ایجاد موازنه میان یین و یانگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:03 Homeopathy-Definition-A-Guide-to-This-Ancient-Alternative-Medical-Practice 570082696-frank60-760x506.jpg|بندانگشتی|طب سنتی چینی]]
[[پرونده:03 Homeopathy-Definition-A-Guide-to-This-Ancient-Alternative-Medical-Practice 570082696-frank60-760x506.jpg|بندانگشتی|طب سنتی چینی]]
[[طب سنتی چینی]] بر این باور است که «یین» و «یانگ» دو جنبه‌ی متضادی هستند که بدن انسان را تشکیل می‌دهند. این دو جنبه‌ی متضاد لازمه‌ی ادامه‌ی حیات و رشد انسان هستند. در شرایط عادی، بین این دو نیرو موازنه‌ی و تعادل بر قرار می‌شود. اگر یکی از جنبه‌ها کم‌تر یا بیشتر از دیگری باشد، عدم تعادل روانی به وجود آمده و منجر به بیماری می‌شود. تمام فعالیت‌های روزانه، تغذیه، تنظیمات روحی، تمرین‌های ورزشی و استفاده از داروهای مختلف، بایستی همگی با هدف ایجاد تعادل بین این دو جنبه صورت گیرند. سالخوردگی نشانگر ضعف یکی از جنبه‌های «یین» و یا «یانگ» و یا هر دوی آن‌ها است. برای پیشگیری از سالخوردگی سریع، توصیه می‌شود تا همیشه تعادل میان این دو نیرو بر قرار و کنترل شود. این طرز فکر، از ایده‌ی تعادل و تناسب در فلسفه‌ی چینی و فرهنگ سنتی [[چین]] ناشی می‌شود.
[[طب سنتی چینی]] بر این باور است که «یین» و «یانگ» دو جنبه‌ی متضادی هستند که بدن انسان را تشکیل می‌دهند. این دو جنبه‌ی متضاد لازمه‌ی ادامه‌ی حیات و رشد انسان هستند. در شرایط عادی، بین این دو نیرو موازنه‌ی و تعادل بر قرار می‌شود. اگر یکی از جنبه‌ها کم‌تر یا بیشتر از دیگری باشد، عدم تعادل روانی به وجود آمده و منجر به بیماری می‌شود.


از گفته‌های مشهور [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] این است که «طول عمر از خیر‌خواهی می‌آید»، و این قدیمی‌ترین تئوری حفظ تندرستی در چین باستان بوده است. طبق گفته‌ی او، انسان تنها وقتی می‌تواند عمر طولانی داشته باشد که از زندگی آرام و هماهنگی برخوردار باشد<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 477-478</ref>.
تمام فعالیت‌های روزانه، تغذیه، تنظیمات روحی، تمرین‌های ورزشی و استفاده از داروهای مختلف، بایستی همگی با هدف ایجاد تعادل بین این دو جنبه صورت گیرند. سالخوردگی نشانگر ضعف یکی از جنبه‌های «یین» و یا «یانگ» و یا هر دوی آن‌ها است. برای پیشگیری از سالخوردگی سریع، توصیه می‌شود تا همیشه تعادل میان این دو نیرو بر قرار و کنترل شود. این طرز فکر، از ایده‌ی تعادل و تناسب در فلسفه‌ی چینی و [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] ناشی می‌شود.


نیز نگاه کنید به [[طب سنتی چینی]]؛ [[سیر تحول طب سنتی چین]]؛ [[شاخه های مهم طب سنتی چین]]؛ [[طب سوزنی]]؛ [[ماساژ درمانی]]
از گفته‌های مشهور [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] این است که «طول عمر از خیر‌خواهی می‌آید»، و این قدیمی‌ترین تئوری حفظ تندرستی در [[تاریخ دوران باستان چین|چین باستان]] بوده است. طبق گفته‌ی او، انسان تنها وقتی می‌تواند عمر طولانی داشته باشد که از زندگی آرام و هماهنگی برخوردار باشد<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 477-478</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[طب سنتی چینی]]
* [[سیر تحول طب سنتی چین]]
* [[شاخه های مهم طب سنتی چین]]
* [[طب سوزنی]]
* [[ماساژ درمانی]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۶ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۵

طب سنتی چینی

طب سنتی چینی بر این باور است که «یین» و «یانگ» دو جنبه‌ی متضادی هستند که بدن انسان را تشکیل می‌دهند. این دو جنبه‌ی متضاد لازمه‌ی ادامه‌ی حیات و رشد انسان هستند. در شرایط عادی، بین این دو نیرو موازنه‌ی و تعادل بر قرار می‌شود. اگر یکی از جنبه‌ها کم‌تر یا بیشتر از دیگری باشد، عدم تعادل روانی به وجود آمده و منجر به بیماری می‌شود.

تمام فعالیت‌های روزانه، تغذیه، تنظیمات روحی، تمرین‌های ورزشی و استفاده از داروهای مختلف، بایستی همگی با هدف ایجاد تعادل بین این دو جنبه صورت گیرند. سالخوردگی نشانگر ضعف یکی از جنبه‌های «یین» و یا «یانگ» و یا هر دوی آن‌ها است. برای پیشگیری از سالخوردگی سریع، توصیه می‌شود تا همیشه تعادل میان این دو نیرو بر قرار و کنترل شود. این طرز فکر، از ایده‌ی تعادل و تناسب در فلسفه‌ی چینی و فرهنگ سنتی چین ناشی می‌شود.

از گفته‌های مشهور کنفوسیوس این است که «طول عمر از خیر‌خواهی می‌آید»، و این قدیمی‌ترین تئوری حفظ تندرستی در چین باستان بوده است. طبق گفته‌ی او، انسان تنها وقتی می‌تواند عمر طولانی داشته باشد که از زندگی آرام و هماهنگی برخوردار باشد[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 477-478