پرش به محتوا

دیپلماسی سیاسی و امنیتی آفریقای جنوبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Jafari (بحث | مشارکت‌ها)
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:
پس از پایان نظام آپارتاید، رهبران جدید—به‌ویژه نلسون ماندلا و تابو امبکی—تلاش کردند چهرهٔ کشور را از «دولت تبعیض‌نژادی» به «قدرت صلح‌ساز» تغییر دهند. این تحول، بستر شکل‌گیری سیاست خارجی‌ای شد که بر اصول گفت‌وگو، عدالت، عدم‌همسویی و حل مسالمت‌آمیز مناقشات استوار است<ref>DIRCO. ''Framework Document on South Africa’s National Interest and its Advancement in a Global  Environment''. Pretoria, 2023.</ref>.
پس از پایان نظام آپارتاید، رهبران جدید—به‌ویژه نلسون ماندلا و تابو امبکی—تلاش کردند چهرهٔ کشور را از «دولت تبعیض‌نژادی» به «قدرت صلح‌ساز» تغییر دهند. این تحول، بستر شکل‌گیری سیاست خارجی‌ای شد که بر اصول گفت‌وگو، عدالت، عدم‌همسویی و حل مسالمت‌آمیز مناقشات استوار است<ref>DIRCO. ''Framework Document on South Africa’s National Interest and its Advancement in a Global  Environment''. Pretoria, 2023.</ref>.


امروزه آفریقای جنوبی به‌عنوان بازیگری کلیدی در معماری امنیتی قاره شناخته می‌شود. عضویت فعال در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا (AUPSC)، مشارکت در مأموریت‌های صلح‌بان سازمان ملل و رهبری در چارچوب جامعهٔ توسعهٔ آفریقای جنوبی (SADC)، مؤلفه‌های اصلی این نقش به‌شمار می‌روند<ref>African Union Peace and Security Council. ''Annual Report 2024 on Activities and the State of Peace and Security in Africa''. Addis Ababa, 2024.</ref>.
امروزه آفریقای جنوبی به‌عنوان بازیگری کلیدی در معماری امنیتی قاره شناخته می‌شود. عضویت فعال در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا (AUPSC)، مشارکت در مأموریت‌های صلح‌بان [https://www.un.org/en/ سازمان ملل] و رهبری در چارچوب جامعهٔ توسعهٔ آفریقای جنوبی (SADC)، مؤلفه‌های اصلی این نقش به‌شمار می‌روند<ref>African Union Peace and Security Council. ''Annual Report 2024 on Activities and the State of Peace and Security in Africa''. Addis Ababa, 2024.</ref>.


=== تحول تاریخی سیاست امنیتی ===
=== تحول تاریخی سیاست امنیتی ===
پایه‌های سیاست امنیتی نوین در دوران ماندلا (۱۹۹۴–۱۹۹۹) با دو سند مهم بنا نهاده شد:
پایه‌های سیاست امنیتی نوین در دوران ماندلا (۱۹۹۴–۱۹۹۹) با دو سند مهم بنا نهاده شد:


۱. '''White Paper on South African Defence''' (1996) که بر دفاع ملی، شفافیت و کنترل غیرنظامی نیروهای مسلح تأکید داشت؛
# White Paper on South African Defence (1996) که بر دفاع ملی، شفافیت و کنترل غیرنظامی نیروهای مسلح تأکید داشت؛
# White Paper on Foreign Policy (1999) که چارچوب دیپلماسی فعال و «آفریقامحور» را تعیین کرد<ref>Government of South Africa. ''White  Paper on Defence''. Pretoria, 1996</ref>.


۲. '''White Paper on Foreign Policy''' (1999) که چارچوب دیپلماسی فعال و «آفریقامحور» را تعیین کرد (4).
تابو امبکی در دههٔ ۲۰۰۰، با طرح ایدهٔ «رُنسانس آفریقایی»، سیاست خارجی کشور را از تمرکز صرف بر منافع ملی به سطح منافع قاره‌ای ارتقا داد. در این دوره، آفریقای جنوبی در حل بحران‌های سیرالئون، کنگو و بروندی نقش میانجی یافت<ref>Tabu Mbeki. ''African Renaissance and the Renewal of the Continent''. Pretoria University Press, 2001</ref>.


تابو امبکی در دههٔ ۲۰۰۰، با طرح ایدهٔ '''«رُنسانس آفریقایی»'''، سیاست خارجی کشور را از تمرکز صرف بر منافع ملی به سطح منافع قاره‌ای ارتقا داد. در این دوره، آفریقای جنوبی در حل بحران‌های سیرالئون، کنگو و بروندی نقش میانجی یافت (5).
در دولت‌های پس از او، از جاکوب زوما تا سیریل رامافوسا، اولویت‌های امنیتی با تحولات جهانی انطباق یافته است: تمرکز بر مقابله با تروریسم، اصلاح ساختار شورای امنیت [https://www.un.org/en/ سازمان ملل]، مدیریت بحران‌های قاره‌ای و حفظ استقلال رأی در سیاست جهانی<ref>DIRCO. ''Foreign Policy Review  Report'', 2019</ref>.
 
در دولت‌های پس از او، از جاکوب زوما تا سیریل رامافوسا، اولویت‌های امنیتی با تحولات جهانی انطباق یافته است: تمرکز بر مقابله با تروریسم، اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل، مدیریت بحران‌های قاره‌ای و حفظ استقلال رأی در سیاست جهانی (6).


=== اصول راهبردی دیپلماسی سیاسی و امنیتی ===
=== اصول راهبردی دیپلماسی سیاسی و امنیتی ===


==== 1. چندجانبه‌گرایی و قانون‌محوری ====
==== 1. چندجانبه‌گرایی و قانون‌محوری ====
آفریقای جنوبی در تمام بیانیه‌های رسمی خود بر چندجانبه‌گرایی و احترام به منشور سازمان ملل تأکید دارد. این کشور دو بار (۲۰۰۷–۲۰۰۸ و ۲۰۱۱–۲۰۱۲) به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شد و ریاست دوره‌ای شورا را نیز برعهده داشت (7). در هر دو دوره، نمایندگان ژوهانسبورگ بر «ضرورت عدالت، گفت‌وگو و اصلاح ساختار شورا به نفع جنوب جهانی» تأکید کردند (8).
[[آفریقای جنوبی]] در تمام بیانیه‌های رسمی خود بر چندجانبه‌گرایی و احترام به منشور [https://www.un.org/en/ سازمان ملل] تأکید دارد. این کشور دو بار (۲۰۰۷–۲۰۰۸ و ۲۰۱۱–۲۰۱۲) به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت [https://www.un.org/en/ سازمان ملل] انتخاب شد و ریاست دوره‌ای شورا را نیز برعهده داشت<ref>United Nations Security Council. ''Record of South Africa’s Statements in UNSC Sessions 2007–2012''</ref>. در هر دو دوره، نمایندگان ژوهانسبورگ بر «ضرورت عدالت، گفت‌وگو و اصلاح ساختار شورا به نفع جنوب جهانی» تأکید کردند<ref>G20 Research Group. ''South  Africa Country Report 2024''</ref>.


==== 2. سیاست عدم‌همسویی و استقلال راهبردی ====
==== 2. سیاست عدم‌همسویی و استقلال راهبردی ====
سنت عدم‌همسویی که از دوران جنبش آزادی‌بخش ANC به میراث مانده، همچنان محور اصلی سیاست خارجی کشور است. آفریقای جنوبی هم‌زمان روابط دیپلماتیک گسترده با غرب دارد اما در مجامع بین‌المللی، اغلب مواضعی مستقل از قدرت‌های غربی اتخاذ می‌کند—نمونهٔ بارز آن رأی ممتنع در قطعنامه‌های مرتبط با جنگ اوکراین و تأکید بر گفت‌وگوی صلح به‌جای تحریم است (9).
سنت عدم‌همسویی که از دوران جنبش آزادی‌بخش ANC به میراث مانده، همچنان محور اصلی سیاست خارجی کشور است. [[آفریقای جنوبی]] هم‌زمان روابط دیپلماتیک گسترده با غرب دارد اما در مجامع بین‌المللی، اغلب مواضعی مستقل از قدرت‌های غربی اتخاذ می‌کند—نمونهٔ بارز آن رأی ممتنع در قطعنامه‌های مرتبط با جنگ [[اوکراین]] و تأکید بر گفت‌وگوی صلح به‌جای تحریم است<ref>Modern Diplomacy. “Fine Cracks and Major Fault Lines in South Africa’s Foreign Policy.” 24 June 2025</ref>.


==== 3. امنیت انسانی و توسعه‌محوری ====
==== 3. امنیت انسانی و توسعه‌محوری ====
سیاست امنیتی آفریقای جنوبی بر مفهوم Human Security'''Human Security''' استوار است؛ یعنی امنیت نه صرفاً نظامی، بلکه شامل رفاه اقتصادی، آموزش، سلامت و صلح پایدار در جوامع منطقه‌ای. این رWhite Paper on Peace Missions (1999)'''issions (1'''Foreign Policy Review (2019) '''Review (2019)''' تص شد (10).
سیاست امنیتی [[آفریقای جنوبی]] بر مفهوم Human Security استوار است؛ یعنی امنیت نه صرفاً نظامی، بلکه شامل رفاه اقتصادی، آموزش، سلامت و صلح پایدار در جوامع منطقه‌ای. این رویکرد نخست در White Paper on Peace Missions (1999) و سپس در '''ب'''ررسی سیاست خارجی(Foreign Policy Review) تصریح شد<ref>ISS Africa. ''Peace Missions and Human Security in Southern Africa''. Pretoria, 2022.</ref>.


=== نقش منطقه‌ای در صلح و امنیت آفریقا ===
=== نقش منطقه‌ای در صلح و امنیت آفریقا ===


==== 1. رهبری در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا ====
==== 1. رهبری در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا ====
آفریقای جنوبی از بنیان‌گذاران اصلی شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا است و سه‌بار ریاست دوره‌ای آن را برعهده داشته است. این کشور در تدوین و اجرای '''African Peace and Security Architecture (APSA)''' مشارکت فعال داشته و با اعزام دیپلمات‌ها و میانجی‌های ارشد در بحران‌های سودان، اتیوپی و کنگو نقش ایفا کرده است (11).
آفریقای جنوبی از بنیان‌گذاران اصلی شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا است و سه‌بار ریاست دوره‌ای آن را برعهده داشته است. این کشور در تدوین و اجرای معماری صلح و امنیت آفریقا African Peace and Security Architecture (APSA) مشارکت فعال داشته و با اعزام دیپلمات‌ها و میانجی‌های ارشد در بحران‌های [[سودان]]، [[اتیوپی]] و کنگو نقش ایفا کرده است<ref>African Union Commission. ''African Peace and Security Architecture (APSA) Progress Report 2023''.</ref>.


==== 2. مأموریت‌های صلح و نیروهای منطقه‌ای ====
==== 2. مأموریت‌های صلح و نیروهای منطقه‌ای ====
نیروهای دفاع ملی آفریقای جنوبی ('''SANDF''') از دههٔ ۲۰۰۰ تاکنون در بیش از پانزده مأموریت صلح‌بان سازمان ملل و اتحادیهٔ آفریقا حضور داشته‌اند؛ ازجمله در '''کنگوی دموکراتیک (MONUSCO)'''، '''سودان جنوبی (UNMISS)''' و '''موزامبیک (SADC Mission 2021–2024)''' (12).
نیروهای دفاع ملی [[آفریقای جنوبی]] (SANDF) از دههٔ ۲۰۰۰ تاکنون در بیش از پانزده مأموریت صلح‌بان [https://www.un.org/en/ سازمان ملل] و اتحادیهٔ آفریقا حضور داشته‌اند؛ ازجمله در کنگوی دموکراتیک (MONUSCO)، [[سودان]] جنوبی (UNMISS) و موزامبیک (SADC Mission 2021–2024)<ref>United Nations Peacekeeping. ''South Africa Troop Contributions 2000–2025''.</ref>.


این کشور از حامیان اصلی طرح '''African Standby Force''' است که هدف آن ایجاد نیروی واکنش سریع قاره‌ای برای مقابله با بحران‌های امنیتی است (13).
این کشور از حامیان اصلی طرح نیروی واکنش سریع آفریقایی ( African Standby Force) است که هدف آن ایجاد نیروی واکنش سریع قاره‌ای برای مقابله با بحران‌های امنیتی است<ref>SADC Secretariat. ''Strategic Indicative Plan for the Organ on Politics, Defence and Security Cooperation (SIPO III)'', 2023.</ref>.


==== 3. میانجی‌گری در منازعات قاره‌ای ====
==== 3. میانجی‌گری در منازعات قاره‌ای ====
آفریقای جنوبی در دهه‌های اخیر در حل مناقشات بوروندی، زیمبابوه، لسوتو، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی نقش میانجی ایفا کرده است. این کشور از «دیپلماسی آرام» (Quiet Diplomacy) استفاده می‌کند—یعنی گفت‌وگوی پشت‌صحنه به‌جای مداخلهٔ علنی (14).
[[آفریقای جنوبی]] در دهه‌های اخیر در حل مناقشات بوروندی، [[زیمبابوه]]، لسوتو، جمهوری دموکراتیک کنگو و [[سودان]] جنوبی نقش میانجی ایفا کرده است. این کشور از «دیپلماسی آرام» (Quiet Diplomacy) استفاده می‌کند—یعنی گفت‌وگوی پشت‌صحنه به‌جای مداخلهٔ علنی<ref>DIRCO. ''Mediation and  Preventive Diplomacy Report'', 2024.</ref>.


=== روابط سیاسی فرامنطقه‌ای ===
=== روابط سیاسی فرامنطقه‌ای ===


==== 1. روابط با غرب ====
==== 1. روابط با غرب ====
با وجود روابط تاریخی با اروپا و آمریکا، ژوهانسبورگ همواره در سیاست خارجی خود استقلال رأی دارد. در دوران رامافوسا، روابط با واشنگتن به‌سبب سیاست تحریم روسیه دچار تنش شد، اما دولت تأکید کرد که «سیاست خارجی ما بر اساس اصول است نه فشار» (15).
با وجود روابط تاریخی با اروپا و آمریکا، ژوهانسبورگ همواره در سیاست خارجی خود استقلال رأی دارد. در دوران رامافوسا، روابط با واشنگتن به‌سبب سیاست تحریم روسیه دچار تنش شد، اما دولت تأکید کرد که «سیاست خارجی ما بر اساس اصول است نه فشار»<ref>Chrispin Phiri. “South Africa’s Strategic Adaptation to US Tariffs.” ''PoliticsWeb'', 7 April 2025.</ref>. در عین حال، روابط اقتصادی با اتحادیهٔ اروپا همچنان مستحکم است و بیش از ۲۵ درصد صادرات آفریقای جنوبی به بازارهای اروپایی می‌رود<ref>European Commission. ''EU–South Africa Trade and Cooperation Agreement Review'', 2024.</ref>.
 
در عین حال، روابط اقتصادی با اتحادیهٔ اروپا همچنان مستحکم است و بیش از ۲۵ درصد صادرات آفریقای جنوبی به بازارهای اروپایی می‌رود (16).


==== 2. روابط با روسیه، چین و قدرت‌های نوظهور ====
==== 2. روابط با [[روسیه]]، [[چین]] و قدرت‌های نوظهور ====
عضویت در بریکس موجب تحکیم پیوندهای سیاسی با روسیه، چین، هند و برزیل شده است. آفریقای جنوبی از طرح‌های مشترک امنیت سایبری، فناوری نظامی و آموزش نظامی در قالب همکاری بریکس حمایت می‌کند. رزمایش‌های دریایی مشترک با روسیه و چین در ۲۰۲۳ یکی از مصادیق این همکاری‌هاست (17).
عضویت در بریکس موجب تحکیم پیوندهای سیاسی با [[روسیه]]، [[چین]]، هند و برزیل شده است. [[آفریقای جنوبی]] از طرح‌های مشترک امنیت سایبری، فناوری نظامی و آموزش نظامی در قالب همکاری بریکس حمایت می‌کند. رزمایش‌های دریایی مشترک با [[روسیه]] و [[چین]] در ۲۰۲۳ یکی از مصادیق این همکاری‌هاست<ref>BRICS Secretariat. ''Johannesburg Declaration on Partnership for Global Development'', 2023.</ref>.


==== 3. مواضع در خاورمیانه و نظام بین‌الملل ====
==== 3. مواضع در خاورمیانه و نظام بین‌الملل ====
آفریقای جنوبی از منتقدان سیاست‌های اشغال‌گرانهٔ اسرائیل است و همواره از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت کرده است (18). این کشور روابط دیپلماتیک با ایران، عربستان سعودی و ترکیه را در چارچوب احترام متقابل حفظ کرده و در بحران‌های خاورمیانه بر راه‌حل سیاسی تأکید دارد.
آفریقای جنوبی از منتقدان سیاست‌های اشغال‌گرانهٔ اسرائیل است و همواره از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت کرده است<ref>DIRCO. ''Statement on the Situation in Gaza'', 2024.</ref>. این کشور روابط دیپلماتیک با ایران، [[عربستان سعودی]] و ترکیه را در چارچوب احترام متقابل حفظ کرده و در بحران‌های خاورمیانه بر راه‌حل سیاسی تأکید دارد.


=== ابزارهای نهادی و سازوکارهای تصمیم‌گیری ===
=== ابزارهای نهادی و سازوکارهای تصمیم‌گیری ===
سیاست خارجی و امنیتی آفریقای جنوبی توسط وزارت روابط بین‌الملل و همکاری‌ها ('''DIRCO''') هماهنگ می‌شود و شورای امنیت ملی ریاست‌جمهوری سیاست‌های کلان را تصویب می‌کند.
سیاست خارجی و امنیتی [[آفریقای جنوبی]] توسط وزارت روابط بین‌الملل و همکاری‌ها (DIRCO) هماهنگ می‌شود و شورای امنیت ملی ریاست‌جمهوری سیاست‌های کلان را تصویب می‌کند. نیروهای دفاع ملی (SANDF) شامل ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و خدمات پزشکی دفاعی هستند که بر اساس اصل نظارت غیرنظامی پارلمان فعالیت می‌کنند<ref>Government of South Africa. ''DefenceReview 2015 – Implementation Update 2023''.</ref>.
 
نیروهای دفاع ملی ('''SANDF''') شامل ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و خدمات پزشکی دفاعی هستند که بر اساس اصل '''نظارت غیرنظامی پارلمان''' فعالیت می‌کنند (19).


در کنار آن، «مرکز مطالعات راهبردی آفریقای جنوبی (SASSC)» و «انستیتوی امنیتی مطالعات آفریقا (ISS Africa)» در تولید دانش و تحلیل راهبردی به دولت یاری می‌رسانند (20).
در کنار آن، «مرکز مطالعات راهبردی آفریقای جنوبی (SASSC)» و «انستیتوی امنیتی مطالعات آفریقا (ISS Africa)» در تولید دانش و تحلیل راهبردی به دولت یاری می‌رسانند<ref>Institute for Security Studies (ISS Africa). ''Policy Brief: The Future of SANDF in Peace Operations'', 2024.</ref>.


=== چالش‌ها و انتقادات ===
=== چالش‌ها و انتقادات ===


==== 1. فشارهای بین‌المللی و تعارض منافع ====
==== 1. فشارهای بین‌المللی و تعارض منافع ====
مواضع مستقل ژوهانسبورگ در برابر بحران اوکراین، مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه و روابط نزدیک با روسیه و چین باعث انتقاد برخی دولت‌های غربی شده است (21).
مواضع مستقل ژوهانسبورگ در برابر بحران [[اوکراین]]، مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه و روابط نزدیک با [[روسیه]] و [[چین]] باعث انتقاد برخی دولت‌های غربی شده است<ref>Modern Diplomacy. “South Africa’s Non-Aligned Position on Ukraine.” 10 March 2024.</ref>. در سال ۲۰۲۴، تهدید به تعلیق امتیاز تجاری در قالب قانون AGOA از سوی [[ایالات متحده]]، نمونه‌ای از این فشارها بود که دولت رامافوسا با گفت‌وگو و تأکید بر منافع متقابل آن را مهار کرد<ref>United States Trade Representative (USTR). ''AGOA Eligibility Review Report – South Africa'', 2024.</ref>.
 
در سال ۲۰۲۴، تهدید به تعلیق امتیاز تجاری در قالب قانون '''AGOA''' از سوی ایالات متحده، نمونه‌ای از این فشارها بود که دولت رامافوسا با گفت‌وگو و تأکید بر منافع متقابل آن را مهار کرد (22).


==== 2. فساد دفاعی و مشکلات ساختاری ====
==== 2. فساد دفاعی و مشکلات ساختاری ====
برخی پرونده‌های فساد در مناقصات نظامی دههٔ ۲۰۰۰ و فرسودگی تجهیزات نیروهای دفاع ملی، ضعف‌های ساختاری این بخش را آشکار کرده است. دولت از سال ۲۰۲۲ برنامهٔ نوسازی تدریجی SANDF و شفافیت مالی دفاعی را آغاز کرده است (23).
برخی پرونده‌های فساد در مناقصات نظامی دههٔ ۲۰۰۰ و فرسودگی تجهیزات نیروهای دفاع ملی، ضعف‌های ساختاری این بخش را آشکار کرده است. دولت از سال ۲۰۲۲ برنامهٔ نوسازی تدریجی SANDF و شفافیت مالی دفاعی را آغاز کرده است<ref>Transparency International Defence Index. ''South Africa Country Profile 2023''.</ref>.


==== 3. بحران‌های منطقه‌ای و محدودیت منابع ====
==== 3. بحران‌های منطقه‌ای و محدودیت منابع ====
با وجود نقش میانجی، آفریقای جنوبی در مدیریت برخی بحران‌ها (مانند موزامبیک یا سودان) با محدودیت منابع انسانی و مالی روبه‌رو است و نیاز به هماهنگی بیشتر میان DIRCO، SANDF و اتحادیهٔ آفریقا احساس می‌شود (24).
با وجود نقش میانجی، آفریقای جنوبی در مدیریت برخی بحران‌ها (مانند موزامبیک یا سودان) با محدودیت منابع انسانی و مالی روبه‌رو است و نیاز به هماهنگی بیشتر میان DIRCO، SANDF و اتحادیهٔ آفریقا احساس می‌شود<ref>African Centre for Strategic Studies (ACSS). ''Challenges of Regional Peacekeeping in Southern Africa'',  2024.</ref>.


=== چشم‌انداز آینده و جمع‌بندی ===
=== چشم‌انداز آینده و جمع‌بندی ===
آفریقای جنوبی در سیاست جهانی، مدافع نظم چندقطبی و عدالت‌محور است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰، دولت این کشور قصد دارد از طریق افزایش توان دیپلماسی چندجانبه، تقویت نیروهای صلح‌بان و توسعهٔ همکاری‌های دفاعی آفریقایی، جایگاه خود را به‌عنوان '''قدرت مسئول (Responsible Power)''' در قارهٔ آفریقا تثبیت کند (25).
آفریقای جنوبی در سیاست جهانی، مدافع نظم چندقطبی و عدالت‌محور است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰، دولت این کشور قصد دارد از طریق افزایش توان دیپلماسی چندجانبه، تقویت نیروهای صلح‌بان و توسعهٔ همکاری‌های دفاعی آفریقایی، جایگاه خود را به‌عنوان قدرت مسئول (Responsible Power) در قارهٔ آفریقا تثبیت کند<ref>South African Presidency. ''Vision 2030: Peace, Development and Ubuntu Diplomacy''. Pretoria, 2025</ref>. دیپلماسی سیاسی و امنیتی آفریقای جنوبی بر سه اصل استوار است:


دیپلماسی سیاسی و امنیتی آفریقای جنوبی بر سه اصل استوار است:
# حل مسالمت‌آمیز اختلافات و میانجی‌گری؛
# تقویت امنیت انسانی و توسعه‌محور؛
# استقلال در تصمیم‌گیری بین‌المللی.


۱. '''حل مسالمت‌آمیز اختلافات''' و میانجی‌گری؛
تجربهٔ سه دههٔ گذشته نشان می‌دهد که این کشور توانسته است از یک نظام منزوی به یکی از صداهای اخلاقی و سیاسی مهم جنوب جهانی تبدیل شود. اگرچه چالش‌های اقتصادی و فشارهای ژئوپلیتیکی ادامه دارد، اما الگوی سیاست خارجی ژوهانسبورگ همچنان بر «صلح، عدالت و چندجانبه‌گرایی» تکیه دارد—اصولی که بنیان‌های دیپلماسی نوین آفریقا را نیز شکل داده‌اند.
 
۲. '''تقویت امنیت انسانی و توسعه‌محور'''؛
 
۳. '''استقلال در تصمیم‌گیری بین‌المللی.'''


تجربهٔ سه دههٔ گذشته نشان می‌دهد که این کشور توانسته است از یک نظام منزوی به یکی از صداهای اخلاقی و سیاسی مهم جنوب جهانی تبدیل شود. اگرچه چالش‌های اقتصادی و فشارهای ژئوپلیتیکی ادامه دارد، اما الگوی سیاست خارجی ژوهانسبورگ همچنان بر «صلح، عدالت و چندجانبه‌گرایی» تکیه دارد—اصولی که بنیان‌های دیپلماسی نوین آفریقا را نیز شکل داده‌اند.
== نیز نگاه کنید به ==
[[تروریسم در امارات متحده عربی]]؛ [[توسعه سیستم دفاعی و امنیتی گرجستان]]؛ [[سیاست خارجی و کنشگری فراملی اردن در حوزه سیاسی و امنیتی]]؛ [[سیاست خارجی و کنشگری فراملی اوکراین در حوزه سیاسی و امنیتی]]؛ [[سیاست خارجی و کنشگری فراملی در حوزه سیاسی و امنیتی در تاجیکستان]]


'''فهرست منابع'''
== کتابشناسی ==
<references />


# Department of International    Relations and Cooperation (DIRCO). ''White Paper on Foreign Policy of the    Republic of South Africa''. Pretoria: DIRCO, 1999.
== نویسنده مقاله ==
# DIRCO. ''Framework Document on    South Africa’s National Interest and its Advancement in a Global    Environment''. Pretoria, 2023.
دانشنامه ملل
# African Union Peace and    Security Council. ''Annual Report 2024 on Activities and the State of    Peace and Security in Africa''. Addis Ababa, 2024.
[[رده:سیاست خارجی و کنشگری فراملی در حوزه سیاسی و امنیتی]]
# Government of South Africa. ''White    Paper on Defence''. Pretoria, 1996.
# Tabu Mbeki. ''African    Renaissance and the Renewal of the Continent''. Pretoria University    Press, 2001.
# DIRCO. ''Foreign Policy Review    Report'', 2019.
# United Nations Security    Council. ''Record of South Africa’s Statements in UNSC Sessions 2007–2012''.
# G20 Research Group. ''South    Africa Country Report 2024''.
# Modern Diplomacy. “Fine Cracks    and Major Fault Lines in South Africa’s Foreign Policy.” 24 June 2025.
# ISS Africa. ''Peace Missions    and Human Security in Southern Africa''. Pretoria, 2022.
# African Union Commission. ''African    Peace and Security Architecture (APSA) Progress Report 2023''.
# United Nations Peacekeeping. ''South    Africa Troop Contributions 2000–2025''.
# SADC Secretariat. ''Strategic    Indicative Plan for the Organ on Politics, Defence and Security    Cooperation (SIPO III)'', 2023.
# DIRCO. ''Mediation and    Preventive Diplomacy Report'', 2024.
# Chrispin Phiri. “South Africa’s    Strategic Adaptation to US Tariffs.” ''PoliticsWeb'', 7 April 2025.
# European Commission. ''EU–South    Africa Trade and Cooperation Agreement Review'', 2024.
# BRICS Secretariat. ''Johannesburg    Declaration on Partnership for Global Development'', 2023.
# DIRCO. ''Statement on the    Situation in Gaza'', 2024.
# Government of South Africa. ''Defence    Review 2015 – Implementation Update 2023''.
# Institute for Security Studies    (ISS Africa). ''Policy Brief: The Future of SANDF in Peace Operations'',    2024.
# Modern Diplomacy. “South    Africa’s Non-Aligned Position on Ukraine.” 10 March 2024.
# United States Trade    Representative (USTR). ''AGOA Eligibility Review Report – South Africa'',    2024.
# Transparency International    Defence Index. ''South Africa Country Profile 2023''.
# African Centre for Strategic    Studies (ACSS). ''Challenges of Regional Peacekeeping in Southern Africa'',    2024.
# South African Presidency. ''Vision    2030: Peace, Development and Ubuntu Diplomacy''. Pretoria, 2025.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۱۲

دیپلماسی سیاسی و امنیتی آفریقای جنوبی ستون اصلی سیاست خارجی این کشور از زمان گذار تاریخی به دموکراسی در سال ۱۹۹۴ تاکنون به‌شمار می‌رود. هدف کلان آن تثبیت جایگاه ژوهانسبورگ به‌عنوان میانجی صلح، قدرت نرمِ منطقه‌ای و مدافع چندجانبه‌گرایی در آفریقا و نظام بین‌الملل است[۱].

پس از پایان نظام آپارتاید، رهبران جدید—به‌ویژه نلسون ماندلا و تابو امبکی—تلاش کردند چهرهٔ کشور را از «دولت تبعیض‌نژادی» به «قدرت صلح‌ساز» تغییر دهند. این تحول، بستر شکل‌گیری سیاست خارجی‌ای شد که بر اصول گفت‌وگو، عدالت، عدم‌همسویی و حل مسالمت‌آمیز مناقشات استوار است[۲].

امروزه آفریقای جنوبی به‌عنوان بازیگری کلیدی در معماری امنیتی قاره شناخته می‌شود. عضویت فعال در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا (AUPSC)، مشارکت در مأموریت‌های صلح‌بان سازمان ملل و رهبری در چارچوب جامعهٔ توسعهٔ آفریقای جنوبی (SADC)، مؤلفه‌های اصلی این نقش به‌شمار می‌روند[۳].

تحول تاریخی سیاست امنیتی

پایه‌های سیاست امنیتی نوین در دوران ماندلا (۱۹۹۴–۱۹۹۹) با دو سند مهم بنا نهاده شد:

  1. White Paper on South African Defence (1996) که بر دفاع ملی، شفافیت و کنترل غیرنظامی نیروهای مسلح تأکید داشت؛
  2. White Paper on Foreign Policy (1999) که چارچوب دیپلماسی فعال و «آفریقامحور» را تعیین کرد[۴].

تابو امبکی در دههٔ ۲۰۰۰، با طرح ایدهٔ «رُنسانس آفریقایی»، سیاست خارجی کشور را از تمرکز صرف بر منافع ملی به سطح منافع قاره‌ای ارتقا داد. در این دوره، آفریقای جنوبی در حل بحران‌های سیرالئون، کنگو و بروندی نقش میانجی یافت[۵].

در دولت‌های پس از او، از جاکوب زوما تا سیریل رامافوسا، اولویت‌های امنیتی با تحولات جهانی انطباق یافته است: تمرکز بر مقابله با تروریسم، اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل، مدیریت بحران‌های قاره‌ای و حفظ استقلال رأی در سیاست جهانی[۶].

اصول راهبردی دیپلماسی سیاسی و امنیتی

1. چندجانبه‌گرایی و قانون‌محوری

آفریقای جنوبی در تمام بیانیه‌های رسمی خود بر چندجانبه‌گرایی و احترام به منشور سازمان ملل تأکید دارد. این کشور دو بار (۲۰۰۷–۲۰۰۸ و ۲۰۱۱–۲۰۱۲) به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شد و ریاست دوره‌ای شورا را نیز برعهده داشت[۷]. در هر دو دوره، نمایندگان ژوهانسبورگ بر «ضرورت عدالت، گفت‌وگو و اصلاح ساختار شورا به نفع جنوب جهانی» تأکید کردند[۸].

2. سیاست عدم‌همسویی و استقلال راهبردی

سنت عدم‌همسویی که از دوران جنبش آزادی‌بخش ANC به میراث مانده، همچنان محور اصلی سیاست خارجی کشور است. آفریقای جنوبی هم‌زمان روابط دیپلماتیک گسترده با غرب دارد اما در مجامع بین‌المللی، اغلب مواضعی مستقل از قدرت‌های غربی اتخاذ می‌کند—نمونهٔ بارز آن رأی ممتنع در قطعنامه‌های مرتبط با جنگ اوکراین و تأکید بر گفت‌وگوی صلح به‌جای تحریم است[۹].

3. امنیت انسانی و توسعه‌محوری

سیاست امنیتی آفریقای جنوبی بر مفهوم Human Security استوار است؛ یعنی امنیت نه صرفاً نظامی، بلکه شامل رفاه اقتصادی، آموزش، سلامت و صلح پایدار در جوامع منطقه‌ای. این رویکرد نخست در White Paper on Peace Missions (1999) و سپس در بررسی سیاست خارجی(Foreign Policy Review) تصریح شد[۱۰].

نقش منطقه‌ای در صلح و امنیت آفریقا

1. رهبری در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا

آفریقای جنوبی از بنیان‌گذاران اصلی شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا است و سه‌بار ریاست دوره‌ای آن را برعهده داشته است. این کشور در تدوین و اجرای معماری صلح و امنیت آفریقا African Peace and Security Architecture (APSA) مشارکت فعال داشته و با اعزام دیپلمات‌ها و میانجی‌های ارشد در بحران‌های سودان، اتیوپی و کنگو نقش ایفا کرده است[۱۱].

2. مأموریت‌های صلح و نیروهای منطقه‌ای

نیروهای دفاع ملی آفریقای جنوبی (SANDF) از دههٔ ۲۰۰۰ تاکنون در بیش از پانزده مأموریت صلح‌بان سازمان ملل و اتحادیهٔ آفریقا حضور داشته‌اند؛ ازجمله در کنگوی دموکراتیک (MONUSCO)، سودان جنوبی (UNMISS) و موزامبیک (SADC Mission 2021–2024)[۱۲].

این کشور از حامیان اصلی طرح نیروی واکنش سریع آفریقایی ( African Standby Force) است که هدف آن ایجاد نیروی واکنش سریع قاره‌ای برای مقابله با بحران‌های امنیتی است[۱۳].

3. میانجی‌گری در منازعات قاره‌ای

آفریقای جنوبی در دهه‌های اخیر در حل مناقشات بوروندی، زیمبابوه، لسوتو، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی نقش میانجی ایفا کرده است. این کشور از «دیپلماسی آرام» (Quiet Diplomacy) استفاده می‌کند—یعنی گفت‌وگوی پشت‌صحنه به‌جای مداخلهٔ علنی[۱۴].

روابط سیاسی فرامنطقه‌ای

1. روابط با غرب

با وجود روابط تاریخی با اروپا و آمریکا، ژوهانسبورگ همواره در سیاست خارجی خود استقلال رأی دارد. در دوران رامافوسا، روابط با واشنگتن به‌سبب سیاست تحریم روسیه دچار تنش شد، اما دولت تأکید کرد که «سیاست خارجی ما بر اساس اصول است نه فشار»[۱۵]. در عین حال، روابط اقتصادی با اتحادیهٔ اروپا همچنان مستحکم است و بیش از ۲۵ درصد صادرات آفریقای جنوبی به بازارهای اروپایی می‌رود[۱۶].

2. روابط با روسیه، چین و قدرت‌های نوظهور

عضویت در بریکس موجب تحکیم پیوندهای سیاسی با روسیه، چین، هند و برزیل شده است. آفریقای جنوبی از طرح‌های مشترک امنیت سایبری، فناوری نظامی و آموزش نظامی در قالب همکاری بریکس حمایت می‌کند. رزمایش‌های دریایی مشترک با روسیه و چین در ۲۰۲۳ یکی از مصادیق این همکاری‌هاست[۱۷].

3. مواضع در خاورمیانه و نظام بین‌الملل

آفریقای جنوبی از منتقدان سیاست‌های اشغال‌گرانهٔ اسرائیل است و همواره از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت کرده است[۱۸]. این کشور روابط دیپلماتیک با ایران، عربستان سعودی و ترکیه را در چارچوب احترام متقابل حفظ کرده و در بحران‌های خاورمیانه بر راه‌حل سیاسی تأکید دارد.

ابزارهای نهادی و سازوکارهای تصمیم‌گیری

سیاست خارجی و امنیتی آفریقای جنوبی توسط وزارت روابط بین‌الملل و همکاری‌ها (DIRCO) هماهنگ می‌شود و شورای امنیت ملی ریاست‌جمهوری سیاست‌های کلان را تصویب می‌کند. نیروهای دفاع ملی (SANDF) شامل ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و خدمات پزشکی دفاعی هستند که بر اساس اصل نظارت غیرنظامی پارلمان فعالیت می‌کنند[۱۹].

در کنار آن، «مرکز مطالعات راهبردی آفریقای جنوبی (SASSC)» و «انستیتوی امنیتی مطالعات آفریقا (ISS Africa)» در تولید دانش و تحلیل راهبردی به دولت یاری می‌رسانند[۲۰].

چالش‌ها و انتقادات

1. فشارهای بین‌المللی و تعارض منافع

مواضع مستقل ژوهانسبورگ در برابر بحران اوکراین، مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه و روابط نزدیک با روسیه و چین باعث انتقاد برخی دولت‌های غربی شده است[۲۱]. در سال ۲۰۲۴، تهدید به تعلیق امتیاز تجاری در قالب قانون AGOA از سوی ایالات متحده، نمونه‌ای از این فشارها بود که دولت رامافوسا با گفت‌وگو و تأکید بر منافع متقابل آن را مهار کرد[۲۲].

2. فساد دفاعی و مشکلات ساختاری

برخی پرونده‌های فساد در مناقصات نظامی دههٔ ۲۰۰۰ و فرسودگی تجهیزات نیروهای دفاع ملی، ضعف‌های ساختاری این بخش را آشکار کرده است. دولت از سال ۲۰۲۲ برنامهٔ نوسازی تدریجی SANDF و شفافیت مالی دفاعی را آغاز کرده است[۲۳].

3. بحران‌های منطقه‌ای و محدودیت منابع

با وجود نقش میانجی، آفریقای جنوبی در مدیریت برخی بحران‌ها (مانند موزامبیک یا سودان) با محدودیت منابع انسانی و مالی روبه‌رو است و نیاز به هماهنگی بیشتر میان DIRCO، SANDF و اتحادیهٔ آفریقا احساس می‌شود[۲۴].

چشم‌انداز آینده و جمع‌بندی

آفریقای جنوبی در سیاست جهانی، مدافع نظم چندقطبی و عدالت‌محور است. در چشم‌انداز ۲۰۳۰، دولت این کشور قصد دارد از طریق افزایش توان دیپلماسی چندجانبه، تقویت نیروهای صلح‌بان و توسعهٔ همکاری‌های دفاعی آفریقایی، جایگاه خود را به‌عنوان قدرت مسئول (Responsible Power) در قارهٔ آفریقا تثبیت کند[۲۵]. دیپلماسی سیاسی و امنیتی آفریقای جنوبی بر سه اصل استوار است:

  1. حل مسالمت‌آمیز اختلافات و میانجی‌گری؛
  2. تقویت امنیت انسانی و توسعه‌محور؛
  3. استقلال در تصمیم‌گیری بین‌المللی.

تجربهٔ سه دههٔ گذشته نشان می‌دهد که این کشور توانسته است از یک نظام منزوی به یکی از صداهای اخلاقی و سیاسی مهم جنوب جهانی تبدیل شود. اگرچه چالش‌های اقتصادی و فشارهای ژئوپلیتیکی ادامه دارد، اما الگوی سیاست خارجی ژوهانسبورگ همچنان بر «صلح، عدالت و چندجانبه‌گرایی» تکیه دارد—اصولی که بنیان‌های دیپلماسی نوین آفریقا را نیز شکل داده‌اند.

نیز نگاه کنید به

تروریسم در امارات متحده عربی؛ توسعه سیستم دفاعی و امنیتی گرجستان؛ سیاست خارجی و کنشگری فراملی اردن در حوزه سیاسی و امنیتی؛ سیاست خارجی و کنشگری فراملی اوکراین در حوزه سیاسی و امنیتی؛ سیاست خارجی و کنشگری فراملی در حوزه سیاسی و امنیتی در تاجیکستان

کتابشناسی

  1. Department of International Relations and Cooperation (DIRCO). White Paper on Foreign Policy of the Republic of South Africa. Pretoria: DIRCO, 1999.
  2. DIRCO. Framework Document on South Africa’s National Interest and its Advancement in a Global Environment. Pretoria, 2023.
  3. African Union Peace and Security Council. Annual Report 2024 on Activities and the State of Peace and Security in Africa. Addis Ababa, 2024.
  4. Government of South Africa. White Paper on Defence. Pretoria, 1996
  5. Tabu Mbeki. African Renaissance and the Renewal of the Continent. Pretoria University Press, 2001
  6. DIRCO. Foreign Policy Review Report, 2019
  7. United Nations Security Council. Record of South Africa’s Statements in UNSC Sessions 2007–2012
  8. G20 Research Group. South Africa Country Report 2024
  9. Modern Diplomacy. “Fine Cracks and Major Fault Lines in South Africa’s Foreign Policy.” 24 June 2025
  10. ISS Africa. Peace Missions and Human Security in Southern Africa. Pretoria, 2022.
  11. African Union Commission. African Peace and Security Architecture (APSA) Progress Report 2023.
  12. United Nations Peacekeeping. South Africa Troop Contributions 2000–2025.
  13. SADC Secretariat. Strategic Indicative Plan for the Organ on Politics, Defence and Security Cooperation (SIPO III), 2023.
  14. DIRCO. Mediation and Preventive Diplomacy Report, 2024.
  15. Chrispin Phiri. “South Africa’s Strategic Adaptation to US Tariffs.” PoliticsWeb, 7 April 2025.
  16. European Commission. EU–South Africa Trade and Cooperation Agreement Review, 2024.
  17. BRICS Secretariat. Johannesburg Declaration on Partnership for Global Development, 2023.
  18. DIRCO. Statement on the Situation in Gaza, 2024.
  19. Government of South Africa. DefenceReview 2015 – Implementation Update 2023.
  20. Institute for Security Studies (ISS Africa). Policy Brief: The Future of SANDF in Peace Operations, 2024.
  21. Modern Diplomacy. “South Africa’s Non-Aligned Position on Ukraine.” 10 March 2024.
  22. United States Trade Representative (USTR). AGOA Eligibility Review Report – South Africa, 2024.
  23. Transparency International Defence Index. South Africa Country Profile 2023.
  24. African Centre for Strategic Studies (ACSS). Challenges of Regional Peacekeeping in Southern Africa, 2024.
  25. South African Presidency. Vision 2030: Peace, Development and Ubuntu Diplomacy. Pretoria, 2025

نویسنده مقاله

دانشنامه ملل