نظام آموزشی بنگلادش
یکی از منابع اصلی انسانی کشور، جمعیت فراوان آن است. از این رو، اولویتهای مهم آموزشی این کشور، مساله هدایت این نیروی عظیم به نیروی تولید کار بیشتر و تامین محیط اجتماعی فعال و توسعه سیاسی و اقتصادی است. اولویت دیگر از بین بردن بیسوادی که سلاح اصلی برای مبارزه با فقر و عقب ماندگی کشور است.
اعلامیه دولت مبنی بر تصمیم جدی برای افزایش سوادآموزان موجب آماده شدن طرح ملی در راستای رفع بیسوادی بزرگسالان از یک سو و آموزش عمومی کودکان از سوی دیگر شده است. از این رو، در راستای معرفی آموزش اجباری، طرحهای بسیج همگانی به منظور آگاهی مردم، برای شرکت درآن شروع شد. این فعالیت ها عبارت بودند از: تشکیل کمیتههای آموزشی در سطح روستاها، تشکیل انجمن مادران، انجمن دانش آموزان و بهره برداری از رسانههای گروهی. در نتیجه مردم به لزوم تعلیم و تربیت پی بردند. برای رسیدن به درصد باسوادان به میزان 62 در صد، از سوی برنامهریزان آموزشی کشور، انجام شش اولویت پیشنهاد شد. همچنین تاسیس مدارس در مناطق بدون مدرسه، بازسازی و احیای مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی، ایجاد کلاسهای اضافی، طرح تغذیه رایگان به دانش آموزان، اهدا 15 کیلو گندم یا برنج به خانوادههای بیبضاعت در ماه در قبال فرستادن هر فرزند به مدرسه از عمده کارهایی بود که جامعه را برای پذیرش آموزش عمومی به حرکت درآورد.
در این راستا، البته مشکلات و موانعی سد راه توسعه آموزش همگانی شده است، مانند بیسوادی و فقر شدید اکثر والدین که حتی قادر به تهیه نیازهای اولیه آموزشی بچهها در منزل هم نیستند. همچنین پرداخت هزینههای غیر مستقیم آموزش ابتدایی در توان والدین قشر آسیب پذیر جامعه نیست. از سوی دیگر کمبود شدید معلم حرفهای در کادر آموزشی است. برای رفع این مشکلات، دولت اقدام به طرح بلند مدت آموزشی کرد تا بتواند تا سال 2010 به اهداف آموزشی دلخواه نایل شود. بخشی از اهداف دولت برای این برنامه عبارت بود از:
- تاکید بر آموزشهای حرفهای در سطح دبیرستان به منظور کمک کردن به استخدام فارغ التحصیلان دوره دبیرستان در داخل و خارج؛
- برگزاری دورههای آموزشی فنی و حرفهای مناسب با جامعه، از طریق ارتباط با بازار کار و کم کردن فاصله بین امکانات آموزشی شهر و روستا؛
- گسترش امکانات آموزشی در دوره اول و دوم دبیرستان برای جذب هرچه بیشتر دانش آموزان برای ادامه تحصیلات.
در طرح مزبور، همچنین توسعه دانشکدههای نظامی و خوابگاه آنها، تربیت ایمه مساجد از طریق امکانات مراکز تربیت ایمه بخشها، ترجمه و انتشار متون اسلامی و ازدیاد مراکز فرهنگی اسلامی پیش بینی شده بود. نتیجه این برنامهها قطعا میبایستی در آمارهای آموزشی و توسعه آن در سال جاری (2012) در دسترس قرار گیرد.
جدول 1. شاخصهای آماری دانش آموزان و دانشجویان در بنگلادش درسال 2006 میلادی[۱].
| ردیف | نوع نهاد | تعداد مراکز | تعداد معلمین | تعداد دانشآموزان | ||
| مرد | زن | مرد | زن | |||
| 1 | مدارس دولتی | 37671 | 100159 | 61955 | 5303292 | 5361783 |
| 2 | مدارس غیر دولتی و سایر مراکز خصوصی | 42162 | 97371 | 66884 | 3442572 | 3355314 |
| 3 | جمع کل مدارس دولتی و غیر دولتی | 79833 | 197530 | 128839 | 8745864 | 8617097 |
| 4 | مدارس راهنمایی غیر دولتی | 3982 | 22816 | 5531 | 373942 | 568927 |
| 5 | دبیرستانهای دولتی | 317 | 4825 | 2498 | 18614 | 104124 |
| 6 | دبیرستانهای غیردولتی | 13087 | 139336 | 170887 | 3311736 | 3649517 |
| جمــع کل | 17386 | 166977 | 39580 | 3803794 | 4322568 | |
| 8 | مدارس و کالجهای غیردولتی | 219 | 2583 | 907 | 19765 | 24091 |
| 9 | مراکز دولتی پیش دانشگاهی | 10 | 88 | 65 | 505 | 3142 |
| 10 | مراکز غیردولتی پیش دانشگاهی | 1350 | 20771 | 4803 | 148137 | 128524 |
| 11 | دانشکدههای دولتی | 138 | 2233 | 479 | 64770 | 50762 |
| 12 | دانشکدههای غیردولتی | 931 | 28253 | 6010 | 39786 | 228153 |
| 13 | دانشکدههای دولتی در سطح لیسانس | 43 | 1373 | 225 | 44921 | 21910 |
| 14 | دانشکدههای غیردولتی در سطح لیسانس | 18 | 715 | 202 | 11344 | 8833 |
| 15 | دانشکدههای دولتی در سطح فوق لیسانس | 60 | 2892 | 879 | 160252 | 81147 |
| 16 | دانشکدههای غیردولتی در سطح فوق لیسانس | 25 | 1275 | 513 | 33850 | 21263 |
| جمع کل دانشکدهها و کالجها | 2794 | 60183 | 14083 | 881404 | 567825 | |
نیز نگاه کنید به
نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی کشور اردن؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ www.Bangladesh gov/edu statistics, Bangladesh, 2010
منبع اصلی
توسلی، محمد مهدی، علی زاده کندی، عزیز، توسلی، سینا(1391). جامعه و فرهنگ بنگلادش. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار).
نویسندگان مقاله
محمد مهدی توسلی، عزیز علی زاده کندی و سینا توسلی