آموزش ابتدایی و متوسطه اردن در آیینه آمار: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « '''آموزش ابتدايي و متوسطه در آينه آمار:''' تعداد مدارس، کلاس ها و دانش آموزان و آموزگاران براساس نوع مدرسه و جنسيت. تعداد مدارس و شعب و دانش آموزان و آموزگاران براساس سيستم نظارت و جنس 2017/2018 مدارس براساس سيستم نظارت 2017/2018 {| class="wikitable" |'''مرجع نظا...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
* تعداد مدارس، کلاسها و دانشآموزان و آموزگاران براساس نوع مدرسه و جنسیت؛ | |||
* تعداد مدارس و شعب و دانشآموزان و آموزگاران براساس سیستم نظارت و جنس 2017/2018؛ | |||
* مدارس براساس سیستم نظارت 2017/2018؛ | |||
جدول شماره 2. تعداد مدارس و دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه | |||
تعداد مدارس | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |مرجع نظارت و جنسیت | ||
| | |تعداد مدارس | ||
| | |تعداد کلاسها | ||
| | |تعداد دانشآموزان | ||
| | |تعداد معلمها | ||
|- | |- | ||
| | |[[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت]] | ||
آموزش و پرورش | |||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۲۲: | خط ۱۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1391 | |1391 | ||
| | |17842 | ||
| | |645155 | ||
| | |32699 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|496 | |496 | ||
| | |20821 | ||
| | |733696 | ||
| | |53928 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|1948 | |1948 | ||
| | |12189 | ||
| | |0 | ||
| | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3835 | |3835 | ||
| | |50852 | ||
| | |1378841 | ||
| | |86627 | ||
|- | |- | ||
| | |مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۵۲: | خط ۴۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|40 | |40 | ||
| | |573 | ||
| | |14636 | ||
| | |1574 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|3 | |3 | ||
| | |69 | ||
| | |3392 | ||
| | |325 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|2 | |2 | ||
| | |29 | ||
| | |0 | ||
| | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|45 | |45 | ||
| | |671 | ||
| | |18028 | ||
| | |1899 | ||
|- | |- | ||
| | |آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۸۲: | خط ۷۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|82 | |82 | ||
| | |1530 | ||
| | |61764 | ||
| | |2187 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|70 | |70 | ||
| | |1484 | ||
| | |58399 | ||
| | |2175 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19 | |19 | ||
| | |173 | ||
| | |0 | ||
| | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|171 | |171 | ||
| | |3187 | ||
| | |120163 | ||
| | |4362 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۱۱۲: | خط ۱۰۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|52 | |52 | ||
| | |4621 | ||
| | |315185 | ||
| | |4069 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|10 | |10 | ||
| | |3197 | ||
| | |219624 | ||
| | |35925 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|3149 | |3149 | ||
| | |19349 | ||
| | |0 | ||
| | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3211 | |3211 | ||
| | |27167 | ||
| | |534809 | ||
| | |39994 | ||
|- | |- | ||
| | |جمع کل | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۱۴۲: | خط ۱۳۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1565 | |1565 | ||
| | |24566 | ||
| | |1036740 | ||
| | |40529 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|579 | |579 | ||
| | |25571 | ||
| | |1015101 | ||
| | |92353 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|5118 | |5118 | ||
| | |31740 | ||
| | |0 | ||
| | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|7262 | |7262 | ||
| | |81877 | ||
| | |2051841 | ||
| | |132882 | ||
|} | |}برای مطالعه بیشتر آمار متنوع در خصوص مدارس و مراحل آموزشی و جنسیت دانشآموزان و مالکیت بناء مدرسه و تعداد آموزگاران، جداول متعددی در کتابهای سال اردن موجود است که در ادامه میآید. | ||
تعداد مدارس براساس | جدول شماره 3. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت مراحل آموزشی و جنس 2017/2018 | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |مرجع نظارت و جنسیت | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |تعداد مدارس | ||
| colspan="5" | | | colspan="5" |مرحله آموزشی | ||
|- | |- | ||
| | |مهد کودک | ||
| | |پایه | ||
| | |متوسطه تحصیلی | ||
| | |متوسطه حرفه ای | ||
| | |ثانویه جامع | ||
|- | |- | ||
| | |وزارت | ||
[[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | |||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۱۸۸: | خط ۱۸۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1391 | |1391 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۱۹۶: | خط ۱۹۲: | ||
|15 | |15 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|496 | |496 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۰۴: | خط ۲۰۰: | ||
|23 | |23 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|1948 | |1948 | ||
|1 | |1 | ||
| خط ۲۱۲: | خط ۲۰۸: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3835 | |3835 | ||
|1 | |1 | ||
| خط ۲۲۰: | خط ۲۱۶: | ||
|38 | |38 | ||
|- | |- | ||
| | |مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۲۲۸: | خط ۲۲۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|40 | |40 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۳۶: | خط ۲۳۲: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|3 | |3 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۴۴: | خط ۲۴۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|2 | |2 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۵۲: | خط ۲۴۸: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|45 | |45 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۶۰: | خط ۲۵۶: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۲۶۸: | خط ۲۶۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|82 | |82 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۷۶: | خط ۲۷۲: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|70 | |70 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۸۴: | خط ۲۸۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19 | |19 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۹۲: | خط ۲۸۸: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|171 | |171 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۳۰۰: | خط ۲۹۶: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۳۰۸: | خط ۳۰۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|52 | |52 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۳۱۶: | خط ۳۱۲: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|10 | |10 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۳۲۴: | خط ۳۲۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|3149 | |3149 | ||
|1785 | |1785 | ||
| خط ۳۳۲: | خط ۳۲۸: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3211 | |3211 | ||
|1785 | |1785 | ||
| خط ۳۴۰: | خط ۳۳۶: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |جمع کل | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۳۴۸: | خط ۳۴۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1565 | |1565 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۳۵۶: | خط ۳۵۲: | ||
|15 | |15 | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|579 | |579 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۳۶۴: | خط ۳۶۰: | ||
|23 | |23 | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|5118 | |5118 | ||
|1786 | |1786 | ||
| خط ۳۷۲: | خط ۳۶۸: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|7262 | |7262 | ||
|1786 | |1786 | ||
| خط ۳۸۱: | خط ۳۷۷: | ||
|} | |} | ||
جدول شماره 4. تعداد واحدهای کلاس بر اساس مرجع نظارت، مرحله آموزشی و جنسیت، 2017/2018 | |||
تعداد واحدهای کلاس بر اساس مرجع نظارت، مرحله آموزشی و جنسیت، | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |مرجع نظارت و جنسیت | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |تعداد کلاس | ||
| colspan="4" | | | colspan="4" | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مهد کودک | ||
| | |پایه | ||
| | |متوسطه تحصیلی | ||
| | |متوسطه حرفه ای | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |وزارت | ||
[[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | |||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۴۰۴: | خط ۳۹۹: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|17842 | |17842 | ||
|11 | |11 | ||
| خط ۴۱۲: | خط ۴۰۷: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|20821 | |20821 | ||
|9 | |9 | ||
| خط ۴۲۰: | خط ۴۱۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|12189 | |12189 | ||
|1648 | |1648 | ||
| خط ۴۲۸: | خط ۴۲۳: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|50852 | |50852 | ||
|1668 | |1668 | ||
| خط ۴۳۶: | خط ۴۳۱: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۴۴۴: | خط ۴۳۹: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|573 | |573 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۴۵۲: | خط ۴۴۷: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|69 | |69 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۴۶۰: | خط ۴۵۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|29 | |29 | ||
|6 | |6 | ||
| خط ۴۶۸: | خط ۴۶۳: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|671 | |671 | ||
|6 | |6 | ||
| خط ۴۷۶: | خط ۴۷۱: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۴۸۴: | خط ۴۷۹: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1530 | |1530 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۴۹۲: | خط ۴۸۷: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|1484 | |1484 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۵۰۰: | خط ۴۹۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|173 | |173 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۵۰۸: | خط ۵۰۳: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3187 | |3187 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۵۱۶: | خط ۵۱۱: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۵۲۴: | خط ۵۱۹: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|4621 | |4621 | ||
|42 | |42 | ||
| خط ۵۳۲: | خط ۵۲۷: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|3197 | |3197 | ||
|29 | |29 | ||
| خط ۵۴۰: | خط ۵۳۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19349 | |19349 | ||
|5496 | |5496 | ||
| خط ۵۴۸: | خط ۵۴۳: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|27167 | |27167 | ||
|5567 | |5567 | ||
| خط ۵۵۶: | خط ۵۵۱: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |جمع کل | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۵۶۴: | خط ۵۵۹: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|24566 | |24566 | ||
|53 | |53 | ||
| خط ۵۷۲: | خط ۵۶۷: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|25571 | |25571 | ||
|38 | |38 | ||
| خط ۵۸۰: | خط ۵۷۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|31740 | |31740 | ||
|7150 | |7150 | ||
| خط ۵۸۸: | خط ۵۸۳: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|81877 | |81877 | ||
|7241 | |7241 | ||
| خط ۵۹۵: | خط ۵۹۰: | ||
|1156 | |1156 | ||
| | | | ||
|} | |}جدول شماره 5. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت و مالکیت ساختمان و جنسیت دانشآموزان 2017/2018 | ||
تعداد مدارس براساس | |||
2017/2018 | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |مرجع نظارت و جنسیت | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" |تعداد کلاس | ||
| colspan="4" | | | colspan="4" | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مهد کودک | ||
| | |پایه | ||
| | |متوسطه تحصیلی | ||
| | |متوسطه حرفه ای | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |وزارت | ||
[[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | |||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۶۲۲: | خط ۶۱۲: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|645155 | |645155 | ||
|16093 | |16093 | ||
| خط ۶۳۰: | خط ۶۲۰: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|733686 | |733686 | ||
|17695 | |17695 | ||
| خط ۶۳۸: | خط ۶۲۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|1378841 | |1378841 | ||
|33788 | |33788 | ||
| خط ۶۴۶: | خط ۶۳۶: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۶۵۴: | خط ۶۴۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|14636 | |14636 | ||
|142 | |142 | ||
| خط ۶۶۲: | خط ۶۵۲: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|3392 | |3392 | ||
|125 | |125 | ||
| خط ۶۷۰: | خط ۶۶۰: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|18028 | |18028 | ||
|267 | |267 | ||
| خط ۶۷۸: | خط ۶۶۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۶۸۶: | خط ۶۷۶: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|61764 | |61764 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۶۹۴: | خط ۶۸۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|58399 | |58399 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۷۰۲: | خط ۶۹۲: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|3187 | |3187 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۷۱۰: | خط ۷۰۰: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۷۱۸: | خط ۷۰۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|315158 | |315158 | ||
|49168 | |49168 | ||
| خط ۷۲۶: | خط ۷۱۶: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|219624 | |219624 | ||
|44812 | |44812 | ||
| خط ۷۳۴: | خط ۷۲۴: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|27167 | |27167 | ||
|5567 | |5567 | ||
| خط ۷۴۲: | خط ۷۳۲: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |جمع کل | ||
|534809 | |534809 | ||
|93980 | |93980 | ||
| خط ۷۵۰: | خط ۷۴۰: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مرد | ||
|1036740 | |1036740 | ||
|65403 | |65403 | ||
| خط ۷۵۸: | خط ۷۴۸: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |زن | ||
|1015101 | |1015101 | ||
|62632 | |62632 | ||
| خط ۷۶۶: | خط ۷۵۶: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |مجموع | ||
|2051841 | |2051841 | ||
|128035 | |128035 | ||
| خط ۷۷۴: | خط ۷۶۴: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام آموزشی کشور اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی اردن]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]]؛[[نظام آموزشی اسپانیا]]؛ [[اصول کلی نظام آموزشی کانادا]]؛ [[نظام آموزشی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم|نظام آموزشی ژاپن]]؛ [[نظام آموزشی کوبا]]؛ [[نظام آموزشی لبنان]]؛ [[نظام آموزشی مصر]]؛ [[نظام آموزشی چین]]؛ [[نظام آموزشی سنگال]]؛ [[نظام آموزشی کشور مالی]]؛ [[نظام آموزشی قدیم سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی جدید سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی گرجستان]]؛ [[نظام آموزشی بنگلادش]]؛ [[نظام آموزشی سریلانکا]] | |||
== منبع اصلی == | |||
<references /> | |||
== '''نویسنده مقاله''' == | |||
غلامرضا لایقی | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۲۱:۰۴
- تعداد مدارس، کلاسها و دانشآموزان و آموزگاران براساس نوع مدرسه و جنسیت؛
- تعداد مدارس و شعب و دانشآموزان و آموزگاران براساس سیستم نظارت و جنس 2017/2018؛
- مدارس براساس سیستم نظارت 2017/2018؛
جدول شماره 2. تعداد مدارس و دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد مدارس | تعداد کلاسها | تعداد دانشآموزان | تعداد معلمها |
| وزارت
آموزش و پرورش |
||||
| مرد | 1391 | 17842 | 645155 | 32699 |
| زن | 496 | 20821 | 733696 | 53928 |
| آموزش مشترک | 1948 | 12189 | 0 | 0 |
| مجموع | 3835 | 50852 | 1378841 | 86627 |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||
| مرد | 40 | 573 | 14636 | 1574 |
| زن | 3 | 69 | 3392 | 325 |
| آموزش مشترک | 2 | 29 | 0 | 0 |
| مجموع | 45 | 671 | 18028 | 1899 |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||
| مرد | 82 | 1530 | 61764 | 2187 |
| زن | 70 | 1484 | 58399 | 2175 |
| آموزش مشترک | 19 | 173 | 0 | 0 |
| مجموع | 171 | 3187 | 120163 | 4362 |
| آموزش خصوصی | ||||
| مرد | 52 | 4621 | 315185 | 4069 |
| زن | 10 | 3197 | 219624 | 35925 |
| آموزش مشترک | 3149 | 19349 | 0 | 0 |
| مجموع | 3211 | 27167 | 534809 | 39994 |
| جمع کل | ||||
| مرد | 1565 | 24566 | 1036740 | 40529 |
| زن | 579 | 25571 | 1015101 | 92353 |
| آموزش مشترک | 5118 | 31740 | 0 | 0 |
| مجموع | 7262 | 81877 | 2051841 | 132882 |
برای مطالعه بیشتر آمار متنوع در خصوص مدارس و مراحل آموزشی و جنسیت دانشآموزان و مالکیت بناء مدرسه و تعداد آموزگاران، جداول متعددی در کتابهای سال اردن موجود است که در ادامه میآید.
جدول شماره 3. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت مراحل آموزشی و جنس 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد مدارس | مرحله آموزشی | ||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | ثانویه جامع | ||
| وزارت | ||||||
| مرد | 1391 | 0 | 850 | 449 | 27 | 15 |
| زن | 496 | 0 | 221 | 249 | 3 | 23 |
| آموزش مشترک | 1948 | 1 | 1536 | 411 | 0 | 0 |
| مجموع | 3835 | 1 | 2607 | 1159 | 30 | 38 |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 40 | 0 | 1 | 39 | 0 | 0 |
| زن | 3 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| مجموع | 45 | 0 | 3 | 42 | 0 | 0 |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 82 | 0 | 82 | 0 | 0 | 0 |
| زن | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 19 | 0 | 19 | 0 | 0 | 0 |
| مجموع | 171 | 0 | 171 | 0 | 0 | 0 |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 52 | 0 | 14 | 38 | 0 | 0 |
| زن | 10 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 3149 | 1785 | 1139 | 224 | 1 | 0 |
| مجموع | 3211 | 1785 | 1153 | 272 | 1 | 0 |
| جمع کل | ||||||
| مرد | 1565 | 0 | 947 | 576 | 27 | 15 |
| زن | 579 | 0 | 292 | 261 | 3 | 23 |
| آموزش مشترک | 5118 | 1786 | 2695 | 636 | 1 | 0 |
| مجموع | 7262 | 1786 | 3934 | 1473 | 31 | 38 |
جدول شماره 4. تعداد واحدهای کلاس بر اساس مرجع نظارت، مرحله آموزشی و جنسیت، 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد کلاس | |||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | |||
| وزارت | ||||||
| مرد | 17842 | 11 | 14902 | 2344 | 585 | |
| زن | 20821 | 9 | 17186 | 3129 | 497 | |
| آموزش مشترک | 12189 | 1648 | 10441 | 71 | 29 | |
| مجموع | 50852 | 1668 | 42529 | 5544 | 1111 | |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 573 | 0 | 440 | 122 | 11 | |
| زن | 69 | 0 | 55 | 14 | 0 | |
| آموزش مشترک | 29 | 6 | 20 | 3 | 0 | |
| مجموع | 671 | 6 | 515 | 139 | 11 | |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 1530 | 0 | 1530 | 0 | 0 | |
| زن | 1484 | 0 | 1484 | 0 | 0 | |
| آموزش مشترک | 173 | 0 | 173 | 0 | 0 | |
| مجموع | 3187 | 0 | 3187 | 0 | 0 | |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 4621 | 42 | 3973 | 588 | 18 | |
| زن | 3197 | 29 | 2577 | 591 | 0 | |
| آموزش مشترک | 19349 | 5496 | 13456 | 381 | 16 | |
| مجموع | 27167 | 5567 | 20006 | 1560 | 34 | |
| جمع کل | ||||||
| مرد | 24566 | 53 | 20845 | 3054 | 614 | |
| زن | 25571 | 38 | 21302 | 3734 | 497 | |
| آموزش مشترک | 31740 | 7150 | 24090 | 455 | 45 | |
| مجموع | 81877 | 7241 | 66237 | 7243 | 1156 | |
جدول شماره 5. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت و مالکیت ساختمان و جنسیت دانشآموزان 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد کلاس | |||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | |||
| وزارت | ||||||
| مرد | 645155 | 16093 | 554383 | 61640 | 13039 | |
| زن | 733686 | 17695 | 622809 | 84076 | 9106 | |
| مجموع | 1378841 | 33788 | 1177192 | 145716 | 22145 | |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 14636 | 142 | 12102 | 2200 | 192 | |
| زن | 3392 | 125 | 2736 | 531 | 0 | |
| مجموع | 18028 | 267 | 14838 | 2731 | 192 | |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 61764 | 0 | 61764 | 0 | 0 | |
| زن | 58399 | 0 | 58399 | 0 | 0 | |
| مجموع | 3187 | 0 | 3187 | 0 | 0 | |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 315158 | 49168 | 249294 | 15980 | 743 | |
| زن | 219624 | 44812 | 161193 | 13518 | 101 | |
| مجموع | 27167 | 5567 | 20006 | 1560 | 34 | |
| جمع کل | 534809 | 93980 | 410487 | 29498 | 844 | |
| مرد | 1036740 | 65403 | 877543 | 79820 | 13974 | |
| زن | 1015101 | 62632 | 845137 | 98125 | 9207 | |
| مجموع | 2051841 | 128035 | 1722680 | 177945 | 23181 | |
نیز نگاه کنید به
نظام آموزشی کشور اردن؛ آموزش های ابتدایی اردن؛ آموزش متوسطه در اردن؛نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا
منبع اصلی
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی