بنیادگرایی کنفوسیوسی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
در جامعه [[چین]]، بیش از یکصد سال است که در مورد اینکه آیا [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] یک مذهب است یا نه، بحث میشود، اما این بحثها از آغاز قرن بیست و یکم داغتر شده است. در حال حاضر، یک جنبش اجتماعی قوی برای احیای آیین [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] به عنوان یک مذهب در چین شروع شده است. همچنین برخی تلاش میکنند که این آیین را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کنند. طرفداران، حامیان و پیروان این آیین شامل محققان دانشگاهی، دانشجویان دانشگاهها، کارآفرینان اقتصادی و اجتماعی، و مقامات دولتی میشوند. | در جامعه [[چین]]، بیش از یکصد سال است که در مورد اینکه آیا [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] یک مذهب است یا نه، بحث میشود، اما این بحثها از آغاز قرن بیست و یکم داغتر شده است. در حال حاضر، یک جنبش اجتماعی قوی برای احیای آیین [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] به عنوان یک مذهب در چین شروع شده است. همچنین برخی تلاش میکنند که این آیین را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کنند. طرفداران، حامیان و پیروان این آیین شامل محققان دانشگاهی، دانشجویان دانشگاهها، کارآفرینان اقتصادی و اجتماعی، و مقامات دولتی میشوند. | ||
از نظر برخی پژوهشگران که هنوز برچسب "مذهب" را به دلیل تلقینات چندین سالهی ضد مذهبی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] نپسندند، | از نظر برخی پژوهشگران که هنوز برچسب "مذهب" را به دلیل تلقینات چندین سالهی ضد مذهبی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] نپسندند، [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] جزو بدنهی اصلی فرهنگی چینی بوده و بقیه تابع آن هستند. این حرکت فکری، فرهنگی و اجتماعی هنوز جدید بوده و کمتر مورد توجه پژوهشگران و ناظران و تحلیلگران مسایل فرهنگی و اجتماعی [[چین]] قرار گرفته است، اما در عینحال شواهد این حرکت رو به رشد، به وفور و با دقت تمام در مراسم رسمی بزرگداشت تولد [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] توسط دولت، نصب مجسمهی آن در دانشگاهها و مدارس، بازسازی معابد وابسته به [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، گسترش برگزاری کلاسها و مؤسسات مطالعهی نوشتههای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] (فراگیری سراسری)، ظهور مدارس به سبک سنتی (Sishu)، گسترش لباسهای سبک دوران خَن (Han Fu)، و مکتبهای فراوان [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسی]]، وبلاگها، و دیگر سایتها مشاهده میشود. | ||
[[پرونده:52.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس]] | [[پرونده:52.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس]] | ||
مثالهایی کلیدی از این موارد میتوانند گسترش سریع آن را بهتر به تصویر کشاند. | مثالهایی کلیدی از این موارد میتوانند گسترش سریع آن را بهتر به تصویر کشاند. | ||
آقای کانگ شیائوگوانگ (Kang Xianguang) | آقای کانگ شیائوگوانگ (Kang Xianguang) [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسشناس]] معروف در سال 2003 میلادی، مقالههای تحت عنوان "چارچوبی برای ملیگرایی فرهنگی" منتشر ساخت که در آن چهار پیشنهاد ارائه کرد: | ||
1- آموزش [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] بایستی وارد سیستم آموزش آموزشی مدارس کشور از ابتدایی تا متوسطه و از دانشگاه تا مدارس حزبی بشود؛ | 1- آموزش [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] بایستی وارد [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر|سیستم آموزش آموزشی مدارس کشور]] از ابتدایی تا متوسطه و از دانشگاه تا مدارس حزبی بشود؛ | ||
2- دولت باید از | 2- دولت باید از [[آیین بومی کنفوسیوس|مذهب کنفوسیوس]] حمایت کند تا دین رسمی کشور شود، و جایگاه قانونی آن را تعیین و از برنامههای مربوطه حمایت مالی کند؛ | ||
3- | 3- [[آیین بومی کنفوسیوس|مذهب کنفوسیوس]] باید از طریق استاندارد سازی و توسعهی عقاید و تعالیم، متون، آیینها، سازمانی، و سایتهای فعال وارد زندگی روزانهی مردم شود و؛ | ||
4- | 4- [[آیین بومی کنفوسیوس|مذهب کنفوسیوس]] باید از طریق سازمانهای غیر دولتی در خارج گسترش پیدا کند. به نظر میرسد تمامی این پیشنهادها بهصورت تصادفی یا برنامهریزی شدهی آگاهانه در حال اجرا شدن هستند. | ||
در سال 2004، تعدادی از پژوهشگران مشهور [[چین]] مانیفست جیاشِن (Jiashen Manifesto) را تألیف و خواستار بازگشت به [[فرهنگ سنتی چین]] شدند. در همین سال مراسم بزرگداشت سالانهی تولد [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در چوفو (Qufu) محل تولد وی در استان شاندونگ، از سوی دولت برگزار شد، و وزیر آموزش تأسیس مؤسسات [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در خارج را آغاز نمود. براساس گزارش خبرگزاری شینخوا (Confucian Institutes…, 2007) تا پایان 2011 تعداد 350 مؤسسهی | در سال 2004، تعدادی از پژوهشگران مشهور [[چین]] مانیفست جیاشِن (Jiashen Manifesto) را تألیف و خواستار بازگشت به [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] شدند. در همین سال مراسم بزرگداشت سالانهی تولد [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در چوفو (Qufu) محل تولد وی در استان شاندونگ، از سوی دولت برگزار شد، و وزیر آموزش تأسیس مؤسسات [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در خارج را آغاز نمود. براساس گزارش خبرگزاری شینخوا (Confucian Institutes…, 2007) تا پایان 2011 تعداد 350 مؤسسهی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در 110 کشور در سراسر جهان تأسیس شد. این مؤسسههای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، بهجای حمایت از سوی سازمانهای غیر دولتی، همانطور که از سوی کانگ شیائوگوانگ پیشنهاد شده بود، مستقیماً از سوی وزارت آموزش و از طریق نهاد تازه تأسیس دولتی شورای بینالمللی [[زبان چینی]] (Chinese Language Council International) حمایت میشود. | ||
در سال 2005، مرکز مطالعات | در سال 2005، مرکز مطالعات [[آیین بومی کنفوسیوس|مذهب کنفوسیوس]] در مؤسسهی مطالعات ادیان جهان (Study of World Religions (ISWR)) در فرهنگستان علوم اجتماعی چین (Chinese Academy of Social Science) راهاندازی شد. آن دسته از محققانی که [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] را به عنوان یک مذهب مورد نقد قرار داده بودند، مانند لیشن (Li Shen)، شاگرد سابق رِن جییو (Ren Jiyu) (بنیانگذار مؤسسهی مطالعات ادیان جهان) که از نقد لیشن از [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] به عنوان مذهب حمایت کرده بود، نفوذ خود را از دست داده و از فرهنگستان علوم اجتماعی کنار گذاشته شدند. مدیر جدید این مرکز آقای چِنمینگ (Chen Ming) است که یکی از مشوقان اصلی "محافظهکاری فرهنگی (Cultural Conservatism)" و طرفدار مذهب رسمی شدن [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] است (در اواخر سال 2006 چِن فرهنگستان علوم اجتماعی را برای اشتغال در دانشگاه تربیت معلم [[پکن]] ترک نمود که علت آن مشخص نیست). یه شیائووِن (Ye Xiaowen) رییس سازمان امور [[ادیان در چین|ادیان چین]]، در مراسم افتتاح مرکز مطالعات [[آیین بومی کنفوسیوس|مذهب کنفوسیوس]] در مرکز مطالعات ادیان شرکت کرده و از این تلاشها حمایت کرد. همچنین در سال 2005، دانشگاه تربیت معلم چین نخستین دانشکدهی گووشووِ (Guoxue) را راهاندازی کرده و متعاقب آن مؤسسه و کلاسهای گووشووِ در سایر دانشگاهها، دبیرستانها، و مدارس ابتدایی افتتاح شد. یک تاجر تایوانی به نام وانگ یونگچینگ (Wang Yongqing) پذیرفت 10 هزار مدرسهی ابتدایی "مینگدِ (Mingde)" را بین سالهای 2005 تا 2015 در سراسر [[چین]] راهاندازی کند. یکی از خواستههای وی این بود که در این مدارس هر روز نوشتههای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] تدریس شود. | ||
در سپتامبر سال ۲۰۰۶، وزارت آموزش چارچوب توسعهی فرهنگی در یازدهمین برنامهی پنجساله را منتشر کرد که یکی از بخشهای آن به حفظ فرهنگ ملی اختصاص یافته بود و خواستار اقداماتی به شرح زیر شده بود: تدوین و انتشار کتابهای فرهنگی قدیمی، احیای تعطیلات سنتی و مراسم یادبود برای نخستین نیاکان ملت | در سپتامبر سال ۲۰۰۶، [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش]] چارچوب توسعهی فرهنگی در یازدهمین برنامهی پنجساله را منتشر کرد که یکی از بخشهای آن به حفظ فرهنگ ملی اختصاص یافته بود و خواستار اقداماتی به شرح زیر شده بود: تدوین و انتشار کتابهای فرهنگی قدیمی، احیای تعطیلات سنتی و مراسم یادبود برای نخستین نیاکان ملت [[چین]]، و افزایش خواندن و مطالعهی نوشتههای کلاسیک و فراگیری هنرهای کلاسیک در مدارس ابتدایی، دبیرستانها و دانشگاهها. | ||
به نظر میرسد احیای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] از سوی بسیاری از طبقات اجتماعی با استقبال روبرو شده است. در سال ۲۰۰۶، دو نفر از مبلغان [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در تلویزیون به شدت معروف شدهاند. خانم یودان (Yu Dan) یکی از آنهاست که استاد دانشگاه تربیت معلم [[پکن]] است و از طریق سخنرانیهایش در مورد "قطعات ادبی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]" در شبکهی تلویزیون مرکزی | به نظر میرسد احیای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] از سوی بسیاری از طبقات اجتماعی با استقبال روبرو شده است. در سال ۲۰۰۶، دو نفر از مبلغان [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در تلویزیون به شدت معروف شدهاند. خانم یودان (Yu Dan) یکی از آنهاست که استاد دانشگاه تربیت معلم [[پکن]] است و از طریق سخنرانیهایش در مورد "قطعات ادبی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]" در [[تلویزیون در چین|شبکهی تلویزیون مرکزی چین]] به شهرت رسیده است. کتاب تفسیر نوشتههای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] او در یک مراسم امضای کتاب در [[پکن]]، طی ۸ ساعت بیش از ۱۰ هزار نسخه فروش داشت، و چاپ اول آن با تیراژ ۴۰۰ هزار نسخه در ۴ روز ناپدید شد. | ||
