|
|
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| | [[پرونده:I-8.jpg|بندانگشتی|آموزش در [[چین]]]] |
| | در [[چین|کشور چین]]، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش]] این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] فعالیت می کند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور به شمار می رود. |
|
| |
|
| == ''مدیریت آموزش و پرورش در چین'' == | | === وظایف [[وزارت آموزش و پرورش چین]] === |
| در کشور چین، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و وزارت آموزش این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر شورای دولتی فعالیت میکند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور بهشمار میرود.
| | وظایف و مسئولیت ها و اختیارات [[وزارت آموزش و پرورش چین]] عبارتند از: |
|
| |
|
| وظایف و مسئولیتها و اختیارات وزارت آموزش و پرورش چین عبارتند از: تهیه و تدوین و ارایهی سیاستهای آموزشی؛ تهیه، تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی؛ هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیهی مسایل مربوط به بخش آموزش کشور؛ اصلاح ساختار آموزشی؛ توسعهی ساختار و زیر ساختهای آموزشی؛ تأمین بودجه و هزینههای آموزشی از منابع داخلی و اخذ وامهای خارجی؛ تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی؛ تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی؛ برگزاری آزمونهای لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمونها در مقاطع و سطوح مختلف؛ اجرا، مدیریت و ارزیابی آموزش اجباری 9 ساله، ریشه کن سازی بیسوادی در سطح کشور؛ مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور؛ هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین؛ تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههای چین؛ مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی چین در سایر کشورها؛ تهیه تدوین و سیاستهای اعطای تحصیلات و بورسهای آموزشی به دانشجویان چینی جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل چین؛ همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان؛ همکاری و مبادلهی تجارب با نهادها و سازمانهای آموزشی بین المللی از جمله یونسکو؛ و همکاریهای علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چارچوب قوانین و مقررات کشور چین.
| | تهیه و تدوین و ارائه ی سیاست های آموزشی؛ |
| | [[پرونده:A6f1ab12930b4552b9be38d9f5e472a6.jpg|بندانگشتی|کلاس درس در مدرسه ای در چین]] |
| | تهیه، تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی؛ |
|
| |
|
| این وزارتخانه در چارچوب و محدودهی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینههای آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامهی تحصیلی و اصلاح روشها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است.
| | هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیه ی مسائل مربوط به بخش آموزش کشور؛ |
|
| |
|
| == ''تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش چین'' ==
| | اصلاح ساختار آموزشی؛ |
| تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونتهای ششگانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخشهای مختلفی به شرح زیر است:
| |
|
| |
|
| 1- بخش روابط عمومی: مسوولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگیها در کلیهی سطوح داخلی و خارجی.
| | توسعه ی ساختار و زیرساخت های آموزشی؛ |
|
| |
|
| 2- بخش سیاستها و قوانین و مقررات: انجام پژوهشهای استراتژیک در زمینهی اصلاحات و توسعهی امور آموزشی و پرورشی.
| | تأمین بودجه و هزینه های آموزشی از منابع داخلی و اخذ وام های خارجی؛ |
|
| |
|
| 3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعهی آموزش و پرورش در سراسر کشور.
| | تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی؛ |
|
| |
|
| 4- بخش پرسنلی: مسوول امور پرسنلی ومنابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاه های عالی وابسته به این وزارت، رایزنیهای آموزشی سفارت خانههای چین در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.
| | تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی؛ |
|
| |
|
| 5- بخش امور مالی: تدوین برنامهها و سیاستهای مالی و هزینههای آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرحهای آموزشی، اعطای کمکهای مالی به دانشجویان و دانشآموزان، بهره گیری از وامهای بین المللی برای توسعهی آموزش و پرورش در چین.
| | برگزاری آزمون های لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمون ها در مقاطع و سطوح مختلف؛ |
|
| |
|
| 6- ادارهی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.
| | اجرا، مدیریت و ارزیابی [[پروژه های آموزشی دولتی در چین|آموزش اجباری 9 ساله]]، ریشه کن سازی بی سوادی در سطح کشور؛ |
|
| |
|
| 7- ادارهی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دورههای پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی.
| | مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور؛ |
|
| |
|
| 8- ادارهی آموزش فنی و حرفهای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزشهای فنی و حرفهای در دورهی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشهکن کردن بیسوادی در میان جوانان و سالمندان.
| | هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین؛ تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در [[دانشگاه های مشهور چین|دانشگاه های چین]]؛ |
|
| |
|
| 9- ادارهی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامههای اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور.
| | مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی [[چین]] در سایر کشورها؛ |
|
| |
|
| 10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.
| | تهیه تدوین و سیاست های اعطای تحصیلات و [[بورس تحصیلی دولت چین|بورس های آموزشی به دانشجویان چینی]] جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل [[چین]]؛ |
|
| |
|
| 11- ادارهی آموزش و پرورش اقلیتهای قومی: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیتهای ملی در سراسر کشور.
| | همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگ کنگ، ماکائو و تایوان؛ همکاری و مبادله ی تجارب با نهادها و سازمان های آموزشی بین المللی از جمله [https://www.unesco.org/en یونسکو]؛ |
|
| |
|
| 12- ادارهی آموزش و پرورش آموزشگاههای تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامه های اصلاحات آموزشی در آموزشگاههای تربیت معلم.
| | و همکاری های علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور [[چین]]. |
|
| |
|
| 13- ادارهی امور ورزش، بهداشت و آموزشهای هنری: رسیدگی به امور آموزشهای بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستانها و دانشگاههای سراسر کشور.
| | این وزارتخانه در چهارچوب و محدوده ی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000 قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینه های آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامه ی تحصیلی و اصلاح روش ها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۷.</ref> |
|
| |
|
| 14- ادارهی امور فکری و اندیشههای سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشههای سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاههای عالی و همچنین هدایت آنها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.
| | == نیز نگاه کنید به == |
|
| |
|
| 15- ادارهی امور اجتماعی: برنامهریزی و هماهنگی برای تدریس دروس، اندیشههای سیاسی، و تئوریهای آموزشی در آموزشگاههای عالی، انجام پژوهشهایی در زمینهی فلسفه، علوم اجتماعی و نظارت و مدیریت بر نشریات و شبکههای مطبوعاتی و رسانهای در سیستم آموزشی.
| | * [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]] |
| | * [[شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین]] |
|
| |
|
| 16- ادارهی علوم و فنون: رسیدگی به مسایل علمی و فنی در مراکز آموزش عالی، هدایت امور پژوهشی در این زمینه و ایجاد پیوستگی میان تدریس، تولید و پژوهش.
| | == کتابشناسی == |
| | |
| 17- ادارهی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.
| |
| | |
| 18- ادارهی امور آموزشگاههای عالی وابسته به وزارت آموزش: ساماندهی آموزشگاههای عالی در جهت تدوین برنامههای استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.
| |
| | |
| 19- ادارهی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی جمهوری خلق چین در زمینهی«رتبهی علمی»، تدوین برنامههای اصلاحی و توسعهی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دورهی فوق لیسانس و دکتری.
| |
| | |
| 20- ادارهی مدیریت زبانها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامهها و سیاستهای کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهرهگیری از زبانها و خطوط، هدایت برنامههای ترویج زبان چینی.
| |
| | |
| 21- ادارهی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استانداردهای لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استاندارد سازی زبانها و خطوط اقلیتهای ملی و همچنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیتهای ملی.
| |
| | |
| 22- ادارهی همکاریها و مبادلات بین المللی: هدایت ونظارت بر همکاریها و مبادلات بین المللی در زمینهی آموزش و پرورش، تدوین سیاستهای لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاههای چینی با کشورهای خارجی، مدیریت بر رایزنیهای آموزشی در سفارتخانههای چین در خارج از کشور. و ترویج زبان چینی در خارج.
| |
| | |
| (Ministry of Education of the Peoples Republic of china, 2011)
| |
در کشور چین، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و وزارت آموزش این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر شورای دولتی فعالیت می کند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور به شمار می رود.
وظایف و مسئولیت ها و اختیارات وزارت آموزش و پرورش چین عبارتند از:
تهیه و تدوین و ارائه ی سیاست های آموزشی؛
کلاس درس در مدرسه ای در چین
تهیه، تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی؛
هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیه ی مسائل مربوط به بخش آموزش کشور؛
اصلاح ساختار آموزشی؛
توسعه ی ساختار و زیرساخت های آموزشی؛
تأمین بودجه و هزینه های آموزشی از منابع داخلی و اخذ وام های خارجی؛
تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی؛
تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی؛
برگزاری آزمون های لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمون ها در مقاطع و سطوح مختلف؛
اجرا، مدیریت و ارزیابی آموزش اجباری 9 ساله، ریشه کن سازی بی سوادی در سطح کشور؛
مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور؛
هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین؛ تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های چین؛
مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی چین در سایر کشورها؛
تهیه تدوین و سیاست های اعطای تحصیلات و بورس های آموزشی به دانشجویان چینی جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل چین؛
همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگ کنگ، ماکائو و تایوان؛ همکاری و مبادله ی تجارب با نهادها و سازمان های آموزشی بین المللی از جمله یونسکو؛
و همکاری های علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور چین.
این وزارتخانه در چهارچوب و محدوده ی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000 قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینه های آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامه ی تحصیلی و اصلاح روش ها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۷.