آموزش های ابتدایی لبنان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بر اساس نظام آموزشی مصوب، آموزش پیش دانشگاهی شامل دو مرحله پایه و دبیرستان است. مرحله پایه 9 سال به درازا میکشد و برای همه لبنانیها الزامی است. 6 سال اول این پایه مقطع دبستان و 3 سال بعد، مقطع متوسطه است و فارغالتصحیلان این مقطع گواهی رسمی دوره متوسطه را دریافت میکنند. مقطع دبیرستان نیز شامل 3 سال تحصیلی است که سال اول عمومی و در سال دوم، دانشآموزان بایستی یکی از دو شاخه علمی یا ادبی را انتخاب کنند. در سال سوم نیز یکی از شاخههای چهارگانه ادبیات و علوم انسانی، علوم، علوم زیستشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، گزینه انتخابی دانشآموزان خواهد بود.<ref>وزارة التربية والتعليم العالي، الجمهورية اللبنانية (۲۰۰۴). التطوير التربوي في لبنان في مطلع القرن الواحد والعشرين، ص ۲۳.</ref> دانشآموزانی که مایلند پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند میتوانند پس از سال پنجم ابتدایی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای ثبتنام کنند.<ref name=":13">وزارة التربية و التعليم العالي (2007). الاستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم في لبنان، مشروع الانماء التربوي، ص ۱۲.</ref> | بر اساس نظام آموزشی مصوب، آموزش پیش دانشگاهی شامل دو مرحله پایه و دبیرستان است. مرحله پایه 9 سال به درازا میکشد و برای همه لبنانیها الزامی است. 6 سال اول این پایه مقطع دبستان و 3 سال بعد، مقطع متوسطه است و فارغالتصحیلان این مقطع گواهی رسمی دوره متوسطه را دریافت میکنند. مقطع دبیرستان نیز شامل 3 سال تحصیلی است که سال اول عمومی و در سال دوم، دانشآموزان بایستی یکی از دو شاخه علمی یا ادبی را انتخاب کنند. در سال سوم نیز یکی از شاخههای چهارگانه ادبیات و علوم انسانی، علوم، علوم زیستشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، گزینه انتخابی دانشآموزان خواهد بود.<ref>وزارة التربية والتعليم العالي، الجمهورية اللبنانية (۲۰۰۴). التطوير التربوي في لبنان في مطلع القرن الواحد والعشرين، ص ۲۳.</ref> دانشآموزانی که مایلند پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند میتوانند پس از سال پنجم ابتدایی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای ثبتنام کنند.<ref name=":13">وزارة التربية و التعليم العالي (2007). الاستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم في لبنان، مشروع الانماء التربوي، ص ۱۲.</ref> | ||
بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار لبنان، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا[i] بوده است.<ref name=":23">ادارة الاحصاء المركزی (2012). SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.</ref> تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.<ref name=":13" /> همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان فرانسه و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.<ref name=":23" /><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1330). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار لبنان، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا[i] بوده است.<ref name=":23">ادارة الاحصاء المركزی (2012). SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.</ref> تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.<ref name=":13" /> همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان فرانسه و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.<ref name=":23" /><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1330). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 249-271.</ref> | ||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان '''فلسطینی''' (UN RWA) | [i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان '''فلسطینی''' (UN RWA) |
نسخهٔ ۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۵
بر اساس نظام آموزشی مصوب، آموزش پیش دانشگاهی شامل دو مرحله پایه و دبیرستان است. مرحله پایه 9 سال به درازا میکشد و برای همه لبنانیها الزامی است. 6 سال اول این پایه مقطع دبستان و 3 سال بعد، مقطع متوسطه است و فارغالتصحیلان این مقطع گواهی رسمی دوره متوسطه را دریافت میکنند. مقطع دبیرستان نیز شامل 3 سال تحصیلی است که سال اول عمومی و در سال دوم، دانشآموزان بایستی یکی از دو شاخه علمی یا ادبی را انتخاب کنند. در سال سوم نیز یکی از شاخههای چهارگانه ادبیات و علوم انسانی، علوم، علوم زیستشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، گزینه انتخابی دانشآموزان خواهد بود.[۱] دانشآموزانی که مایلند پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند میتوانند پس از سال پنجم ابتدایی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای ثبتنام کنند.[۲]
بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار لبنان، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا[i] بوده است.[۳] تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.[۲] همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان فرانسه و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.[۳][۴]
پاورقی
[i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UN RWA)
نیز نگاه کنید به
- لبنان
- نظام آموزش، تحقیقات و فناوری لبنان
- آموزش های ابتدایی کانادا
- آموزش های ابتدایی روسیه
- آموزش های ابتدایی تونس
- آموزش های ابتدایی ژاپن
- آموزش های ابتدایی کوبا
- آموزش های ابتدایی مصر
- آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین
- آموزشهای ابتدایی سنگال
کتابشناسی
- ↑ وزارة التربية والتعليم العالي، الجمهورية اللبنانية (۲۰۰۴). التطوير التربوي في لبنان في مطلع القرن الواحد والعشرين، ص ۲۳.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ وزارة التربية و التعليم العالي (2007). الاستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم في لبنان، مشروع الانماء التربوي، ص ۱۲.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ ادارة الاحصاء المركزی (2012). SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1330). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 249-271.