پروژه های آموزشی دولتی در چین

از دانشنامه ملل
آموزش اجباری در چین

اجرای پروژه های آموزشی پروژه ­­های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه ­ی آموزشی تلاش­ های فراوانی نموده ­اند.

پروژه ­ی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله»

دولت چین، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دوره ­ی آموزشی 9 ساله ­ی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی ­که مشمول این قانون می ­باشند از پرداخت شهریه­ ی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعه یافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعه یافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه.

آموزش اجباری روستایی

در سال 1955 وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقه ­ی خودمختار با بودجه­ ای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشده اند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش چین، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافته ­اند که ۹۹/۱ درصد شهرستان ­ها و ناحیه ­های سراسر چین را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل می­ شود، پوشش داده است.

پروژه ­ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»

دولت چین، اجرای پروژه­ ی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعه ­ی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولت­ های محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینه ­های آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است.

در این برنامه­ ی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته­ ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم می­ شود که عناوین محلی توسط دولت­ های استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه می­ گردد.[۱]

نیز نگاه کنید به

مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ منابع مالی بخش آموزش در چین؛ پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۱.