نظام فرهنگی اوکراین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
تلاشهای دولت اوکراین درزمینه توسعه فرهنگ اوکراینی در درون جامعه اوکراین و حتی شناساندن ویژگیهای این فرهنگ در خارج از اوکراین نشان  می دهد اوکراینیها به نقش فعالیتهای فرهنگی در زنده نگه داشتن فرهنگ اوکراینی واقف هستند دولت اوکراین با وجود محدویت منابع مالی  برنامه ها و فعالیتهای گسترده ای همچون حمایت از موسسات فرهنگی مانند آکادمی های هنر،آکادمی های تئاتر و موسیقی،کتابخانه ها ،خانه های فرهنگ،موزه ها ،آرشیو ها  را برای ارتقای سطح فرهنگ در جامعه اوکراین بکار گرفته است . جذب بیش از 20 میلیون توریست از سراسر جهان و تبدیل اوکراین به هفتمین مقصد توریستی در اروپا یکی از مهمترین اقدامات اوکراین در استفاده از ظرفیتهای این کشور  برای شناساندن فرهنگ این کشور می باشد
تلاشهای دولت [[اوکراین]] درزمینه توسعه فرهنگ اوکراینی در درون جامعه اوکراین و حتی شناساندن ویژگیهای این فرهنگ در خارج از اوکراین نشان  می دهد اوکراینیها به نقش فعالیتهای فرهنگی در زنده نگه داشتن فرهنگ اوکراینی واقف هستند دولت اوکراین با وجود محدویت منابع مالی  برنامه ها و فعالیتهای گسترده ای همچون حمایت از موسسات فرهنگی مانند آکادمی های هنر،آکادمی های تئاتر و موسیقی،کتابخانه ها ،خانه های فرهنگ،موزه ها ،آرشیو ها  را برای ارتقای سطح فرهنگ در جامعه اوکراین بکار گرفته است . جذب بیش از 20 میلیون توریست از سراسر جهان و تبدیل اوکراین به هفتمین مقصد توریستی در اروپا یکی از مهمترین اقدامات اوکراین در استفاده از ظرفیتهای این کشور  برای شناساندن فرهنگ این کشور می باشد


'''1-5اهداف سیاستهای فرهنگی در اوکراین'''
'''1-5اهداف سیاستهای فرهنگی در اوکراین'''
خط ۴۱: خط ۴۱:
'''1-1-5سیاستهای استخدامی دولت اوکراین در بخش فرهنگ'''
'''1-1-5سیاستهای استخدامی دولت اوکراین در بخش فرهنگ'''


در سال 2010 ، مجموع 210هزار نفر در موسسات و سازمانهای فرهنگی اوکراین مشغول به کار بودند. بسیاری از کارکنان فرهنگی در موسساتی کار می کنند که ازنظرمالی به بوجه محلی وابسته هستند..در مورد صنایع فرهنگی که به بخش خصوصی تعلق دارند هیچ اطلاعات در زمینه قوانین استخدامی وجود ندارد.
در سال 2010 ، مجموع 210هزار نفر در موسسات و سازمانهای فرهنگی اوکراین مشغول به کار بودند. بسیاری از کارکنان فرهنگی در موسساتی کار می کنند که ازنظر[[مالی]] به بوجه محلی وابسته هستند..در مورد صنایع فرهنگی که به بخش خصوصی تعلق دارند هیچ اطلاعات در زمینه قوانین استخدامی وجود ندارد.


مشکلات عمده ای که در رابطه با فعالیت و استخدام کارکنان بخش فرهنگ اوکراین وجود دارد به شرح ذیل می باشد:
مشکلات عمده ای که در رابطه با فعالیت و استخدام کارکنان بخش فرهنگ اوکراین وجود دارد به شرح ذیل می باشد:
خط ۵۵: خط ۵۵:
'''2-1-5نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی اوکراین'''
'''2-1-5نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی اوکراین'''


در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه فرهنگ عمومی اوکراین(گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند
در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه [[فرهنگ عمومی اوکراین]](گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند




خط ۱۴۹: خط ۱۴۹:
همکاریهای فراوانی بین سازمانهای دولتی و غیردولتی اوکراین با کشورهای اروپایی وجود دارد که این همکاریها از پروژه های تحقیقی و پژوهشی و سیاستگذاری مانند دستور جلسه 21 برای فرهنگ ، «شهرهای فرهنگی» ، «اتوبوس اروپایی» ،« کاروان بین فرهنگی» ،« شهرهای خلاق»، شبکه فرهنگی  گرفته تا پروژه های هنری و مبادلات فرهنگی را شامل می شود.
همکاریهای فراوانی بین سازمانهای دولتی و غیردولتی اوکراین با کشورهای اروپایی وجود دارد که این همکاریها از پروژه های تحقیقی و پژوهشی و سیاستگذاری مانند دستور جلسه 21 برای فرهنگ ، «شهرهای فرهنگی» ، «اتوبوس اروپایی» ،« کاروان بین فرهنگی» ،« شهرهای خلاق»، شبکه فرهنگی  گرفته تا پروژه های هنری و مبادلات فرهنگی را شامل می شود.


در سالهای اخیر دولت اوکراین بیش از 80 توافقنامه دو طرفه بین با دولتها و وزارتخانه های کشورهای مختلف به امضاء رسانده است.همکاریهای فرهنگی این کشور در حال توسعه است و با بیش از 58 کشور روابط فرهنگی برقرار شده است در سال 2010 برخی قرار دادهایی که به امضاء رسید عبارتند از: قرارداد بین وزاری اوکراین و بلاروس جهت همکاری در زمینه میراث فرهنگی،قرارداد بین وزارت فرهنگ روسیه و اوکراین،وزارت فرهنگ اوکراین و سوریه و همچنین چهار قرارداد فرهنگی بین اوکراین وکشورهای مالت،پرتغال، جمهوری چک و مونتونگرو منعقد گردید.
در سالهای اخیر دولت اوکراین بیش از 80 توافقنامه دو طرفه بین با دولتها و وزارتخانه های کشورهای مختلف به امضاء رسانده است.همکاریهای فرهنگی این کشور در حال توسعه است و با بیش از 58 کشور روابط فرهنگی برقرار شده است در سال 2010 برخی قرار دادهایی که به امضاء رسید عبارتند از: قرارداد بین وزاری اوکراین و بلاروس جهت همکاری در زمینه میراث فرهنگی،قرارداد بین وزارت فرهنگ [[روسیه]] و اوکراین،وزارت فرهنگ اوکراین و [[سوریه]] و همچنین چهار قرارداد فرهنگی بین اوکراین وکشورهای مالت،پرتغال، جمهوری چک و مونتونگرو منعقد گردید.


وزارت فرهنگ اوکراین در بیش از 30کمیته بین دولتی فرهنگی شرکت جست. امروزه اوکراین وظیفه اصلی خود را تقویت استانداردها و ارزشهای اروپایی در زمینه اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی که شامل فرهنگ و میراث می باشد، قرار داده است. اوکراین تنها کشور بیرون اتحادیه اروپا به شمار می رود که روز اروپا در این کشور جشن گرفته می شود. در سال 2010 وزارت فرهنگ اوکراین با همکاری موسسات دولتی در برخی مراسم های فرهنگی شرکت جست در بین آنها می توان به نمایشگاه عکس به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در مراکز اطلاعات و فرهنگ در کشور مولداوی، قزاقستان، روسیه و بلاروس ، فستیوال هنری بازار اسلاوییافسکی در بلاروس، روز فرهنگ اوکراین در چین، روز بلاروس در در اوکراین و سمینارهای بین المللی نقش جوامع  و نهادهای مذهبی در مدیریت میراث فرهنگی جهان اشاره کرد.  
وزارت فرهنگ اوکراین در بیش از 30کمیته بین دولتی فرهنگی شرکت جست. امروزه اوکراین وظیفه اصلی خود را تقویت استانداردها و ارزشهای اروپایی در زمینه اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی که شامل فرهنگ و میراث می باشد، قرار داده است. اوکراین تنها کشور بیرون اتحادیه اروپا به شمار می رود که روز اروپا در این کشور جشن گرفته می شود. در سال 2010 وزارت فرهنگ اوکراین با همکاری موسسات دولتی در برخی مراسم های فرهنگی شرکت جست در بین آنها می توان به نمایشگاه عکس به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در مراکز اطلاعات و فرهنگ در کشور مولداوی، قزاقستان، روسیه و بلاروس ، فستیوال هنری بازار اسلاوییافسکی در بلاروس، روز فرهنگ اوکراین در چین، روز بلاروس در در اوکراین و سمینارهای بین المللی نقش جوامع  و نهادهای مذهبی در مدیریت میراث فرهنگی جهان اشاره کرد.  
خط ۳۷۸: خط ۳۷۸:
|1/70
|1/70
|-
|-
|زبان روسی
|[[زبان روسی]]
|5732
|5732
|18622700
|18622700
خط ۵۴۶: خط ۵۴۶:
'''3-5توریسم در اوکراین'''
'''3-5توریسم در اوکراین'''


اوکراین سالانه بطور میانگین بیش از 20میلیون توریست را از سراسر جهان برای بازدید از جذابیتهای این کشور جذب می کند.جهانگرادانی که مقصدشان اوکراین می باشد اکثرا از کشورهای اروپای شرقی ،اروپای غربی(3/6 میلیون نفر)،ایالات متحده و کانادا می باشند.(سایت اطلاع رسانی مرکز امار دولتی اوکراین،2008) این کشور هشتمین مقصد مهم توریستی در اروپا می باشد. کوهستانهای اوکراین بخصوص رشته کوههای کارپاتیان شرایط خوبی برای بازیهایی همچون اسکی، هاکی، ماهیگیری و شکار دارد.سواحل دریای سیاه یکی از مشهورترین نقاط جذاب برای توریستهای که در فصل تابستان به کشور سفر می کنند به شمار می رود.. تاکستانهای اوکراین ،خرابه های قلعه های باستانی،پارکهای تاریخی،کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک و همچنین چندین مسجد و کنیسه های یهودیان از جمله جذابیتهای این کشور برای توریستها به شمار می رود. کی یف، پایتخت اوکراین با دارا بودن ساختمانهای بی همتایی همچون کلیسای جامع و بلوارهای پهن در نوع خود بی نظیر است. شهرهای دیگری همچون بندر اودسا و شهر قدیمی لووف درغرب این کشور از جمله مناطق دیدنی این کشور به شمار می رود. بطور کلی صنعت توریسم اوکراین به عنوان یک صنعت کمتر توسعه یافته به حساب می آید ولی نقش مهمی در حمایت از اقتصاد اوکراین را به عهده دارد. اوکراین نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از مزایایی همچون قیمت پایین تر ،ویزای رایگان برای بسیاری از کشورهای اروپایی ، روسیه و آمریکای شمالی از شرایط مطلوبتری برای مسافرت برخوردار است.از سال 2005 شهروندان اتحادیه اروپا، افتا،ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی که برای مقاصد توریستی به اوکراین سفر می کنند نیازی به اخذ ویزا ندارندهمچنین بجز ترکمنستان تمام کشورهای عضو سی ای اس و روسیه نیز از گرفتن ویزا معاف هستند.(  کنسولگری اوکراین در نیویورک،2008)
اوکراین سالانه بطور میانگین بیش از 20میلیون توریست را از سراسر جهان برای بازدید از جذابیتهای این کشور جذب می کند.جهانگرادانی که مقصدشان اوکراین می باشد اکثرا از کشورهای اروپای شرقی ،اروپای غربی(3/6 میلیون نفر)،[[ایالات متحده]] و [[کانادا]] می باشند.(سایت اطلاع رسانی مرکز امار دولتی اوکراین،2008) این کشور هشتمین مقصد مهم توریستی در اروپا می باشد. کوهستانهای اوکراین بخصوص رشته کوههای کارپاتیان شرایط خوبی برای بازیهایی همچون اسکی، هاکی، ماهیگیری و شکار دارد.سواحل دریای سیاه یکی از مشهورترین نقاط جذاب برای توریستهای که در فصل تابستان به کشور سفر می کنند به شمار می رود.. تاکستانهای اوکراین ،خرابه های قلعه های باستانی،پارکهای تاریخی،کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک و همچنین چندین مسجد و کنیسه های یهودیان از جمله جذابیتهای این کشور برای توریستها به شمار می رود. کی یف، پایتخت اوکراین با دارا بودن ساختمانهای بی همتایی همچون کلیسای جامع و بلوارهای پهن در نوع خود بی نظیر است. شهرهای دیگری همچون بندر اودسا و شهر قدیمی لووف درغرب این کشور از جمله مناطق دیدنی این کشور به شمار می رود. بطور کلی صنعت توریسم اوکراین به عنوان یک صنعت کمتر توسعه یافته به حساب می آید ولی نقش مهمی در حمایت از اقتصاد اوکراین را به عهده دارد. اوکراین نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از مزایایی همچون قیمت پایین تر ،ویزای رایگان برای بسیاری از کشورهای اروپایی ، روسیه و آمریکای شمالی از شرایط مطلوبتری برای مسافرت برخوردار است.از سال 2005 شهروندان اتحادیه اروپا، افتا،ایالات متحده، [[ژاپن]] و کره جنوبی که برای مقاصد توریستی به اوکراین سفر می کنند نیازی به اخذ ویزا ندارندهمچنین بجز ترکمنستان تمام کشورهای عضو سی ای اس و روسیه نیز از گرفتن ویزا معاف هستند.(  کنسولگری اوکراین در نیویورک،2008)


'''1-3-5شهرهای توریستی اوکراین'''
'''1-3-5شهرهای توریستی اوکراین'''

نسخهٔ ‏۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۴۰

تلاشهای دولت اوکراین درزمینه توسعه فرهنگ اوکراینی در درون جامعه اوکراین و حتی شناساندن ویژگیهای این فرهنگ در خارج از اوکراین نشان  می دهد اوکراینیها به نقش فعالیتهای فرهنگی در زنده نگه داشتن فرهنگ اوکراینی واقف هستند دولت اوکراین با وجود محدویت منابع مالی  برنامه ها و فعالیتهای گسترده ای همچون حمایت از موسسات فرهنگی مانند آکادمی های هنر،آکادمی های تئاتر و موسیقی،کتابخانه ها ،خانه های فرهنگ،موزه ها ،آرشیو ها  را برای ارتقای سطح فرهنگ در جامعه اوکراین بکار گرفته است . جذب بیش از 20 میلیون توریست از سراسر جهان و تبدیل اوکراین به هفتمین مقصد توریستی در اروپا یکی از مهمترین اقدامات اوکراین در استفاده از ظرفیتهای این کشور  برای شناساندن فرهنگ این کشور می باشد

1-5اهداف سیاستهای فرهنگی در اوکراین

بر اساس مجموعه قوانین مصوب اوکراین در سال 2011  سیاستهای فرهنگی دولت اوکراین اهداف ذیل را دنبال می کند:

-       تصدیق و تایید فرهنگ به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در بیان عقاید مردم اوکراین ، همه بومیان و اقلیتهای ملی .

-       مشارکت برای ایجاد یک فضای فرهنگی کامل و تلاش برای حفظ تمامیت فرهنگی اوکراین.

-       حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی بعنوان یکی از بنیادهای فرهنگ ملی و تلاش برای توسعه فرهنگی.

-       تلاش برای تقویت عقاید انسانی و اصول والای اخلاقی در زندگی اجتماعی.

-       فراهم ساختن آزادی برای خلاقیت، حفظ حقوق معنوی ، کپی رایت و رعایت حقوق همجواری. 

-       تضمین حقوق مدنی در فرهنگ.

-       ایجاد شرایط برای توسعه خلاقیتهای فردی،افزایش سطح فرهنگ،آموزش شهروندان، آموزش فرهنگی برای کودکان وجوانان،توسعه برنامه های آموزشی از طریق موزه ها،گالریها و غیره،توجه به نیازهای فرهنگی تمام مردم اوکراین و اقلیتهای ملی ،توسعه موسسات فرهنگی صرف نظر از نوع مالکیت آنها،جذب سرمایه گذاری برای اقدامات فرهنگی و هدایایی که طبق قانون می توان برای امور فرهنگی دریافت کرد.

-       پشتیبانی از انجمن های حرفه ای و سازمانهای اجتماعی – فرهنگی ، تولید محصولات  فرهنگی بومی(ملی) به زبان اوکراینی و بکارگیری زبان اوکراینی در سراسر سرزمین اوکراین، دسترسی شهروندان به محصولات فرهنگی.

-       هدف گذاری آموزش کودکان و جوانان به عنوان یکی از اولویت های توسعه فرهنگی اوکراین.

-       تضمین و پشتیبانی از شبکه موسسات آموزشی و تاسیسات فرهنگی - آموزشی .

-       حمایت از فعالیتهای فرهنگی که در رابطه با تولید و توزیع محصولات چاپی و الکترونیک، محصولات سمعی و بصری،توسعه تکنولوژهای کامپیوتری فعالیت می کنند.

-       افزایش سطح فرهنگ ملی اوکراین در همه جنبه هایی که در خارج از اوکراین و فرهنگ جهانی دستاوردهایی داشته است .

-       حمایت از تولید کنندگان فرهنگی اوکراین.

-       حمایت از گسترش فرهنگ زندگی به شیوه اوکراینی در همه سراسر جهان.

-       حمایت از فرهنگ منطقه ای و افزایش اهمیت اداب و رسوم تاریخی موجود در شهرها مختلف اوکراین.

-       توسعه همکاریهای فرهنگی بین المللی.

-       ایجاد مرکزی برای حمایت از مستندات ارزشهای فرهنگی و مستندات میراث فرهنگی.

1-1-5سیاستهای استخدامی دولت اوکراین در بخش فرهنگ

در سال 2010 ، مجموع 210هزار نفر در موسسات و سازمانهای فرهنگی اوکراین مشغول به کار بودند. بسیاری از کارکنان فرهنگی در موسساتی کار می کنند که ازنظرمالی به بوجه محلی وابسته هستند..در مورد صنایع فرهنگی که به بخش خصوصی تعلق دارند هیچ اطلاعات در زمینه قوانین استخدامی وجود ندارد.

مشکلات عمده ای که در رابطه با فعالیت و استخدام کارکنان بخش فرهنگ اوکراین وجود دارد به شرح ذیل می باشد:

-       افزایش حقوق کارکنان بخش فرهنگ

-       فراهم ساختن برنا مه های آموزشی برای کسب مهارتهای جدید

-       افزایش پرستیژ کارکنان بخش فرهنگ

-       کاهش مالیات خصوصاً برای سازمانها و هنرمندان مستقل

2-1-5نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی اوکراین

در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه فرهنگ عمومی اوکراین(گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند



جدول شماره 18: نهادهای فرهنگی که از نظر مالی از حمایت عمومی برخوردار هستند(سال 2010)

حوزه فرهنگی موسسات فرهنگی تعداد
میراث فرهنگی اماکنی شناسایی شده بعنوان میراث فرهنگی 63
موزه ها 499
آرشیوها 709
هنرهای دیداری گالری های هنر عمومی/تالارهای نمایش -
آکادمی های هنر(دانشگاه ها) 64
هنرهای نمایشی ارکستر سمفونیک 77
مدارس هنر وموسیقی 1474
آکادمی های تئاتر و موسیقی (دانشگاه ها) 5
تئاترهای نمایشی 136
خانه های تئاتر، موسیقی و اپرا 29
شرکتهای باله و رقص 6
کتاب و کتابخانه ها کتابخانه ها 20100
دیداری – شنیداری سازمانهای پخش محصولات دیداری شنیداری 1623
میان رشته ای خانه های فرهنگ / مراکز فرهنگی – اجتماعی 18700

منبع: کمیته آمار دولتی،وزارت فرهنگ،کمیته آرشیو دولتی



3-1-5وضعیت  و مشارکت موسسات و نهادهای فرهنگی

موسسات فرهنگی در اوکراین در صورتی که عنوان (ملی )  از سوی دولت به آنها داده شده باشد از حمایت مالی حکومت مرکزی و همچنین از شرایط خاص و مطلوبی برخوردار هستند . از سال 1992 تا1994 تصمیم به دادن این عنوان برای سازمانها و نهادهای فرهنگی حق ویژه ریاست جمهوری بود که وی از طریق وزرای کابینه چنین عنوانی را برای سازمانهای مربوطه اعطاء می کرد.در سال 1994 این حق تنها به شخص رئیس جمهور داده شد.برخی از مهمترین موسسات و نهادهای مهم اوکراین عبارتند از:

-       آکادمی ملی تئاتر شفچنکو

-       آکادمی ملی تئاتر فرانکو

-       آکادمی ملی تئاتر اوکراینی- روسی

-       جامعه ارکستر سمفونی ملی

-       ارکستر ملی فولکلوریک

نهادهای فرهنگی اوکراین درمقیاس ملی ، ناحیه ای و محلی برخی برنامه ها و فعالیتهای مشارکت جویانه ای را با نهادها و بنیاد های فرهنگی بین المللی  از قبیل بنیاد سورس،بنیاد فرهنگی اروپا،شورای انگلیسی اوکراین ،مرکز فرهنگی فرانسویها،موسسه لهستانیها،موسسه سوئدیها و برخی نهادهای دیگردر چند سال اخیر به انجام رسانده اند. فعالیتهای فرهنگی انجام گرفته توسط این نهادهای بین المللی ، سازمانهای فرهنگی غیردولتی و حتی در برخی موارد بخش خصوصی و جواهع فرهنگی اوکراین را برای مشارکت درحمایت  از پروژه های فرهنگی در سطح محلی و مرکزی تشویق می کنند.مهمترین مثالی که دراین زمینه می توان به آن اشاره کرد فستیوال بین المللی سالانه فیلم (ملودیست)است که توسط مجموعه ای از این نهادها حمایت می شود.

در سال 2007 وزارت دوباره تاسیس شده فرهنگ و توریسم اوکراین روابط و مشارکت خود را با سازمانهای خصوصی و نهادهای غیردولتی توسعه داد و به توصیه ها و راهکارهای کارشناسان بین المللی را دراین خصوص چراغ راه خود قرار داد.

در سال 2007 وزارت فرهنگ اوکراین یاداشت تفاهمی را با یک  شرکت خصوصی ساختمان سازی بنام پلنیتا-باد امضاء کرد که هدف از ان بهبود فضای فرهنگی و هنری بر اساس اصول اروپایی بود.موفقیت اوکراین در دوسالانه ونیز نتیجه  همکاری بین وزارت فرهنگ و بنیاد هنری پینچوک به شمار می رود. مرکز هنری پینچوک یک مرکز بین المللی  برای هنر معاصر قرن بیست و یکم به شمار می رود. این مرز به عنوان ی سکوی باز برای هنرمندان ، کارهای هنری و جامعه به شمار می رود.هدف معین شده این مرکز ترکیب  و به هم بافتن محصولات ، مجموعه ها و نمایش های جدید ، پلی بین هویت ملی و چالش های بین المللی ایجاد کند .این یک فرصت ایده آل  می باشد که در آن شاهکاریهایی که بوسیله هنرمندان برجسته برای انعکاس پیچیدگی های جهان خلق گشته اند به یک شکل نو و بی نظیر تبدیل شوند. این مرکز محدوده کارش را تعریف می کند و به سوی خلق یک هویت واحد در رسیدن به اهداف حوزه های فعالیتش حرکت می کند که این حوزه ها عبارتند از: کلکسیون ها، نمایشگاه ها، ارتباطات، آموزش،انتشارات و تحقیقات.

در سال 2007 وزارت فرهنگ اوکراین قراردادی را با یک مرکز غیردولتی توسعه بنام دموکراسی از معبر فرهنگ  جهت مشارکت در فعالیتهای بین المللی و پروژه های تربیتی به امضاء رساند. انجمن هنری دزیگا مجموعه ای از هنرمندان، شخصیتهای ملی و تجار  هستند که توسط انواع گوناگون پروژه ها و هنرمندان فرهنگی  در قالب باشگاه ، فستیوال و غیره دور هم گرد آمده اند. این انجمن درسال 1993 تاسیس شد و نمایندگی های انجمن دانشجویان را متحد کرد. یکی دیگر  از گروه های مدنی گروهی بنام« کی یف فدیمی را حفظ کن» میباشد این گروه در سال 2007 در واکنش به تفکر برخی از مقامات حکومتی برای تخریب معماری قدیم  شهر کی یف برای کسب منافع سودجویانه تشکیل شد.

4-1-5همکاریهای فرهنگی بین المللی اوکراین

یکی از الویتهای اصلی دولت اوکراین در زمینه فرهنگی افزایش یکپارچگی این کشور با فرهنگ جهانی و علی الخصوص اروپایی جهت ارایه تصویر مثبت  از اوکراین و همچنین همکاری با سازمانهای بین المللی در زمینه فرهنگی می باشد. این الویت در برنامه های فرهنگی اوکراین خصوصا در برنامه توسعه فرهنگی اوکراین در سالهای 2013-2009 و همچنین در متن قوانین فرهنگی اوکراین گنجانده شده است.در ماده 3 این قانون آمده است افزایش سطح فرهنگ ملی اوکراین در همه زمینه ها و خصوصا تلاش در تحقق فرهنگ جهانی از الویتها به شمار می رود.این کشور زمینه مبادلات فرهنگی درسطح بین المللی و همچنین همکاری بین موسسات فرهنگی و کارگروه های فرهنگی اوکراین  را با شرکای مورد نظر فراهم می سازد.

از جمله لوازم مختلفی که برای رسیدن به این اهداف مورد استفاده قرار می گیرد می توان به شرکت و سازماندهی فستیوال های بین المللی،سمینارها و تورهای فرهنگی و دیگر موارد اشاره کرد که اگر بخواهیم به نمونه هایی از این فعالیتها اشاره کنیم می توانیم به مواردی همچون «فستیوال بین المللی هنر تراونوی کی یف»،فستیوال بین المللی فرهنگ قرون وسطی با عنوان« شمشیر قلعه لوتسک»،فستیوال بین المللی« ملپومسن توریا»،فستیوال بین المللی «ملودیست»،«روز فرهنگی بهار فرانسوی در اوکراین»، «فستیوال چند فرهنگی مالیچینا»و«گوگول فست» و غیره اشاره کرد.

همکاریهای فراوانی بین سازمانهای دولتی و غیردولتی اوکراین با کشورهای اروپایی وجود دارد که این همکاریها از پروژه های تحقیقی و پژوهشی و سیاستگذاری مانند دستور جلسه 21 برای فرهنگ ، «شهرهای فرهنگی» ، «اتوبوس اروپایی» ،« کاروان بین فرهنگی» ،« شهرهای خلاق»، شبکه فرهنگی  گرفته تا پروژه های هنری و مبادلات فرهنگی را شامل می شود.

در سالهای اخیر دولت اوکراین بیش از 80 توافقنامه دو طرفه بین با دولتها و وزارتخانه های کشورهای مختلف به امضاء رسانده است.همکاریهای فرهنگی این کشور در حال توسعه است و با بیش از 58 کشور روابط فرهنگی برقرار شده است در سال 2010 برخی قرار دادهایی که به امضاء رسید عبارتند از: قرارداد بین وزاری اوکراین و بلاروس جهت همکاری در زمینه میراث فرهنگی،قرارداد بین وزارت فرهنگ روسیه و اوکراین،وزارت فرهنگ اوکراین و سوریه و همچنین چهار قرارداد فرهنگی بین اوکراین وکشورهای مالت،پرتغال، جمهوری چک و مونتونگرو منعقد گردید.

وزارت فرهنگ اوکراین در بیش از 30کمیته بین دولتی فرهنگی شرکت جست. امروزه اوکراین وظیفه اصلی خود را تقویت استانداردها و ارزشهای اروپایی در زمینه اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی که شامل فرهنگ و میراث می باشد، قرار داده است. اوکراین تنها کشور بیرون اتحادیه اروپا به شمار می رود که روز اروپا در این کشور جشن گرفته می شود. در سال 2010 وزارت فرهنگ اوکراین با همکاری موسسات دولتی در برخی مراسم های فرهنگی شرکت جست در بین آنها می توان به نمایشگاه عکس به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در مراکز اطلاعات و فرهنگ در کشور مولداوی، قزاقستان، روسیه و بلاروس ، فستیوال هنری بازار اسلاوییافسکی در بلاروس، روز فرهنگ اوکراین در چین، روز بلاروس در در اوکراین و سمینارهای بین المللی نقش جوامع  و نهادهای مذهبی در مدیریت میراث فرهنگی جهان اشاره کرد.  

5-1-5بازیگران دولتی و دیپلماسی فرهنگی

در سالهای اخیر مسئولیتها و وظایف همکاریهای فرهنگی بین المللی به شرح ذیل در بین نهادهای مختلف توزیع شده است.

-      وزارت فرهنگ: امور فرهنگی در زمینه مبادلات فرهنگی، میراث فرهنگی، پراکندگی جمعیتی، اقلیت ها، ارزشهای فرهنگی ،گردشگری و گفتگوهای بین فرهنگی.

-      وزارت امور خارجه: افزایش روابط فرهنگی وهدایت برنامه های چند فرهنگی بین المللی.

-      کمیته دولتی اطلاعات ، رادیو و تلویزیون( رسانه ها، تلویزیون، کتاب و تبلیغات).

-      وزارت آموزش ، علو م،جوانان و ورزش: فرهنگ دانش آموزان ،فرهنگ جوانان و ورزش.

موسسات و آژانسهای فرهنگی بین المللی با توسعه گفتگوی فرهنگی و حمایت از هنرمندان اوکراینی از طریق پروژه  های فرهنگی نقش مهمی در اوکراین بازی می کنند. در کنار فعالیت های فرهنگی (همچون کنسرتها، نمایشگاهها و هفته های فیلم)شورای انگلیسی ، موسسه سوئدی ، مرکز فرهنگی فرانسوی، موسسه لهستانی از ترجمه بولتن ها و کاتالوگها و برگزاری دوره های آموزش مدیریت هنر حمایت می کنند.

مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش فرهنگ در اوکراین عبارتند از: چاپ آثار سیاست فرهنگی و مدیریت هنری توسط شورای انگلیسی ، مرکز توسعه دموکراسی از معبر فرهنگ، موسسه لهستانیها و بنیاد رنسانس،کلاسهای آموزشی با حضور کارشناسان و متخصصان بومی و بین المللی که توسط سازمان دموکراسی از معبر فرهنگ و بنیاد فرهنگی سوئیس در اوکراین و وزارت فرهنگ اوکراین سازماندهی شده بود. در سال 2010 مرکز مدیریت فرهنگی در لووف اقدام به ایجاد شبکه فرهنگ اوکراین کرد که این پروزه خلق یک سیاست فرهنگی واحد در مقیاس محلی ، ناحیه ای و ملی اوکراین را دنبال می کرد و از دو جزء آموزش و سازماندهی بخش مستقل و حوزه خودگردان دولتی تشکیل می شد. شهرهایی که در این برنامه همکاری می کردند عبارتند از کی یف، دانتسک،خارکیف،اودسا،لووف،خرسون،ایوانو- فرانکیوسک.

6-1-5برنامه ها و بازیگران بین المللی و اروپایی

در یازدهم می سال 2007 شورای اروپا گزارش ملی اوکراین در حوزه فرهنگی این کشور را به تصویب رساند. تصویب این امر نه تنها ایجاد یک ساختار جدید در سیاست فرهنگی اوکراین بوسیله متخصصان اروپایی را مجاز می کرد بلکه  حتی شرکت فعال در برنامه ها و پروزه های مختلف اروپایی را نیز موجب می گشت. در این رابطه دو برنامه شورای اروپا [1]که کی یف و شهرهای بین فرهنگی در آن لحاظ شده بودند اوکراین را نیز در برمی گرفت. برنامه  شهرهای بین فرهنگی که 11 شهر از 45 شهر اروپایی که از زمینه مطالعات چند فرهنگی برخوردار بودند اوکراین را نیز دربر می گرفت و شهر اوکراینی ملیتوپل برای این برنامه انتخاب شد. در طول سال 2009 این شهر اوکراینی در تورها ف کنفرانس ها و میتینگ های رسمی و بین المللی مختلف شرکت کرد و همچنین به عنوان شهر میزبان جهت تور مطالعاتی برای شهرهای اروپایی در ژوئن سال 2009 انتخاب شد.


   2-5کتاب و کتابخانه در اوکراین

طی 10 سال اخیر تعداد کتابخانه های عمومی کاهش یافته است و تعداد آنها از 20700 در سال 2000 به 20100 در سال 2009 رسیده است.تعداد کتابخانه های تحت نظر وزارت فرهنگ اوکراین نیز از 19006 کتابخانه در سال 2000 به 18249 کتابخانه در سال 2010 کاهش یافته است.  دلیل اصلی  کاهش کتابخانه ها ،مشکلات مالی بوجود آمده در جامعه اوکراین است که موجب گشته کتابخانه ها در حفظ اموال و داریی های خود و همچنین خریداری کتابهای تازه منتشره شده ناتوان شوند. طبق گزارش کانون کتاب اوکراین در حال حاضر متوسط تیراژ کتابهای جدید 2000نسخه است، بنابراین کتابهای که اخیرا تالیف گشته اند درسطح محلی و خصوصا کتابخانه های روستایی قابل دسترس نمی باشند.طبق گزارش وزارت علوم اوکراین در سه سال اخیر به دو دلیل وضعیت مالی و اقتصادی و همچنین کاهش جمعیت اوکراین ، تعداد کتابخانه های عمومی در اوکراین با کاهش همراه بوده است.

جدول شماره 19: وضعیت کتابخانه ها در اوکراین از سال 2007 تا 2010

سال 2007 2008 2009 2010
تعداد کتابخانه های تحت نظر وزارت فرهنگ 18452 18401 18349 18249
تعداد کارکنان 37716 34927 34940 34991
کتابخانه های مجهز به اینترنت 2433 3346 3991

منبع: وزارت فرهنگ اوکراین، 2011

علی رغم کاهش کتابخانه ها و کانون های محلی  در اوکراین ، تعداد تئاترهای حرفه ای ، کنسرتها و موزه ها در دهه اخیر در این کشور با افزایش روبرو بوده است. با وجود این افزایش، در مقابل تعداد تماشاچیان یا کاهش داشته اند و یا به دلیل افزایش قیمت بلیط به همان نسبت باقی مانده اند.







جدول شماره 20: شاخص های مشارکت فعالیتهای فرهنگی در اوکراین از سال 1996 تا2009

سال 1996 2000 2002 2005 2006 2007 2008 2009
تعداد تئاترهای تخصصی 130 131 131 135 137 138 138 136
تعدادتماشاچیان(میلیون) 9/6 7/5 2/6 2/6 2/6 6/6 7 2/6
تعداد سازمانهای برگزارکننده کنسرت 53 61 67 78 81 79 77 77
تعداد تماشاچیان (میلیون) 8/4 8/3 6/6 4/4 1/4 2/4 4 8/3
تعداد موزه ها 324 378 376 437 445 458 478 499
تعداد بازدیدکنندگان موزه ها(میلیون) 5/16 16 5/17 9/18 2/20 1/21 9/21 8/20
تعدا سینماها(هزار) 3/13 9/6 3/5 3/3 2/3 3 4/2 2/2
تعداد بلیط فروخته شده در سینما(میلیون) 14 6 9 10 12 18 11 11
تعداد کتابخانه های عمومی(هزار) 3/23 7/20 4/20 8/19 8/19 8/20 6/20 1/20
تعداد کتابهای موجود در کتابخانه ها(میلیون) 364 343 339 330 324 345 352 338
تعداد عناوین کتابها 6064 7749 12444 15720 15867 17987 24040 22491

منبع: کمیسیون دولتی آمار اوکراین، 2010


افزایش بازدیدکنندگان موزها حاکی از این حقیقت است که تعدادی از موزه ها در سطح شهری ، ناحیه ای وملی با سیاستهای جدید به صورت توسعه یافته و مدرن  درآمدند که همین اقدام  موجب جذب بازدیدکنندگان بیشتری در این موزه ها شد.

در یکم ژانویه سال 2010 کانون کتاب اوکراین اعلام کرد تعداد 17265 عنوان کتاب و جزوه با تیراژ 33930200نسخه را به ثبت رسانده است که این تعداد به ترتیب 1/87 و8/78 درصد میزان اعلام شده برای سال 2009 می باشد.  چاپ  کتاب در سالهای اخیر با کاهش روبرو بوده است بطوریکه مجموع تعداد کتابهای چاپ شده در سال 2008 ، 58158000، درسال 2009، 48514000 و در سال 2010 به زیر 40 میلیون کاهش یافته است.

جدول شماره 21:  اطلاعات کلی در مورد تعداد کتابهای چاپ شده در اوکراین (سالهای9 200 و 2010)

محصول 2009 2010
تعداد عناوین تیراژ تعداد عناوین نسبت به 2008(درصد) تیراز نسبت به 2008(درصد)
کتاب و کتابچه 22491 48514400 17265 1/87 33930200 8/78
زبان اوکراینی 14797 27527000 11212 86 16899400 1/70
زبان روسی 5732 18622700 4462 6/87 15125100 2/90

  منبع: کانون کتاب اوکراین ، 2010


جدول شماره 22: سرانه کتاب برای هر اوکراینی بین سالهای 2000 تا2010

سال متوسط تعداد نسخه های موجود برای هر اوکراینی متوسط تعداد کتاب برای هر اوکراینی
2000 6/5 9/0
2001 7/4 1
2002 8/3 1
2003 9/2 8/0
2004 6/3 1/1
2005 4/3 15/1
2006 4/3 16/1
2007 1/3 21/1
2008 4/2 26/1
2009 2/2 05/1
2010 2 74/0

منبع : کانون کتاب اوکراین ، 2010


جدول شماره 23: مطالعه شهروندان اوکراینی : درصد مراجعه به کتابفروشی ها

سال یک بار در روز یک بار در هفته یک بار در ماه یک یا چند بار در طول سال بدون مراجعه به کتابفروشی
1994 1 10 16 9 64
1997 1 6 14 11 68
2000 1 5 10 12 72

  منبع: موسسه جامعه شناسی اوکراین ، 2002


جدول شماره 24: میزان گرایش اوکراینی ها به فعالیتهای  فرهنگی بین سالهای 2000 تا 2005

نوع فعالیت فرهنگی 2000 2001 2002 2003 2004 2005
گردش و مسافرت 7/1 7/1 1/1 8/0 4/0 3/1
سینما 4/1 5/2 2 8/1 7/2 4/3
تئاتر،کنسرت،موزه و نمایشگاه ¼ 4/3 7/3 9/1 2/2 9/2
کتابخانه 9/5 5/6 8/5 8/5 9/4 5/5
دوره های آموزشی و مطالعه 2 7/1 6/1 9/0 6/1 3/1
کامپیوتر 4/5 4/8 3/5 6/7 4/7 8/10
تلویزیون 5/86 87 5/76 7/89 3/83 4/86

منبع: موسسه جامعه شناسی اوکراین ، 2006


3-5توریسم در اوکراین

اوکراین سالانه بطور میانگین بیش از 20میلیون توریست را از سراسر جهان برای بازدید از جذابیتهای این کشور جذب می کند.جهانگرادانی که مقصدشان اوکراین می باشد اکثرا از کشورهای اروپای شرقی ،اروپای غربی(3/6 میلیون نفر)،ایالات متحده و کانادا می باشند.(سایت اطلاع رسانی مرکز امار دولتی اوکراین،2008) این کشور هشتمین مقصد مهم توریستی در اروپا می باشد. کوهستانهای اوکراین بخصوص رشته کوههای کارپاتیان شرایط خوبی برای بازیهایی همچون اسکی، هاکی، ماهیگیری و شکار دارد.سواحل دریای سیاه یکی از مشهورترین نقاط جذاب برای توریستهای که در فصل تابستان به کشور سفر می کنند به شمار می رود.. تاکستانهای اوکراین ،خرابه های قلعه های باستانی،پارکهای تاریخی،کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک و همچنین چندین مسجد و کنیسه های یهودیان از جمله جذابیتهای این کشور برای توریستها به شمار می رود. کی یف، پایتخت اوکراین با دارا بودن ساختمانهای بی همتایی همچون کلیسای جامع و بلوارهای پهن در نوع خود بی نظیر است. شهرهای دیگری همچون بندر اودسا و شهر قدیمی لووف درغرب این کشور از جمله مناطق دیدنی این کشور به شمار می رود. بطور کلی صنعت توریسم اوکراین به عنوان یک صنعت کمتر توسعه یافته به حساب می آید ولی نقش مهمی در حمایت از اقتصاد اوکراین را به عهده دارد. اوکراین نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از مزایایی همچون قیمت پایین تر ،ویزای رایگان برای بسیاری از کشورهای اروپایی ، روسیه و آمریکای شمالی از شرایط مطلوبتری برای مسافرت برخوردار است.از سال 2005 شهروندان اتحادیه اروپا، افتا،ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی که برای مقاصد توریستی به اوکراین سفر می کنند نیازی به اخذ ویزا ندارندهمچنین بجز ترکمنستان تمام کشورهای عضو سی ای اس و روسیه نیز از گرفتن ویزا معاف هستند.(  کنسولگری اوکراین در نیویورک،2008)

1-3-5شهرهای توریستی اوکراین

کی یف

پایتخت تاریخی دولت روس – کی یف و اوکراین مدرن امروزی بر روی رود دنیپر بنا گشته است.کلیساهای باستانی، بلوارهای پهن، چشم انداز های زیبا و تنوع امکانات فرهنگی این شهر را برای مسافرنش جذاب ساخته است.

لووف

این شهردر غرب اوکراین است،شهرهای قدیمی قرون وسطی و معماری بی همتا که از معماری لهستانیها و اتریشی ها تاثیر پذیرفته است از جذابیتهای این شهراست . به طور کلی این شهر مقصد توریستهایی است که با نگاه فرهنگی و معماری به اوکراین می روند .

اودسا

شهر بندری در سواحل دریای سیاه که فرهنگ موجود در آن از  فرهنگهای مختلف یهودی ،ارمنی،کریمه،روسی و یونانی که با فرهنگ بومی اوکراین مخلوط شده است تشکیل شده است.این شهر بزرگترین مرکز تجاری اوکراین به شمارمی رود.

یالتا

این شهر میزبان کنفرانس صلح یالتا بعد از جنگ جهانی دوم بود و بلحاظ ساختمانهای بجامانده از آن زمان دارای جاذبه های توریستی زیادی است.

سواستوپل[2]

شهر بندری در کنار سواحل دریای سیاه و شبه جزیره کریمه می باشد.

سیفرپول[3]

این شهر مرکز جمهوری خودمختار کریمه و  درکنار رود سالیر بنا شده است.این شهر یک مرکز صنعتی ،تجاری و حمل ونقل به شمار می رود که که در منطقه حاصلخیز کشاورزی واقع شده است.

از دیگر شهرهای دیدنی اوکراین میتوان به چرنیگف[4]،خارکیف[5]،ایوانو-فرنکیوسک[6]،ایزماییل[7]  و چرنویستی[8] نام برد.

4-5چشم انداز های طبیعی

کریمه :دارای آب و هوای استوایی و چشم انداز های کوهستانی

  رشته کوههای کارپاتیان: مناسب برای بازیهای هاکی و اسکی

گورلا: مرتفع ترین کوه اوکراین و مناسب برای هاکی

سواحل آزوف،دریاچه های شاتسک نیز از دیگر جذابیتهای توریستی اوکراین به شمار می آید.


جدول شماره 25: تعداد توریستهای خارجی بازدید کننده از اوکراین بین سالهای 2000 تا 2010

سال 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
تعداد(میلیون نفر) 4/6 1/9 5/10 5/12 4/15 6/17 9/18 1/23 4/25 8/20 2/21

منبع:   http://www.ukrstat.gov.ua/ مرکز آمار دولتی اوکراین

همسایگان غربی اوکراین مانند لهستانیها، اسلواکها،مجارها و حتی بلاروسی ها برای خرید هدایا و محصولات مورد نیاز خود مانند بنزین و مواد غذایی که ارزانتر از کشورهای خودشان است به این کشور مسافرت می کنند.

5-5توریسم پزشکی

در طول بیست سال گذشته تعداد زیادی کلینیک دندانپزشکی مدرن که دارای تجهیزات پیشرفته در زمینه دندانسازی و دندانپزشکی و همچنین داروهای بی حس کننده با کیفیت عالی می باشند در  اوکراین فعالیت دارند.این کلینیک ها خدمات خود را با بهترین کیفیت به بیماران خود ارائه می دهند. قیمت خدمات دندانپزشکی  در اوکراین بسیار کمتر از کلینک های روسی و غربی می باشد و همین امر موجب گشته تعداد زیادی توریست از ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و روسیه با هدف استفاده از خدمات دندانپزشکی به این کشور مسافرت کنند.  

6-5پذيرش كنوانسيون‌هاي فرهنگي مربوط به ميراث فرهنگي و طبيعي و حقوق بشر

وضعیت آزادی تا همین اواخر که سازمانهای بین المللی از جمله خانه آزادی ، برخی کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی و از جمله اوکراین را در بین کشورهای آزاد طبقه بندی کرد ،بهتر بود. با این حال خانه آزادی ،در سال 2011  اوکراین را کشوری کاملا آزاد ندانست و سازمان عفو بین الملل نیز با ارسال سیگنالهایی وضعیت حقوق بشر در اوکراین سال 2011 را بدتر از قبل گزارش داد.

معاهده هایی بین المللی که اوکراین در آنها عضویت دارد:

معاهده بین المللی حقوق سیاسی و مدنی [9]

معاهده بین المللی حقوق فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی[10]

معاهده رفع هرگونه تبعیض برای زنان[11]

معاهده حقوق کودکان[12]

معاهده بین المللی رفع هرگونه تبعیض نژادی[13]

معاهده مرتبط با وضعیت پناهندگان[14]

معاهده هایی اروپایی که اوکراین در آنها عضویت دارد:

معاهده اروپایی حفظ حقوق بشر و آزادیهای اساسی[15]

پیمان حفظ حقوق اقلیت های ملی[16]

برخی از آثاری که در اوکراین توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی  ثبت شده اند شامل کلیسای سنت صوفیا و ساختمانهای مربوط به راهبان در کی یف – پیچرسکی لاورا(1990) و مجموعه مرکز تاریخی لووف(1998) می باشد.


.


[1] Council of Europe


[2] Sevastopol

[3] Simferopol

[4] Chernihiv

[5] Kharkiv

[6] Ivano- Frankivsk

[7] Izmail

[8] Chernivtsi

[9] International covenant on civil and political rights(ICCPR)

[10] International covenant on economic.social and cultural rightS

[11] Convetion on the elimination of all forms of discrimination against women(CEDAW)

[12] Convention on the rights of the child(CRC)

[13] International Convetion on the elimination of all forms of racial discrimination

[14] Convention relating to the status of refugees

[15] European convention for the protection of human rights and fundamental freedoms(ECHR )(1950)

[16] Framework convention on the protection of national minorities