نظام آموزشی کشور اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''اهداف، مباني نظري و ويژگي نظام آموزشي کشور'''
اهداف عمده نظام آموزش [[اردن]] بدین شرح است:


اهداف عمده نظام آموزش [[اردن]] بدين شرح است:
* تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
* تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
* مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشی در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
* توسعه وزارت آموزش و پرورش کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
* ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در [[اردن]]؛


• تربيت شهرونداني كه به خدا ايمان داشته باشند، اعتقادات اسلامي را بدانند، متعهد به ارزش والاي اسلامي '''-''' عربي باشند، وفادار به كشور، قوانين و ملت شان باشند، كاملا به حقوق شان آگاه باشند، وظايف شان را به گونه اي انجام دهند كه شخصيت شان را در تمام زمينه ها رشد دهد و به شناخت ديگران در عين حفظ هويت شان بيانجامد.
در بین معیارهای توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:


• تربيت شهرونداني كه بخوبي با مهارت ها و دانش هاي ضروري براي اقتصادي علمي (دانش، رابطه و ارتباط بين سيستمي، كارگروهي، تفكر علمي، شخصي، تكنولوژي، شغل آتي و مهارت هاي تحقيق علمي) به منظور شركت در ساخت و پيشبرد جامعه مجهز باشند.
* توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
 
* تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و مدیریت آموزشی؛
• مهيا كردن فرصت هاي يادگيري براي همه، كسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشي در جنبه هاي كمي و كيفي، تمركز بر توسعه كيفي آموزش در تعامل با دانش آموزان در حين يادگيري.
* توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
 
* بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
• توسعه وزارت آموزش و پرورش كارآمد و تمركز بر فعال سازي اداره مدارس
* ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
 
* ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد<ref>The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.
• ارتقاء صلاحيت داخلي و خارجي نظام آموزش و پرورش در اردن
 
در بين معيارهاي توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملي بر رسيدن به اهداف زير متمركز است:
 
'''-''' توسعه در ساخت كودكستان هاي عمومي و توجه بسيار بيشتر به فقرا و مناطق دورافتاده
 
'''-''' تاسيس كارگروه هاي بالاتر براي پيشرفت منابع انساني و بازنگري قوانين سرپرستي و مديريت آموزشي
 
'''-''' توسعه فرصت هاي تحصيلي در دوره ابتدايي و ثانويه (كمكي) و هم چنين توسعه ي بودجه كارآمد
 
'''-''' بالا بردن تمايل براي تمركز زدايي و معتبر سازي روش شناسي براي ارزيابي و توسعه
 
'''-''' ارتقاء كيفيت آموزش دوره ي ابتدايي و كمكي
 
- ارتقاء مشاركت بخش خصوصي در مديريت آموزش شغلي و توسعه برنامه هايي كه به رفع نيازهاي بازار كار بيانجامد. (3)


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۳

اهداف عمده نظام آموزش اردن بدین شرح است:

  • تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
  • تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
  • مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشی در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
  • توسعه وزارت آموزش و پرورش کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
  • ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در اردن؛

در بین معیارهای توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:

  • توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
  • تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و مدیریت آموزشی؛
  • توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
  • بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
  • ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
  • ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

  1. The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12
  2. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)