پیشینه آموزش مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:آموزش در مصر باستان.png|بندانگشتی|آموزش در مصر باستان]]
[[پرونده:آموزش در مصر باستان.png|بندانگشتی|آموزش در مصر باستان]]
مقوله آموزش در [[مصر]] از سابقه‌­ای کهن برخوردار و همزاد [[تاریخ مصر]] است. مصریان با اختراع خط که تأثیر تعیین کننده‌­ای در آموزش و گسترش علم داشت، اولین گام را در توسعه تمدنی برداشتند. آموزش در عهد فرعون­‌ها هر چند با فراز و فرودهایی همراه بوده، همواره مورد اهتمام قرار داشت و کودکان از سن 4 تا 10 سالگی به خواندن، نوشتن و آشنایی با حساب می­‌پرداختند. در دوره اسلامی نیز آموزش مورد توجه بود و به ویژه در [[فاطمی ها در مصر|عهد فاطمی‌­ها]] این مقوله یکی از اهتمام­‌های خلیفه­‌های فاطمی به شمار می‌­رفت. مراکز علمی و آموزشی متعددی در این عهد تأسیس شد که مهمترین آنها [[الجامع الازهر مصر|جامع الازهر]] از نقاط عطف تاریخ آموزش در مصر و جهان اسلام است. [[قاهره]] در [[فاطمی ها در مصر|دوره فاطمی­‌ها]] و پس از آن طی قرون متمادی، مرکز آموزش علوم دینی در جهان اسلام بود و [[طالبان]] علم از سراسر سرزمین­‌های اسلامی روانه مرکز علمی و آموزشی [[الجامع الازهر مصر|جامع الازهر]] می‌­شدند. تا اوایل قرن نوزدهم، شیوه‌­های آموزشی سنتی ادامه داشت و مکتب­‌خانه‌­ها، زاویه‌­ها و مدارس دینی وابسته به مساجد بزرگ در شهرها و بالاخره [[الجامع الازهر مصر|نهاد الجامع الازهر]]، نهادهای اصلی آموزش سنتی در مصر بود.<ref>موسوعة مصرالحدیثة (1996). ج چهارم، ص7.</ref>
مقوله آموزش در [[مصر]] از سابقه‌­ای کهن برخوردار و همزاد [[تاریخ مصر]] است. مصریان با اختراع خط که تأثیر تعیین کننده‌­ای در آموزش و گسترش علم داشت، اولین گام را در توسعه تمدنی برداشتند. آموزش در عهد فرعون­‌ها هر چند با فراز و فرودهایی همراه بوده، همواره مورد اهتمام قرار داشت و کودکان از سن 4 تا 10 سالگی به خواندن، نوشتن و آشنایی با حساب می­‌پرداختند. در دوره اسلامی نیز آموزش مورد توجه بود و به ویژه در [[فاطمی ها در مصر|عهد فاطمی‌­ها]] این مقوله یکی از اهتمام­‌های خلیفه­‌های فاطمی به شمار می‌­رفت. مراکز علمی و آموزشی متعددی در این عهد تأسیس شد که مهمترین آن‌ها [[الجامع الازهر مصر|جامع الازهر]] از نقاط عطف تاریخ آموزش در مصر و جهان اسلام است. [[قاهره]] در [[فاطمی ها در مصر|دوره فاطمی­‌ها]] و پس از آن طی قرون متمادی، مرکز آموزش علوم دینی در جهان اسلام بود و [[طالبان]] علم از سراسر سرزمین­‌های اسلامی روانه مرکز علمی و آموزشی [[الجامع الازهر مصر|جامع الازهر]] می‌­شدند. تا اوایل قرن نوزدهم، شیوه‌­های آموزشی سنتی ادامه داشت و مکتب­‌خانه‌­ها، زاویه‌­ها و مدارس دینی وابسته به مساجد بزرگ در شهرها و بالاخره [[الجامع الازهر مصر|نهاد الجامع الازهر]]، نهادهای اصلی آموزش سنتی در مصر بود.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4م، ص7.</ref>


