پرش به محتوا

پروژه های آموزشی دولتی در چین

از دانشنامه ملل
آموزش اجباری در چین، قابل بازیابی از:‌ https://www.theguardian.com/education/2017/dec/07/westminster-school-to-set-up-branches-in-china-to-teach-chinese-curriculum

اجرای پروژه‌های آموزشی پروژه‌­­های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه‌­ی آموزشی تلاش‌های فراوانی نموده‌­اند.

پروژه‌­ی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله»

دولت چین، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دوره‌ی آموزشی 9 ساله‌ی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی که مشمول این قانون می‌باشند از پرداخت شهریه‌ی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعه‌یافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعه‌یافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقه‌ی خودمختار با بودجه‌ای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشده‌اند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش چین، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافته‌اند که ۹۹/۱ درصد شهرستان‌ها و ناحیه‌های سراسر چین را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل می‌شود، پوشش داده است.

پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»

پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»: دولت چین، اجرای پروژه‌ی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعه‌ی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولت‌های محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینه‌های آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامه‌ی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم می‌شود که عناوین محلی توسط دولت‌های استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه می‌گردد.

نیز نگاه کنید به

مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ منابع مالی بخش آموزش در چین؛ پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی