هویت ملی در کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:جوانان دهه شصت کوبا.jpg|جایگزین=جوانان دهه شصت کوبا|بندانگشتی|جوانان دهه شصت کوبا]]به گفته محققین "هویت به‌طرز خاصی نسبت به تغییراتی که در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چه در داخل چه در خارج صورت می‌گیرد حساس است". <ref name=":0">“ De la Torre,C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto”. Revista Latinoameri-cana de Psicología, año/vol. 29, número 002, Bogotá, Co-lombia, P228</ref> جوانان سال‌های شصت [[کوبا]] برای اولین بار هویت جوانی را شکل دادند که تمایل به مشارکت واقعی در فعالیت‌های اجتماعی جمعی نشان می‌دادند و بدین ترتیب نسل انتقالی را به‌وجود آوردند. جوانان دهه هفتاد نیز در بستری مشابه دهه پیش، همان ویژگی‌ها را از خود نشان دادند.
[[پرونده:جوانان دهه شصت کوبا.jpg|جایگزین=جوانان دهه شصت کوبا|بندانگشتی|جوانان دهه شصت کوبا، قابل بازیابی از<nowiki/>https://humanidades.com/en/che-guevara/]]به گفته محققین "هویت به‌طرز خاصی نسبت به تغییراتی که در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چه در داخل چه در خارج صورت می‌گیرد حساس است". <ref name=":0">“ De la Torre,C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto”. Revista Latinoameri-cana de Psicología, año/vol. 29, número 002, Bogotá, Co-lombia, P228</ref> جوانان سال‌های شصت [[کوبا]] برای اولین بار هویت جوانی را شکل دادند که تمایل به مشارکت واقعی در فعالیت‌های اجتماعی جمعی نشان می‌دادند و بدین ترتیب نسل انتقالی را به‌وجود آوردند. جوانان دهه هفتاد نیز در بستری مشابه دهه پیش، همان ویژگی‌ها را از خود نشان دادند.


"هر چند حس عزت نفس ملی در این نسل نیز ادامه پیدا کرد، با این حال توالی نسل، کمی از هویت این گروه کاست و در نسل جوان شناخت رابطه‌های گذشته و حال، به‌دلیل عدم آموزش صحیح تاریخ و انتقال درست سنت‌های فرهنگی تضعیف شد، در پایان این دهه هیچ خودشناسی تعریف شده‌ای وجود نداشت و تنها تعریف موجود، تعلق به گروه بزرگسالان یا جوانان، بدون تعیین حدود مشخص آن بود"<ref name=":0" />. در همین سال‌ها، کوبایی‌ها تعریف جدیدی از خود به‌عنوان یک ملت آمریکای لاتینی، فراملی و متحد ارائه دادند.
"هر چند حس عزت نفس ملی در این نسل نیز ادامه پیدا کرد، با این حال توالی نسل، کمی از هویت این گروه کاست و در نسل جوان شناخت رابطه‌های گذشته و حال، به‌دلیل عدم آموزش صحیح تاریخ و انتقال درست سنت‌های فرهنگی تضعیف شد، در پایان این دهه هیچ خودشناسی تعریف شده‌ای وجود نداشت و تنها تعریف موجود، تعلق به گروه بزرگسالان یا جوانان، بدون تعیین حدود مشخص آن بود"<ref name=":0" />. در همین سال‌ها، کوبایی‌ها تعریف جدیدی از خود به‌عنوان یک ملت آمریکای لاتینی، فراملی و متحد ارائه دادند.
خط ۱۱: خط ۱۱:


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[هویت ملی سنگال]]؛ [[هویت فرهنگی و ملی چین]]؛ [[هویت ملی در ژاپن]]؛ [[هویت ملی در روسیه]]؛ [[هویت ملی در لبنان]]؛ [[هویت ملی مصر]]؛ [[هویت ملی در تونس]]؛ [[هویت ملی در آرژانتین]]؛ [[هویت ملی در مالی]]؛ [[هویت ملی در اردن]]؛ [[هویت ملی در اوکراین]]؛ [[هویت ملی در سیرالئون]]؛ [[هویت ملی در قطر]]؛ [[هویت ملی در فرانسه]]
[[هویت ملی در آرژانتین]]؛ [[هویت ملی سنگال]]؛ [[هویت فرهنگی و ملی چین]]؛ [[هویت ملی در ژاپن]]؛ [[هویت ملی در روسیه]]؛ [[هویت ملی در لبنان]]؛ [[هویت ملی مصر]]؛ [[هویت ملی در تونس]]؛ [[هویت ملی در فرانسه]]؛ [[هویت ملی در اردن]]؛ [[هویت ملی در اوکراین]]؛ [[هویت ملی در سیرالئون]]؛ [[هویت ملی در قطر]]؛ [[هویت ملی در گرجستان]]؛ [[هویت ملی در بنگلادش]]؛ [[هویت ملی در سریلانکا]]


== کتابشناختی ==
== کتابشناختی ==
<references />
[[رده:هویت ملی و هویت یابی ملی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۰۷

جوانان دهه شصت کوبا
جوانان دهه شصت کوبا، قابل بازیابی ازhttps://humanidades.com/en/che-guevara/

به گفته محققین "هویت به‌طرز خاصی نسبت به تغییراتی که در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چه در داخل چه در خارج صورت می‌گیرد حساس است". [۱] جوانان سال‌های شصت کوبا برای اولین بار هویت جوانی را شکل دادند که تمایل به مشارکت واقعی در فعالیت‌های اجتماعی جمعی نشان می‌دادند و بدین ترتیب نسل انتقالی را به‌وجود آوردند. جوانان دهه هفتاد نیز در بستری مشابه دهه پیش، همان ویژگی‌ها را از خود نشان دادند.

"هر چند حس عزت نفس ملی در این نسل نیز ادامه پیدا کرد، با این حال توالی نسل، کمی از هویت این گروه کاست و در نسل جوان شناخت رابطه‌های گذشته و حال، به‌دلیل عدم آموزش صحیح تاریخ و انتقال درست سنت‌های فرهنگی تضعیف شد، در پایان این دهه هیچ خودشناسی تعریف شده‌ای وجود نداشت و تنها تعریف موجود، تعلق به گروه بزرگسالان یا جوانان، بدون تعیین حدود مشخص آن بود"[۱]. در همین سال‌ها، کوبایی‌ها تعریف جدیدی از خود به‌عنوان یک ملت آمریکای لاتینی، فراملی و متحد ارائه دادند.

ساکنین جزیره، نشانه‌ها، بازنمایی‌ها و مفاهیمی را به اشتراک گذاشتند که آن‌ها را متحد می‌کرد و حس ناخودآگاه محافظت از تصویر ملی را نشان می‌داد. به‌طور کلی می‌توان گفت دهه هشتاد دهه شکوفایی عزت نفس ملی کوبا است، ده سال بعد در کوبا با بروز بحران اقتصادی ناشی از فروپاشی سوسیالیسم در اروپای شرقی و قدرت نمایی ایالات‌متحده، واکنش‌ها بیشتر حالت خود انتقادی پیدا کردند و برخوردهای هویتی و همین‌طور هویت‌های منفی ظهور پیدا کردند. محققین به کوبایی‌های این برهه زمانی نسبت "تاجر"، "پولکی"، "مردم دو اخلاقی" یا "منفعل" را می‌دادند.[۲] با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کوبایی حس قوی هویت، غرور فرهنگی و خود دریافتی مثبت را حفظ کرده‌است، هر چند که نسبت به دهه معروف به "دوران خاص" این بینش از خود، بینشی هماهنگ‌تر و یا همگن‌تر است، از میان ویژگی‌های مثبت کوبایی‌ها می‌توان به صفات زیر اشاره کرد:

شخصیت خوب و حس زندگی کوبایی، مهربانی، اتحاد، ظرفیت کافی برای برقراری روابط خوب بین فردی، شجاعت، ظرفیت کار و تلاش، گذشت، خلاقیت، اصول انقلابی و وطن‌دوستی، رعایت موازین اخلاقی، هوش، ظرفیت آموزشی و احساسات و عواطف، در طرف دیگر موازنه صفات منفی همچون "منفعت‌جو شدن" یا "از دست دادن بعضی ارزش‌های کوبایی" وجود دارد.

دوران بحران مصادف با اوج علاقه کوبایی‌ها به دین است. درحال حاضر نقش دین در جامعه به علت اعلام لائیک بودن دولت و پذیرش پیروان دینی در حزب کمونیست کوبا و اتحاد جوانان کمونیست دوباره مورد ارزشیابی قرار گرفته است، زبان یکی از ویژگی‌های هویت‌بخش افراد محسوب می‌شود. این فاکتور اعضای جامعه کوبا را به‌طور مستقل به ویژگی‌هایی که در استفاده از آن در ایالات و مناطق مختلف کوبا دارد، به هم پیوند می‌دهد.

یکی دیگر از عوامل تشکیل‌دهنده هویت کوبایی‌ها فرهنگ و تظاهرات هنری و ادبی آن است، فرهنگ کوبا یکی از منابع فعال بسیج جوانان می‌باشد. از میان تظاهرات مختلف هنری، موسیقی از نوعی پذیرش و اقبال جدید چه در سطح ملی و چه بین‌المللی برخوردار بوده است، هویت ملی جوانان کوبایی با شکل بسیار خاص روابط دختر و پسر تعریف می‌شود و شامل رقص و طرز رفتار و حرکات می‌شود، از طرف دیگر، مردان کوبایی گرایشات مردسالارانه دارند.

گروهی از جوانان کوبایی، در یک نظرسنجی، حداقل یک علت برای حس غرور ملی خود بیان کردند. "دلایل تاریخی و سیاسی، دلایل مرتبط با شجاعت و دلاوری، مبارزات استقلال طلبانه، مقاومت، شایستگی و همین‌طور چهره بین‌المللی که کوبا از خود به نمایش گذاشته است، بیشترین موارد را از میان دلایل برشمرده، داشته‌اند. دلایل دیگر افتخار جوانان که در درجه دوم قرار دارند شامل فرصت‌هایی است که سیستم اجتماعی به‌خصوص در زمینه‌های آموزشی و آرامش شهروندی ارائه می‌کند و در وهله سوم به واسطه ویژگی‌های مردم کوبا اشاره می‌کنند، امروزه و علی‌رغم وزش بادهای مخالف فراوان، کوبایی‌ها همچنان این جمله را در مورد هویت خویش می‌گویند: "خوشا به حال کوبایی‌هایی که کوبایی هستند زیرا آن‌ها سلطان آسمان‌ها خواهند شد"[۳][۴]

نیز نگاه کنید به

هویت ملی در آرژانتین؛ هویت ملی سنگال؛ هویت فرهنگی و ملی چین؛ هویت ملی در ژاپن؛ هویت ملی در روسیه؛ هویت ملی در لبنان؛ هویت ملی مصر؛ هویت ملی در تونس؛ هویت ملی در فرانسه؛ هویت ملی در اردن؛ هویت ملی در اوکراین؛ هویت ملی در سیرالئون؛ هویت ملی در قطر؛ هویت ملی در گرجستان؛ هویت ملی در بنگلادش؛ هویت ملی در سریلانکا

کتابشناختی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ “ De la Torre,C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto”. Revista Latinoameri-cana de Psicología, año/vol. 29, número 002, Bogotá, Co-lombia, P228
  2. De la Torre,C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto”. Revista Latinoameri-cana de Psicología, año/vol. 29, número 002, Bogotá, Co-lombia, P235
  3. De la Torre,C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto”. Revista Latinoameri-cana de Psicología, año/vol. 29, número 002, Bogotá, Co-lombia, P230
  4. حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص92-95.