ضرب المثلها در اردن: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
|||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ضرب المثلها گونه ای از گفتارند که در پس آنها تاریخچه و داستانی پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر میشوند. ضرب المثل واضحترین گونه ادبیات مردمی است زیرا حکایات و داستانها و اتفاقات بسیاری را دربردارد. ریشه بسیاری از این امثال به تجارب انسانی، عادات و تقالید، میراث ادبی و ادیان در گذشته برمیگردد و ویژگیها ،دلالتهای اجتماعی، دینی و آموزشی زیادی را دربر دارد<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 77</ref>. | |||
امثال معمولاً از حقایقی حکایت میکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شدهاند و هیچگونه پیچیدگی در آنها دیده نمیشود. این امثال جوانب فکری، اقتصادی و فلسفی را به تصویر میکشند که در پشت آنها تجربهای پنهان است<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 78</ref>. امثال با قابلیت حفظ آسان و دارا بودن مضامین بسیار، از دیگر انواع ادبیات مردمی متمایز میشوند؛ هر یک از ضرب المثلها محتوی حکمت و موعظهای هستند که آنها را به دونوع سلبی و ایجابی تقسیم میکند. در زمینه ضرب المثلهای عربی و به ویژه ضرب المثلهای کشور [[اردن]] تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران این امثال را جمع آوری کرده و مجموعههایی فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگی از جمله ابشیهی، بکری، ثعالبی، زمخشری، سیوطی و بن عاصم در زمینه جمع آوری امثال تلاشهای زیادی انجام دادهاند<ref>الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 81-79</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[فرهنگ عمومی اردن]]؛ [[اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۰۱
ضرب المثلها گونه ای از گفتارند که در پس آنها تاریخچه و داستانی پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر میشوند. ضرب المثل واضحترین گونه ادبیات مردمی است زیرا حکایات و داستانها و اتفاقات بسیاری را دربردارد. ریشه بسیاری از این امثال به تجارب انسانی، عادات و تقالید، میراث ادبی و ادیان در گذشته برمیگردد و ویژگیها ،دلالتهای اجتماعی، دینی و آموزشی زیادی را دربر دارد[۱].
امثال معمولاً از حقایقی حکایت میکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شدهاند و هیچگونه پیچیدگی در آنها دیده نمیشود. این امثال جوانب فکری، اقتصادی و فلسفی را به تصویر میکشند که در پشت آنها تجربهای پنهان است[۲]. امثال با قابلیت حفظ آسان و دارا بودن مضامین بسیار، از دیگر انواع ادبیات مردمی متمایز میشوند؛ هر یک از ضرب المثلها محتوی حکمت و موعظهای هستند که آنها را به دونوع سلبی و ایجابی تقسیم میکند. در زمینه ضرب المثلهای عربی و به ویژه ضرب المثلهای کشور اردن تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بسیاری از پژوهشگران این امثال را جمع آوری کرده و مجموعههایی فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگی از جمله ابشیهی، بکری، ثعالبی، زمخشری، سیوطی و بن عاصم در زمینه جمع آوری امثال تلاشهای زیادی انجام دادهاند[۳][۴].
نیز نگاه کنید به
فرهنگ عمومی اردن؛ اساطیر، افسانه ها و قصه های عامیانه در اردن
کتابشناسی
- ↑ الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 77
- ↑ الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 78
- ↑ الدكتور العمدهانی(1996)، الأدب الشعبی فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الأردن، ص. 81-79
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)