هنرهای تجسمی در سنگال: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Visual arts in Senegal.jpg|بندانگشتی|هنر های تجسمی سنگال. قابل بازیابی از https://www.npr.org/]] | [[پرونده:Visual arts in Senegal.jpg|بندانگشتی|هنر های تجسمی سنگال. قابل بازیابی از https://www.npr.org/]] | ||
با اینکه آمدن هنرهای مذهبی (توحید گرایی) مسیر هنرهای تجسمی را در [[سنگال]] بسیار تغییر داد، اما در طول سال های استقلال این هنرها جایگاه ویژه خاص خود را پیدا کرد. در این کشور در هر روستایی، در هر شهری، در خیابان ها، در کوچه پس کوچهها آثار هنری زیادی به چشم میخورند. | با اینکه آمدن هنرهای مذهبی (توحید گرایی) مسیر [[هنرهای تجسمی در سنگال|هنرهای تجسمی]] را در [[سنگال]] بسیار تغییر داد، اما در طول سال های استقلال این هنرها جایگاه ویژه خاص خود را پیدا کرد. در این کشور در هر روستایی، در هر شهری، در خیابان ها، در کوچه پس کوچهها آثار هنری زیادی به چشم میخورند. | ||
هزاران سنگالی به ارائه این هنرها در بازار مشغول و فعالند. هر آرایشگر، مدلهای هنری مخصوص خود را ارائه میدهد، هر تاکسی یا وسیله حمل و نقل دیگری نمادها و نشانههای مارابوتی خاص خود را داراست (مارابوتی که از او تقلید می کند)، هر کامیون و هر رانندهایی یک نماد هنری خاص خود را دارد تا جایی که گاهی اوقات این نماد برای دیگران غیر قابل فهم است. | هزاران سنگالی به ارائه این هنرها در بازار مشغول و فعالند. هر آرایشگر، مدلهای هنری مخصوص خود را ارائه میدهد، هر تاکسی یا وسیله حمل و نقل دیگری نمادها و نشانههای مارابوتی خاص خود را داراست (مارابوتی که از او تقلید می کند)، هر کامیون و هر رانندهایی یک نماد هنری خاص خود را دارد تا جایی که گاهی اوقات این نماد برای دیگران غیر قابل فهم است. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنرهای تجسمی در افغانستان]]؛ [[هنرهای تجسمی در مصر]]؛ [[هنرهای تجسمی در تایلند]]؛ [[هنرهای تجسمی اردن]]؛ [[هنرهای تجسمی کوبا]]؛ [[هنرهای تجسمی در بنگلادش]] | [[هنرهای تجسمی در افغانستان]]؛ [[هنرهای تجسمی در مصر]]؛ [[هنرهای تجسمی در تایلند]]؛ [[هنرهای تجسمی اردن]]؛ [[هنرهای تجسمی کوبا]]؛ [[هنرهای تجسمی در بنگلادش]] | ||
== | == منبع اصلی == | ||
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار). | |||
== نویسندگان مقاله == | |||
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۵۰

با اینکه آمدن هنرهای مذهبی (توحید گرایی) مسیر هنرهای تجسمی را در سنگال بسیار تغییر داد، اما در طول سال های استقلال این هنرها جایگاه ویژه خاص خود را پیدا کرد. در این کشور در هر روستایی، در هر شهری، در خیابان ها، در کوچه پس کوچهها آثار هنری زیادی به چشم میخورند.
هزاران سنگالی به ارائه این هنرها در بازار مشغول و فعالند. هر آرایشگر، مدلهای هنری مخصوص خود را ارائه میدهد، هر تاکسی یا وسیله حمل و نقل دیگری نمادها و نشانههای مارابوتی خاص خود را داراست (مارابوتی که از او تقلید می کند)، هر کامیون و هر رانندهایی یک نماد هنری خاص خود را دارد تا جایی که گاهی اوقات این نماد برای دیگران غیر قابل فهم است.
نیز نگاه کنید به
هنرهای تجسمی در افغانستان؛ هنرهای تجسمی در مصر؛ هنرهای تجسمی در تایلند؛ هنرهای تجسمی اردن؛ هنرهای تجسمی کوبا؛ هنرهای تجسمی در بنگلادش
منبع اصلی
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).
نویسندگان مقاله
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور