ذائقه فرهنگی مردم تونس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «تنوع، مدارا و میانه‌روی را می‌توان مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده ذائقه فرهنگی تونسی‌ها دانست، استقبال مردم، به‌ویژه جوانان، از فعالیت‌های فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم تونس به بازدید از نمایشگاه‌های کتاب، نقاشی، صنا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
تنوع، مدارا و میانه‌روی را می‌توان مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده ذائقه فرهنگی تونسی‌ها دانست، استقبال مردم، به‌ویژه جوانان، از فعالیت‌های فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم [[تونس]] به بازدید از نمایشگاه‌های کتاب، نقاشی، صنایع‌دستی و عکس بسیار علاقه‌مندند. بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم تونس بسیار شیرین است، عشق به اهل‌بیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس است. حب اهل‌بیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم تونس عقلا سنی، ولی قلبا حب اهل‌بیت (ع) و نگاه باطنی  
تنوع، مدارا و میانه‌روی را می‌توان مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده [[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی تونسی‌ها]] دانست، استقبال مردم، به‌ویژه جوانان، از فعالیت‌های فرهنگی، مانند [[موسیقی در تونس|موسیقی]]، فیلم و [[تئاتر و هنرهای نمایشی تونس|تئاتر]] بسیار است، مردم [[تونس]] به بازدید از نمایشگاه‌های کتاب، [[نقاشی تونس|نقاشی]]، [[صنایع دستی در تونس|صنایع‌دستی]] و عکس بسیار علاقه‌مندند. بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم [[تونس]] بسیار شیرین است، عشق به اهل‌بیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از [[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس]] است. حب اهل‌بیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم [[تونس]] عقلا سنی، ولی قلبا حب اهل‌بیت (ع) و نگاه باطنی به دین را با خود دارند و به آموزه‌های قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان [[اسلام و مسلمانان تونس|مسلمان تونس]] با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزه‌های آن همسو هستند. مردم [[تونس]] به هنگام شنیدن فضائل اهل‌البیت (علیهم‌السلام) واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهند.


اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در [[تونس]] پرکاربرد است. تونسی‌ها به رنگین‌کمان «حزام فاطمه» می‌گویند.


[[ذائقه فرهنگی مردم تونس|ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس]]، به‌ویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع [[تشیع در تونس|شیعیان]] در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسی‌ها شهر نفطه را کوفه صغری می‌نامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسی‌ها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهل‌بیت (ع) ندارند. آن‌ها [[تشیع در تونس|شیعه]] را همان [[فاطمیان در تونس|فاطمیان]] می‌دانند. شنیدن واژه [[تشیع در تونس|شیعه]] برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی می‌کند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی فعال در منطقه دارد.<ref>عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 117-116.</ref>


به دین را با خود دارند و به آموزه‌های قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان مسلمان تونس با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزه‌های آن همسو هستند. مردم تونس به هنگام شنیدن فضائل اهل‌البیت (علیهم‌السلام) واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهند.
== کتابشناسی ==
 
اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در تونس پرکاربرد است. تونسی‌ها به رنگین‌کمان «حزام فاطمه» می‌گویند. ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس، به‌ویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع شیعیان در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسی‌ها شهر نفطه را کوفه صغری می‌نامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسی‌ها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهل‌بیت (ع) ندارند. آنها شیعه را همان فاطمیان می‌دانند. شنیدن واژه شیعه برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی می‌کند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی فعال در منطقه دارد.

نسخهٔ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۹

تنوع، مدارا و میانه‌روی را می‌توان مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده ذائقه فرهنگی تونسی‌ها دانست، استقبال مردم، به‌ویژه جوانان، از فعالیت‌های فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم تونس به بازدید از نمایشگاه‌های کتاب، نقاشی، صنایع‌دستی و عکس بسیار علاقه‌مندند. بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم تونس بسیار شیرین است، عشق به اهل‌بیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس است. حب اهل‌بیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم تونس عقلا سنی، ولی قلبا حب اهل‌بیت (ع) و نگاه باطنی به دین را با خود دارند و به آموزه‌های قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان مسلمان تونس با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزه‌های آن همسو هستند. مردم تونس به هنگام شنیدن فضائل اهل‌البیت (علیهم‌السلام) واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهند.

اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در تونس پرکاربرد است. تونسی‌ها به رنگین‌کمان «حزام فاطمه» می‌گویند.

ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس، به‌ویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع شیعیان در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسی‌ها شهر نفطه را کوفه صغری می‌نامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسی‌ها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهل‌بیت (ع) ندارند. آن‌ها شیعه را همان فاطمیان می‌دانند. شنیدن واژه شیعه برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی می‌کند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی فعال در منطقه دارد.[۱]

کتابشناسی

  1. عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 117-116.