نظام آموزشی گرجستان

از دانشنامه ملل

نظام آموزشی گرجستان از سال 2004 دستخوش تغییرات مدرن‌سازی سخت و بحث برانگیزی شده است. تا پیش از آن تاریخ پسران و دختران نوجوان پس از اتمام دوره هشت ساله، می‌توانستند در مدرسه متوسطه کامل که دوره آن دو سال بود به تحصیلات خود ادامه دهند و به کسب معلومات بپردازند و طی دو سال تحصیل در کلاس نهم و دهم دانش لازم را برای ورود به مؤسسات عالی آموزش بدست آورند.

در حال حاضر دوره تحصیلی به سه دوره ابتدایی (6 سال)، پایه (سه سال) و متوسطه (2 سال) تقسیم می‌شود که دانش آموزان می‌توانند به جای دو سال متوسطه 94% درصد از کودکان، در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل نمایند. در سال 2005 واجد شرایط سنی در مقطع دبستان و 83% در مقطع متوسطه ثبت نام کردند. وزارت آموزش و پرورش گرجستان تعداد دانش آموزان محصل در مقطع دبیرستان در سال 85% از کل دانش آموزان دبستان را 565,900 نفر گزارش کرد. در همین سال 5 5% در مدارس آذری و 5% در مدارس روسی و دبیرستانی در مدارس گرجی زبان، 5 %در مدارس ارمنی زبان تحصیل می‌نمودند.

علاوه بر شبکه وسیع مدارس روزانه، مدارس شبانه و مکاتب‌های برای تحصیلات عمومی وجود دارد که علاقمندان می‌توانند در حین کار به کسب معلومات متوسطه نائل آیند. برای افرادی که درس می‌خوانند، مؤسسات تولیدی شرایط لازم را برای تحصیل فراهم می‌سازند. نوجوانان دختر و پسر پس از به پایان رساندن مدرسه 9 ساله می‌توانند به مدارس تخصصی متوسطه وارد شوند و در صورتی که آموزش 11 ساله را طی کنند و با گذراندن امتحان ورودی و اخذ نمره کافی کنند به مؤسسات عالی آموزش راه یابند. در سال 2008 در گرجستان 20 مؤسسه عالی آموزشی زیر نظر وزارت آموزش و علوم این کشور مشغول فعالیت هستند. علاوه بر دانشگاه تفلیس، دانشگاه فنی (پلی تکنیک) سه مدرسه عالی کشاورزی و دانشکده پزشکی، هفت مدرسه عالی تربیت معلم، انستیتوی زبان‌های خارجی و سه مؤسسه عالی هنری مانند آکادمی هنر، کنسرواتوار، انستیتوی تئاتر و انستیتوی ورزشی نیز وجود دارد.

144 دانشجو در مؤسسات آموزش عالی این کشور از 2005 به تعداد 316، در شش دانشگاه‌ ثبت نام کردند. دانشجویان پس از چهار سال تحصیل، درجه با لیسانس و در صورت ادامه تحصیل تا 2 سال دیگر درجه فوق لیسانس را دریافت می‌نمایند. در حال حاضر، تحصیلات در دانشگاه‌های دولتی رایگان می‌باشد و تعداد مورد نیاز دانشجویان را دولت مشخص می‌کند. نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی سراسری نیست و مطابق سیستم گذشته می‌باشد، بدین ترتیب که دانشجویان پس از انتخاب رشته مورد نظر باید 2 تا 5 امتحان را به صورت شفاهی و کتبی با موفقیت بگذرانند. براساس نوع رشته انتخابی تعداد امتحانات ورودی متغیر است. در این نوع گزینش چنانچه داوطلبی در یکی از امتحانات ناموفق باشد مجبور خواهد بود سال تحصیلی بعد جهت شرکت در امتحانات ورودی دانشگاه اعلام آمادگی نماید.

استادان در دانشگاه‌های دولتی، رسمی و در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند، اما استادان دیگری نیز از مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی برای آموزش و تدریس به 288/ 8,8% از کل بودجه کشور (7 نفر به صورت حق التدریس دعوت می‌شوند. در سال مبلغ 2005 میلیون دلاری) به آموزش و پرورش اختصاص داده شد. 2005- تعداد مراکز آموزشی در سال 6 تعداد مؤسسات تعداد دانش آموزان و دانشجویان 76,416 پیش دبستان 1,214 326,597 مدارس ابتدایی 2,744 مدارس متوسطه رقم بالا مربوط به ابتدایی و متوسطه است 308,127 مدارس شبانه 14 آمار دقیقی در دست نیست.

  • مدارس دولتی متوسطه(فنی- حرفه‌ای) 20,904 86؛
  • مدارس خصوصی متوسطه(فنی- حرفه‌ای) 6,836 26؛
  • مؤسسات عالی دولتی(از جمله دانشگاه‌ها) 113,801 25؛
  • مؤسسات عالی خصوصی(از جمله دانشگاه‌ها) 30,512 146[۱].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی کشور اردن؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

  1. بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ گرجستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص177-179.