مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می ­گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می ­گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.


او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن­ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 148-162</ref>
او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن­ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 148-162</ref>


نیز نگاه کنید به [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]
نیز نگاه کنید به [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]


== کتاب شناسی ==
== کتاب شناسی ==

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۵

تصویر منسیوس

مینگ زی(منسیوس)، متفکر بزرگ دوران حکومت های هم ستیز(از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجسته‌­ی مکتب کنفوسیوس به‌­شمار می ­رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی می­کرد اهل کشور«جو» و ادامه دهنده‌­ی اندیشه­‌ی کنفوسیوس شمرده می ­شود. او به­‌عنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس(←آموزه های کنفوسیوس)،در میان پیروان آیین کنفوسویس(← آیین بومی کنفوسیوس) از احترام خاصی برخوردار بود.

اعتقادات مینگ زی(منسیوس)

او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیش­مندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید هم­چون پدر و مادر به سختی­‌ها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگه‌دارند. وی می ­گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.

او مدتی تدریس می­ کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آن­ها را تحت عنوان کتاب«مینگ­زِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفته­‌ها و اندیشه­‌های«مینگ­زِی» و مناظره‌­های وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.[۱]

نیز نگاه کنید به شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین

کتاب شناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 148-162