روابط دینی و مذهبی ایران و مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۲۷: خط ۲۷:
- مقابله با توطئه‌های معاندان شیعه و خنثی کردن توطئه‌ها
- مقابله با توطئه‌های معاندان شیعه و خنثی کردن توطئه‌ها


نمایندگی دینی ج.ا.ایران طی سال‌های گذشته، از سوی معاندان به‌ویژه وهابیون كه از نفوذ گسترده‌ای در محافل دولتی و مجامع اسلامی مالی برخوردارند، ناملایمات و سختی‌های فراوانی تحمل كرده‌است. با این همه، توطئه‌های وهابیون، نه تنها نتوانسته مانع تحقق اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران در این كشور شود، سبب وحدت و اتّحاد هرچه بیشتر شیعیان بومی و پایداری نمایندگان دینی ج.ا.ایران در برابر این توطئه‌ها و خنثی کردن آنها شده‌است<ref>عرب احمدی، امیربهرام (1388). [[تمبوکتو در مالی|تمبوکتو]] گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا، دانشگاه تربیت مدرس، فصل‌نامه آفریقا، سال اول ، شماره سوم، ص 169-170.</ref><ref>عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [https://wikimelal.ir/%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C مالی]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص310-311.</ref>.
نمایندگی دینی ج.ا.ایران طی سال‌های گذشته، از سوی معاندان به‌ویژه وهابیون كه از نفوذ گسترده‌ای در محافل دولتی و مجامع اسلامی مالی برخوردارند، ناملایمات و سختی‌های فراوانی تحمل كرده‌است. با این همه، توطئه‌های وهابیون، نه تنها نتوانسته مانع تحقق اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران در این كشور شود، سبب وحدت و اتّحاد هرچه بیشتر شیعیان بومی و پایداری نمایندگان دینی ج.ا.ایران در برابر این توطئه‌ها و خنثی کردن آنها شده‌است<ref>عرب احمدی، امیربهرام (1388). "[[تمبوکتو در مالی|تمبوکتو]] گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا". فصل‌نامه آفریقا، 1(3)، ص 169-170.</ref><ref>عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص310-311.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[روابط دینی و مذهبی ایران و چین]]؛ [[روابط دینی و مذهبی سیرالئون و ایران]].
[[روابط دینی و مذهبی ایران و چین]]؛ [[روابط دینی و مذهبی سیرالئون و ایران]].
== پاورقی ==
== پاورقی ==
[i] - نظام آموزشی این مرکز در ابتدا مبتنی بر دروس حوزوی بود و از چند سال قبل دبیرستانی نیز در کنار حوزه علمیه فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است. در حال حاضر مرکز فرهنگی ج. ا. ایران در برگیرنده دو بخش مستقل حوزه علمیه و دبیرستان فرانکو عرب است.
<small>[i] - نظام آموزشی این مرکز در ابتدا مبتنی بر دروس حوزوی بود و از چند سال قبل دبیرستانی نیز در کنار حوزه علمیه فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است. در حال حاضر مرکز فرهنگی ج. ا. ایران در برگیرنده دو بخش مستقل حوزه علمیه و دبیرستان فرانکو عرب است.</small>


[ii] - مدارس تابعه مرکز فرهنگی ج. ا. ایران عبارتند از: دبیرستان امیرالمؤمنین کای، دبیرستان سیکاسو، دبیرستان سیگو، مدرسه ابتدایی کمانی، مدرسه امام علی (ع) روستای دارالنعیم تمبوکتو، کتابخانه رسول اکرم (ص) تمبوکتو، مدرسه شریف عثمان حیدرا باماکو، مدرسه الرشاد باماکو، مدرسه ابتدایی و راهنمایی شیخ هادی چم باماکو، مدرسه محمد عبدالرحمن معصوم باماکو و مدرسه بقیه‌الله سگو.
<small>[ii] - مدارس تابعه مرکز فرهنگی ج. ا. ایران عبارتند از: دبیرستان امیرالمؤمنین کای، دبیرستان سیکاسو، دبیرستان سیگو، مدرسه ابتدایی کمانی، مدرسه امام علی (ع) روستای دارالنعیم تمبوکتو، کتابخانه رسول اکرم (ص) تمبوکتو، مدرسه شریف عثمان حیدرا باماکو، مدرسه الرشاد باماکو، مدرسه ابتدایی و راهنمایی شیخ هادی چم باماکو، مدرسه محمد عبدالرحمن معصوم باماکو و مدرسه بقیه‌الله سگو.</small>


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۷

با توجّه به ویژگی‌های خاص کشور مالی از جمله پیشینه عمیق اسلامی در قرون میانه اسلامی، تمدن و فرهنگ برجای مانده از دوران عظمت اسلامی، كثرت مسلمان و حضور گسترده طریقت‌های متصوفه تیجانیه و قادریّه (كه در زمره محبّان اهل بیت(ع) و دوستداران ائمه اطهار به‌شمار می‌روند)؛ این کشور همواره جایگاه ویژه‌ای در جمهوری اسلامی ایران داشته است. این عوامل و علاقه فراوان مسلمانان مالیایی به انقلاب اسلامی ایران و تحصیل تعدادی از جوانان مسلمان مالی در حوزه‌های علمیه قم موجب شد در اواسط دهه 1360 هیأت‌هایی از سازمان وقت حوزه‌ها و مدارس علمیه ضمن سفر به این كشور با برخی از مقامات دینی مالی ملاقات کنند و در جریان وضعیت اسلام و مسلمانان در این كشور قرار گیرند. به دنبال این سفرها و درخواست‌ مكرر رهبران مسلمان، حوزه علمیه وابسته به سازمان وقت حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از كشور تحت عنوان مركز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1373 فعالیت خود را آغاز كرد[i].

جامعه‌المصطفی‌العالمیه

طیّ بیست سال گذشته؛ نمایندگی جامعه‌المصطفی‌العالمیه در زمینه وحدت جامعه اسلامی مالی، ارتباط با مسلمانان، تبلیغ مذهب اهل‌البیت (ع) و... دستاوردهای قابل توجّهی داشته و نمایندگان اعزامی از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در این كشور جهت تحقق اهداف مورد نظر به بهترین صورت ممكن بهره گرفته‌اند. در حال حاضر چندین جمعیت اهل‌البیت (ع) و مدارس شیعی در مالی فعالیت می‌کنند.

مهم‌ترین اقدامات حوزه علمیه ج.ا.ایران در این كشور در نزدیک به دو دهه گذشته عبارت است از:

- تأسیس مدارس وابسته در شهرهای مختلف مالی[ii]

- برگزاری مراسم و مناسبت‌های مختلف اسلامی

- برپایی جلسات دینی در محافل اسلامی كشور

- برقراری مناسبات دوستانه با سازمان‌های مهم اسلامی مالی

- اعطای بورسیه تحصیلی به ده‌ها تن از دانش‌آموزان مستعد و ممتاز

- اعزام مبلّغان شیعه به شهرها و روستاهای مالی جهت معرفی و تبلیغ مذهب تشیع به بومیان مسلمان

- فراهم آوردن مقدمات لازم جهت حضور برخی از شیوخ شیعه در شبكه‌های رادیویی مالی

- تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموختگان جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مبلّغان شیعه و فراهم آوردن فرصت شغلی برای آنها

- ایجاد مناسبات دوستانه با مقامات دولتی دست اندركار در امور دینی

- تأسیس چند سازمان شیعی

- مقابله با توطئه‌های معاندان شیعه و خنثی کردن توطئه‌ها

نمایندگی دینی ج.ا.ایران طی سال‌های گذشته، از سوی معاندان به‌ویژه وهابیون كه از نفوذ گسترده‌ای در محافل دولتی و مجامع اسلامی مالی برخوردارند، ناملایمات و سختی‌های فراوانی تحمل كرده‌است. با این همه، توطئه‌های وهابیون، نه تنها نتوانسته مانع تحقق اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران در این كشور شود، سبب وحدت و اتّحاد هرچه بیشتر شیعیان بومی و پایداری نمایندگان دینی ج.ا.ایران در برابر این توطئه‌ها و خنثی کردن آنها شده‌است[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

روابط دینی و مذهبی ایران و چین؛ روابط دینی و مذهبی سیرالئون و ایران.

پاورقی

[i] - نظام آموزشی این مرکز در ابتدا مبتنی بر دروس حوزوی بود و از چند سال قبل دبیرستانی نیز در کنار حوزه علمیه فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است. در حال حاضر مرکز فرهنگی ج. ا. ایران در برگیرنده دو بخش مستقل حوزه علمیه و دبیرستان فرانکو عرب است.

[ii] - مدارس تابعه مرکز فرهنگی ج. ا. ایران عبارتند از: دبیرستان امیرالمؤمنین کای، دبیرستان سیکاسو، دبیرستان سیگو، مدرسه ابتدایی کمانی، مدرسه امام علی (ع) روستای دارالنعیم تمبوکتو، کتابخانه رسول اکرم (ص) تمبوکتو، مدرسه شریف عثمان حیدرا باماکو، مدرسه الرشاد باماکو، مدرسه ابتدایی و راهنمایی شیخ هادی چم باماکو، مدرسه محمد عبدالرحمن معصوم باماکو و مدرسه بقیه‌الله سگو.

کتابشناسی

  1. عرب احمدی، امیربهرام (1388). "تمبوکتو گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا". فصل‌نامه آفریقا، 1(3)، ص 169-170.
  2. عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص310-311.