مجسمههای سفالین برای تزیین پشت بامها: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
از دوران باستان، مردم [[چین]] در | [[پرونده:Chinese-Pottery-Soldiers.jpg|بندانگشتی|مجسمه های سفالی. برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، قابل بازیابی از https://www.yjc.ir/fa/news/7338670/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B2%DB%B1%DB%B4%DB%B8-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%A8%D9%84]] | ||
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران [[سلسله ی خن|سلسلهی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند. | |||
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد | افزون بر این، از مجسمهی چوبی، [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|سفالی]] یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنر مردمی]] [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|ساخت مجسمههای سفالین]] خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص956.</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۴
از دوران باستان، مردم چین در خانه سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت میدادند. بعد از دوران سلسلهی هان (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بامها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانهای آبزی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین میکردند.
افزون بر این، از مجسمهی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بامها، به ویژه در برآمدگیها و پیشرویهای گوشههای پشت بامها استفاده میکردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمههای سفالین خاص تزیین پشت بامها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمانهای باشکوه قدیمی، معابد، کاخها، و بناهای یادبود قابل مشاهده هستند.[۱]
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور