وزارت فرهنگ چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == '''وظایف و مسئولیت­های وزارت فرهنگ چین''' == براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد. -تهیه و تدوین اصو...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== '''وظایف و مسئولیت­های وزارت فرهنگ چین''' ==
براساس آخرین بازسازی ساختار [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] که در نخستین اجلاس یازدهمین [[کنگره ملی نمایندگان خلق چین|کنگره‌­ی ملی خلق چین]] در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ [[چین]] به شرح زیر اعلام شد.
براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.


-تهیه و تدوین اصول، سیاست­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
=== وظایف وزارت فرهنگ چین ===
-تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛


-تهیه­ی راهبرد و برنامه­های توسعه­ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
-تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش [[فرهنگ چینی|فرهنگ]] و [[هنر در چین|هنر کشور]] در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛


-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­های هنری. توسعه­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و [[مدیریت فرهنگی چین|مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی]] در سراسر کشور؛


-ارایه­ی خدمات عمومی در زمینه­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
-ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛


-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­المللی؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی [[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی و هنری]]. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­‌المللی؛


-تدوین راهبردها و طرح­های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته­ی ملی؛
-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛


-هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه­ی کتابخانه­ها، مراکز و پایگاه­های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
-هدایت و [[مدیریت فرهنگی چین|مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی]]. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛


-تدوین راهبردها و طرح­های لازم برای توسعه­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان­های مردمی که در زمینه­ی فعالیت­های نمایشی اشتغال دارند؛
-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار فرهنگی]]. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با [[فرهنگ چینی|فرهنگ]] و [[هنر در چین|هنر]]. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛


-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­های ارایه کننده­ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­های کامپیوتری آنلاین؛
-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛


-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­ی صنایع کارتونی، بازی­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی­های پونمایی؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛


-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­ی زیرساخت­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛


-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ­کنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیت­های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­ها و کنسولگری­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­کنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامه­ها و برنامه­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت­های عمده­ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛
-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و [[تایوان]]. هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان. امضای [[موافقت نامه ها و قرارداد های همکاری مشترک میان ایران و ژاپن|موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی]] به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛


-و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده­ی این وزارت گذاشته شود.
-و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهده‌­ی این وزارت گذاشته شود.


== '''سایر مسئولیت­ها ''' ==
=== '''سایر مسئولیت­‌ها ''' ===
1-مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
1-مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛


2-باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه­ی صنایع و پایگاه­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه­ها، برگزاری کنفرانس­ها، نمایشگاه­ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­ی وزارت فرهنگ می­باشد.
2-باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت فرهنگ می­باشد.


3-مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.  
3-مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.


== '''تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین''' ==
=== '''تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین''' ===
باتوجه به محدوده­ی اختیارات، وظایف و مسئولیت­های وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره­ی مختلف است که عبارتند از: 1- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛ 2-بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛ 3-بخش نیروها و منابع انسانی؛ 4-بخش امور مالی؛ 5-بخش امور هنری؛ 6-بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛ 7-بخش امور بازار فرهنگی؛ 8-بخش صنایع فرهنگی؛ 9-بخش فرهنگ عمومی؛ 10-بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛ 11-اداره­ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ­کنگ، ماکائو و تایوان؛ 12-کمیته­ی حزب کمونیست وزارت فرهنگ؛ 13-اداره­ی بازنشستگان؛ و 14-اداره­ی خدمات و پشتیبانی.
باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از:  
 
1- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛  
 
2-[[سیاست های فرهنگی دولت چین|بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات]]؛
 
3-بخش نیروها و منابع انسانی؛  
 
4-بخش امور مالی؛  
 
5-بخش امور هنری؛  
 
6-بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛  
 
7-بخش امور [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار فرهنگی]]؛
 
8-[[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|بخش صنایع فرهنگی]]؛
 
9-بخش [[فرهنگ عمومی در چین|فرهنگ عمومی]]؛
 
10-بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛  
 
11-اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛  
 
12-کمیته­‌ی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] وزارت فرهنگ؛  
 
13-اداره­‌ی بازنشستگان؛  
 
و 14-اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.479-483.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[مدیریت فرهنگی چین]]؛ [[مراکز و نهادهای فرهنگی چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۹

براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره‌­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.

وظایف وزارت فرهنگ چین

-تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛

-تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛

-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛

-ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­‌المللی؛

-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛

-هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛

-تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛

-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛

-تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛

-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛

-و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌­ی این وزارت گذاشته شود.

سایر مسئولیت­‌ها 

1-مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛

2-باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت فرهنگ می­باشد.

3-مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.

تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین

باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از:

1- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛

2-بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛

3-بخش نیروها و منابع انسانی؛

4-بخش امور مالی؛

5-بخش امور هنری؛

6-بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛

7-بخش امور بازار فرهنگی؛

8-بخش صنایع فرهنگی؛

9-بخش فرهنگ عمومی؛

10-بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛

11-اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛

12-کمیته­‌ی حزب کمونیست وزارت فرهنگ؛

13-اداره­‌ی بازنشستگان؛

و 14-اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.[۱]

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.479-483.