معماری معابد و اماکن مذهبی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:A9b8fea5c753b38cb8d5454c.jpg|بندانگشتی|معماری معابد در چین]]
[[پرونده:A9b8fea5c753b38cb8d5454c.jpg|بندانگشتی|معماری معابد در چین]]
معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در [[چین]]، یکی از سبک ­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ ی امپراتوری«وِی ­شمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ ی فئودالی [[چین]] دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­ سزایی است. معماران دوران باستان [[چین]]، در معماری خود از اندیشه­ ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ ی یین و یانگ پیروی می ­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان ­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.
معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در [[چین]]، یکی از سبک ­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر [[سلسله های دوران امپراطوری چین(907-960)|سلسله­ ی امپراتوری«وِی ­شمالی»]] به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ ی فئودالی [[چین]] دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­ سزایی است. معماران دوران باستان [[چین]]، در معماری خود از اندیشه­ ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ ی یین و یانگ پیروی می ­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان ­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.


تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد [[چین]] دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.
تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد [[چین]] دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.
خط ۷: خط ۷:
در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج ­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه ­ی عظیم الجثه به­ شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­ شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­ خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.  
در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج ­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه ­ی عظیم الجثه به­ شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­ شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­ خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.  


معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسله ­ی«خَن» است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه ­های بارز معماری­ معابد در [[چین]] به­ شمار می ­روند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در [[سلسله ی خن|عصر سلسله ­ی«خَن»]](← [[سلسله هان]]) است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه ­های بارز معماری­ معابد در [[چین]] به­ شمار می ­روند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]، [[هنر معماری در چین]]
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین]]؛ [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۵

معماری معابد در چین

معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در چین، یکی از سبک ­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ ی امپراتوری«وِی ­شمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ ی فئودالی چین دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­ سزایی است. معماران دوران باستان چین، در معماری خود از اندیشه­ ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ ی یین و یانگ پیروی می ­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان ­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.

تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد چین دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.

در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج ­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه ­ی عظیم الجثه به­ شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­ شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­ خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.

معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسله ­ی«خَن»(← سلسله هان) است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه ­های بارز معماری­ معابد در چین به­ شمار می ­روند.[۱]

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر معماری در چین؛ معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین؛ معماری آرامگاه های سلطنتی در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.