معماری دوران سلسله ی سونگ: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله ی سونگ]](960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی [[چین]] بود، ولی در این دوران، اقتصاد، [[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|صنایع دستی]] و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات [[هنر معماری در چین|معماری]] این دوران است. | [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله ی سونگ]](960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی [[چین]] بود، ولی در این دوران، اقتصاد، [[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|صنایع دستی]] و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات [[هنر معماری در چین|معماری]] این دوران است. | ||
درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ها منظم و معمولا مغازه ها رو به خیابان دایر می شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ها و ترافیک، مغازه ها و پل ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت. | درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ها منظم و معمولا مغازه ها رو به خیابان دایر می شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ها و ترافیک، مغازه ها و پل ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت. | ||
در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سلسله ی«سونگ»]] و به دنبال پیشرفت جامعه در زمینه ی اقتصاد، معماری باغسازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغسازی کلاسیک این عصر [[چین]]، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ها و جویبارها و گل ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از [[هنر در چین|هنر]] و طبیعت به وجود آمد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref> | در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سلسله ی«سونگ»]] و به دنبال پیشرفت جامعه در زمینه ی اقتصاد، معماری باغسازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغسازی کلاسیک این عصر [[چین]]، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ها و جویبارها و گل ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از [[هنر در چین|هنر]] و طبیعت به وجود آمد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد 3، ص.1187-1188.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]؛ [[معماری دوران سلسله ی تانگ]]؛ [[معماری دوران سلسله ی یوان]]؛ [[معماری دوران سلسله ی مینگ]]؛ [[معماری دوران سلسله ی چینگ]]؛ [[معماری دوران معاصر چین]]؛ [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی]] | [[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]؛ [[معماری دوران سلسله ی تانگ]]؛ [[معماری دوران سلسله ی یوان]]؛ [[معماری دوران سلسله ی مینگ]]؛ [[معماری دوران سلسله ی چینگ]]؛ [[معماری دوران معاصر چین]]؛ [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی]] | ||
= | = منبع اصلی = | ||
<references /> | <references /> | ||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ ۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۷:۱۴
دوران سلسله ی سونگ(960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی چین بود، ولی در این دوران، اقتصاد، صنایع دستی و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات معماری این دوران است.
درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ها منظم و معمولا مغازه ها رو به خیابان دایر می شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ها و ترافیک، مغازه ها و پل ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت.
در عصر سلسله ی«سونگ» و به دنبال پیشرفت جامعه در زمینه ی اقتصاد، معماری باغسازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغسازی کلاسیک این عصر چین، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ها و جویبارها و گل ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از هنر و طبیعت به وجود آمد.[۱]
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ هنر معماری در چین؛ وضعیت عمومی معماری باستانی چین؛ معماری دوران سلسله ی تانگ؛ معماری دوران سلسله ی یوان؛ معماری دوران سلسله ی مینگ؛ معماری دوران سلسله ی چینگ؛ معماری دوران معاصر چین؛ سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی
منبع اصلی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد 3، ص.1187-1188.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی