ذائقه فرهنگی مردم تونس: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «تنوع، مدارا و میانهروی را میتوان مهمترین عناصر تشکیلدهنده ذائقه فرهنگی تونسیها دانست، استقبال مردم، بهویژه جوانان، از فعالیتهای فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم تونس به بازدید از نمایشگاههای کتاب، نقاشی، صنا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تنوع، مدارا و میانهروی را میتوان مهمترین عناصر تشکیلدهنده ذائقه فرهنگی تونسیها دانست، استقبال مردم، بهویژه جوانان، از فعالیتهای فرهنگی، مانند | تنوع، مدارا و میانهروی را میتوان مهمترین عناصر تشکیلدهنده ذائقه فرهنگی تونسیها دانست، استقبال مردم، بهویژه جوانان، از فعالیتهای فرهنگی، مانند [[موسیقی در تونس|موسیقی]]، فیلم و [[تئاتر و هنرهای نمایشی تونس|تئاتر]] بسیار است، مردم [[تونس]] به بازدید از نمایشگاههای کتاب، [[نقاشی تونس|نقاشی]]، [[صنایع دستی در تونس|صنایعدستی]] و عکس بسیار علاقهمندند. بزرگداشت مناسبتهای اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم [[تونس]] بسیار شیرین است، عشق به اهلبیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از [[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس]] است. حب اهلبیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم [[تونس]] عقلا سنی، ولی قلبا حب اهلبیت (ع) و نگاه باطنی به دین را با خود دارند و به آموزههای قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان [[اسلام و مسلمانان تونس|مسلمان تونس]] با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزههای آن همسو هستند. مردم [[تونس]] به هنگام شنیدن فضائل اهلالبیت (علیهمالسلام) واکنش مثبتی از خود نشان میدهند. | ||
اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در [[تونس]] پرکاربرد است. تونسیها به رنگینکمان «حزام فاطمه» میگویند. | |||
[[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس]]، بهویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع [[تشیع در تونس|شیعیان]] در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسیها شهر نفطه را کوفه صغری مینامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسیها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهلبیت (ع) ندارند. آنها [[تشیع در تونس|شیعه]] را همان [[فاطمیان در تونس|فاطمیان]] میدانند. شنیدن واژه [[تشیع در تونس|شیعه]] برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی میکند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعههراسی و ایرانهراسی فعال در منطقه دارد.<ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 117-116.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ژاپن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم فرانسه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم مالی]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اردن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم قطر]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:هویت فرهنگی و هویت یابی فرهنگی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۵۹
تنوع، مدارا و میانهروی را میتوان مهمترین عناصر تشکیلدهنده ذائقه فرهنگی تونسیها دانست، استقبال مردم، بهویژه جوانان، از فعالیتهای فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم تونس به بازدید از نمایشگاههای کتاب، نقاشی، صنایعدستی و عکس بسیار علاقهمندند. بزرگداشت مناسبتهای اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم تونس بسیار شیرین است، عشق به اهلبیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس است. حب اهلبیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم تونس عقلا سنی، ولی قلبا حب اهلبیت (ع) و نگاه باطنی به دین را با خود دارند و به آموزههای قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان مسلمان تونس با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزههای آن همسو هستند. مردم تونس به هنگام شنیدن فضائل اهلالبیت (علیهمالسلام) واکنش مثبتی از خود نشان میدهند.
اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در تونس پرکاربرد است. تونسیها به رنگینکمان «حزام فاطمه» میگویند.
ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس، بهویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع شیعیان در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسیها شهر نفطه را کوفه صغری مینامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسیها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهلبیت (ع) ندارند. آنها شیعه را همان فاطمیان میدانند. شنیدن واژه شیعه برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی میکند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعههراسی و ایرانهراسی فعال در منطقه دارد.[۱]
نیز نگاه کنید به
ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه؛ ذائقه فرهنگی مردم ژاپن؛ ذائقه فرهنگی مردم کانادا؛ ذائقه فرهنگی مردم کوبا؛ ذائقه فرهنگی مردم روسیه؛ ذائقه فرهنگی مردم سنگال؛ ذائقه فرهنگی مردم فرانسه؛ ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج؛ ذائقه فرهنگی مردم مالی؛ ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا؛ ذائقه فرهنگی مردم اردن؛ ذائقه فرهنگی مردم قطر؛ ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون؛ ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش
کتابشناسی
- ↑ عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 117-116.