در دوران معاصر، از سال­‌های اولیه قرن نوزدهم و در عهد حکومت محمدعلی که از سال 1805 آغاز شد، شیوه‌­های نوین آموزشی با الهام از شیوه­‌های آموزشی در اروپا مبنای برنامه‌­های آموزشی قرار گرفت و ابتدا فعالیت مراکز آموزش عالی (1816) و سپس مراکز آموزش راهنمایی (1825) و بالاخره مدارس ابتدایی (1832) آغاز شد. طی چند دهه حکومت محمدعلی گروه‌­های متعددی از جوانان مصری برای کسب آموزش و مهارت­‌های جدید روانه اروپا شدند و البته تأسیس مدارس خارجی نیز علیرغم آثار سوء فرهنگی، در گسترش اهتمام و اشتیاق به آموزش تأثیر گذار بود. تأکید قانون اساسی مصوب سال 1923 بر الزامی بودن آموزش برای پسران و دختران مصری و تأسیس دانشگاه دولتی در سال 1925، نقطه عطفی در روند آموزش بود. پس از انقلاب سال 1952 افسران آزاد، دموکراسی آموزشی شعار اصلی دولت در این حوزه بود که زمینه و امکانات آموزشی را برای همه گروه‌­ها در همه مقاطع، به طور رایگان فراهم می‌­آورد.<ref name=":0">برگرفته از .<nowiki>https://www.sis.gov.eg</nowiki> (2015)</ref> تأسیس وزارت آموزش و پرورش  در سال 1955 به جای وزارت معارف نشان از توجه به مقوله تربیت در کنار آموزش داشت. از آن پس مسئولیت مطالعه و پیشنهاد سیاست آموزش و پرورش براساس سیاست­های ملی و قومی در تمام مقاطع پیش از دانشگاه بر عهده این وزارتخانه قرار گرفت.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). ج چهارم، ص11.</ref> از سال 1957، استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مقوله آموزش گره خورد و از سال 1990 نیز مسئله آموزش به عنوان اولین و بزرگترین پروژه ملی مصر در توسعه جامعه و رویارویی با چالش‌­های آینده مطرح شد. بر این اساس نشست‌­های متعدد با هدف ایجاد تحول در شیوه­‌ها و محتوای برنامه­‌های آموزشی برگزار و دستاوردهای آن در اختیار کارشناسان و برنامه‌­ریزان حوزه آموزش قرار گرفت.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.</ref> قانون اساسی مصوب سال 2014 نیز در 6 ماده (از ماده 19 تا 25) به مقوله آموزش پرداخته است. براساس ماده 19 این قانون، دوره آموزش الزامی شامل دو دوره ابتدایی و دبیرستانی و آموزش در مراکز دولتی مجانی است. قانون اساسی مزبور دولت را مکلف کرده است تا نسبت به تأمین بودجه اقدام­‌های لازم را انجام دهد و تلاش کند تا روند تخصیص بودجه به سمتی پیش رود که در نهایت بودجه آموزش به سطح شاخص‌­های جهانی برسد. ماده 24 قانون مزبور همچنین بر آموزش زبان عربی، تاریخ ملی و پرورش دینی به عنوان مواد اساسی آموزش­‌های پیش از دانشگاه در همه مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی تأکید کرده است.
در دوران معاصر، از سال­‌های اولیه قرن نوزدهم و در عهد حکومت محمدعلی که از سال 1805 آغاز شد، شیوه‌­های نوین آموزشی با الهام از شیوه­‌های آموزشی در اروپا مبنای برنامه‌­های آموزشی قرار گرفت و ابتدا فعالیت مراکز آموزش عالی (1816) و سپس مراکز آموزش راهنمایی (1825) و بالاخره مدارس ابتدایی (1832) آغاز شد. طی چند دهه حکومت محمدعلی گروه‌­های متعددی از جوانان مصری برای کسب آموزش و مهارت­‌های جدید روانه اروپا شدند و البته تأسیس مدارس خارجی نیز علیرغم آثار سوء فرهنگی، در گسترش اهتمام و اشتیاق به آموزش تأثیر گذار بود. تأکید قانون اساسی مصوب سال 1923 بر الزامی بودن آموزش برای پسران و دختران مصری و تأسیس دانشگاه دولتی در سال 1925، نقطه عطفی در روند آموزش بود. پس از انقلاب سال 1952 افسران آزاد، دموکراسی آموزشی شعار اصلی دولت در این حوزه بود که زمینه و امکانات آموزشی را برای همه گروه‌­ها در همه مقاطع، به طور رایگان فراهم می‌­آورد.<ref name=":02">بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.</ref> تأسیس وزارت آموزش و پرورش در سال 1955 به جای وزارت معارف نشان از توجه به مقوله تربیت در کنار آموزش داشت. از آن پس مسئولیت مطالعه و پیشنهاد سیاست آموزش و پرورش براساس سیاست­های ملی و قومی در تمام مقاطع پیش از دانشگاه بر عهده این وزارتخانه قرار گرفت.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4م، ص11.</ref> از سال 1957، استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مقوله آموزش گره خورد و از سال 1990 نیز مسئله آموزش به عنوان اولین و بزرگترین پروژه ملی مصر در توسعه جامعه و رویارویی با چالش‌­های آینده مطرح شد. بر این اساس نشست‌­های متعدد با هدف ایجاد تحول در شیوه­‌ها و محتوای برنامه­‌های آموزشی برگزار و دستاوردهای آن در اختیار کارشناسان و برنامه‌­ریزان حوزه آموزش قرار گرفت.<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم.  جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.</ref> قانون اساسی مصوب سال 2014 نیز در 6 ماده (از ماده 19 تا 25) به مقوله آموزش پرداخته است. براساس ماده 19 این قانون، دوره آموزش الزامی شامل دو دوره ابتدایی و دبیرستانی و آموزش در مراکز دولتی مجانی است. قانون اساسی مزبور دولت را مکلف کرده است تا نسبت به تأمین بودجه اقدام­‌های لازم را انجام دهد و تلاش کند تا روند تخصیص بودجه به سمتی پیش رود که در نهایت بودجه آموزش به سطح شاخص‌­های جهانی برسد. ماده 24 قانون مزبور همچنین بر آموزش زبان عربی، تاریخ ملی و پرورش دینی به عنوان مواد اساسی آموزش­‌های پیش از دانشگاه در همه مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی تأکید کرده است.


دولت مصر برای سال تحصیلی 2013-2014، مبلغ 82/5 میلیارد پوند مصری معادل 11.9 میلیارد دلار [[آمریکا]] از بودجه 52.7 میلیارد دلاری خود را به حوزه آموزش اختصاص داده است که 40% از درآمد ناخالص ملی را شامل شده است. در همین دوره 16.7 از هزینه­‌های خانواده­‌های مصری مربوط به آموزش فرزندان بوده است.<ref name=":0" /> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص355-358.</ref>
دولت مصر برای سال تحصیلی 2013-2014، مبلغ 82/5 میلیارد پوند مصری معادل 11.9 میلیارد دلار [[آمریکا]] از بودجه 52.7 میلیارد دلاری خود را به حوزه آموزش اختصاص داده است که 40% از درآمد ناخالص ملی را شامل شده است. در همین دوره 16.7 از هزینه­‌های خانواده­‌های مصری مربوط به آموزش فرزندان بوده است.<ref name=":02" /><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص355-358.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[[مصر]]
*[[مصر]]
*[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]]
*[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]]
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==

نسخهٔ ‏۹ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۳

آموزش در مصر باستان

مقوله آموزش در مصر از سابقه‌­ای کهن برخوردار و همزاد تاریخ مصر است. مصریان با اختراع خط که تأثیر تعیین کننده‌­ای در آموزش و گسترش علم داشت، اولین گام را در توسعه تمدنی برداشتند. آموزش در عهد فرعون­‌ها هر چند با فراز و فرودهایی همراه بوده، همواره مورد اهتمام قرار داشت و کودکان از سن 4 تا 10 سالگی به خواندن، نوشتن و آشنایی با حساب می­‌پرداختند. در دوره اسلامی نیز آموزش مورد توجه بود و به ویژه در عهد فاطمی‌­ها این مقوله یکی از اهتمام­‌های خلیفه­‌های فاطمی به شمار می‌­رفت. مراکز علمی و آموزشی متعددی در این عهد تأسیس شد که مهمترین آن‌ها جامع الازهر از نقاط عطف تاریخ آموزش در مصر و جهان اسلام است. قاهره در دوره فاطمی­‌ها و پس از آن طی قرون متمادی، مرکز آموزش علوم دینی در جهان اسلام بود و طالبان علم از سراسر سرزمین­‌های اسلامی روانه مرکز علمی و آموزشی جامع الازهر می‌­شدند. تا اوایل قرن نوزدهم، شیوه‌­های آموزشی سنتی ادامه داشت و مکتب­‌خانه‌­ها، زاویه‌­ها و مدارس دینی وابسته به مساجد بزرگ در شهرها و بالاخره نهاد الجامع الازهر، نهادهای اصلی آموزش سنتی در مصر بود.[۱]

در دوران معاصر، از سال­‌های اولیه قرن نوزدهم و در عهد حکومت محمدعلی که از سال 1805 آغاز شد، شیوه‌­های نوین آموزشی با الهام از شیوه­‌های آموزشی در اروپا مبنای برنامه‌­های آموزشی قرار گرفت و ابتدا فعالیت مراکز آموزش عالی (1816) و سپس مراکز آموزش راهنمایی (1825) و بالاخره مدارس ابتدایی (1832) آغاز شد. طی چند دهه حکومت محمدعلی گروه‌­های متعددی از جوانان مصری برای کسب آموزش و مهارت­‌های جدید روانه اروپا شدند و البته تأسیس مدارس خارجی نیز علیرغم آثار سوء فرهنگی، در گسترش اهتمام و اشتیاق به آموزش تأثیر گذار بود. تأکید قانون اساسی مصوب سال 1923 بر الزامی بودن آموزش برای پسران و دختران مصری و تأسیس دانشگاه دولتی در سال 1925، نقطه عطفی در روند آموزش بود. پس از انقلاب سال 1952 افسران آزاد، دموکراسی آموزشی شعار اصلی دولت در این حوزه بود که زمینه و امکانات آموزشی را برای همه گروه‌­ها در همه مقاطع، به طور رایگان فراهم می‌­آورد.[۲] تأسیس وزارت آموزش و پرورش در سال 1955 به جای وزارت معارف نشان از توجه به مقوله تربیت در کنار آموزش داشت. از آن پس مسئولیت مطالعه و پیشنهاد سیاست آموزش و پرورش براساس سیاست­های ملی و قومی در تمام مقاطع پیش از دانشگاه بر عهده این وزارتخانه قرار گرفت.[۳] از سال 1957، استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مقوله آموزش گره خورد و از سال 1990 نیز مسئله آموزش به عنوان اولین و بزرگترین پروژه ملی مصر در توسعه جامعه و رویارویی با چالش‌­های آینده مطرح شد. بر این اساس نشست‌­های متعدد با هدف ایجاد تحول در شیوه­‌ها و محتوای برنامه­‌های آموزشی برگزار و دستاوردهای آن در اختیار کارشناسان و برنامه‌­ریزان حوزه آموزش قرار گرفت.[۴] قانون اساسی مصوب سال 2014 نیز در 6 ماده (از ماده 19 تا 25) به مقوله آموزش پرداخته است. براساس ماده 19 این قانون، دوره آموزش الزامی شامل دو دوره ابتدایی و دبیرستانی و آموزش در مراکز دولتی مجانی است. قانون اساسی مزبور دولت را مکلف کرده است تا نسبت به تأمین بودجه اقدام­‌های لازم را انجام دهد و تلاش کند تا روند تخصیص بودجه به سمتی پیش رود که در نهایت بودجه آموزش به سطح شاخص‌­های جهانی برسد. ماده 24 قانون مزبور همچنین بر آموزش زبان عربی، تاریخ ملی و پرورش دینی به عنوان مواد اساسی آموزش­‌های پیش از دانشگاه در همه مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی تأکید کرده است.

دولت مصر برای سال تحصیلی 2013-2014، مبلغ 82/5 میلیارد پوند مصری معادل 11.9 میلیارد دلار آمریکا از بودجه 52.7 میلیارد دلاری خود را به حوزه آموزش اختصاص داده است که 40% از درآمد ناخالص ملی را شامل شده است. در همین دوره 16.7 از هزینه­‌های خانواده­‌های مصری مربوط به آموزش فرزندان بوده است.[۲][۵]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4م، ص7.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.
  3. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 4م، ص11.
  4. الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.
  5. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص355-358.