حوزه های علمیه ی غیر دولتی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


افزون بر مدارس مسجدی که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­1980و به ویژه در اوایل دهه ­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ ی علمیه­ غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین [[چین]] یکی پس از دیگری با حمایت مالی مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر [[چین]] پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­ شوند.  
افزون بر [[آموزش مسجدی در چین|مدارس مسجدی]] که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­1980و به ویژه در اوایل دهه ­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ ی علمیه­ غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین [[چین]] یکی پس از دیگری با حمایت [[مالی]] مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر [[چین]] پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­ شوند.  


امروزه، آموزش ­های اسلامی در [[چین]]، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ ی مسلمانان این کشور و گسترده ­تر ساختن شبکه­ ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­ های بین المللی کشورهایی مانند مصر، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می ­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است<ref>''armijo@post.harvard.edu.''  Jackie Armijo. Islamic Education In China.</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص898</ref>.  
امروزه، آموزش ­های اسلامی در [[چین]]، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ ی مسلمانان این کشور و گسترده ­تر ساختن شبکه­ ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­ های بین المللی کشورهایی مانند [[مصر]]، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می ­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است<ref>''armijo@post.harvard.edu.''  Jackie Armijo. Islamic Education In China.</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص898</ref>.  


نیز نگاه کنید به [[حوزه های علمیه ی دولتی در چین]]  
== نیز نگاه کنید به ==
----
 
* [[اسلام در چین]]
* [[مدارس و حوزه های علوم دینی در چین]]
* [[حوزه های علمیه ی دولتی در چین]]


== پاورقی ==
== پاورقی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۳۵

افزون بر مدارس مسجدی که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­1980و به ویژه در اوایل دهه ­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ ی علمیه­ غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین چین یکی پس از دیگری با حمایت مالی مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر چین پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­ شوند.

امروزه، آموزش ­های اسلامی در چین، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ ی مسلمانان این کشور و گسترده ­تر ساختن شبکه­ ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­ های بین المللی کشورهایی مانند مصر، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می ­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[i] - برآورد شده که تنها در دانشگاه الازهر مصر بیش از 300 دانشجوی مسلمان چینی به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند.

کتابشناسی

  1. armijo@post.harvard.edu.  Jackie Armijo. Islamic Education In China.
  2. سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص898