نظام آموزشی مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آن‌ها مبتنی است عبارت است از:


مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:
* ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری؛
* کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت؛
* نظام‌­ها: تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری.


الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری
=== چشم‌­انداز آموزش و پرورش ===
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":12">برگرفته در 2015 از https://www.moe.gov.eg.</ref>


ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت
==== مشکلات حوزه آموزش ====
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم]. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص10.</ref>


ج- نظام­ها: تحول بخشیدن به نظام­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­ها و نهادینه کردن ساختاری
=== مراحل آموزش پیش از دانشگاه ===
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم]. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.</ref>


چشم­انداز آموزش و پرورش
==== [[آموزش های ابتدایی مصر]] ====


وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).
===== مقطع ابتدایی =====


====== اهداف استراتژیک ======


'''مراحل آموزش پیش از دانشگاه'''
* فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی؛
* از میان برداشتن شکاف­‌ها و تفاوت‌­های میان مدارس ابتدایی؛
* افزایش توانمندی‌­های کادر آموزشی در این مقطع.


نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)
'''سیاست ارتقای کیفی'''


'''الف- آموزش پایه'''
* ارائه روش‌­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­‌های تدریس با استانداردهای بین‌­المللی مطابقت داشته باشد؛
* نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی؛
* فراهم آوردن زمینه­‌ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه‌­ها و عوامل خشونت‌­زا در مدارس؛
* تنظیم برنامه­‌هایی برای افزایش تعداد دانش‌­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­‌ها؛
* تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص‌­های مختلف<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم]. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص17.</ref>.
'''آمارها'''


'''1- مقطع ابتدایی'''
بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013 تا 2014 به شرح زیر بوده است:


اهداف استراتژیک:
جدول شماره 1. آمار تعداد دانش آموزان، مدارس و معلمان مصر
 
-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی
 
-       از میان برداشتن شکاف­ها و تفاوت­های میان مدارس ابتدایی
 
-       افزایش توانمندی­های کادر آموزشی در این مقطع
 
'''سیاست ارتقای کیفی:'''
 
-       ارائه روش­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­های تدریس با استانداردهای بین­المللی مطابقت داشته باشد
 
-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی
 
-       فراهم آوردن زمینه­ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه­ها و عوامل خشونت­زا در مدارس
 
-       تنظیم برنامه­هایی برای افزایش تعداد دانش­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­ها
 
-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص­های مختلف (همان: 17)
 
آمارها: بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''دانش‌­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|'''معلمان'''
خط ۵۲: خط ۴۶:
|دولتی
|دولتی
|غیردولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |710/394
| rowspan="2" |394/710
|-
|-
|288/008/9
|9/008/288
|005/898
|898/005
|202/80
|80/202
|025/2
|20/25
|}
|}<ref name=":13">بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.</ref>
www.moe.gov.eg;2015))
 
'''2- مقطع راهنمایی'''
 
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش­آموزانی است که از مهارت­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی­ها و خلاقیت­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.  
 
'''اهداف استراتژیک:'''


-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان
==== [[آموزش های مقطع راهنمایی مصر]] ====
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش‌­آموزانی است که از مهارت‌­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی‌­ها و خلاقیت‌­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش‌­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.


-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه­ای بالا
===== '''اهداف استراتژیک''' =====


-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش­آموزان تا پایان مقطع
* فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش‌­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه‌­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان؛
* فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه‌­ای بالا؛
* تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش‌­آموزان تا پایان مقطع؛
* ارتقای سطح تحصیل دانش‌­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­‌های بین‌­المللی؛
* توسعه و تقویت کادر آموزشی.


-       ارتقای سطح تحصیل دانش­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­های بین­المللی
'''آمارها'''


-       توسعه و تقویت کادر آموزشی
به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013 تا2014 به شرح زیر بوده است:


'''آمارها:''' به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
جدول شماره 2. تعداد دانش آموزان، مدارس و معلمان مصر
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''دانش‌­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|'''معلمان'''
خط ۸۷: خط ۷۹:
|دولتی
|دولتی
|غیردولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |264/242
| rowspan="2" |424/264
|-
|-
|623/052/4
|4/052/623
|082/285
|285/082
|407/8
|8/407
|521/1
|1/521
|}
|}<ref name=":14">بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.</ref>
www.moe.gov.eg;2015))
 
'''ب- مقطع دبیرستان'''
 
'''1- دبیرستان (عمومی)'''
 
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.


'''اهداف استراتژیک:'''
==== [[آموزش های مقطع متوسطه مصر]] ====


-       افزایش امکان جذب دانش­آموز
===== دبیرستان (عمومی) =====
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.


-       حمایت از توانمندی­های کادر آموزشی
====== اهداف استراتژیک ======


-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری
* افزایش امکان جذب دانش‌­آموز؛
* حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی؛
* تحول بخشیدن به سازوکار اداری؛
* بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان؛
* ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم.] جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص75.</ref>.


-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش­آموزان
===== دبیرستان (فنی) =====
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.


-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم : 75)
====== اهداف استراتژیک ======


'''2- دبیرستان (فنی)'''
* افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه؛
* دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار؛
* فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان؛
* ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار؛
* فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی؛
* فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای؛
* آموزش و تربیت برای ایجاد شغل<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). [https://www.moe.gov.jo/ وزارة التربية و التعليم]. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص78.</ref>.


هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.
==== آمارها ====
آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013 تا 2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:


'''اهداف استراتژیک'''
جدول شماره 3. آمار دانش‌­آموزان
 
-       افزایش فرصت­ها و نوسازی رشته­های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه
 
-       دگرگون سازی روش­ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار
 
-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­های فنی و تعدد دانش­آموزان
 
-       ارتقای سطح حرفه­ای و مادی و معنوی آموزگار
 
-       فعال­سازی مشارکت­های محلی و بین­المللی
 
-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­ای
 
-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل (همان:78)
 
'''آمارها:''' آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­دهد:
 
'''الف: دانش­آموزان:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''نوع'''
خط ۱۴۴: خط ۱۲۴:
|-
|-
|عمومی
|عمومی
صنعتی
صنعتی


خط ۱۵۰: خط ۱۲۹:


بازرگانی
بازرگانی
|194/279/1
|1/279/194
791/359


359/791
165/513


513/165
545/692
|176/278
2/856


692/545
104/459
|278/176
|1/455/472
794/215


856/2
165/513


 
650/151
459/104
|}جدول شماره 4. آمار تعداد مدارس
|472/455/1
 
215/794
 
513/165
 
151/650
|}
 
 
 
'''ب: تعداد مدارس:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''نوع'''
خط ۱۸۲: خط ۱۵۳:
|-
|-
|عمومی
|عمومی
صنعتی
صنعتی


خط ۱۸۹: خط ۱۵۹:
بازرگانی
بازرگانی
|2051
|2051
955
955


خط ۱۹۶: خط ۱۶۵:
599
599
|943
|943
11
11


خط ۲۰۳: خط ۱۷۱:
220
220
|2994
|2994
966
966


خط ۲۰۹: خط ۱۷۶:


819
819
|}
|}جدول شماره 5. آمار  تعداد معلمان و مربیان
'''ج: معلمان و مربیان:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|عمومی
|عمومی
خط ۲۲۳: خط ۱۸۹:
|بازرگانی
|بازرگانی
|'''37375'''
|'''37375'''
|}
|}<ref name=":15">بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.</ref> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص358-364.</ref>
www.moe.gov.eg;2015)
==نیز نگاه کنید به==
 
[[نظام آموزشی اسپانیا]]؛ [[اصول کلی نظام آموزشی کانادا]]؛ [[نظام آموزشی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم|نظام آموزشی ژاپن]]؛ [[نظام آموزشی کوبا]]؛ [[نظام آموزشی لبنان]]؛ [[نظام آموزشی چین]]؛ [[نظام آموزشی سنگال]]؛ [[نظام آموزشی کشور مالی]]؛ [[نظام آموزشی کشور اردن]]؛ [[نظام آموزشی قدیم سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی جدید سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی گرجستان]]؛ [[نظام آموزشی بنگلادش]]؛ [[نظام آموزشی سریلانکا]]
 
 
----1- جامعة القاهرة
 
2- جامعة الاسکندریة
 
3- جامعة عین شمس
 
4- جامعة المنصورة
 
[5] - جامعة اسیوط
 
[6] - جامعة طنطا
 
[7] - الجامعة الامیرکیة بالقاهرة
 
[8] - مرکز الدراسات السیاسیة و الاستراتیجیة بالاهرام
 
[9] - مرکز ابن خلدون للدراسات الانمائیة
 
[10] - جامعه مدنی و تحول دموکراتیک در میهن عربی
 
[11] - گزارش سالانه از تحول دموکراتیک در میهن عربی
 
[12] - المرکز العربی للدراسات الانسانیة


[13] - مرکز یافا للدراسات و الابحاث
==کتابشناسی==
<references />
[[رده:نظام آموزش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۳۹

مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آن‌ها مبتنی است عبارت است از:

  • ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری؛
  • کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت؛
  • نظام‌­ها: تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری.

چشم‌­انداز آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.[۱]

مشکلات حوزه آموزش

نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.[۲]

مراحل آموزش پیش از دانشگاه

نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.[۳]

آموزش های ابتدایی مصر

مقطع ابتدایی
اهداف استراتژیک
  • فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی؛
  • از میان برداشتن شکاف­‌ها و تفاوت‌­های میان مدارس ابتدایی؛
  • افزایش توانمندی‌­های کادر آموزشی در این مقطع.

سیاست ارتقای کیفی

  • ارائه روش‌­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­‌های تدریس با استانداردهای بین‌­المللی مطابقت داشته باشد؛
  • نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی؛
  • فراهم آوردن زمینه­‌ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه‌­ها و عوامل خشونت‌­زا در مدارس؛
  • تنظیم برنامه­‌هایی برای افزایش تعداد دانش‌­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­‌ها؛
  • تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص‌­های مختلف[۴].

آمارها

بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013 تا 2014 به شرح زیر بوده است:

جدول شماره 1. آمار تعداد دانش آموزان، مدارس و معلمان مصر

دانش‌­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 394/710
9/008/288 898/005 80/202 20/25

[۵]

آموزش های مقطع راهنمایی مصر

هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش‌­آموزانی است که از مهارت‌­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی‌­ها و خلاقیت‌­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش‌­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.

اهداف استراتژیک
  • فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش‌­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه‌­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان؛
  • فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه‌­ای بالا؛
  • تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش‌­آموزان تا پایان مقطع؛
  • ارتقای سطح تحصیل دانش‌­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­‌های بین‌­المللی؛
  • توسعه و تقویت کادر آموزشی.

آمارها

به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013 تا2014 به شرح زیر بوده است:

جدول شماره 2. تعداد دانش آموزان، مدارس و معلمان مصر

دانش‌­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 424/264
4/052/623 285/082 8/407 1/521

[۶]

آموزش های مقطع متوسطه مصر

دبیرستان (عمومی)

هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.

اهداف استراتژیک
  • افزایش امکان جذب دانش‌­آموز؛
  • حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی؛
  • تحول بخشیدن به سازوکار اداری؛
  • بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان؛
  • ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی[۷].
دبیرستان (فنی)

هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.

اهداف استراتژیک
  • افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه؛
  • دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار؛
  • فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان؛
  • ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار؛
  • فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی؛
  • فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای؛
  • آموزش و تربیت برای ایجاد شغل[۸].

آمارها

آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013 تا 2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:

جدول شماره 3. آمار دانش‌­آموزان

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

1/279/194

791/359

165/513

545/692

176/278

2/856

104/459

1/455/472

794/215

165/513

650/151

جدول شماره 4. آمار تعداد مدارس

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

2051

955

199

599

943

11

0

220

2994

966

199

819

جدول شماره 5. آمار تعداد معلمان و مربیان

عمومی 103654
صنعتی 95360
کشاورزی 13659
بازرگانی 37375

[۹] [۱۰]

نیز نگاه کنید به

نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی کشور اردن؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

  1. برگرفته در 2015 از https://www.moe.gov.eg.
  2. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص10.
  3. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.
  4. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص17.
  5. بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.
  6. بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.
  7. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص75.
  8. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص78.
  9. بازیابی شده در 2015 از https://www.moe.gov.eg.
  10. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-364.