مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «مقدمه» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:4179058.jpg|بندانگشتی|تصویر منسیوس. قابل بازیابی از https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%E8%87%B3%E8%81%96%E5%85%88%E8%B3%A2%E5%8D%8A%E8%BA%AB%E5%83%8F_%E5%86%8A-005-%E5%AD%9F%E8%BB%BB.jpg]][[مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس|مینگ زی(منسیوس)]]، متفکر بزرگ [[دوران حکومت های هم ستیز]](از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجستهی مکتب [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] بهشمار می رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی میکرد اهل کشور«جو» و ادامه دهندهی اندیشهی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] شمرده می شود. او بهعنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس(←[[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)،]]<nowiki/>در میان پیروان [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسویس]] از احترام خاصی برخوردار بود. | |||
=== اعتقادات مینگ زی(منسیوس) === | |||
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیشمندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید همچون پدر و مادر به سختیها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگهدارند. وی می گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد. | |||
او مدتی تدریس می کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آنها را تحت عنوان کتاب«مینگزِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفتهها و اندیشههای«مینگزِی» و مناظرههای وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.148-162.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۲۰
مینگ زی(منسیوس)، متفکر بزرگ دوران حکومت های هم ستیز(از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجستهی مکتب کنفوسیوس بهشمار می رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی میکرد اهل کشور«جو» و ادامه دهندهی اندیشهی کنفوسیوس شمرده می شود. او بهعنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس(←آموزه های کنفوسیوس)،در میان پیروان آیین کنفوسویس از احترام خاصی برخوردار بود.
اعتقادات مینگ زی(منسیوس)
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیشمندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید همچون پدر و مادر به سختیها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگهدارند. وی می گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.
او مدتی تدریس می کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آنها را تحت عنوان کتاب«مینگزِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفتهها و اندیشههای«مینگزِی» و مناظرههای وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.148-162.