روابط خارجی قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « === سیاست خارجی و روابط بین المللی کشور قزاقستان === ؛ موقعیت کشور در منطقه و جهان - پیوند تاریخی با سایر ملل و اقوام قزاقستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و پیشینه تاریخی با بیش از ۱۳۰ کشور جهان مخصوصا با کشورها و مردم چین، روسیه، ایران،...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
؛ موقعیت کشور در منطقه و جهان - پیوند تاریخی با سایر ملل و اقوام | ؛ موقعیت کشور در منطقه و جهان - پیوند تاریخی با سایر ملل و اقوام | ||
قزاقستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و پیشینه تاریخی با بیش از ۱۳۰ کشور جهان مخصوصا با کشورها و مردم چین، روسیه، ایران، کشورهای آسیای مرکزی و ترکیه به نوعی پیوند تاریخی دارد که پیوندهای تاریخی قزاقستان با تعدادی از مناطق و کشورها بصورت مختصر مورد بررسی قرار میگیرد. | [[قزاقستان]] با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و پیشینه تاریخی با بیش از ۱۳۰ کشور جهان مخصوصا با کشورها و مردم چین، روسیه، ایران، کشورهای آسیای مرکزی و ترکیه به نوعی پیوند تاریخی دارد که پیوندهای تاریخی قزاقستان با تعدادی از مناطق و کشورها بصورت مختصر مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
'''پیوند و روابط بین جمهوری قزاقستان و کشورهای ترک زبان''' | '''پیوند و روابط بین جمهوری قزاقستان و کشورهای ترک زبان''' | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
با ترکیه علاوه بر پیوند زبانی از عامل روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار است و روابط قزاقستان با چین علاوه بر پیوند زبانی با مناطق ترک نشین اویغور که در شمال غربی چین زندگی میکنند تا حدی نشأت گرفته از پیشینه تاریخی مشترک در حاکمیت مغول ها بر این منطقه بوده است که آنها را در برهه ای از تاریخ با هم پیوند داده است، در برهه کنونی نیز قزاقستان از اعضای مؤسس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی (AIIB) است که به ابتکار چین تاسیس شده و امیدوار است در دوران ریاست چین بر سیکا، این ساختار را به سازمان امنیت و توسعه آسیا، نهادی مشابه سازمان امنیت و همکاری اروپا، ارتقاء دهد. قزاقستان از دو سال پیش که از راهبرد کلان چین در حوزه اوراسیا با عنوان «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» رونمایی شد، حمایت و مشارکت عملی خود را بارها اعلام کرده و امیدوار است در روند اجرای برنامه های مرتبط با آن، سرمایه چینی را بیش از دیگران جذب کند. روابط و پیوند قزاقستان با کشورهای آسیای مرکزی نیز چنین است که هم عامل زبان و هم پیشینه مشترک تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بین آنها با یکدیگر پیوندی گسست ناپذیر ایجاد کرده است. | با ترکیه علاوه بر پیوند زبانی از عامل روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار است و [[روابط قزاقستان با چین]] علاوه بر پیوند زبانی با مناطق ترک نشین اویغور که در شمال غربی چین زندگی میکنند تا حدی نشأت گرفته از پیشینه تاریخی مشترک در حاکمیت مغول ها بر این منطقه بوده است که آنها را در برهه ای از تاریخ با هم پیوند داده است، در برهه کنونی نیز قزاقستان از اعضای مؤسس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی (AIIB) است که به ابتکار چین تاسیس شده و امیدوار است در دوران ریاست چین بر سیکا، این ساختار را به سازمان امنیت و توسعه آسیا، نهادی مشابه سازمان امنیت و همکاری اروپا، ارتقاء دهد. قزاقستان از دو سال پیش که از راهبرد کلان چین در حوزه اوراسیا با عنوان «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» رونمایی شد، حمایت و مشارکت عملی خود را بارها اعلام کرده و امیدوار است در روند اجرای برنامه های مرتبط با آن، سرمایه چینی را بیش از دیگران جذب کند. روابط و پیوند قزاقستان با کشورهای آسیای مرکزی نیز چنین است که هم عامل زبان و هم پیشینه مشترک تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بین آنها با یکدیگر پیوندی گسست ناپذیر ایجاد کرده است. | ||
'''روابط بین قزاقستان و روسیه''' | '''روابط بین قزاقستان و [[روسیه]]''' | ||
ارتباط جدی و تنگانگ بین قزقستان و روسیه به زمان انقلاب اکتبر (۱۹۱۷) و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد که قزاقستان در سال ۱۹۳۶ میلادی با عنوان جمهوری سیوسیالیستی قزاقستان شوروی به یکی از جمهوری های شوری تبدیل شد. | ارتباط جدی و تنگانگ بین قزقستان و روسیه به زمان انقلاب اکتبر (۱۹۱۷) و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد که قزاقستان در سال ۱۹۳۶ میلادی با عنوان جمهوری سیوسیالیستی قزاقستان شوروی به یکی از جمهوری های شوری تبدیل شد. | ||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
منطقه ای و بین المللی ، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و هنری، خود را تابعی از فدراسیون روسیه می دانند و خواه ناخواه در بسیاری از مسائل بین این کشورها و فدراسیون روسیه از گذشته های دور پیوندی ناگسستنی ایجاد شده است. پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوری و استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قزاقستان نیز علاوه بر پیوندهای دوران شوروی پیوندهای جدیدی بین فدراسیون روسیه و کشورهای استقلال یافته و منجمله قزاقستان بوجود آمد. | منطقه ای و بین المللی ، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و هنری، خود را تابعی از فدراسیون روسیه می دانند و خواه ناخواه در بسیاری از مسائل بین این کشورها و فدراسیون روسیه از گذشته های دور پیوندی ناگسستنی ایجاد شده است. پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوری و استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قزاقستان نیز علاوه بر پیوندهای دوران شوروی پیوندهای جدیدی بین فدراسیون روسیه و کشورهای استقلال یافته و منجمله قزاقستان بوجود آمد. | ||
قزاقستان بعد از استقلال سیاست راهبردی خود را بر حفظ و توسعه روابط با ارباب سابق خود و همسایه جدید خود (فدراسیون روسیه) قرارداد بطوریکه نظربایف بعد از پیروزی در انتخابات زود هنگام سال ۲۰۱۵ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود در باره سیاست خارجی قزاقستان بر توسعه و گسترش همکاری راهبردی قزاقستان با کشورهای روسیه، چین، جهان اسلام و آمریکا تأکید کرد و پس از انتخابات در اولین سفر خارجی خود به مسکو رفت. چون روسیه همواره یکی از شرکای استراتژیک قزاقستان بشمار میرود و با امضای معاهده «اتحاد و حسن همجواری در قرن ۲۱» پیوند جدی تری بین این دو کشور ایجاد شد. | قزاقستان بعد از استقلال سیاست راهبردی خود را بر حفظ و توسعه روابط با ارباب سابق خود و همسایه جدید خود (فدراسیون روسیه) قرارداد بطوریکه نظربایف بعد از پیروزی در انتخابات زود هنگام سال ۲۰۱۵ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود در باره سیاست خارجی قزاقستان بر توسعه و گسترش همکاری راهبردی قزاقستان با کشورهای روسیه، چین، جهان اسلام و [[آمریکا]] تأکید کرد و پس از انتخابات در اولین سفر خارجی خود به [[مسکو]] رفت. چون روسیه همواره یکی از شرکای استراتژیک قزاقستان بشمار میرود و با امضای معاهده «اتحاد و حسن همجواری در قرن ۲۱» پیوند جدی تری بین این دو کشور ایجاد شد. | ||
بنا بر این بخشی از پیوندهای بین جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه به زمان های گذشته و دوران اتحاد جماهیر شوروی و بخشی دیگر به پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری قزاقستان باز میگردد. | بنا بر این بخشی از پیوندهای بین جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه به زمان های گذشته و دوران اتحاد جماهیر شوروی و بخشی دیگر به پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری قزاقستان باز میگردد. | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
از همان ابتدای استقلال راهبرد و خط مشی سیاسی قزاقستان بر پایه اصل کلی «سیاست چند بعدی» یا به عبارت دیگر حفظ تعادل بین سه قدرت اصلی در منطقه آسیای میانه یعنی روسیه، چین، و [[ایالات متحده]] بنا شده است. که معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ در گفتوگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که «سیاست خارجی قزاقستان ثابت بدون تغییر خواهد ماند»۱۲۲ پیوستن به سیستم های امنیتی بین المللی و منطقه ای برای تقویت حاکمیت و تمامیت ارضی قزاقستان، فراهم کردن شرایط خارجی برای سرعت بخشیدن و توسعه اقتصادی و نیز ایجاد و توسعه روابط خارجی از جمله اصول مهم سیاست خارجی جمهوری قزاقستان بشمار میرود. | از همان ابتدای استقلال راهبرد و خط مشی سیاسی قزاقستان بر پایه اصل کلی «سیاست چند بعدی» یا به عبارت دیگر حفظ تعادل بین سه قدرت اصلی در منطقه آسیای میانه یعنی روسیه، چین، و [[ایالات متحده]] بنا شده است. که معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ در گفتوگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که «سیاست خارجی قزاقستان ثابت بدون تغییر خواهد ماند»۱۲۲ پیوستن به سیستم های امنیتی بین المللی و منطقه ای برای تقویت حاکمیت و تمامیت ارضی قزاقستان، فراهم کردن شرایط خارجی برای سرعت بخشیدن و توسعه اقتصادی و نیز ایجاد و توسعه روابط خارجی از جمله اصول مهم سیاست خارجی جمهوری قزاقستان بشمار میرود. | ||
توسعه روابط با کشورهای اروپایی از دیگر راهبردهای سیاسی قزاقستان است که طی سفر دوره ای رئیس جمهور قزاقستان به انگلستان و فرانسه در ماه نوامبر ۲۰۱۵ در بازدید از اروپا بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأکید بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی | توسعه روابط با کشورهای اروپایی از دیگر راهبردهای سیاسی قزاقستان است که طی سفر دوره ای رئیس جمهور قزاقستان به انگلستان و [[فرانسه]] در ماه نوامبر ۲۰۱۵ در بازدید از اروپا بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأکید بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی | ||
۱۲۲ معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در گفتوگو با فارس، سیاست خارجی قزاقستان بدون تغییر خواهد ماند. <nowiki>http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940201000567</nowiki> 161 | ۱۲۲ معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در گفتوگو با فارس، سیاست خارجی قزاقستان بدون تغییر خواهد ماند. <nowiki>http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940201000567</nowiki> 161 | ||
خط ۵۱: | خط ۵۱: | ||
با در نظر داشت اهمیت روابط فیما بین فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان موجب شد که [[ولادیمیر پوتین]] پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور روسیه توجه ویژه ای به رابطه با کشورهای مشترک المنافع بخصوص قزاقستان کند و پس از آن رئیس جمهور مدودف نیز اولین سفر خارجی خود را در ۲۳ و ۲۴ می ۱۹۹۹ (۲ و ۳ خرداد ۱۳۷۸) به قزاقستان اختصاص داد که طی آن بیانیه دوستی، همبستگی و روابط هم پیمانی بین نظربایف و مدودف منعقد گردید و اهمیت این روابط برای دو طرف تا حدی بوده است که مدودف در طول دوران ریاست جمهوری خود حداقل ۴ سفر رسمی به جمهوری قزاقستان انجام داد و آقای نظر بایف نیز متقابلا بارها برای تحکیم روابط با روسیه به آن کشور سفر کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری الوقت؛ نظر بایف در مراسم تحلیف در اولین نطق ریاست جمهوری خود پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۵، درباره سیاست خارجی کشورش گفت «قزاقستان به همکاری با شرکای راهبردی اش؛ روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و جهان اسلام ادامه میدهد و روابط ویژه ای با شرکای نزدیکش در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی خواهد داشت.» سخنان نظربایف در حقیقت عصاره ی سیاست خارجی قزاقستان در ۲۴ سال گذشته را جلوه گر ساخت، سیاستی که بر مبنای راهبردی چند وجهی، توسعه روابط متوازن با قدرتهای جهانی و بازیگران منطقه ای را دنبال می کند. که در این سخنرانی طبق سالهای گذشته روسیه اولین کشوری بود که نظربایف در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.؛۱۲ بنا بر این بطور واضح مشهود است که مجموع رفت و آمدها و گستردگی روابط و تعامل بین دو کشور روسیه و قزاقستان پس از استقلال منجر به عقد تفاهمنامه ها و قرارداد های متعدد تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی گردیده است و به همین سبب امروزه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مراودات تجاری بین قزاقستان و روسیه بیش از هر کشور دیگری است. | با در نظر داشت اهمیت روابط فیما بین فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان موجب شد که [[ولادیمیر پوتین]] پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور روسیه توجه ویژه ای به رابطه با کشورهای مشترک المنافع بخصوص قزاقستان کند و پس از آن رئیس جمهور مدودف نیز اولین سفر خارجی خود را در ۲۳ و ۲۴ می ۱۹۹۹ (۲ و ۳ خرداد ۱۳۷۸) به قزاقستان اختصاص داد که طی آن بیانیه دوستی، همبستگی و روابط هم پیمانی بین نظربایف و مدودف منعقد گردید و اهمیت این روابط برای دو طرف تا حدی بوده است که مدودف در طول دوران ریاست جمهوری خود حداقل ۴ سفر رسمی به جمهوری قزاقستان انجام داد و آقای نظر بایف نیز متقابلا بارها برای تحکیم روابط با روسیه به آن کشور سفر کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری الوقت؛ نظر بایف در مراسم تحلیف در اولین نطق ریاست جمهوری خود پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۵، درباره سیاست خارجی کشورش گفت «قزاقستان به همکاری با شرکای راهبردی اش؛ روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و جهان اسلام ادامه میدهد و روابط ویژه ای با شرکای نزدیکش در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی خواهد داشت.» سخنان نظربایف در حقیقت عصاره ی سیاست خارجی قزاقستان در ۲۴ سال گذشته را جلوه گر ساخت، سیاستی که بر مبنای راهبردی چند وجهی، توسعه روابط متوازن با قدرتهای جهانی و بازیگران منطقه ای را دنبال می کند. که در این سخنرانی طبق سالهای گذشته روسیه اولین کشوری بود که نظربایف در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.؛۱۲ بنا بر این بطور واضح مشهود است که مجموع رفت و آمدها و گستردگی روابط و تعامل بین دو کشور روسیه و قزاقستان پس از استقلال منجر به عقد تفاهمنامه ها و قرارداد های متعدد تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی گردیده است و به همین سبب امروزه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مراودات تجاری بین قزاقستان و روسیه بیش از هر کشور دیگری است. | ||
البته علیرغم روابط خوب و حسن همجواری و توسعه مناسبات بین روسیه و قزاقستان نباید موجب چشم پوشی از اختلافات بین این دو کشور شود، چون درست است که در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی پیوند های عمیقی بین دو ملت روس و قزاق بوجود آمده است ولی در همان دوران تفوق و حاکمیت روس ها، نوعی سرخوردگی در قزاق ها بوجود آورده بود، بخصوص که با کوچ روس ها به قزاقستان اکثر زمینه های کشاورزی، مناصب حکومتی و مدیریت بیشتر دوایر دولتی و مراکز تجاری و اقتصادی قزاقستان را عهده دار شدند و قزاق ها در سر زمین خود به عنوان شهروند درجه دو شناخته می شدند به همین خاطر در مقاطعی موجب درگیری بین قزاق ها و روسها شده است و پس از استقلال قزاقستان نیز روس ها نیم نگاهی به مناطق | البته علیرغم روابط خوب و حسن همجواری و توسعه مناسبات بین روسیه و قزاقستان نباید موجب چشم پوشی از اختلافات بین این دو کشور شود، چون درست است که در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی پیوند های عمیقی بین دو ملت روس و قزاق بوجود آمده است ولی در همان دوران تفوق و حاکمیت روس ها، نوعی سرخوردگی در قزاق ها بوجود آورده بود، بخصوص که با کوچ روس ها به قزاقستان اکثر زمینه های کشاورزی، مناصب حکومتی و مدیریت بیشتر دوایر دولتی و مراکز تجاری و اقتصادی قزاقستان را عهده دار شدند و قزاق ها در سر زمین خود به عنوان شهروند درجه دو شناخته می شدند به همین خاطر در مقاطعی موجب درگیری بین قزاق ها و روسها شده است و پس از استقلال قزاقستان نیز روس ها نیم نگاهی به مناطق ش[[مالی]] قزاقستان داشتند لذا یکی از دلایل انتقال پایتخت قزاقستان از آلماتی به آستانا را همین موضوع دانسته اند تا با کوچ عده ای از قزاق ها به مناطق شمالی عملا زمینه این تصور را از ذهنیت روس ها خارج کند. | ||
۱۲۴ راهبرد چندوجهی قزاقستان برای حفظ روابط با روسیه و غرب <nowiki>http://alwaght.com/fa/News/15105</nowiki> 163 | ۱۲۴ راهبرد چندوجهی قزاقستان برای حفظ روابط با روسیه و غرب <nowiki>http://alwaght.com/fa/News/15105</nowiki> 163 |
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۸
سیاست خارجی و روابط بین المللی کشور قزاقستان
؛ موقعیت کشور در منطقه و جهان - پیوند تاریخی با سایر ملل و اقوام
قزاقستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی و پیشینه تاریخی با بیش از ۱۳۰ کشور جهان مخصوصا با کشورها و مردم چین، روسیه، ایران، کشورهای آسیای مرکزی و ترکیه به نوعی پیوند تاریخی دارد که پیوندهای تاریخی قزاقستان با تعدادی از مناطق و کشورها بصورت مختصر مورد بررسی قرار میگیرد.
پیوند و روابط بین جمهوری قزاقستان و کشورهای ترک زبان
زبان قزاقی که از ریشه و خانواده زبان ترکی محسوب می شود یکی از عوامل مهم پیوند و همگرایی بین قزاقستان و کشورهای ترک زبان شامل ترکیه، مغولستان بخش اعظم کشورهای آسیای مرکزی و شمال غربی چین است.
مردمان ترک را میتوان به دو گروه اصلی غربی و شرقی تقسیم کرد: گروه غربی شامل مردم ترک جنوب غرب اروپا و جنوب غرب آسیا ساکن ترکیه و شمال غرب ایران هستند گروه شرقی شامل مردم ترک آسیای مرکزی، قزاقستان، و منطقه خود مختار اویغور در سینکیانگ چین هستند مردمان ترک انواع قومی عظیمی دارند.۱۲۱
اصطلاحاتی چون «خلقهای ترک» و «ترکان «به مفهوم قوم ترک نیستند و نام ترک نیز فقط جنبه زبانی دارد. که همین امر یعنی زبان ترکی بسترهای ئوژلیتیکی مناسبی را برای تعمیق مناسبات راهبردی بین قزاقستان و کشورها و مردم ترک زبان مخصوصا کشورهای ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی و چین که اویغورها را در منطقه سینچیانگ در دل خود دارد فراهم کرده است: البته روابط و مناسبات قزاقستان با کشورهایی مانند ترکیه، چین و آسیای مرکزی تنها در اشتراک زبانی خلاصه نمی شود بلکه پیوندهای فرهنگی، روابط اقتصادی و تجاری، اهداف و منافع منطقه ای و بین لمللی و در پاره ای از موارد پیشینه تاریخی مشترک زمینه پیوند قزاقستان را با این مناطق فراهم نموده است، اگر چه این مسائل نیز خود تا حدی از اشتراکات زبانی نشأت گرفته است: البته این مهم را نباید نادیده گرفت که پیوند قزاقستان با هر یک از این مناطق جز عامل زبان علقه های دیگری نیز وجود دارد که متناسب با کشورهای دیگر متفاوت است مثلا در حال حاضر روابط قزاقستان
121https://fa.wikipedia.org/wiki
159
با ترکیه علاوه بر پیوند زبانی از عامل روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار است و روابط قزاقستان با چین علاوه بر پیوند زبانی با مناطق ترک نشین اویغور که در شمال غربی چین زندگی میکنند تا حدی نشأت گرفته از پیشینه تاریخی مشترک در حاکمیت مغول ها بر این منطقه بوده است که آنها را در برهه ای از تاریخ با هم پیوند داده است، در برهه کنونی نیز قزاقستان از اعضای مؤسس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی (AIIB) است که به ابتکار چین تاسیس شده و امیدوار است در دوران ریاست چین بر سیکا، این ساختار را به سازمان امنیت و توسعه آسیا، نهادی مشابه سازمان امنیت و همکاری اروپا، ارتقاء دهد. قزاقستان از دو سال پیش که از راهبرد کلان چین در حوزه اوراسیا با عنوان «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» رونمایی شد، حمایت و مشارکت عملی خود را بارها اعلام کرده و امیدوار است در روند اجرای برنامه های مرتبط با آن، سرمایه چینی را بیش از دیگران جذب کند. روابط و پیوند قزاقستان با کشورهای آسیای مرکزی نیز چنین است که هم عامل زبان و هم پیشینه مشترک تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بین آنها با یکدیگر پیوندی گسست ناپذیر ایجاد کرده است.
روابط بین قزاقستان و روسیه
ارتباط جدی و تنگانگ بین قزقستان و روسیه به زمان انقلاب اکتبر (۱۹۱۷) و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد که قزاقستان در سال ۱۹۳۶ میلادی با عنوان جمهوری سیوسیالیستی قزاقستان شوروی به یکی از جمهوری های شوری تبدیل شد.
با وابستگی قزاقستان به اتحاد جماهیر شوروی، بتدریج تمام شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و عقیدتی آن تابع نظام سیوسیالیستی شوروی شد. اقتصاد آن به نظام اشتراکی تبدیل و سیاست آن تابع سیاست اتحاد جماهیر شوروی شد و از نظر عقیدتی و فکری، دین و دینداری با ترویج فلسفه ماتریالیستی ممنوع شد، و با گذشت زمان فرهنگ و هنر مردم این مناطق از هویت بومی و منطقه ای خود تهی شد و فرهنگ نظام کمونیستی جایگزین آن گردید، که در نتیجه این روند، تمام زیرساخت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و عقیدتی قزاقستان رنگ و بوی کمونیستی به خود گرفت، بسیاری از روس ها از روسیه به قزاقستان کوچ داده شدند و زمام مراکز اقتصادی، صنعتی و علمی آموزشی قزاقستان را در دست گرفتند، که اکثرا مهاجرین روس در طول مدت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی تا سال ۱۹۹۱ زمان فروپاشی شوروی و استقلال قزاقستان در این کشور ساکن بودند ولی با استقلال قزاقستان عده ای از روس ها به روسیه بازگشتند و عده ای نیز با پذیرش تابعیت قزاقستان در این کشور باقیماندند. بنا بر این کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی و منجمله جمهوری قزاقستان با تأثیر پذیری از دوران حاکمیت شوروی در همه زمینه ها پیوندی مستحکم با شوروی پیدا کرده بودند بطوریکه این کشورها هنوز نیز در بسیاری از مسائل از جمله سیاست ها و همگرایی های 160
منطقه ای و بین المللی ، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و هنری، خود را تابعی از فدراسیون روسیه می دانند و خواه ناخواه در بسیاری از مسائل بین این کشورها و فدراسیون روسیه از گذشته های دور پیوندی ناگسستنی ایجاد شده است. پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوری و استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قزاقستان نیز علاوه بر پیوندهای دوران شوروی پیوندهای جدیدی بین فدراسیون روسیه و کشورهای استقلال یافته و منجمله قزاقستان بوجود آمد.
قزاقستان بعد از استقلال سیاست راهبردی خود را بر حفظ و توسعه روابط با ارباب سابق خود و همسایه جدید خود (فدراسیون روسیه) قرارداد بطوریکه نظربایف بعد از پیروزی در انتخابات زود هنگام سال ۲۰۱۵ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود در باره سیاست خارجی قزاقستان بر توسعه و گسترش همکاری راهبردی قزاقستان با کشورهای روسیه، چین، جهان اسلام و آمریکا تأکید کرد و پس از انتخابات در اولین سفر خارجی خود به مسکو رفت. چون روسیه همواره یکی از شرکای استراتژیک قزاقستان بشمار میرود و با امضای معاهده «اتحاد و حسن همجواری در قرن ۲۱» پیوند جدی تری بین این دو کشور ایجاد شد.
بنا بر این بخشی از پیوندهای بین جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه به زمان های گذشته و دوران اتحاد جماهیر شوروی و بخشی دیگر به پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری قزاقستان باز میگردد.
از همان ابتدای استقلال راهبرد و خط مشی سیاسی قزاقستان بر پایه اصل کلی «سیاست چند بعدی» یا به عبارت دیگر حفظ تعادل بین سه قدرت اصلی در منطقه آسیای میانه یعنی روسیه، چین، و ایالات متحده بنا شده است. که معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ در گفتوگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که «سیاست خارجی قزاقستان ثابت بدون تغییر خواهد ماند»۱۲۲ پیوستن به سیستم های امنیتی بین المللی و منطقه ای برای تقویت حاکمیت و تمامیت ارضی قزاقستان، فراهم کردن شرایط خارجی برای سرعت بخشیدن و توسعه اقتصادی و نیز ایجاد و توسعه روابط خارجی از جمله اصول مهم سیاست خارجی جمهوری قزاقستان بشمار میرود.
توسعه روابط با کشورهای اروپایی از دیگر راهبردهای سیاسی قزاقستان است که طی سفر دوره ای رئیس جمهور قزاقستان به انگلستان و فرانسه در ماه نوامبر ۲۰۱۵ در بازدید از اروپا بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأکید بر حضور اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی
۱۲۲ معاون رئیس مرکز مطالعات استراتژیک قزاقستان در گفتوگو با فارس، سیاست خارجی قزاقستان بدون تغییر خواهد ماند. http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940201000567 161
در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دیدار با نمایندگان بخش اقتصادی انگلیس اظهار داشت: «آستانه» شما را برای راهاندازی پروژههای مشترک در خاک قزاقستان دعوت میکند و از شما تقاضای مادی نخواهد داشت بلکه برای حضور در قزاقستان و انجام تجارت دعوت مینماید.۱۲۳
- همانگونه که در ابتدای همین بخش اشاره شد پیوستن به معاهدات و سازمان های بین المللی، مانند پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، اتحادیه گمرکی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، جامعه اقتصادی اوراسیا ،(Eurasec) صندوق بین المللی پول، عضویت در سازمان ملل متحد، عضویت در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی ، (CSTO) سازمان همکاری های اسلامی ،(OIC) سازمان امنیت و همکاری اروپا ،(OSCE) سازمان همکاری های شانگهای (SCO) و عضویت در اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) از مبانی سیاست خارجی جمهوری قزاقستان بوده است که در نتیجه ریاست این کشور بر کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی و ریاست سازمان امنیت و همکارای اروپایی و تلاش برای ایجاد کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا نشان از پویایی و توفیق این کشور در سیاست خارجی می باشد.
همانگونه که پیشتر اشاره شد رابطه سیاسی کشورهای آسیای مرکزی و مشترک المنافع (CIS) بویژه رابطه جمهوری قزاقستان با فدراسیون روسیه را باید فراتر از روابط متداول بین سایر کشورها با یکدیگر در نظر گرفت، چرا که تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی مردمان این کشورها علیرغم اختلافات قومی، نژادی، فرهنگی و پیشینه تاریخی در طول دوران حاکمیت شوروی در زیر یک چتر زندگی کرده اند و خود را از یک مجموعه می دانستند، فرهنگ مشترکی پیدا کردند، در بسیاری موارد با یکدیگر پیوند خانوادگی ایجاد کرده اند، زبان مشترکی یافتند، عده زیادی از روس ها در جمهوری قزاقستان و تعداد زیادی از قزاق ها در روسیه ماندگار شدند که تعداد آنها حدود یک میلیون نفر قزاق در روسیه و حدود چهار میلیون نفر روس در قزاقستان اعلام شده است. خلاصه اینکه بین انها پیوند عمیق و همه جانبه ای ایجاد شده است، به همین خاطر این روابطه تنگا تنگ که در طول ۸۰ سال ایجاد شده است به زودی و ظرف چند سال از هم گسسته نخواهد شد. علاوه بر اینکه با تبدیل اتحاد جماهیر شوروی به فدراسیون روسیه و تشکیل کشورهای مستقل مشترک المنافع به منظور حفظ پیوندهای گذشته در قالب کشورهای مستقل، پیمان هایی مانند پیمان چند جانبه بین کشورهای مشترک المنافع منعقد شد و پیمان دوستانه همکاری و کمک دو جانبه میان روسیه و قزاقستان که در سال ۱۹۹۲ به امضا رسید و مرز مشترک طولانی با مسافتی به طول ۶۸۴۶ کیلومتر پایه های این پیوندها را حفظ و تحکیم بخشید. پیمان همکاری بین روسیه و قزاقستان که بر پایه گسترش روابط دوستانه و تاریخی بین دو دولت استوار گشته است نوید بخش احترام متقابل و توسعه زمینه های همکاری سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی نظامی و فنی و مهندسی بین دو کشور می باشد.
۱۲۳ اهداف سفر «نظربایف» به اروپا؛ توسعه اقتصادی با نیمنگاهی به منابع خارجی، http://www.razegh.com/fa/news20629.aspx 162
با در نظر داشت اهمیت روابط فیما بین فدراسیون روسیه و جمهوری قزاقستان موجب شد که ولادیمیر پوتین پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور روسیه توجه ویژه ای به رابطه با کشورهای مشترک المنافع بخصوص قزاقستان کند و پس از آن رئیس جمهور مدودف نیز اولین سفر خارجی خود را در ۲۳ و ۲۴ می ۱۹۹۹ (۲ و ۳ خرداد ۱۳۷۸) به قزاقستان اختصاص داد که طی آن بیانیه دوستی، همبستگی و روابط هم پیمانی بین نظربایف و مدودف منعقد گردید و اهمیت این روابط برای دو طرف تا حدی بوده است که مدودف در طول دوران ریاست جمهوری خود حداقل ۴ سفر رسمی به جمهوری قزاقستان انجام داد و آقای نظر بایف نیز متقابلا بارها برای تحکیم روابط با روسیه به آن کشور سفر کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری الوقت؛ نظر بایف در مراسم تحلیف در اولین نطق ریاست جمهوری خود پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۵، درباره سیاست خارجی کشورش گفت «قزاقستان به همکاری با شرکای راهبردی اش؛ روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و جهان اسلام ادامه میدهد و روابط ویژه ای با شرکای نزدیکش در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی خواهد داشت.» سخنان نظربایف در حقیقت عصاره ی سیاست خارجی قزاقستان در ۲۴ سال گذشته را جلوه گر ساخت، سیاستی که بر مبنای راهبردی چند وجهی، توسعه روابط متوازن با قدرتهای جهانی و بازیگران منطقه ای را دنبال می کند. که در این سخنرانی طبق سالهای گذشته روسیه اولین کشوری بود که نظربایف در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.؛۱۲ بنا بر این بطور واضح مشهود است که مجموع رفت و آمدها و گستردگی روابط و تعامل بین دو کشور روسیه و قزاقستان پس از استقلال منجر به عقد تفاهمنامه ها و قرارداد های متعدد تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی گردیده است و به همین سبب امروزه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مراودات تجاری بین قزاقستان و روسیه بیش از هر کشور دیگری است.
البته علیرغم روابط خوب و حسن همجواری و توسعه مناسبات بین روسیه و قزاقستان نباید موجب چشم پوشی از اختلافات بین این دو کشور شود، چون درست است که در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی پیوند های عمیقی بین دو ملت روس و قزاق بوجود آمده است ولی در همان دوران تفوق و حاکمیت روس ها، نوعی سرخوردگی در قزاق ها بوجود آورده بود، بخصوص که با کوچ روس ها به قزاقستان اکثر زمینه های کشاورزی، مناصب حکومتی و مدیریت بیشتر دوایر دولتی و مراکز تجاری و اقتصادی قزاقستان را عهده دار شدند و قزاق ها در سر زمین خود به عنوان شهروند درجه دو شناخته می شدند به همین خاطر در مقاطعی موجب درگیری بین قزاق ها و روسها شده است و پس از استقلال قزاقستان نیز روس ها نیم نگاهی به مناطق شمالی قزاقستان داشتند لذا یکی از دلایل انتقال پایتخت قزاقستان از آلماتی به آستانا را همین موضوع دانسته اند تا با کوچ عده ای از قزاق ها به مناطق شمالی عملا زمینه این تصور را از ذهنیت روس ها خارج کند.
۱۲۴ راهبرد چندوجهی قزاقستان برای حفظ روابط با روسیه و غرب http://alwaght.com/fa/News/15105 163
همین طور روشن نشدن رژیم حقوقی دریای خزر که موجب اختلاف بین همسایگان و شرکای دریای خزر است روسیه و قزاقستان نیز از این رهگذر بر حذر نیستند، اما این مشکلات و زمینه های منفی به هیچ وجه موجب نمی شوند روابط راهبردی بین دو کشور تحت تأثیر قرار گیرد.
روابط قزاقستان با کشور های آسیای مرکزی و مشترک المنافع (CIS)
هر چند اهمیت کشورهای آسیای مرکزی و مشترک المنافع از نظر اقتصادی برای قزاقستان قابل مقایسه با اهمیت کشورهای چین، آمریکا، اروپا، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر نیست، ولی مشترکات ایجاد شده در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی از قبیل مرزها، منافع، ریشه های زبانی مشترک، عقد پیمان های دو جانبه و چند جانبه و همچنین تهدیدات مشترک مانند وجود گروه ها و جریان های تندرو و افراطی، قزاقستان در سیاست خارجی خود اهمیت زیادی برای همکاری با کشور های مستقل مشترک المنافع ،(CIS) خصوصا کشورهای آسیای مرکزی و گسترش پیمان های متقابل با آنها قائل است.
قزاقستان همواره تلاش کرده است که در لوای بیانیه تاسیس اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع که پس از فروپاشی شوروی سابق در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱ (۳۰ آذر۱۳۷۰) در آلماتی توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد روابط خود را با این کشورها گسترش دهد.
قزاقستان در سال ۲۰۰۶ برای تقویت همکاری در آسیای مرکزی پروژه یکپارچه سازی منطقه ای تحت عنوان «پیمان دوستی جاویدان» را به همسایگان جنوبی خود ارائه داد و این ایده را به عنوان تأسیس اتحادیه کشورهای آسیای مرکزی به جریان انداخت که توسط قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان امضاء شد توافقات انجام شده در مورد مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۰۲ ، تصویب برنامه همکاری های اقتصادی در سال ۲۰۰۰ و اقدام مشترک برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مقابله با تهدیدات امنیتی نیز از جمله توافقات مشترک بین قزاقستان و این کشورها بوده است که زمینه گسترش تعامل کشورهای (CIS) را فراهم کرده است.
رئیس جمهور قزاقستان به منظور ارتقاء و تقویت کارکرد گروه (CIS) طرحی را ارائه داد که بر اساس آن موارد زیر را برای اصلاح ساختار و برنامه های گروه (CIS) پیشنهاد و مورد موافقت مجموعه کشورها قرار گرفت:
۱ تلاش مشترک برای مبارزه با تهدیدات ۲ تلاش برای تقویت ارتباطات و حمل و نقل ۳. بهبود وضعیت مهاجرت بین کشورها عضو ۴. حل مشکلات بشر دوسانه
164
۵. تقویت و بهبود همکاری های همگانی در زمینه مسائل علمی و آموزشی کشرهای عضو که پس از تصویب موارد فوق مقرر شد که هر سال یکی از موضوعات در دستور کار قرارگیرد.۱۲۵ یکی دیگر از پیمان نامه هایی که به منظور تقویت مناسبات اقتصادی کشورهای مشترکالمنافع منعقد شد ایجاد اتحادیه گمرکی بود که در سال ۲۰۰۷ بین سه کشور روسیه، قزاقستان و روسیه سفید پایه ریزی شد و در سال ۲۰۱۰ اجرایی گردید و در سالهای بعد این اتحادیه گسترش یافت و کشورهای دیگری نیز به آن پیوستند که حذف تدریجی قوانین گمرکی اعضاء اتحادیه، تعیین تعرفه های مشترک گمرکی و ایجاد هماهنگی انجام مراحل گمرکی از اهداف عمده این اتحادیه بر شمرده شده است.
علاوه بر امضاء پیمان نامه همکاری بین کشورهای (CIS) و کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان به عقد پیمان نامه های دو جانبه ای نیز با هر یک از کشورها مشترک المنافع منقعد کرد و گروه های کوچکی از کشورهایی که منافع و مشترکات بیشتری با هم دارند تشکیل داد.
رابطه قزاقستان با چین
قزاقستان و چین از گذشته های دور با یکدیگر پیوندهای دیرینه و ناگسستنی داشته اند. همسایگی و نزدیکی مرزی، ریشه مشترک زبانی قزاقستان با منطقه سین کیانگ و اویغورستان چین، تبادلات تجاری بین دو کشور و حضور پر رنگ قزاق ها در چین و حضور چینی ها در قزاقستان از جمله عواملی است که زمینه های روابط گسترده بین دو کشور را فراهم کرده است.
در دوران معاصر نیز پس از استقلال سال ۱۹۹۱ رابطه دیپلماتیک بین دو کشور بر قرار شد و متعاقب آن رئیس جمهور قزاقستان در سال ۱۹۹۲ در اولین سفر رسمی خود به چین طی ملاقات و مذاکره با رئیس جمهور و مسئولین چین موافقتنامه های سیاسی، تجاری و اقتصادی متعددی امضاء شد. و طی سفر نظر بایف به چین در سال ۱۹۹۳ بیانیه پی ریزی رابطه دوستانه بین دو کشور از سوی رؤسای جمهور صادر شد. پس از ان طی سفر رئیس جمهور چین؛ جیانگ زمین در سال ۱۹۹۶، به قزاقستان، روابط بین دو کشور به سطح همکاری استراتژیک ارتقاء یافت. جیانگ زمین در سفر خود اعلام کرد که نه تنها دوستی و همکاری سودمند دوجانبه بین قزاقستان و چین منافع اساسی دو کشور را تضمین می نماید بلکه در صلح و ثبات و پیشرفت در آسیا و در تمام جهان مؤثر خواهد بود.بر اساس رفت و آمدهای رؤسا و مسئولین چین و قزاقستان و ایجاد روابط راهبردی بین دو کشور، در سال های بعد روابط بین دو کشور روز به روز گسترش یافت و
۱۲۵ سیاست خارجی قزاقستان، قزاقستان غیر هستهای،
http://www.irkz.org/Default.aspx?PageID=52&RelatedID=hjjhhPdX hPaP
165
به دلیل اهمیت جایگاه رابطه چین برای قزاقستان در سال های اخیر، رابطه با چین بعد از رابطه با روسیه به عنوان اولویت سیاست خارجی رئیس جمهور قزاقستان اعلام شده است.
پس از استقلال قزاقستان، اختلافات مرزی بین چین و قزاقستان یکی از مشکلات عمده بین دو کشور بود که در جریان برگزاری اجلاس های شانگهای در سال ۱۹۹۶ در چین، ۱۹۹۷ در مسکو و ۱۹۹۸ در آلماتی حل و فصل شد و همچنین در جریان اعلام قزاقستان به عنوان کشور عاری از سلاح هسته ای با پیگیری دولت قزاقستان ، دولت چین در ژانویه سال ۱۹۹۹ عدم استفاده چین از سلاح هسته ای بر علیه قزاقستان را تضمین نمود و در پی آن همکاریهای شرکت هسته ای جنرال (CGN) بزرگترین تامین کننده انرژی در چین در زمینه توسعه استخراج اورانیوم از معادن قزاقستان و تولید سوخت هستهای در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل ازشینهوا در سال ۲۰۱۵ شرکت هسته ای جنرال (CGN) بزرگترین تامین کننده انرژی در چین قراردادی را مبنی بر ساخت تاسیسات تولید مجتمع سوختی و استخراج از معادن اورانیوم قزاقستان با شرکت قزاتم پروم به امضا رساند:۱۲ .
با تحکیم روابط سیاسی بین قزاقستان و چین روابط تجاری و اقتصادی قزاقستان و چین نیز در سالهای اخیر گسترش یافت بطوری که در سال ۱۹۹۲ مبادلات تجاری بین دو کشور ۳۶۸ میلیون دلار، در سال ۱۹۹۷ حدود ۵۰۰ میلوین دلار و در سال ۱۹۹۸ حدود یک میلیارد و در سال ۲۰۰۷ به رقم بیسابقه ۸/۱۳ میلیارد دلار رسیده است۱۲۷ و در سال ۲۰۱۴ به گزارش رادیو تاجیکی نخست وزیر چین از افزایش ۲۰ درصدی حجم تجارت بین کشورش با قزاقستان در هر سال خبر داده است، وی افزود:چین نیز دومین شریک تجاری قزاقستان و بزرگ ترین بازار صادرات این کشور است: در نخستین سفر نخست وزیر چین به قزاقستان ۳۰ توافقنامه همکاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بین دو طرف به امضا رسد.۱۲۸
عقد قراردادهای متعدد اقتصادی مخصوصا در زمینه نفت، گاز و انرژی در سال های اخیر روابط این کشور همسایه را به اوج خود رسانده است که یکی از قراردادهای مهم احداث ۱۲۴۰ کیلومتر خط لوله نفت قزاقستان توسط چین است که نفت دریای خزر را به غرب چین می رساند. این خط لوله که نفت قزاقستان را به چین منتقل میکند تأثیر بی نشیری در رشد اقتصاد پویای قزاقستان خواهد داشت.۱۲۹
۱۲۶ قرارداد هستهای چین و قزاقستان، «سرویس :سیاسی - انرژی هستهای ، کد خبر94092414144 ، سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۲۷ سیاست خارجی قزاقستان ، http://www.irkz.org/Default.aspx?PageID=52&RelatedID=hjjhhPdXhPaP ۱۲۸ افزایش مبادلات تجاری چین و قزاقستان ، http://tajik.irib.ir/
۱۲۹ قرارداد قزاقستان - چین برای احداث ۱۲۴۰ کیلومتر خط لوله نفتی، جام جم آنلاین به نقل از رادیو بی بی سی، سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۳ - شماره خبر: ۱۰۰۰۰۴۱۱۴۵۱۷ ، http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004114517 166
و بالاخره در سفر نوروزی کریم ماسیمف نخست وزیر قزاقستان به چین در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، ۳۳ قرارداد تجاری و اقتصادی و صنعتی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به امضاء رسیده است که این حجم قراردادها و میزان تبادل تجاری نشانگر دور جدید روابط بین قزاقستان و چین است.۱۳۰
علاوه بر گسترش همکاری های سیاسی، تجاری و اقتصادی که در سالهای اخیر بین قزاقستان و چین به اوج خود رسیده است سرمایه گذاری و همکاری های مشترک در زمینه حمل و نقل و گسترش خطوط ریلی و تلاش برای احیای جاده جدید ابریشم زمینه ساز تحکیم و گسترش روابط همه جانبه بین دو کشور را فراهم کرده است.
رابطه قزاقستان با آمریکا
آمریکا از اولین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۱۹۹۲ به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا اولین سفارتخانه ای بود که در این کشور دایر شد. با توجه به اهمیت روابط جمهوری قزاقستان با آمریکا، تا کنون رؤسای جمهور دو کشور به منظور توسعه روابط فی مابین بارها از کشورهای یکدیگر بازدید کرده اند بطوری که آقای نظربایف تا سال ۲۰۱۴ حداقل ۷ بار به آمریکا عزیمت کرده است و در هر بار نیز توافقنامه های اقتصادی تجاری و مخصوصا موافقت نامه سرمایه گذاری آمریکا در قزاقستان به امضاء رؤسای دو کشور رسیده است.
در جریان دیدار نظربایف و جورج بوش رئیسجمهور آمریکا در دسامبر ۲۰۰۱ در واشنگتن، قطعنامه مشترک همکاری های دراز مدت استراتژیک بین قزاقستان و ایالت متحده آمریکا صادرشد که همین قطعنامه مبنا و زمینه ساز روابط گسترده بین قزاقستان و آمریکا شد. و به دنبال آن، دیدار کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحد از آستانا در نوامبر ۲۰۰۵ یکی از مهمترین رخدادهایی بود که تأثیر زیادی در توسعه روابط قزاقستان و ایالات متحده داشت که حضور بیش از ۵۰۰ شرکت آمریکایی در قزاقستان حاصل تعاملات و روابط گسترده بین قزاقستان و آمریکا می باشد.
با توجه به اینکه قزاقستان در ۲۹ ژانویه سال ۱۹۹۶ با ارسال درخواست رسمی؛ خواستار پیوستن به سازمان تجارت جهانی شده بود. یکی از اقدامات مهمی که در ششمین سفر رئیس جمهور قزاقستان در سپتامبر ۲۰۰۷ به آمریکا انجام شد، روشن شدن موتور پیوستن قزاقستان به سازمان تجارت جهانی بود که با صدور قطعنامه ای آمریکا تمایل خود را برای حمایت از قزاقستان برای پیوستن به این سازمان اعلام کرد که نهایتا قزاقستان از تاریخ ۲۷ ژولای ۲۰۱۵ رسما به سازمان تجارت جهانی پیوست. هر چند این موضوع موجب نارضایتی
۱۳۰ قرارداد نوروزی ۲۳ میلیاردی چین و قزاقستان، 23-http://news.irib.ir/commentaries/item/65704 167
روسیه شد و الکسی اولوکایف وزیر اقتصاد این کشور با انتقاد از پیوستن قزاقستان به سازمان تجارت جهانی گفت: الحاق «آستانه» به سازمان تجارت جهانی بدون شک مشکلاتی را برای اتحادیه گمرکی در بردارد.۱۳۱ روابط قزاقستان و آمریکا در طول سال های گذشته تنها به روابط سیاسی و اقتصادی خلاصه نشده است بلکه در حوزه نظامی نیز همکاری های گسترد ای را پی ریزی کرده اند که در جریان سفر هیأت نظامی قزاقی به ایالات متحده آمریکا به ریاست سرتیپ «تالگت ژانژومناف» معاون وزیر دفاع این کشور در واشنگتن برنامه پنج ساله همکاری های نظامی برای سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۷ بین دو کشور به امضا رسیده است.
در بیانیه وزارت دفاع قزاقستان تصریح شده است که ۲ کشور در حال کار در زمینههای مختلف از قبیل اجرای طرحهایی برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، آموزش پرسنل نظامی، ارائه کمکهای نظامی فنی به نهادهای وزارت دفاع قزاقستان، توسعه سیستم آموزش نظامی و کمک در برقراری ارتباط با مجتمع نظامی صنعتی
این کشور هستند.
بنابراین بیانیه، قزاقستان و آمریکا همچنین ضمن رایزنیهای دوجانبه، توجه خاصی به آموزش نیروهای ویژه وابسته به وزارت دفاع داشته و توافق کردند که اجرای این تدابیر را به شکل یک برنامه مشترک و از راه تبادل تجربه ادامه خواهند داد. علاوه بر این، وزارت دفاع آمریکا به منظور توسعه همکاری در جهت رشد بخش صنایع نظامی پیشنهاد کرد که با درنظرداشت امکان همکاری در زمینه صنایع نظامی، فناوری و تدارکات وزارت دفاع ایالات متحده این موضوع بررسی شود.
به گفته معاون وزیر دفاع قزاقستان، یکی از اولویتهای اصلی نیروهای مسلح این کشور توسعه صنایع دفاعی داخلی بوده و در این زمینه، توجه ویژه به همکاریهای نظامی فنی با شرکای خارجی از جمله کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی خواهد شد.
در بیانیه وزارت دفاع قزاقستان همزمان تصریح شده است که ایالات متحده آمریکا و جمهوری قزاقستان با پیگیری اهداف مشترک به دنبال تقویت روابط دوجانبه نظامی و ادامه گفتوگو برای گسترش همکاری در این زمینه هستند.۱۳۲
۱۳۱انتقاد وزیر اقتصاد روسیه از الحاق قزاقستان به سازمان تجارت جهانی، کد خبر (4786892) 81697404 : تاریخ خبر / 05/05/1394 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940506001108
۱۳۲ امضا طرح همکاری نظامی میان قزاقستان و آمریکا، بین الملل - خبرنگاران خارجی، شماره : ۱۳۹۱۰۹۲۱۰۰۰۵۳۶ 91/09/21 http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13910921000536
168
روابط جمهوری قزاقستان با اتحادیه اروپا
با توجه به سیاست متوازن قزاقستان با کشورهای مختلف، رابطه این کشور با اتحادیه اروپا نیز رابطه ای راهبردی است که در اولویت بندی سیاست خارجی قزاقستان رابطه با اتحادیه اروپا بعد از رابطه با آمریکا
قرار دارد.
اولین ارتباط بین قزاقستان و اتحادیه اروپا به سال های ۱۹۹۵- ۱۹۹۲ بر میگردد. نیاز قزاقستان به سرمایه خارجی برای رشد و توسعه اقتصادی یکی از دلایل اهمیت رابطه قزاقستان با اتحادیه اروپا است. بطوریکه در سال ۲۰۰۲ بیش از %۴۰ از سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان توسط کشورهای اروپایی انجام شد. و بر اساس آمار ارائه شده از ژانویه سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۳۵۵ شرکت یا موسسه اقتصادی و تجاری اروپایی در قزاقستان فعالیت می کردند.
روابط رسمی دیپلماتیک بین قزاقستان و اتحادیه اروپا ۲ فوریه ۱۹۹۳ بر قرار شد و کمسیون اتحادیه اروپا در نوامبر ۱۹۹۳ نمایندگی خود را در قزاقستان افتتاح کرد.
عقد موافقتنامه همکاری دوجانبه بین قزاقستان و اتحادیه اروپا در ۲ فوریه ۱۹۹۶ مبنای مذاکرات سیاسی، تجاری و اقتصادی گسترده بین قزاقستان و اتحادیه اروپا گردید.
یکی از اقدامات مهمی که برای تقویت روابط بین قزاقستان و اتحادیه اروپا انجام شد ایجاد مرکز مشاوره برای مسائل قانونی و استراتژیک و ایجاد هماهنگی بین قوانین قزاقستان با اتحادیه اروپا بود و ازسوی دیگر موافقتنامه اصولی انرژی اجرایی شد که همین امر قزاقستان را به جرگه جامعه جهانی انرژی وارد کرد. بر اساس اسناد همکاری های متقابلی که طی عزیمت هیأتی از سوی اتحادیه اروپا در جون سال ۱۹۹۸ به قزاقستان منعقد گردید چندین برنامه منطقه ای و بین کشوری در مورد کمک به قزاقستان برای جذب سرمایه برای احداث خط لوله، سرمایه گذاری کمک به توسعه کریدور حمل و نقلی شمال و جنوب ، همکاری مشترک در مورد امور گمرکی و مبارزه با مواد مخدر تنظیم و مورد موافقت طرفین قرار گرفت.
همکاری در مورد ایجاد پایگاه مشترک پرتاب ماهواره که در نتیجه در مارس ۲۰۰۰ به پرتاب موفق ماهواره کلاستر ۲ از پایگاه فضایی بایکونور منجر شد.سرمایه گذاری اروپا در زمینه پروژه های گاز و نفت قزاقستان یکی دیگر از سرمایهگزاری های خارجی در قزاقستان به شمار میرود. که به دنبال آن شرکت های بزرگ
هلندی (شل)، شرکت فرانسوی توتال و سایر شرکت های ایتالیایی، انگلیسی، نروژی، آلمانی و.
بصورت
فعال و پویا در سرمایه گذاری، استخراج، تولید و صادرات نفت و گاز قزاقستان مشارکت کردند.۱۳۳
۱۳۳ روابط جمهوری قزاقستان با اتحادیه اروپا ، http:// kazak. blogfa. com/ tag کد خبر / (5062575) 81889043 :تاریخ خبر 01/10/1394
169
همانطور که قبلا اشاره شد پذیرش قزاقستان از سوی اعضای شورای عمومی سازمان تجارت جهانی (WTO) با حمایت آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود (۲۷ جولای) در ژنو، به عضویت قزاقستان در این سازمان رای مثبت دادند. به این ترتیب، پس از امضای رسمی و طی مراحل قانونی، قزاقستان صد وشصت و دومین عضو این سازمان خواهد شد.۱۳۴
در تازه ترین دیدار «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «پرلان ادریس اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در آستانا پایتخت قزاقستان قراردادی جهت توسعه و بهبود روابط همه جانبه منعقد گردید. آستانه و بروکسل باامضای این قرارداد برای یک دوره مذاکرات چهار ساله جهت بهبود روابط موافقت کردند. اتحادیه اروپا میخواهد با قزاقستان که در منطقه اقتصاد قوی دارد همکاری هایش را گسترش دهد.۱۳۵ از سویی دیگر در جریان برگزاری چهاردهمین نشست شورای همکاریهای «قزاقستان - اتحادیه اروپا» در
تاریخ
در بروکسل با حضور هیأت قزاقی به ریاست پرلان ادریس اف همکاریهای
دوجانبه، از جمله در زمینههای سیاست، اقتصاد، تجارت و سرمایهگذاری، همکاریهای علمی و تکنولوژیکی، کنسولی و مسائل حقوقی، روابط آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا را مورد بررسی و همچنین در مورد مسائل عمده در دستور کار بین المللی تبادل نظر کردند که بنا بر اظهارات یرلان ادریس اف این مذاکرات تا پایان سال منجر به عقد توافقنامه های گسترده همکاری فیمابین خواهد شد.۱۳۶ که روند گسترش رابطه با اتحادیه اورپا در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ طی بازدید رسمی نظربایف رئیسجمهور قزاقستان از انگلیس و فرانسه با عقد توافقنامه هایی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به شریک تجاری اتحادیه اروپا تبدیل شد.۱۳۷
۱۳۴ پذیرش رسمی عضویت قزاقستان در سازمان تجارت جهانی، سه شنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ http://news.irib.ir/commentaries/item/72362- ۱۳۵ قزاقستان و اتحادیه اروپا قرارداد همکاری امضا کردند
۱۳۶ چهاردهمین نشست شورای همکاریهای «قزاقستان-اتحادیه اروپا» در بروکسل، http://www.kazakh.ir/?p=1231 ۱۳۷ اهداف سفر «نظربایف» به اروپا؛ توسعه اقتصادی با نیمنگاهی به منابع خارجی، کد خبر 20629
https://www.google.com/search?q=%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87+%D9%82%D8%B2%D8%A 7%D9%82%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86+%D8%A8%D8%A7+%DA%86%DB%8 170