معماری باغ ها در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:735b2fd3-86d5-4a8e-aed0-101d99abf03b-840x560.jpg|بندانگشتی|معماری باغ ها]]
[[پرونده:735b2fd3-86d5-4a8e-aed0-101d99abf03b-840x560.jpg|بندانگشتی|معماری باغ ها]]
معماری باغ سازی در [[چین]]، از تاریخ دیرینه ­ای برخوردار بوده و قدیمی ­ترین باغ درباری 3000 سال پیش و در عصر [[سلسله جو|سلسله­ ی«جو»]] احداث شده است. باغ سازی شهری در [[چین]]، که در تاریخ معماری باغ از شهرت و تنوع فراوانی برخوردار است را می ­توان در سه طبقه دسته بندی کرد: باغ ­های متعلق به دربار، باغستان­ های عظیم خانوادگی و باغ­ های ظریف خصوصی. در معماری این بناهای باغی، زیبایی ­های مصنوعی با زیبایی ­های طبیعی تلفیق شده و در ترکیب آن­ها از کوه­ ها، برکه­ ها و دریاچه ­ها، صخره­ ها، آب نماها، گل­ ها و سبزه­ ها، حیاط­ ها و میدان ­ها دالان­ ها و پل ­ها و تابلوها و نقاشی ­ها، به گونه­ ای دقیق و ماهرانه استفاده شده است که به هر بیننده احساس تخیلی عمیق و گوناگون و فراوان می ­بخشد. در این محیط­ ها، اندیشه­­ های اجتماعی کنفوسیوس در مورد عملگرایی، مسئولیت ­شناسی، و بها دادن به ارزش ­های اخلاقی و مرام سیاسی؛ نظریه­ ی دائوئیسم در خصوص ایجاد محیطی بهشت گونه که انسان نسبت به شهرت و ثروت بی تفاوت و به تحمل رنج برای تهذیب نفس و کسب معنویت و اخلاق مبادرت می­ ورزد؛ با ایجاد محیطی مینیاتوری از طبیعت و تمایل صاحب باغ، در کنار هم قرار می­ گیرد. تفاوت میان باغ­ های چینی و غربی در این­ است­ که باغ­ های غربی عمدتا از ساختمان­ ها تشکیل شده و در ساخت آن از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، اما در باغ های چینی مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار قرار گرفته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است.
معماری باغ سازی در [[چین]]، از تاریخ دیرینه ­ای برخوردار بوده و قدیمی ­ترین باغ درباری 3000 سال پیش و در عصر [[سلسله جو|سلسله­ ی«جو»]] احداث شده است. باغ سازی شهری در [[چین]]، که در تاریخ معماری باغ از شهرت و تنوع فراوانی برخوردار است را می ­توان در سه طبقه دسته بندی کرد: باغ ­های متعلق به دربار، باغستان­ های عظیم خانوادگی و باغ­ های ظریف خصوصی. در معماری این بناهای باغی، زیبایی ­های مصنوعی با زیبایی ­های طبیعی تلفیق شده و در ترکیب آن­ها از کوه­ ها، برکه­ ها و دریاچه ­ها، صخره­ ها، آب نماها، گل­ ها و سبزه­ ها، حیاط­ ها و میدان ­ها دالان­ ها و پل ­ها و تابلوها و نقاشی ­ها، به گونه­ ای دقیق و ماهرانه استفاده شده است که به هر بیننده احساس تخیلی عمیق و گوناگون و فراوان می ­بخشد.


پارک­ ها و باغ ­های«سو­جو» با قدمتی بیش از 2000سال، که در سال 1997در«فهرست میراث فرهنگی جهان» به ثبت رسید، نماد کاملی از ویژگی ­های هنری معماری باغ ­های [[چین]] به­ شمار می ­رود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
در این محیط­ ها، اندیشه­­ های اجتماعی کنفوسیوس در مورد عملگرایی، مسئولیت ­شناسی، و بها دادن به ارزش ­های اخلاقی و مرام سیاسی؛ نظریه­ ی دائوئیسم در خصوص ایجاد محیطی بهشت گونه که انسان نسبت به شهرت و ثروت بی تفاوت و به تحمل رنج برای تهذیب نفس و کسب معنویت و اخلاق مبادرت می­ ورزد؛ با ایجاد محیطی مینیاتوری از طبیعت و تمایل صاحب باغ، در کنار هم قرار می­ گیرد. تفاوت میان باغ­ های چینی و غربی در این­ است­ که باغ­ های غربی عمدتا از ساختمان­ ها تشکیل شده و در ساخت آن از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، اما در باغ های چینی مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار قرار گرفته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است.


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]، [[هنر معماری در چین]]
پارک­ ها و باغ ­های«سو­جو» با قدمتی بیش از 2000سال، که در سال 1997در[[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|«فهرست میراث فرهنگی جهان»]] به ثبت رسید، نماد کاملی از ویژگی ­های هنری معماری باغ ­های [[چین]] به­ شمار می ­رود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین]]؛ [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین]]؛ [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۶

معماری باغ ها

معماری باغ سازی در چین، از تاریخ دیرینه ­ای برخوردار بوده و قدیمی ­ترین باغ درباری 3000 سال پیش و در عصر سلسله­ ی«جو» احداث شده است. باغ سازی شهری در چین، که در تاریخ معماری باغ از شهرت و تنوع فراوانی برخوردار است را می ­توان در سه طبقه دسته بندی کرد: باغ ­های متعلق به دربار، باغستان­ های عظیم خانوادگی و باغ­ های ظریف خصوصی. در معماری این بناهای باغی، زیبایی ­های مصنوعی با زیبایی ­های طبیعی تلفیق شده و در ترکیب آن­ها از کوه­ ها، برکه­ ها و دریاچه ­ها، صخره­ ها، آب نماها، گل­ ها و سبزه­ ها، حیاط­ ها و میدان ­ها دالان­ ها و پل ­ها و تابلوها و نقاشی ­ها، به گونه­ ای دقیق و ماهرانه استفاده شده است که به هر بیننده احساس تخیلی عمیق و گوناگون و فراوان می ­بخشد.

در این محیط­ ها، اندیشه­­ های اجتماعی کنفوسیوس در مورد عملگرایی، مسئولیت ­شناسی، و بها دادن به ارزش ­های اخلاقی و مرام سیاسی؛ نظریه­ ی دائوئیسم در خصوص ایجاد محیطی بهشت گونه که انسان نسبت به شهرت و ثروت بی تفاوت و به تحمل رنج برای تهذیب نفس و کسب معنویت و اخلاق مبادرت می­ ورزد؛ با ایجاد محیطی مینیاتوری از طبیعت و تمایل صاحب باغ، در کنار هم قرار می­ گیرد. تفاوت میان باغ­ های چینی و غربی در این­ است­ که باغ­ های غربی عمدتا از ساختمان­ ها تشکیل شده و در ساخت آن از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، اما در باغ های چینی مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار قرار گرفته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است.

پارک­ ها و باغ ­های«سو­جو» با قدمتی بیش از 2000سال، که در سال 1997در«فهرست میراث فرهنگی جهان» به ثبت رسید، نماد کاملی از ویژگی ­های هنری معماری باغ ­های چین به­ شمار می ­رود[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر معماری در چین؛ معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین؛ معماری آرامگاه های سلطنتی در چین؛ معماری معابد و اماکن مذهبی در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.