ابراهیم آلتینسارین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ابراهیم آلتینسارین''' آموزگار و مربی برجسته و علاقمند به فرهنگ عامه و مردم نگار در ۲ نوامبر سال ۱۸۴۱ در روستای ژانبورچی در محله نیکلاس شهرستان در استان کوستانای فعلی متولد شد. پس از مرگ پدرش، او در خانه پدر بزرگ خود که یکی از معتبرترین شخصیت ه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''ابراهیم آلتینسارین'''
آموزگار و مربی برجسته و علاقمند به [[فرهنگ عمومی قزاقستان|فرهنگ عامه]] و مردم نگار در ۲ نوامبر سال ۱۸۴۱ در روستای ژانبورچی در محله نیکلاس شهرستان در استان کوستانای فعلی متولد شد. پس از مرگ پدرش، او در خانه پدر بزرگ خود که یکی از معتبرترین شخصیت‌های زمان خود بود بزرگ شد. ابراهیم در نه سالگی در اورنبورگ در اولین مدرسه ویژه کودکان [[قزاقستان]] مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۸۵۷ پس از فارغ التحصیلی در اورنبورگ به عنوان یک مترجم باقی ماند.


آموزگار و مربی برجسته و علاقمند به فرهنگ عامه و مردم نگار در ۲ نوامبر سال ۱۸۴۱ در روستای ژانبورچی در محله نیکلاس شهرستان در استان کوستانای فعلی متولد شد. پس از مرگ پدرش، او در خانه پدر بزرگ خود که یکی از معتبرترین شخصیت های زمان خود بود بزرگ شد 321
آلتینسارین آثار شکسپیر، گوته، پوشکین، لرمانتف، نوایی، فردوسی و بسیاری دیگر از شعرا و شخصیت‌های علمی و ادبی جهان را مورد مطالعه قرار داد. آلتینسارین در سال ۱۸۶۰ اورنبورگ را به قصد رفتن به قلعه تورگایی برای فعالیت در قالب معلمی ترک کرد. در سال ۱۸۶۴ با مشارکت مستقیم او یک مدرسه ابتدایی برای کودکان [[قزاقستان]] افتتاح شد، لذا از همان زمان به صورت فعال به فعالیت آموزشی و مدیریت این موسسه آموزشی پرداخت.


او در همان شهرستان دستیار ارشد یک قاضی فدرال شد. اما با این حال آرمان‌ها و عشق و علاقه خود را در نظام آموزشی احساس می‌کرد. به همین خاطر اولین مدرس دخترانه را ایجاد کرد و کتاب‌های درسی را با الفبای قزاقی نوشته است. علاوه بر آن در توسعه کتاب‌های درسی به [[زبان روسی]] نقش فعالی داشت. تعدادی از کتاب‌های التیسارین که منتشر شده عبارتند از: "گلچین قزاقستان" در دو بخش (۱۸۷۹)، "هدایت اولیه آموزش زبان روسی - قرقیزی" (۱۸۷۹)، و "مکتوبات" ( "خواننده")، مربوط به سال ۱۸۸۹، میراث ادبی او شامل ترجمه، شعر، داستان کوتاه، قصه، مقالات قوم نگاری و داستان [[قزاقستان]] است و اوبه عنوان بنیانگذار ادبیات کودکان [[قزاقستان]] نامیده می‌شود.


ابراهیم در نه سالگی در اورنبورگ در اولین مدرسه ویژه کودکان قزاقستان مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۸۵۷ پس از فارغ التحصیلی در اورنبورگ به عنوان یک مترجم باقی ماند.
در داستان‌های کوتاه خود موفق به طرح مشکلات جدی زندگی اجتماعی مردم شد. ترجمه‌های التینسارین که با ژانرهای افسانه‌ای در ادبیات [[قزاقستان]] آغازشد، به شکل گیری زبان قزاقی کمک کرده است. قصه کریلوف، در درجه اول برای کودکان دوران ابتدایی نوشته شده است که بعدا به یک ابزار موثر آموزشی نسل جوان تبدیل شد و آثار تولستوی، یوشینسکوو و دیگر نویسندگان و شاعران [[روسیه]] را ترجمه کرده است است. فعالیت‌های چند جانبه گسترده‌ای را در توسعه اقتصادی، فرهنگی و معنوی مردم قزاق کرده است و به عنوان یک مربی برجسته، معلم، نویسنده سهم بزرگی در پیشرفت فرهنگ دموکراتیک [[قزاقستان]] شناخته شده است.


آلتینسارین آثار شکسپیر، گوته، پوشکین، لرمانتف، نوایی، فردوسی و بسیاری دیگر از شعرا و شخصیت های علمی و ادبی جهان را مورد مطالعه قرار داد.
او به افتخار معلم برجسته در سال ۲۰۰۷ توسط وزارت آموزش و پرورش و علوم جمهوری [[قزاقستان]] جایزه دپارتمان را دریافت کرد و سر انجام در ۱۷ ژوئیه یا ۲۹ ژوئیه سال ۱۸۸۹ در نزدیکی خانه‌اش در ساحل رودخانه تبول در گذشت و نزدیک قبر پدرش به خاک سپرده شد<ref>صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 321-322.</ref>.


آلتینسارین در سال ۱۸۶۰ اورنبورگ را به قصد رفتن به قلعه تورگایی برای فعالیت در قالب معلمی ترک کرد.
== کتابشناسی ==
 
در سال ۱۸۶۴ با مشارکت مستقیم او یک مدرسه ابتدایی برای کودکان قزاقستان افتتاح شد، لذا از همان زمان بصورت فعال به فعالیت آموزشی و مدیریت این موسسه آموزشی پرداخت.
 
او در همان شهرستان دستیار ارشد یک قاضی فدرال شد. اما با این حال آرمان ها و عشق و علاقه خود را در نظام آموزشی احساس می کرد. به همین خاطر اولین مدرس دخترانه را ایجاد کرد و کتاب های درسی را با الفبای قزاقی نوشته است. علاوه بر آن در توسعه کتابهای درسی به زبان روسی نقش فعالی داشت. تعدادی از کتاب های التیسارین که منتشر شده عبارتند از: "گلچین قزاقستان" در دو بخش (۱۸۷۹)، "هدایت اولیه آموزش زبان روسی - قرقیزی" (۱۸۷۹)، و "مکتوبات" ( "خواننده")، مربوط به سال ۱۸۸۹، میراث ادبی او شامل ترجمه، شعر، داستان کوتاه، قصه، مقالات قوم نگاری و داستان قزاقستان است و اوبه عنوان بنیانگذار ادبیات کودکان قزاقستان نامیده می شود.
 
در داستانهای کوتاه خود موفق به طرح مشکلات جدی زندگی اجتماعی مردم شد. ترجمه های التینسارین که با ژانرهای افسانه ای در ادبیات قزاقستان آغازشد، به شکل گیری زبان قزاقی کمک کرده است.
 
قصه کریلوف، در درجه اول برای کودکان دوران ابتدایی نوشته شده است که بعدا به یک ابزار موثر آموزشی نسل جوان تبدیل شد. "و آثار تولستوی، یوشینسکوو و دیگر نویسندگان و شاعران روسیه را ترجمه کرده است است. فعالیت های چند جانبه گسترده ای را در توسعه اقتصادی، فرهنگی و معنوی مردم قزاق کرده است و به عنوان یک مربی برجسته، معلم، نویسنده سهم بزرگی در پیشرفت فرهنگ دموکراتیک قزاقستان شناخته شده است.
 
او به افتخار معلم برجسته در سال ۲۰۰۷ توسط وزارت آموزش و پرورش و علوم جمهوری قزاقستان جایزه دپارتمان را دریافت کرد و سر انجام در ۱۷ ژوئیه یا ۲۹ ژوئیه سال ۱۸۸۹ در نزدیکی خانه اش در ساحل رودخانه تبول در گذشت و نزدیک قبر پدرش به خاک سپرده شد. 322

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۴۶

آموزگار و مربی برجسته و علاقمند به فرهنگ عامه و مردم نگار در ۲ نوامبر سال ۱۸۴۱ در روستای ژانبورچی در محله نیکلاس شهرستان در استان کوستانای فعلی متولد شد. پس از مرگ پدرش، او در خانه پدر بزرگ خود که یکی از معتبرترین شخصیت‌های زمان خود بود بزرگ شد. ابراهیم در نه سالگی در اورنبورگ در اولین مدرسه ویژه کودکان قزاقستان مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۸۵۷ پس از فارغ التحصیلی در اورنبورگ به عنوان یک مترجم باقی ماند.

آلتینسارین آثار شکسپیر، گوته، پوشکین، لرمانتف، نوایی، فردوسی و بسیاری دیگر از شعرا و شخصیت‌های علمی و ادبی جهان را مورد مطالعه قرار داد. آلتینسارین در سال ۱۸۶۰ اورنبورگ را به قصد رفتن به قلعه تورگایی برای فعالیت در قالب معلمی ترک کرد. در سال ۱۸۶۴ با مشارکت مستقیم او یک مدرسه ابتدایی برای کودکان قزاقستان افتتاح شد، لذا از همان زمان به صورت فعال به فعالیت آموزشی و مدیریت این موسسه آموزشی پرداخت.

او در همان شهرستان دستیار ارشد یک قاضی فدرال شد. اما با این حال آرمان‌ها و عشق و علاقه خود را در نظام آموزشی احساس می‌کرد. به همین خاطر اولین مدرس دخترانه را ایجاد کرد و کتاب‌های درسی را با الفبای قزاقی نوشته است. علاوه بر آن در توسعه کتاب‌های درسی به زبان روسی نقش فعالی داشت. تعدادی از کتاب‌های التیسارین که منتشر شده عبارتند از: "گلچین قزاقستان" در دو بخش (۱۸۷۹)، "هدایت اولیه آموزش زبان روسی - قرقیزی" (۱۸۷۹)، و "مکتوبات" ( "خواننده")، مربوط به سال ۱۸۸۹، میراث ادبی او شامل ترجمه، شعر، داستان کوتاه، قصه، مقالات قوم نگاری و داستان قزاقستان است و اوبه عنوان بنیانگذار ادبیات کودکان قزاقستان نامیده می‌شود.

در داستان‌های کوتاه خود موفق به طرح مشکلات جدی زندگی اجتماعی مردم شد. ترجمه‌های التینسارین که با ژانرهای افسانه‌ای در ادبیات قزاقستان آغازشد، به شکل گیری زبان قزاقی کمک کرده است. قصه کریلوف، در درجه اول برای کودکان دوران ابتدایی نوشته شده است که بعدا به یک ابزار موثر آموزشی نسل جوان تبدیل شد و آثار تولستوی، یوشینسکوو و دیگر نویسندگان و شاعران روسیه را ترجمه کرده است است. فعالیت‌های چند جانبه گسترده‌ای را در توسعه اقتصادی، فرهنگی و معنوی مردم قزاق کرده است و به عنوان یک مربی برجسته، معلم، نویسنده سهم بزرگی در پیشرفت فرهنگ دموکراتیک قزاقستان شناخته شده است.

او به افتخار معلم برجسته در سال ۲۰۰۷ توسط وزارت آموزش و پرورش و علوم جمهوری قزاقستان جایزه دپارتمان را دریافت کرد و سر انجام در ۱۷ ژوئیه یا ۲۹ ژوئیه سال ۱۸۸۹ در نزدیکی خانه‌اش در ساحل رودخانه تبول در گذشت و نزدیک قبر پدرش به خاک سپرده شد[۱].

کتابشناسی

  1. صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 321-322.