انقلاب کوبا: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
= | [[پرونده:انقلاب بزرگ کوبا.jpg|جایگزین=انقلاب بزرگ کوبا|بندانگشتی|انقلاب بزرگ کوبا، قابل بازیابی از<nowiki/>https://english.elpais.com/news/abraham-lincoln/]] | ||
طی دهههای | طی دهههای 60 و 70، انقلاب [[کوبا]] نور امیدی برای کشورهای آمریکای لاتین به شمار میآمد. روشنفکران مشهوری همچون گابریل گارسیا مارکز، نویسنده کلمبیایی و برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1982، از این انقلاب دفاع کردند و حتی برای توسعه برنامههای آموزشی و فرهنگی در کوبا اهداهایی داشتند. به عنوان مثال، مارکز در سال 1986، کمکهای [[مالی]] زیادی برای تاسیس مدرسه بینالمللی سینما و تلویزیون سان آنتونیو دِ لُس بانیوس (Escuela Internacional de Cine, Televisión y Video de San Antonio de los Baños) انجام داد که در این مدرسه جوانان مستعد و فقیری از کشورهای مختلف آمریکای لاتین و همینطور آسیا و آفریقا تربیت میشدند. این مدرسه به مدرسه سه جهان (Escuela de Tres Mundos) نیز مشهور است. | ||
کوبای انقلابی از همان ابتدا به دنبال توسعه اجتماعی در کشور بود تا رفاه مردم را در زمینههای مختلف تامین نماید. لذا با تلاشهای بسیاری موفق شد تا توسعه اجتماعی قابل توجهی را تجربه نماید و در این راستا دستاوردهای اجتماعی بزرگی به شرح زیر بدست آورد: | |||
*آموزش رایگان برای تمامی مردم [[کوبا]] از پیش دبستان تا دانشگاه و سوادآموزی افراد بزرگسال بیسواد. در سال 1961 یک جنبش بزرگ سوادآموزی به جریان افتاد که درصد افراد باسواد در کوبا را به 99 درصد رساند. | |||
* همراه با آموزش رایگان، توسعه فرهنگی نیز رواج یافت و سعی شد تا سطح فرهنگی مردم افزایشیابد. کاسا دلاس آمریکاس (Casa de las Americas) تاسیس شد، موسسه ای که "به عنوان فضایی برای گردهمایی و گفت وگو، تحقیق و پژوهش، حمایت کردن، جایزه دادن و انتشار آثار نویسندگان، هنرمندان، موسیقیدانان، نمایشنامهنویسان و پژوهشگران ادبیات و هنر درنظر گرفته شد" (Rodríguez, 2006, 36). بعلاوه، موسسه کوبایی هنر و صنعت [[سینمای کوبا]] (ICAIC) تاسیس شد و در موسیقی نیز توسعه آنچه که "تروبای جدید کوبا" نام گرفت روی داد. | |||
* طرح سلامت ملی رایگان. مرگ و میر نوزادان کاهش یافت و امید به زندگی در بین مردم بالا رفت به حدی که این کشور را با کشورهای توسعه یافته از جمله ایالاتمتحده مقایسه میکنند،<ref>Chang-Rodríguez, E, (2006). Latinoamérica: su civili-zación y su cultura. P36.</ref> وعلیرغم اینکه بین سالهای 1962-1959 اکثر پزشکان و متخصصان مشاغل مختلف، کشور را ترک کردند، [[کوبا]] توانست با تربیت پزشکان جدید و متخصصان ورزیده، این کمبود را جبران نماید و خللی در سیستم سلامت این کشور ایجاد نشد. امروزه تعداد پزشکان کوبایی بسیار بیشتر از پزشکان سازمان جهانی بهداشت برای ارائه خدمات در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا، اوروگوئه و بولیوی دیده میشوند<ref>Chang-Rodríguez, E, (2006). Latinoamérica: su civili-zación y su cultura. P41.</ref>. دانشگاهی با نام مدرسه علوم پزشکی لاتینو آمریکانا (Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM)) نیز یکی دیگر از دستاوردهای کوبای انقلابی میباشد که در سال 1999 به دستور [[فیدل کاسترو]] تاسیس شد که امروزه از سراسر دنیا دانشجویان بسیاری را میپذیرد. | |||
* توزیع مجدد ثروت که بیشتر از همه، روستائیان و کشاورزان بهرهمند شدند. | |||
علیرغم پیشرفتهای فرهنگی و علمی و توسعه اجتماعی در [[کوبا]]، جناحهای مخالف دولت [[فیدل کاسترو|کاسترو]] که منافع خود را در خطر میدیدند و کشورهای ستیزهجویی چون ایالاتمتحده آمریکا انتقادات غیرمنطقی بسیاری نسبت به انقلاب [[کوبا]] دارند. این افراد معتقدند انقلاب [[کوبا]]، آزادیهای شخصی از جمله آزادی بیان و آزادی مطبوعات حذف کرده و برای ایجاد رعب و وحشت، نسبت به حبس روزنامهنگاران و رهبران مخالف حکومت اقدام نمودهاست. مخالفان [[فیدل کاسترو|کاسترو]] از مصادره اموال خصوصی انتقاد میکنند و معتقدند که وی با راهاندازی نوعی مدل اقتصادی باعث ایجاد کمبود مواد غذایی و مواد اولیه ضروری در کشور شدهاست و از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها کوتاهی نمیکند. اما ذکر این نکته ضروری است که این کشور انقلابی اگرچه با گذشت بیش از 50 سال از انقلاب با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان است، توانسته در رفع بسیاری از نیازهای جامعه [[کوبا]] از قبیل: بهداشت، آموزش و تفریحات رایگان، سوبسید برای اجاره مسکن و غذا موفق عمل نماید. | |||
البته وضعیت سخت اقتصادی در [[کوبا]] به تحریمهای دولت [[آمریکا]] نسبت به این کشور بر میگردد و از طرف دیگر، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق علت دیگری بود که باعث شد تا [[کوبا]] حمایتهای اقتصادی این کشور را از دست بدهد. اما با به قدرت رسیدن هوگو چاوز در ونزوئلا، امروزه [[کوبا]] از حمایت این کشور برای تامین نفت با قیمت مناسب بهرهمند شده است و از طرف دیگر، همراه با بولیوی به گروه آلبا پیوسته است که تعهدنامهای تجاری است و توسط ونزوئلا ارائه گردیده است. | |||
لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات اقتصادی کوبا و برخی مشکلات سیاسی در این کشور، عدهای از شهروندان کوبایی به دیگر کشورها از جمله [[ایالات متحده|ایالاتمتحده آمریکا]] مهاجرت نمودهاند، اما بسیاری در [[کوبا]] ماندند و با وجود گذشت بیش از پنج دهه از انقلاب [[کوبا]]، هنوز با حرارت و با جدیت به دنبال آرمانهای انقلاب هستند و از حمایت از کاستروها دست برنداشتهاند.<ref>حقروستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگی [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص55-59.</ref> | |||
لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات اقتصادی کوبا و برخی مشکلات سیاسی در این کشور، | |||
انقلاب | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[تاریخ کوبا]]؛ [[تاریخ معاصر کوبا]]؛ [[فیدل کاسترو]]؛ [[قیام مردم تونس]] | |||
== کتابشناختی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۲۷
طی دهههای 60 و 70، انقلاب کوبا نور امیدی برای کشورهای آمریکای لاتین به شمار میآمد. روشنفکران مشهوری همچون گابریل گارسیا مارکز، نویسنده کلمبیایی و برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1982، از این انقلاب دفاع کردند و حتی برای توسعه برنامههای آموزشی و فرهنگی در کوبا اهداهایی داشتند. به عنوان مثال، مارکز در سال 1986، کمکهای مالی زیادی برای تاسیس مدرسه بینالمللی سینما و تلویزیون سان آنتونیو دِ لُس بانیوس (Escuela Internacional de Cine, Televisión y Video de San Antonio de los Baños) انجام داد که در این مدرسه جوانان مستعد و فقیری از کشورهای مختلف آمریکای لاتین و همینطور آسیا و آفریقا تربیت میشدند. این مدرسه به مدرسه سه جهان (Escuela de Tres Mundos) نیز مشهور است.
کوبای انقلابی از همان ابتدا به دنبال توسعه اجتماعی در کشور بود تا رفاه مردم را در زمینههای مختلف تامین نماید. لذا با تلاشهای بسیاری موفق شد تا توسعه اجتماعی قابل توجهی را تجربه نماید و در این راستا دستاوردهای اجتماعی بزرگی به شرح زیر بدست آورد:
- آموزش رایگان برای تمامی مردم کوبا از پیش دبستان تا دانشگاه و سوادآموزی افراد بزرگسال بیسواد. در سال 1961 یک جنبش بزرگ سوادآموزی به جریان افتاد که درصد افراد باسواد در کوبا را به 99 درصد رساند.
- همراه با آموزش رایگان، توسعه فرهنگی نیز رواج یافت و سعی شد تا سطح فرهنگی مردم افزایشیابد. کاسا دلاس آمریکاس (Casa de las Americas) تاسیس شد، موسسه ای که "به عنوان فضایی برای گردهمایی و گفت وگو، تحقیق و پژوهش، حمایت کردن، جایزه دادن و انتشار آثار نویسندگان، هنرمندان، موسیقیدانان، نمایشنامهنویسان و پژوهشگران ادبیات و هنر درنظر گرفته شد" (Rodríguez, 2006, 36). بعلاوه، موسسه کوبایی هنر و صنعت سینمای کوبا (ICAIC) تاسیس شد و در موسیقی نیز توسعه آنچه که "تروبای جدید کوبا" نام گرفت روی داد.
- طرح سلامت ملی رایگان. مرگ و میر نوزادان کاهش یافت و امید به زندگی در بین مردم بالا رفت به حدی که این کشور را با کشورهای توسعه یافته از جمله ایالاتمتحده مقایسه میکنند،[۱] وعلیرغم اینکه بین سالهای 1962-1959 اکثر پزشکان و متخصصان مشاغل مختلف، کشور را ترک کردند، کوبا توانست با تربیت پزشکان جدید و متخصصان ورزیده، این کمبود را جبران نماید و خللی در سیستم سلامت این کشور ایجاد نشد. امروزه تعداد پزشکان کوبایی بسیار بیشتر از پزشکان سازمان جهانی بهداشت برای ارائه خدمات در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا، اوروگوئه و بولیوی دیده میشوند[۲]. دانشگاهی با نام مدرسه علوم پزشکی لاتینو آمریکانا (Escuela Latinoamericana de Medicina (ELAM)) نیز یکی دیگر از دستاوردهای کوبای انقلابی میباشد که در سال 1999 به دستور فیدل کاسترو تاسیس شد که امروزه از سراسر دنیا دانشجویان بسیاری را میپذیرد.
- توزیع مجدد ثروت که بیشتر از همه، روستائیان و کشاورزان بهرهمند شدند.
علیرغم پیشرفتهای فرهنگی و علمی و توسعه اجتماعی در کوبا، جناحهای مخالف دولت کاسترو که منافع خود را در خطر میدیدند و کشورهای ستیزهجویی چون ایالاتمتحده آمریکا انتقادات غیرمنطقی بسیاری نسبت به انقلاب کوبا دارند. این افراد معتقدند انقلاب کوبا، آزادیهای شخصی از جمله آزادی بیان و آزادی مطبوعات حذف کرده و برای ایجاد رعب و وحشت، نسبت به حبس روزنامهنگاران و رهبران مخالف حکومت اقدام نمودهاست. مخالفان کاسترو از مصادره اموال خصوصی انتقاد میکنند و معتقدند که وی با راهاندازی نوعی مدل اقتصادی باعث ایجاد کمبود مواد غذایی و مواد اولیه ضروری در کشور شدهاست و از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها کوتاهی نمیکند. اما ذکر این نکته ضروری است که این کشور انقلابی اگرچه با گذشت بیش از 50 سال از انقلاب با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان است، توانسته در رفع بسیاری از نیازهای جامعه کوبا از قبیل: بهداشت، آموزش و تفریحات رایگان، سوبسید برای اجاره مسکن و غذا موفق عمل نماید.
البته وضعیت سخت اقتصادی در کوبا به تحریمهای دولت آمریکا نسبت به این کشور بر میگردد و از طرف دیگر، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق علت دیگری بود که باعث شد تا کوبا حمایتهای اقتصادی این کشور را از دست بدهد. اما با به قدرت رسیدن هوگو چاوز در ونزوئلا، امروزه کوبا از حمایت این کشور برای تامین نفت با قیمت مناسب بهرهمند شده است و از طرف دیگر، همراه با بولیوی به گروه آلبا پیوسته است که تعهدنامهای تجاری است و توسط ونزوئلا ارائه گردیده است.
لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات اقتصادی کوبا و برخی مشکلات سیاسی در این کشور، عدهای از شهروندان کوبایی به دیگر کشورها از جمله ایالاتمتحده آمریکا مهاجرت نمودهاند، اما بسیاری در کوبا ماندند و با وجود گذشت بیش از پنج دهه از انقلاب کوبا، هنوز با حرارت و با جدیت به دنبال آرمانهای انقلاب هستند و از حمایت از کاستروها دست برنداشتهاند.[۳]
نیز نگاه کنید به
تاریخ کوبا؛ تاریخ معاصر کوبا؛ فیدل کاسترو؛ قیام مردم تونس
کتابشناختی
- ↑ Chang-Rodríguez, E, (2006). Latinoamérica: su civili-zación y su cultura. P36.
- ↑ Chang-Rodríguez, E, (2006). Latinoamérica: su civili-zación y su cultura. P41.
- ↑ حقروستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگی کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص55-59.