عوامل موثر در خوشنویسی چینی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۳: | خط ۳: | ||
در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]] سه عامل دخیل است: | در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]] سه عامل دخیل است: | ||
1- قابلیت مانور دادن. این امر نیازمند چالاکی و مهارت هنرمند در کنترل قلم مو، حرکت علمی انگشتان، بازو و بدن و کاربری مؤثر جوهر است. قلم مو بایستی برای حرکت درست روی کاغذ، با سرعت مناسب و نیروی مورد نیاز، سریع یا آهسته، سبک یا سنگین، با به سمت بالا کشیدن یا پایین آوردن تیزی قلم برای شکل دهی سبکهای متنوع، برش میانی و یا جانبی، یا پنهان و آشکار کردن نقاط کنترل شود. خطوط باید با قدرت نوشته شوند، حس مفهومی بروز دهند، مثل رگها، استخوانها، خون و جسم بدن انسان. | |||
2- ساختار. این موضوع مربوط به طراحی و اسکلت حالتها و به کار بستن حرکت قلم مو است. این موضوع بر ساختار متعادل، فراز و فرود، سرکش گذاشتن و ایجاد فرو رفتگی، رو به بالا حرکت کردن و وارونه شدن قلم مو، کناره داشتن، میان تهی کردن، پوشش دادن، و زیاد و کم کردن تأکید می کند، تا تلفیقی از حرکتهای هر نویسه سرشار از سر زندگی و هیجان باشد. | |||
3- سبک. این موضوع به ذوق و سلیقه، سبک و کیفیت کار [[خوشنویسان مشهور چین باستان|هنرمند خوشنویس]] مربوط است. این جنبه نیاز به بیان ماهرانهی احساس ترکیب زیبایی در قالب و در کیفیت کار دارد تا بتواند در نتیجهی الهام بخشی خالق اثر، تجسم درخشانی داشته باشد. قابلیت انعطاف قلم مو و ساختار، تکنیکهایی هستند که برای خلق زیبایی در قالب و کیفیت به کار برده میشوند. ولی سبک، نشان دهندهی تخصص و چیرگی خالق اثر، جدای از دستاورد او در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] است. سبک مهمتر از همه چیز است، ولی نمیتواند از زیبایی در شکل و محتوا جدا باشد. یک اثر زیبای [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] باید دارای هر دو جنبه باشد. | |||
[[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]] هنری است که بر شکل منحصر به فرد | [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]] هنری است که بر شکل منحصر به فرد نویسههای چینی مبتنی است که از نوشتههای روی لاکِ لاک پشتها و استخوانهای گاو تا «دَجوان [[عوامل موثر در خوشنویسی چینی# ftn1|(Dazhuan]])» و «شیائوجوان [[عوامل موثر در خوشنویسی چینی# ftn2|(Xiaozhuan]])»(نویسههای مخصوص درست کردن مُهر[[عوامل موثر در خوشنویسی چینی# edn1|[i]]])، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] رسمی، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی معمولی]]، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی پیوسته]] و خط شکسته، توسعه یافته است. اگر ما نوشتن را (در هر زبانی) به عنوان اولین اختراع بزرگ فرهنگ انسانی به پذیریم، آنگاه [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] دومین اختراع بزرگ [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] است که بر [[خط چینی|نویسههای چینی]] استوار است. | ||
[[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]]، برخلاف | [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]]، برخلاف نوشتههایی که برای ارتباطات اجتماعی نوشته میشوند، هنری است که برای بیان ایدهها، کمالات هنری، و احساسات [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] مورد استفاده قرار میگیرد. [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] بیان نمادین [[فرهنگ چینی|فرهنگ]]، [[تاریخ چین|تاریخ]] و زندگی در دورانهای مختلف، فرهنگی محسوس به موازات اعتقادات، و واسطه ای برای انتقال هرنوع اطلاعات فرهنگی است. | ||
[[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]]، ترکیبی از زیبایی [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و رقص است. جلال و شکوه آهنگ [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، حالات رقص و [[هنر نقاشی در چین| | [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی چینی]]، ترکیبی از زیبایی [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و رقص است. جلال و شکوه آهنگ [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، حالات رقص و [[هنر نقاشی در چین|طرحهای نقاشی]] را با هم یکجا دارد. شکل، کیفیت، حالت، سبک و استدلال را با هم در آمیخته، تا ماهیتی انتزاعی برای ایجاد احساس پایدار زیبایی بسازد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر در چین]]؛ [[هنر خوشنویسی چینی]]؛ [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی]] | [[هنر در چین]]؛ [[هنر خوشنویسی چینی]]؛ [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی|سبکهای مختلف خوشنویسی چینی]] | ||
= پاورقی = | = پاورقی = | ||
[[عوامل موثر در خوشنویسی چینی# | [[عوامل موثر در خوشنویسی چینی# ednref1|[i]]] - <small>ارزش هنری یک اثر [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و یا [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی در چین]] علاوه بر اصل کار به مهری که روی این اثر زده شده نیز هست. ارزش مهر تقریباً معادل ارزش خود اثر است. بنابر این هنرمندان برای به نمایش گذاشتن مهارت هنری خود به مهری که روی اثرشان می زنند هم اهمیت زیادی می دهند. از این رو برای ساختن مهر کاراکتر خاصی ابداع می کنند که با کاراکترهای معمول نوشتاری فرق دارند.</small> | ||
= | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:هنر]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۲۱
در خوشنویسی چینی سه عامل دخیل است:
1- قابلیت مانور دادن. این امر نیازمند چالاکی و مهارت هنرمند در کنترل قلم مو، حرکت علمی انگشتان، بازو و بدن و کاربری مؤثر جوهر است. قلم مو بایستی برای حرکت درست روی کاغذ، با سرعت مناسب و نیروی مورد نیاز، سریع یا آهسته، سبک یا سنگین، با به سمت بالا کشیدن یا پایین آوردن تیزی قلم برای شکل دهی سبکهای متنوع، برش میانی و یا جانبی، یا پنهان و آشکار کردن نقاط کنترل شود. خطوط باید با قدرت نوشته شوند، حس مفهومی بروز دهند، مثل رگها، استخوانها، خون و جسم بدن انسان.
2- ساختار. این موضوع مربوط به طراحی و اسکلت حالتها و به کار بستن حرکت قلم مو است. این موضوع بر ساختار متعادل، فراز و فرود، سرکش گذاشتن و ایجاد فرو رفتگی، رو به بالا حرکت کردن و وارونه شدن قلم مو، کناره داشتن، میان تهی کردن، پوشش دادن، و زیاد و کم کردن تأکید می کند، تا تلفیقی از حرکتهای هر نویسه سرشار از سر زندگی و هیجان باشد.
3- سبک. این موضوع به ذوق و سلیقه، سبک و کیفیت کار هنرمند خوشنویس مربوط است. این جنبه نیاز به بیان ماهرانهی احساس ترکیب زیبایی در قالب و در کیفیت کار دارد تا بتواند در نتیجهی الهام بخشی خالق اثر، تجسم درخشانی داشته باشد. قابلیت انعطاف قلم مو و ساختار، تکنیکهایی هستند که برای خلق زیبایی در قالب و کیفیت به کار برده میشوند. ولی سبک، نشان دهندهی تخصص و چیرگی خالق اثر، جدای از دستاورد او در خوشنویسی است. سبک مهمتر از همه چیز است، ولی نمیتواند از زیبایی در شکل و محتوا جدا باشد. یک اثر زیبای خوشنویسی باید دارای هر دو جنبه باشد.
خوشنویسی چینی هنری است که بر شکل منحصر به فرد نویسههای چینی مبتنی است که از نوشتههای روی لاکِ لاک پشتها و استخوانهای گاو تا «دَجوان (Dazhuan)» و «شیائوجوان (Xiaozhuan)»(نویسههای مخصوص درست کردن مُهر[i])، خوشنویسی رسمی، خوشنویسی معمولی، خوشنویسی پیوسته و خط شکسته، توسعه یافته است. اگر ما نوشتن را (در هر زبانی) به عنوان اولین اختراع بزرگ فرهنگ انسانی به پذیریم، آنگاه خوشنویسی دومین اختراع بزرگ فرهنگ چین است که بر نویسههای چینی استوار است.
خوشنویسی، برخلاف نوشتههایی که برای ارتباطات اجتماعی نوشته میشوند، هنری است که برای بیان ایدهها، کمالات هنری، و احساسات خوشنویس مورد استفاده قرار میگیرد. خوشنویسی بیان نمادین فرهنگ، تاریخ و زندگی در دورانهای مختلف، فرهنگی محسوس به موازات اعتقادات، و واسطه ای برای انتقال هرنوع اطلاعات فرهنگی است.
خوشنویسی چینی، ترکیبی از زیبایی نقاشی و موسیقی و رقص است. جلال و شکوه آهنگ موسیقی، حالات رقص و طرحهای نقاشی را با هم یکجا دارد. شکل، کیفیت، حالت، سبک و استدلال را با هم در آمیخته، تا ماهیتی انتزاعی برای ایجاد احساس پایدار زیبایی بسازد.
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ هنر خوشنویسی چینی؛ سبکهای مختلف خوشنویسی چینی
پاورقی
[i] - ارزش هنری یک اثر نقاشی و یا خوشنویسی در چین علاوه بر اصل کار به مهری که روی این اثر زده شده نیز هست. ارزش مهر تقریباً معادل ارزش خود اثر است. بنابر این هنرمندان برای به نمایش گذاشتن مهارت هنری خود به مهری که روی اثرشان می زنند هم اهمیت زیادی می دهند. از این رو برای ساختن مهر کاراکتر خاصی ابداع می کنند که با کاراکترهای معمول نوشتاری فرق دارند.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی