مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:4179058.jpg|بندانگشتی|تصویر منسیوس]] | |||
== | === مقدمه === | ||
[[مینگ زی(منسیوس)، احیا کننده مکتب کنفوسیوس|مینگ زی(منسیوس)]]، متفکر بزرگ [[دوران حکومت های هم ستیز]](از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجستهی مکتب [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] بهشمار می رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی میکرد اهل کشور«جو» و ادامه دهندهی اندیشهی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] شمرده می شود. او بهعنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس(←[[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)،]]<nowiki/>در میان پیروان آیین کنفوسویس(← [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] از احترام خاصی برخوردار بود. | |||
او از یک سو اعتقاد داشت که باید | === اعتقادات مینگ زی(منسیوس) === | ||
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیشمندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید همچون پدر و مادر به سختیها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگهدارند. وی می گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد. | |||
او مدتی تدریس | او مدتی تدریس می کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آنها را تحت عنوان کتاب«مینگزِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفتهها و اندیشههای«مینگزِی» و مناظرههای وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 148-162</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]] | |||
== کتاب شناسی == |
نسخهٔ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۶
مقدمه
مینگ زی(منسیوس)، متفکر بزرگ دوران حکومت های هم ستیز(از قرن 5 تا قرن 3پیش از میلاد) و یکی از شاگردان برجستهی مکتب کنفوسیوس بهشمار می رود. وی که در قرن 4پیش از میلاد زندگی میکرد اهل کشور«جو» و ادامه دهندهی اندیشهی کنفوسیوس شمرده می شود. او بهعنوان حکیم دوم پس از کنفوسیوس(←آموزه های کنفوسیوس)،در میان پیروان آیین کنفوسویس(← آیین بومی کنفوسیوس) از احترام خاصی برخوردار بود.
اعتقادات مینگ زی(منسیوس)
او از یک سو اعتقاد داشت که باید اندیشمندان بر دیگران حکومت کنند، و از سوی دیگر معتقد بود که روابط حاکم با رعایا بایستی مانند روابط پدر و مادر با فرزندان خود باشد و حاکم باید همچون پدر و مادر به سختیها و مشکلات مردم توجه کرده و مردم هم احترام حاکم را نگهدارند. وی می گفت، مردم بالاتر از همه چیز بوده و اخلاق اساس سیاست است. وی اخلاق را به 4 بخش خیرخواهی، عدالت، رفتار مؤدبانه و عقل تقسیم کرده و معتقد بود که اگر اعضای جامعه با خیرخواهی و عدالت روابط بین خود را تنظیم کنند، ثبات نظام و وحدت کشور تضمین خواهد شد.
او مدتی تدریس می کرد و با کمک شاگردانش هفت مقاله نوشت و آنها را تحت عنوان کتاب«مینگزِی» منتشر ساخت. در این کتاب گفتهها و اندیشههای«مینگزِی» و مناظرههای وی با نمایندگان مکاتب دیگر مطرح شده است. این کتاب به عنوان یک اثر کلاسیک همیشه مورد احترام مردم بوده است.[۱]
نیز نگاه کنید به شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین