نظام آموزشی استان نیوفاوندلند کانادا: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
==== مقطع دکتری ==== | ==== مقطع دکتری ==== | ||
در این استان نیز دوره دکتری عالیترین دوره آموزشی موجود در دانشگاه است. لازمه ورود به این دوره پشت سر | در این استان نیز دوره دکتری عالیترین دوره آموزشی موجود در دانشگاه است. لازمه ورود به این دوره پشت سر گذاردن سه سال تحصیل پس از مقطع آموزشی کارشناسی ارشد، ارائه و دفاع از رساله دکتری و فعالیت در حوزه مرتبط با مطالعاتی میباشد. | ||
نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: در استان [[استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا|نیوفوندلند]] هیچگونه سهمیهبندی خاصی وجود ندارد و دانشجویان خارجی (به جز برخی از رشتهها که در آنها الویت تحصیل با شهروندان این استان است) قادرند بدون هیچگونه محدودیتی در دانشگاههای این استان تحصیل کنند. البته لازم به یادآوری است که دانشجویان خارجی برای ثبت نام در دانشگاه باید اجازهنامه اداره کار و مهاجرت [[کانادا]]، ویزای معتبر، ضامن مالی، توصیهنامه دانشگاهی یکی از مؤسسات آموزشی کانادایی، برگه معاینه پزشکی و گواهینامه صلاحیت زبانی را ارائه نمایند.<ref>Bindon, K., & Wilson, P. (1997). Newfoundland: More Canadian than British, but longer getting there. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 147-172). Garland Publishing.</ref> <ref>Jensen, S. (2002). Higher education in Newfoundland.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.353-356.</ref> | نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: در استان [[استان نیوفاندلند و لابرادور کانادا|نیوفوندلند]] هیچگونه سهمیهبندی خاصی وجود ندارد و دانشجویان خارجی (به جز برخی از رشتهها که در آنها الویت تحصیل با شهروندان این استان است) قادرند بدون هیچگونه محدودیتی در دانشگاههای این استان تحصیل کنند. البته لازم به یادآوری است که دانشجویان خارجی برای ثبت نام در دانشگاه باید اجازهنامه اداره کار و مهاجرت [[کانادا]]، ویزای معتبر، ضامن مالی، توصیهنامه دانشگاهی یکی از مؤسسات آموزشی کانادایی، برگه معاینه پزشکی و گواهینامه صلاحیت زبانی را ارائه نمایند.<ref>Bindon, K., & Wilson, P. (1997). Newfoundland: More Canadian than British, but longer getting there. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 147-172). Garland Publishing.</ref> <ref>Jensen, S. (2002). Higher education in Newfoundland.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.353-356.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]؛ [[نظام آموزشی استانهای کانادا]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۳۴
پیش از دانشگاه
دوره آموزش اجباری (مقدماتی) در این استان 11 سال است (5 تا 16 سالگی). نخستین مرحله، مقطع ابتدایی به مدت سه سال است (کودکان سنین 6 تا 9 سال). پس از آن دوره مقدماتی متوسطه (راهنمایی) است که طول تحصیل در آن پنج سال است (سنین 10 تا 15). سومین مرحله نیز آموزش متوسطه است که مدت تحصیل در آن سه سال است (سنین 16 تا 19).
دراین استان رایجترین روش ارزشیابی تحصیلی روش نمرهای از صفر تا 100 و ارزشیابی حروفی میباشد.
آموزش عالی
بررسیهایی که در سطح استان انجام شده است نشان میدهد که طی چند سال اخیر متوسط سن ورودیهای دانشگاه، بهویژه در آموزش تکمیلی (کارشناسی ارشد)، روبه افزایش نهاده است. اطلاعات آماری منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا نیز نشان میدهد که 49 درصد مردان و 34 درصد زنان این استان تحصیلات دانشگاهی دارند. در این بررسی 64 درصد پاسخگویان اعلام نمودند که تنها برای دستیابی به شغل مورد نظر خود وارد دانشگاه شدهاند. 31 درصد دیگر از آنان نیز هدف از ورود به دانشگاه را اخذ مدرک دانشگاهی عنوان کردهاند. 19 درصد رشتههای تحصیلی در دانشگاهها و 14 درصد رشتهها از طریق کالجها به دانشجویان ارائه شده است.
از جمله مؤسسات آموزش عالی این استان میتوان به دانشگاه ام.یو.ان (M.U.N.) و کالج استانی نیوفوندلند اشاره نمود. در این کالج برنامههای آموزشی متنوع وعلوم فنی و حرفهای به علاقهمندان ارائه میشود. گفتنی است که در کالج استانی نیوفوندلند دوره آموزش علوم دریایی و شیلات تحت نظارت دانشگاه ام.یو.ان برگزار میشود. مؤسسات آموزش عالی این استان نیز نظیر دیگر استانهای کشور به دو دسته تقسیم میشوند. یک دسته شامل مؤسساتی هستند که مجوز اعطای مدارک تحصیلی دارند. دانشگاه ام.یو.ان از این نمونه میباشد. دسته دیگر مؤسساتی میباشند که چنین مجوزی ندارند و تنها دورههای ناپیوسته آموزش دانشگاهی برگزار می کنند. از جمله این دانشگاهها میتوان به مؤسسات آموزش عالی فنی و حرفهای اشاره نمود. دانشگاه ام.یو.ان نیز نظیر سایر دانشگاهها از لحاظ مدیریت، برنامهریزی و سایر مقرارت دانشگاهی کاملاً مستقل است. مؤسسات آموزش فنی و حرفهای این استان هیأت مدیره (متشکل از نمایندگان واحد آموزش) دارند. علاوهبر مؤسسات دولتی پیش گفته، مؤسسات خصوصی دیگری نیز به امور آموزش عالی رسیدگی مینمایند.
مقاطع آموزش عالی
مقطع کارشناسی
اغلب رشتههای تحصیلی دانشگاههای نیوفوندلند به دریافت گواهی کارشناسی منتهی میگردد. این مقطع چهار سال به طول آلبرتامیانجامد. دوره تحصیلی سه ساله، موسوم به فوقدیپلم، به صورت ناپیوسته ارائه میشود. دوره تحصیلی فوق برای رشتههایی نظیر پرستاری، بازرگانی و آموزش به صورت پیوسته است و دانشجویان در پایان موفق به اخذ مدرک کارشناسی میشوند.
مقطع کارشناسی ارشد
دوره کارشناسی ارشد معمولاً یک سال است و افراد پس از اتمام دوره کارشناسی میتوانند در آن حضور یابند. دوره کارشناسی ارشد برای برخی از رشتههای تحصیلی، نظیر مدیریت بازرگانی، دو سال به طول میانجامد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان موظفاند، علاوهبر ارایه پایاننامه تحقیقاتی، در رشته تخصصی خود فعالیت تحقیقاتی نیز داشته باشند.
مقطع دکتری
در این استان نیز دوره دکتری عالیترین دوره آموزشی موجود در دانشگاه است. لازمه ورود به این دوره پشت سر گذاردن سه سال تحصیل پس از مقطع آموزشی کارشناسی ارشد، ارائه و دفاع از رساله دکتری و فعالیت در حوزه مرتبط با مطالعاتی میباشد.
نحوه پذیرش دانشجویان خارجی: در استان نیوفوندلند هیچگونه سهمیهبندی خاصی وجود ندارد و دانشجویان خارجی (به جز برخی از رشتهها که در آنها الویت تحصیل با شهروندان این استان است) قادرند بدون هیچگونه محدودیتی در دانشگاههای این استان تحصیل کنند. البته لازم به یادآوری است که دانشجویان خارجی برای ثبت نام در دانشگاه باید اجازهنامه اداره کار و مهاجرت کانادا، ویزای معتبر، ضامن مالی، توصیهنامه دانشگاهی یکی از مؤسسات آموزشی کانادایی، برگه معاینه پزشکی و گواهینامه صلاحیت زبانی را ارائه نمایند.[۱] [۲][۳]
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ نظام آموزشی استانهای کانادا
کتابشناسی
- ↑ Bindon, K., & Wilson, P. (1997). Newfoundland: More Canadian than British, but longer getting there. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 147-172). Garland Publishing.
- ↑ Jensen, S. (2002). Higher education in Newfoundland.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.353-356.