در جریان روند کنونی احیای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، بنیادگران سرسخت [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، علیرغم تعداد اندکشان در حال حاضر، موج ایجاد کرده و پیروان زیادی را جذب نمودهاند. | در جریان روند کنونی احیای [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، بنیادگران سرسخت [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]]، علیرغم تعداد اندکشان در حال حاضر، موج ایجاد کرده و پیروان زیادی را جذب نمودهاند. [[کنفوسیوس و اندیشه های او|بنیادگران کنفوسیوسی]] برتری و منحصربهفرد بودن [[فرهنگ چینی]] حول محور [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسی]] را اعلام کرده، و بر منحصربهفرد بودن وضعیت اجتماعی [[چین]] تأکید کرده، و آزادی، برابری و دموکراسی را به عنوان یک اندیشهی فرهنگ غربی رد کردهاند. این بنیادگران اغلب نخبهگرا بوده و برای استبداد سیاسی توجیهات فرهنگی و ملی ارائه میکنند. آنها همچنین تا حدی توانستهاند احساسات عمومی را علیه نفوذ فرهنگ غرب در [[چین]]، از جمله فلسفههای سیاسی-اجتماعی غرب، به ویژه لیبرالیسم، برانگیزند. در همین اواخر، ۱۰ دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاههای پیشرفته، نامههای سرگشاده علیه برگزاری مراسم جشن کریسمس در [[چین]] را امضا کردهاند. لحن تند این نامه متوجه فرهنگ غرب و هستهی مرکزی آن [[مسیحیت در چین|مسیحیت]] بوده است. این نامه از سوی [[مطبوعات در چین|روزنامهها، مجلات،]] [[تلویزیون در چین|شبکههای تلویزیونی]]، سایتهای خبری اینترنتی، اخبار داخلی و وبلاگهای چینی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. چنانچه این روند بدون محدودیت ادامه یابد، جنبش [[کنفوسیوس و اندیشه های او|احیای کنفوسیوسی]] احتمالاً مسیحیت را، همچون دوران شورش بوکسورها در حوالی ۱۹۰۰ میلادی و جنبش ضد [[مسیحیت در چین|مسیحیت]] در دههی ۱۹۲۰ میلادی، هدف مستقیم حملات خود قرار خواهد داد. و احتمالاً تاریخ دوباره تکرار خواهد شد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 520-525</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به [[جریان ها و گروه های موثر فکری و فرهنگی در چین معاصر]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[جریان ها و گروه های موثر فکری و فرهنگی در چین معاصر]] | |||
* [[کنفوسیوس و اندیشه های او]] | |||
* [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۱۱
در جامعه چین، بیش از یکصد سال است که در مورد اینکه آیا کنفوسیوس یک مذهب است یا نه، بحث میشود، اما این بحثها از آغاز قرن بیست و یکم داغتر شده است. در حال حاضر، یک جنبش اجتماعی قوی برای احیای آیین کنفوسیوس به عنوان یک مذهب در چین شروع شده است. همچنین برخی تلاش میکنند که این آیین را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کنند. طرفداران، حامیان و پیروان این آیین شامل محققان دانشگاهی، دانشجویان دانشگاهها، کارآفرینان اقتصادی و اجتماعی، و مقامات دولتی میشوند.
از نظر برخی پژوهشگران که هنوز برچسب "مذهب" را به دلیل تلقینات چندین سالهی ضد مذهبی حزب کمونیست نپسندند، آیین کنفوسیوس جزو بدنهی اصلی فرهنگی چینی بوده و بقیه تابع آن هستند. این حرکت فکری، فرهنگی و اجتماعی هنوز جدید بوده و کمتر مورد توجه پژوهشگران و ناظران و تحلیلگران مسایل فرهنگی و اجتماعی چین قرار گرفته است، اما در عینحال شواهد این حرکت رو به رشد، به وفور و با دقت تمام در مراسم رسمی بزرگداشت تولد کنفوسیوس توسط دولت، نصب مجسمهی آن در دانشگاهها و مدارس، بازسازی معابد وابسته به کنفوسیوس، گسترش برگزاری کلاسها و مؤسسات مطالعهی نوشتههای کنفوسیوس (فراگیری سراسری)، ظهور مدارس به سبک سنتی (Sishu)، گسترش لباسهای سبک دوران خَن (Han Fu)، و مکتبهای فراوان کنفوسیوسی، وبلاگها، و دیگر سایتها مشاهده میشود.
مثالهایی کلیدی از این موارد میتوانند گسترش سریع آن را بهتر به تصویر کشاند.
آقای کانگ شیائوگوانگ (Kang Xianguang) کنفوسیوسشناس معروف در سال 2003 میلادی، مقالههای تحت عنوان "چارچوبی برای ملیگرایی فرهنگی" منتشر ساخت که در آن چهار پیشنهاد ارائه کرد:
1- آموزش کنفوسیوس بایستی وارد سیستم آموزش آموزشی مدارس کشور از ابتدایی تا متوسطه و از دانشگاه تا مدارس حزبی بشود؛
2- دولت باید از مذهب کنفوسیوس حمایت کند تا دین رسمی کشور شود، و جایگاه قانونی آن را تعیین و از برنامههای مربوطه حمایت مالی کند؛
3- مذهب کنفوسیوس باید از طریق استاندارد سازی و توسعهی عقاید و تعالیم، متون، آیینها، سازمانی، و سایتهای فعال وارد زندگی روزانهی مردم شود و؛
4- مذهب کنفوسیوس باید از طریق سازمانهای غیر دولتی در خارج گسترش پیدا کند. به نظر میرسد تمامی این پیشنهادها بهصورت تصادفی یا برنامهریزی شدهی آگاهانه در حال اجرا شدن هستند.
در سال 2004، تعدادی از پژوهشگران مشهور چین مانیفست جیاشِن (Jiashen Manifesto) را تألیف و خواستار بازگشت به فرهنگ سنتی چین شدند. در همین سال مراسم بزرگداشت سالانهی تولد کنفوسیوس در چوفو (Qufu) محل تولد وی در استان شاندونگ، از سوی دولت برگزار شد، و وزیر آموزش تأسیس مؤسسات کنفوسیوس در خارج را آغاز نمود. براساس گزارش خبرگزاری شینخوا (Confucian Institutes…, 2007) تا پایان 2011 تعداد 350 مؤسسهی کنفوسیوس در 110 کشور در سراسر جهان تأسیس شد. این مؤسسههای کنفوسیوس، بهجای حمایت از سوی سازمانهای غیر دولتی، همانطور که از سوی کانگ شیائوگوانگ پیشنهاد شده بود، مستقیماً از سوی وزارت آموزش و از طریق نهاد تازه تأسیس دولتی شورای بینالمللی زبان چینی (Chinese Language Council International) حمایت میشود.
در سال 2005، مرکز مطالعات مذهب کنفوسیوس در مؤسسهی مطالعات ادیان جهان (Study of World Religions (ISWR)) در فرهنگستان علوم اجتماعی چین (Chinese Academy of Social Science) راهاندازی شد. آن دسته از محققانی که کنفوسیوس را به عنوان یک مذهب مورد نقد قرار داده بودند، مانند لیشن (Li Shen)، شاگرد سابق رِن جییو (Ren Jiyu) (بنیانگذار مؤسسهی مطالعات ادیان جهان) که از نقد لیشن از کنفوسیوس به عنوان مذهب حمایت کرده بود، نفوذ خود را از دست داده و از فرهنگستان علوم اجتماعی کنار گذاشته شدند. مدیر جدید این مرکز آقای چِنمینگ (Chen Ming) است که یکی از مشوقان اصلی "محافظهکاری فرهنگی (Cultural Conservatism)" و طرفدار مذهب رسمی شدن آیین کنفوسیوس است (در اواخر سال 2006 چِن فرهنگستان علوم اجتماعی را برای اشتغال در دانشگاه تربیت معلم پکن ترک نمود که علت آن مشخص نیست). یه شیائووِن (Ye Xiaowen) رییس سازمان امور ادیان چین، در مراسم افتتاح مرکز مطالعات مذهب کنفوسیوس در مرکز مطالعات ادیان شرکت کرده و از این تلاشها حمایت کرد. همچنین در سال 2005، دانشگاه تربیت معلم چین نخستین دانشکدهی گووشووِ (Guoxue) را راهاندازی کرده و متعاقب آن مؤسسه و کلاسهای گووشووِ در سایر دانشگاهها، دبیرستانها، و مدارس ابتدایی افتتاح شد. یک تاجر تایوانی به نام وانگ یونگچینگ (Wang Yongqing) پذیرفت 10 هزار مدرسهی ابتدایی "مینگدِ (Mingde)" را بین سالهای 2005 تا 2015 در سراسر چین راهاندازی کند. یکی از خواستههای وی این بود که در این مدارس هر روز نوشتههای کنفوسیوس تدریس شود.
در سپتامبر سال ۲۰۰۶، وزارت آموزش چارچوب توسعهی فرهنگی در یازدهمین برنامهی پنجساله را منتشر کرد که یکی از بخشهای آن به حفظ فرهنگ ملی اختصاص یافته بود و خواستار اقداماتی به شرح زیر شده بود: تدوین و انتشار کتابهای فرهنگی قدیمی، احیای تعطیلات سنتی و مراسم یادبود برای نخستین نیاکان ملت چین، و افزایش خواندن و مطالعهی نوشتههای کلاسیک و فراگیری هنرهای کلاسیک در مدارس ابتدایی، دبیرستانها و دانشگاهها.
به نظر میرسد احیای کنفوسیوس از سوی بسیاری از طبقات اجتماعی با استقبال روبرو شده است. در سال ۲۰۰۶، دو نفر از مبلغان کنفوسیوس در تلویزیون به شدت معروف شدهاند. خانم یودان (Yu Dan) یکی از آنهاست که استاد دانشگاه تربیت معلم پکن است و از طریق سخنرانیهایش در مورد "قطعات ادبی کنفوسیوس" در شبکهی تلویزیون مرکزی چین به شهرت رسیده است. کتاب تفسیر نوشتههای کنفوسیوس او در یک مراسم امضای کتاب در پکن، طی ۸ ساعت بیش از ۱۰ هزار نسخه فروش داشت، و چاپ اول آن با تیراژ ۴۰۰ هزار نسخه در ۴ روز ناپدید شد.
در جریان روند کنونی احیای کنفوسیوس، بنیادگران سرسخت کنفوسیوس، علیرغم تعداد اندکشان در حال حاضر، موج ایجاد کرده و پیروان زیادی را جذب نمودهاند. بنیادگران کنفوسیوسی برتری و منحصربهفرد بودن فرهنگ چینی حول محور کنفوسیوسی را اعلام کرده، و بر منحصربهفرد بودن وضعیت اجتماعی چین تأکید کرده، و آزادی، برابری و دموکراسی را به عنوان یک اندیشهی فرهنگ غربی رد کردهاند. این بنیادگران اغلب نخبهگرا بوده و برای استبداد سیاسی توجیهات فرهنگی و ملی ارائه میکنند. آنها همچنین تا حدی توانستهاند احساسات عمومی را علیه نفوذ فرهنگ غرب در چین، از جمله فلسفههای سیاسی-اجتماعی غرب، به ویژه لیبرالیسم، برانگیزند. در همین اواخر، ۱۰ دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاههای پیشرفته، نامههای سرگشاده علیه برگزاری مراسم جشن کریسمس در چین را امضا کردهاند. لحن تند این نامه متوجه فرهنگ غرب و هستهی مرکزی آن مسیحیت بوده است. این نامه از سوی روزنامهها، مجلات، شبکههای تلویزیونی، سایتهای خبری اینترنتی، اخبار داخلی و وبلاگهای چینی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. چنانچه این روند بدون محدودیت ادامه یابد، جنبش احیای کنفوسیوسی احتمالاً مسیحیت را، همچون دوران شورش بوکسورها در حوالی ۱۹۰۰ میلادی و جنبش ضد مسیحیت در دههی ۱۹۲۰ میلادی، هدف مستقیم حملات خود قرار خواهد داد. و احتمالاً تاریخ دوباره تکرار خواهد شد[۱].
نیز نگاه کنید به
- جریان ها و گروه های موثر فکری و فرهنگی در چین معاصر
- کنفوسیوس و اندیشه های او
- حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین