مجسمه سازی در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
از جمله پیشگامان روند تکاملی هنر نقاشی در دهه­‌های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­ کارگیری قالب‌های کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس‌های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی مصر در سال 1919 در زمره برجسته‌­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در [[قاهره]] تأسیس شده است، نگهداری می­‌شود.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص119.</ref> عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) از دیگر هنرمندان تجسمی مصر است که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، با الهام از استعداد ذاتی خود با استفاده از سخت‌ترین سنگ‌ها به خلق مجسمه‌های فراعنه پرداخت و جهان باستان مصر را برای انسان امروز مصر به تصویر کشید. آدم حنین(1929) از پیکر تراشان مصری موفق شد هنر پیکر تراشی مصر را درسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگر هنرمند تجسمی مصر است که تندیس‌های خود را ازچوب خلق می‌کند و مبتکر طرح‌های نو در این حوزه است.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص138.</ref>
از جمله پیشگامان روند تکاملی هنر نقاشی در دهه­‌های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­ کارگیری قالب‌های کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس‌های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی مصر در سال 1919 در زمره برجسته‌­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در [[قاهره]] تأسیس شده است، نگهداری می­‌شود.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص119.</ref> عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) از دیگر هنرمندان تجسمی مصر است که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، با الهام از استعداد ذاتی خود با استفاده از سخت‌ترین سنگ‌ها به خلق مجسمه‌های فراعنه پرداخت و جهان باستان مصر را برای انسان امروز مصر به تصویر کشید. آدم حنین(1929) از پیکر تراشان مصری موفق شد هنر پیکر تراشی مصر را درسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگر هنرمند تجسمی مصر است که تندیس‌های خود را ازچوب خلق می‌کند و مبتکر طرح‌های نو در این حوزه است.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص138.</ref>


جمال السجینی، صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیز در شمار هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر قرار دارند.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص347-348.</ref>
جمال السجینی، صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیز در شمار هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر قرار دارند.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص347-348.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[[مصر]]
*[[مصر]]

نسخهٔ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۱۸

آدم حنین
محمود مختار

از جمله پیشگامان روند تکاملی هنر نقاشی در دهه­‌های اولیه قرن بیستم، محمود مختار (1891-1934) بود که با الهام از میراث هنری عهد فراعنه و روح ملی و با به­ کارگیری قالب‌های کلاسیک غربی به خلق آثار خود پرداخت. تندیس‌های ساخته او از جمله تندیس سعد زغلول پیشوای جنبش ملی مصر در سال 1919 در زمره برجسته‌­ترین آثار تجسمی دوران معاصر مصر است. برخی از آثار محمود مختار در موزه­ای که به نام او در قاهره تأسیس شده است، نگهداری می­‌شود.[۱] عبدالبدیع عبدالحی (1916-2002) از دیگر هنرمندان تجسمی مصر است که هرچند آموزش آکادمیک نداشت، با الهام از استعداد ذاتی خود با استفاده از سخت‌ترین سنگ‌ها به خلق مجسمه‌های فراعنه پرداخت و جهان باستان مصر را برای انسان امروز مصر به تصویر کشید. آدم حنین(1929) از پیکر تراشان مصری موفق شد هنر پیکر تراشی مصر را درسطح جهان مطرح سازد. صبری ناشد(1938) هم دیگر هنرمند تجسمی مصر است که تندیس‌های خود را ازچوب خلق می‌کند و مبتکر طرح‌های نو در این حوزه است.[۲]

جمال السجینی، صلاح عبدالکریم و فاروق ابراهیم نیز در شمار هنرمندان مجسمه‌ساز معاصر قرار دارند.[۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص119.
  2. موسوعة مصر الحدیثة (1996). مصر: الهيئة العامة للكتاب، وزارة الثقافة، ج 8م، ص138.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص347-348.