تاریخ هنر مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
هنر در [[مصر]] باستان ریشه در آداب و سنت­‌های دینی داشت که جلوه‌­هایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشم‌­نوازی می‌‌­کند. نقاشی‌­های زیبا، مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاه­‌های فرعون­‌ها و بزرگان حکومتی خود را نشان می­‌دهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده می‌شود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنت‌‌­های دینی که در حیات روزمره مردم هم نقش‌­آفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسان­‌های مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذت­‌های دائمی دانسته می­‌شد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است.
هنر در [[مصر]] باستان ریشه در آداب و سنت­‌های دینی داشت که جلوه‌­هایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشم‌­نوازی می‌‌­کند. نقاشی‌­های زیبا، مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاه­‌های فرعون­‌ها و بزرگان حکومتی خود را نشان می­‌دهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده می‌شود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنت‌‌­های دینی که در حیات روزمره مردم هم نقش‌­آفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسان­‌های مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذت­‌های دائمی دانسته می­‌شد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است.


با فتح سرزمین مصر توسط [[اسکندر و جانشینان او در مصر|اسکندر]]، مرحله جدیدی در [[تاریخ هنر مصر]] قدیم شکل گرفت. در این مرحله تأثیر رنگ و حرکت و اسطوره‌­های یونانی در هنر مصری قابل توجه است. جسم انسان نقش محوری در هنر این دوره داشت و تندیس‌­های پدیدآمده، جلوه­‌های تفصیلی از صورت و جسم انسان بود.
با فتح سرزمین مصر توسط [[اسکندر و جانشینان او در مصر|اسکندر]]، مرحله جدیدی در تاریخ هنر مصر قدیم شکل گرفت. در این مرحله تأثیر رنگ و حرکت و اسطوره‌­های یونانی در هنر مصری قابل توجه است. جسم انسان نقش محوری در هنر این دوره داشت و تندیس‌­های پدیدآمده، جلوه­‌های تفصیلی از صورت و جسم انسان بود.


هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزه‌­ها و فرهنگ دینی، جلوه‌­های بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوه‌­گر بود. در این دوران البته مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعه­‌ها، کاخ‌­ها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است.
هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزه‌­ها و فرهنگ دینی، جلوه‌­های بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوه‌­گر بود. در این دوران البته مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعه­‌ها، کاخ‌­ها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است.
خط ۱۹: خط ۱۹:
* [[تاریخ هنر کانادا]]
* [[تاریخ هنر کانادا]]
* [[تاریخ هنر کوبا]]
* [[تاریخ هنر کوبا]]
* [[تاریخ هنر سنگال]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۰۴

هنر مصری ریشه در عمق تاریخ این سرزمین دارد. گرچه هنر مصری در دوران معاصر متأثر از امواج فرهنگی هنری مغرب زمین تجربه­‌های جدید را به نمایش گزارده است، در برخی از انواع هنری، به ویژه هنرهای تجسمی، جلوه­‌هایی از هنر باستان خودنمایی می­‌کند.

هنر در مصر باستان ریشه در آداب و سنت­‌های دینی داشت که جلوه‌­هایی از آن در آثار معماری بر جای مانده همچنان چشم‌­نوازی می‌‌­کند. نقاشی‌­های زیبا، مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری در آن دوران ارتباط تنگاتنگی با هنر معماری داشت و امروز آثار آن در بناهای معابد، آرامگاه­‌های فرعون­‌ها و بزرگان حکومتی خود را نشان می­‌دهد. تصاویر ابزارآلات موسیقی که در بناهای یادشده مشاهده می‌شود و نیز آلات موسیقی که در برخی مقابر همراه مردگان دفن شده است نشان از آن دارد که موسیقی بخشی از هنر باستانی این سرزمین بوده است که نه تنها در مراسم و سنت‌‌­های دینی که در حیات روزمره مردم هم نقش‌­آفرین بوده است. نکته مهم آنکه باور انسان­‌های مصری به جهان دیگر که جهان جاودانگی و لذت­‌های دائمی دانسته می­‌شد، منبع الهام هنرمندان در خلق آثار بوده بوده است.

با فتح سرزمین مصر توسط اسکندر، مرحله جدیدی در تاریخ هنر مصر قدیم شکل گرفت. در این مرحله تأثیر رنگ و حرکت و اسطوره‌­های یونانی در هنر مصری قابل توجه است. جسم انسان نقش محوری در هنر این دوره داشت و تندیس‌­های پدیدآمده، جلوه­‌های تفصیلی از صورت و جسم انسان بود.

هنر در دوران اسلامی با الهام از آموزه‌­ها و فرهنگ دینی، جلوه‌­های بدیعی پدید آورد. در آثار معماری و هنری این دوره، عنصر تجرید، انسجام و دقت در رعایت قواعد ریاضی حاکم بر هستی جلوه‌­گر بود. در این دوران البته مجسمه‌­سازی و کنده‌­کاری، نقش پیشین را از دست داد و هنر معماری مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت که نمونه آن در بنای مساجد، مدارس، قلعه­‌ها، کاخ‌­ها و اماکن مسکونی قابل مشاهده است.

در عصر فاطمی، نقاشی از انسان و حیوان در میان هنرمندان رایج بود و دقت و ظرافت در تصویر و حرکت در دوره‌­های پیش از آن وجود نداشت. صنایع شیشه‌­ای هم در این دوره جلوه‌­گاه هنر و زیبایی بود.

در دوره مملکوکی به ویژه هنر موزائیک­ سازی مورد توجه بود و البته خط نسخ هم رایج بود و یکی از عناصر زیباشناختی در حوزه هنر به شمار می‌­رفت. در دوران معاصر، جنبش نوگرایی در عرصه هنر تحت تأثیر امواج فرهنگی و هنری غرب، به ظهور رویکردهای جدید منجر شد. مقوله هنر در روند تحولات سیاسی اجتماعی مصر از عناصر تأثیرگذار در نهضت فرهنگی و تلاش برای احیای هویت انسان مصری و نیز از جمله عوامل مؤثر در جنبش ملی استقلال طلبی این سرزمین بود.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.
  2. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص327-329.