معماری باغ ها در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:735b2fd3-86d5-4a8e-aed0-101d99abf03b-840x560.jpg|بندانگشتی|معماری باغ ها، قابل بازیابی از https://pickcad.com/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AA/]] | [[پرونده:735b2fd3-86d5-4a8e-aed0-101d99abf03b-840x560.jpg|بندانگشتی|معماری باغ ها، قابل بازیابی از https://pickcad.com/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AA/]] | ||
معماری | معماری باغسازی در [[چین]]، از تاریخ دیرینهای برخوردار بوده و قدیمیترین باغ درباری 3000 سال پیش و در [[سلسله جو|عصر سلسلهی «جو»]] احداث شده است. باغسازی شهری در [[چین]]، که در تاریخ معماری باغ از شهرت و تنوع فراوانی برخوردار است را میتوان در سه طبقه دستهبندی کرد: باغهای متعلق به دربار، باغستانهای عظیم خانوادگی و باغهای ظریف خصوصی. در معماری این بناهای باغی، زیباییهای مصنوعی با زیباییهای طبیعی تلفیق شده و در ترکیب آنها از کوهها، برکهها و دریاچهها، صخرهها، آبنماها، گلها و سبزهها، حیاطها و میدانها دالانها و پلها و تابلوها و [[هنر نقاشی در چین|نقاشیها]]، به گونهای دقیق و ماهرانه استفاده شده است که به هر بیننده احساس تخیلی عمیق و گوناگون و فراوان میبخشد. در این محیطها، اندیشههای اجتماعی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در مورد عملگرایی، مسئولیتشناسی، و بها دادن به ارزشهای اخلاقی و مرام سیاسی؛ نظریهی دائوئیسم در خصوص ایجاد محیطی بهشتگونه که انسان نسبت به شهرت و ثروت بیتفاوت و به تحمل رنج برای تهذیب نفس و کسب معنویت و اخلاق مبادرت میورزد؛ با ایجاد محیطی مینیاتوری از طبیعت و تمایل صاحب باغ، در کنار هم قرار میگیرد. تفاوت میان باغهای چینی و غربی در این استکه، باغهای غربی عمدتا از ساختمانها تشکیل شده و در ساخت آن از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، اما در باغهای چینی مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار قرار گرفته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است. | ||
پارکها و باغهای «سوجو» با قدمتی بیش از 2000 سال، که در سال 1997 در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|«فهرست میراث فرهنگی جهان»]] به ثبت رسید، نماد کاملی از ویژگیهای هنری معماری باغهای [[چین]] بهشمار میروند. | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین]]؛ [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین]]؛ [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین]] | [[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین]]؛ [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین]]؛ [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین]] | ||
== منبع اصلی == | |||
= منبع اصلی = | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
< | |||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | علی محمد سابقی | ||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۵۳

معماری باغسازی در چین، از تاریخ دیرینهای برخوردار بوده و قدیمیترین باغ درباری 3000 سال پیش و در عصر سلسلهی «جو» احداث شده است. باغسازی شهری در چین، که در تاریخ معماری باغ از شهرت و تنوع فراوانی برخوردار است را میتوان در سه طبقه دستهبندی کرد: باغهای متعلق به دربار، باغستانهای عظیم خانوادگی و باغهای ظریف خصوصی. در معماری این بناهای باغی، زیباییهای مصنوعی با زیباییهای طبیعی تلفیق شده و در ترکیب آنها از کوهها، برکهها و دریاچهها، صخرهها، آبنماها، گلها و سبزهها، حیاطها و میدانها دالانها و پلها و تابلوها و نقاشیها، به گونهای دقیق و ماهرانه استفاده شده است که به هر بیننده احساس تخیلی عمیق و گوناگون و فراوان میبخشد. در این محیطها، اندیشههای اجتماعی کنفوسیوس در مورد عملگرایی، مسئولیتشناسی، و بها دادن به ارزشهای اخلاقی و مرام سیاسی؛ نظریهی دائوئیسم در خصوص ایجاد محیطی بهشتگونه که انسان نسبت به شهرت و ثروت بیتفاوت و به تحمل رنج برای تهذیب نفس و کسب معنویت و اخلاق مبادرت میورزد؛ با ایجاد محیطی مینیاتوری از طبیعت و تمایل صاحب باغ، در کنار هم قرار میگیرد. تفاوت میان باغهای چینی و غربی در این استکه، باغهای غربی عمدتا از ساختمانها تشکیل شده و در ساخت آن از اصول هندسی و ریاضی استفاده شده است، اما در باغهای چینی مناظر طبیعی و احساسات بینندگان محور کار قرار گرفته و بیشتر به یگانگی انسان و طبیعت توجه شده است.
پارکها و باغهای «سوجو» با قدمتی بیش از 2000 سال، که در سال 1997 در «فهرست میراث فرهنگی جهان» به ثبت رسید، نماد کاملی از ویژگیهای هنری معماری باغهای چین بهشمار میروند.
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ هنر معماری در چین؛ معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین؛ معماری آرامگاه های سلطنتی در چین؛ معماری معابد و اماکن مذهبی در چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی