گوناگون اشتغال داشتند. نخستین کتابهای در دست به زبان ژاپنی در این دوره نوشته شدهاند و برخی از این آثار در شکلگیری هویت ملی ژاپنیها نقش مهمی داشتهاند.
دو کتاب بسیار مشهور این دوره در حوزه تاریخنگاری «کوجیکی» و «نیهونشوکی» هستند که کوجیکی را که نگارش آن سال 712 م به اتمام رسیده میتوان قدیمیترین کتاب به جا مانده از این دوره و قدیمیترین اثر ادبی و تاریخی کشور ژاپن دانست. دو کتاب «کوجیکی» و «نیهونشوکی» شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند. هر دو به دستور امپراطور وقت و برای ثبت تاریخ کشور نوشته شدهاند، هر دو تاریخ را از تاریخ اساطیری و آفرینش آسمانها و زمین و خدایان و ایجاد جزایر ژاپن و تولد نخستین امپراطور آغاز میکنند و تا اندکی پیش از دوران معاصر خود ادامه میدهند. کتاب «فودوکی» (『風土記』/fudoki) نیز در که در این دوران و سال 713 م تألیف شده، مجموعهای از اخبار و اطلاعات محلی درباره مناطق مختلف ژاپن است.
در زمینه شعر اما بدون تردید، مهمترین اثر دوران نارا کتاب «مانیوشو» قدیمیترین مجموعه شعر ژاپنی است. نگارش این کتاب در سال 759 م خاتمه یافته و شامل حدود 4500 شعر از شاعران مختلف است و انوع قالبهای شعری رایج آن زمان ژاپن از جمله اشعار بلند چوکا (長歌/Chōka) و اشعار کوتاه تانکا (短歌/Tanka) را در آن میتوان یافت. قالب تانکا در زمان تألیف مانیوشو قالبی جدید و در حال تکامل بوده است. این قالب 31 هجایی دارای پنج بند است که به ترتیب پنج، هفت، پنج، هفت و هفت هجا دارند. این قالب در طول قرون بعدی تبدیل به رایجترین قالب شعر کلاسیک ژاپن شد.
نیز نگاه کنید به
ادبیات ژاپنی؛ ادبیات کلاسیک ژاپنی
منبع اصلی
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص218-241.
نویسندگان مقاله
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری