آموزش های مقطع متوسطه مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''دبیرستان (عمومی)''' هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد. '''اهداف استراتژیک:''' -       افزایش امکان جذب دانش­آموز -       حمایت از توانمندی­...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''دبیرستان (عمومی)'''
=== دبیرستان (عمومی) ===
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.


هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.
==== اهداف استراتژیک ====
افزایش امکان جذب دانش‌­آموز


'''اهداف استراتژیک:'''
حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی


-       افزایش امکان جذب دانش­آموز
تحول بخشیدن به سازوکار اداری


-       حمایت از توانمندی­های کادر آموزشی
بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان


-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری
ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم.] جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص75.</ref>


-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش­آموزان
=== دبیرستان (فنی) ===
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.


-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم : 75)
==== اهداف استراتژیک ====
افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه


'''2- دبیرستان (فنی)'''
دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار


هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.
فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان


'''اهداف استراتژیک'''
ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار


-       افزایش فرصت­ها و نوسازی رشته­های تخصصی آموزش فنی در [[مصر]] و کشورهای اطراف دریای مدیترانه
فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی


-       دگرگون سازی روش­ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار
فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای


-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­های فنی و تعدد دانش­آموزان
آموزش و تربیت برای ایجاد شغل<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم]. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص78.</ref>


-       ارتقای سطح حرفه­ای و مادی و معنوی آموزگار
==== آمارها ====
آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:


-       فعال­سازی مشارکت­های محلی و بین­المللی
دانش‌­آموزان:
 
-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­ای
 
-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل (همان:78)
 
'''آمارها:''' آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­دهد:
 
'''الف: دانش­آموزان:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''نوع'''
خط ۴۵: خط ۴۲:
|-
|-
|عمومی
|عمومی
صنعتی
صنعتی


خط ۵۱: خط ۴۷:


بازرگانی
بازرگانی
|194/279/1
|1/279/194
791/359


359/791
165/513


513/165
545/692
|176/278
2/856


692/545
|278/176


856/2
104/459
|1/455/472
794/215


165/513


459/104
650/151
|472/455/1
|}
 
<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص362-363.</ref>
215/794
 
513/165


151/650
==نیز نگاه کنید به==
|}
[[مصر]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]]؛ [[آموزش متوسطه کانادا]]؛ [[آموزش متوسطه روسیه]]؛ [[مدارس افغانستان]]؛ [[آموزش متوسطه تونس]]؛ [[آموزش متوسطه ژاپن]]؛ [[آموزش متوسطه کوبا]]؛ [[آموزش متوسطه لبنان]]؛ [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]؛[[آموزش متوسطه سنگال]]
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۲۳

دبیرستان (عمومی)

هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.

اهداف استراتژیک

افزایش امکان جذب دانش‌­آموز

حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی

تحول بخشیدن به سازوکار اداری

بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان

ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی[۱]

دبیرستان (فنی)

هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.

اهداف استراتژیک

افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه

دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار

فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان

ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار

فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی

فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای

آموزش و تربیت برای ایجاد شغل[۲]

آمارها

آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:

دانش‌­آموزان:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

1/279/194

791/359

165/513

545/692

176/278

2/856


104/459

1/455/472

794/215

165/513

650/151

[۳]

نیز نگاه کنید به

مصر؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر؛ آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛آموزش متوسطه سنگال

کتابشناسی

  1. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص75.
  2. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص78.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص362-363.