هنرهای نمایشی ژاپن در عصر جدید: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۵: | خط ۵: | ||
از طرف دیگر در سال 2015،پنجاه و سه گروه نمایشی در کشور وجود داشت که در آن سال 2277 اجرا به روی صحنه بردند. ضمن اینکه در همین سال تعداد گروههای اپرا 273 گروه بود که 1125 اجرا داشتند.<ref>Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. [https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf.] Pr19.</ref> اینکه تعداد گروههای اپرا بیش از 200 گروه ذکر شده، منظور گروههای حرفهای نیست، بلکه با توجه به ساخت سالنهای زیاد نمایش و چند منظوره در تمامی شهرهای [[ژاپن]]، گروههایی متشکل از همخوانان غیر حرفهای و نوازندگان حرفهای گروههای متعدد اپرا تشکیل دادهاند و به اجرای برنامه میپردازند. این مسأله البته به خوبی نشانگر نفوذ و رواج نمایشهای غربی به خصوص اپرا در جامعه این کشور هم هست، هر چند که مانند همیشه این نمایشهای غربی ویژگیهای ژاپنی هم پیدا کردهاند. | از طرف دیگر در سال 2015،پنجاه و سه گروه نمایشی در کشور وجود داشت که در آن سال 2277 اجرا به روی صحنه بردند. ضمن اینکه در همین سال تعداد گروههای اپرا 273 گروه بود که 1125 اجرا داشتند.<ref>Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. [https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf.] Pr19.</ref> اینکه تعداد گروههای اپرا بیش از 200 گروه ذکر شده، منظور گروههای حرفهای نیست، بلکه با توجه به ساخت سالنهای زیاد نمایش و چند منظوره در تمامی شهرهای [[ژاپن]]، گروههایی متشکل از همخوانان غیر حرفهای و نوازندگان حرفهای گروههای متعدد اپرا تشکیل دادهاند و به اجرای برنامه میپردازند. این مسأله البته به خوبی نشانگر نفوذ و رواج نمایشهای غربی به خصوص اپرا در جامعه این کشور هم هست، هر چند که مانند همیشه این نمایشهای غربی ویژگیهای ژاپنی هم پیدا کردهاند. | ||
همچنین جشنوارههای نمایشی زیادی در [[ژاپن]] برگزار میشود که نمیتوان از نقش آنها در ترویج این هنر به خصوص در مناطق این کشور چشم پوشی کرد. یکی از ویژگیهای جشنوارههای نمایشی در [[ژاپن]] که البته در مورد سایر جشنوارههای هنری مثل موسیقی و سینما هم صادق است، محلی بودن آنها و نیز استفاده از ظرفیت آنها برای رونق گردشگری مناطق است. از این روی ما با جشنوارههای هنری کوچک و بزرگ زیادی روبرو هستیم. نخستین جشنواره نمایشی در [[ژاپن]] سال 1946 و به عنوان بخشی از جشن هنر برگزار شد. نخستین جشنواره بینالمللی نمایش این کشور هم نخستین بار در روستای توگا (利賀村/Toga mura) در استان تویاما برگزار شد. این روستا که با عنوان روستای نمایش هم شناخته میشود، شهرت خود را مدیون حضور گروه نمایشی تماشاخانه کوچک واسِدا (早稲田小劇場/Waseda shōgekijō) در این روستا است و همین گروه زمینه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی نمایش [[ژاپن]] را در 1982 در این روستا مهیا کرد. این جشنواره بعد آن هر ساله برگزار میشود. از دیگر جشنوارههای نمایشی میتوان به فستیوال/ توکیو (フェスティバル/トーキョー/FESTIVAL/TOKYO)، جشنواره نمایش کانسای (関西演劇祭/Kansai engeki sai) و... اشاره کرد.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref> | همچنین جشنوارههای نمایشی زیادی در [[ژاپن]] برگزار میشود که نمیتوان از نقش آنها در ترویج این هنر به خصوص در مناطق این کشور چشم پوشی کرد. یکی از ویژگیهای جشنوارههای نمایشی در [[ژاپن]] که البته در مورد سایر جشنوارههای هنری مثل موسیقی و سینما هم صادق است، محلی بودن آنها و نیز استفاده از ظرفیت آنها برای رونق گردشگری مناطق است. از این روی ما با جشنوارههای هنری کوچک و بزرگ زیادی روبرو هستیم. نخستین جشنواره نمایشی در [[ژاپن]] سال 1946 و به عنوان بخشی از جشن هنر برگزار شد. نخستین جشنواره بینالمللی نمایش این کشور هم نخستین بار در روستای توگا (利賀村/Toga mura) در استان تویاما برگزار شد. این روستا که با عنوان روستای نمایش هم شناخته میشود، شهرت خود را مدیون حضور گروه نمایشی تماشاخانه کوچک واسِدا (早稲田小劇場/Waseda shōgekijō) در این روستا است و همین گروه زمینه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی نمایش [[ژاپن]] را در 1982 در این روستا مهیا کرد. این جشنواره بعد آن هر ساله برگزار میشود. از دیگر جشنوارههای نمایشی میتوان به فستیوال/ [[توکیو]] (フェスティバル/トーキョー/FESTIVAL/TOKYO)، جشنواره نمایش کانسای (関西演劇祭/Kansai engeki sai) و... اشاره کرد.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
*[[هنر ژاپن]] | *[[هنر ژاپن]] | ||
*[[تئاتر و هنرهای نمایشی ژاپن]] | *[[تئاتر و هنرهای نمایشی ژاپن]] | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۱۰
همان طور که در مبحث فرهنگ و نظام فرهنگی ژاپن هم اشاره شد، با استناد به آمار رسمی سال 2017 ارائه شده توسط سازمان فرهنگ ژاپن، ژاپن در این سال 1851 سالن نمایش و سالن مخصوص موسیقی داشت که از این بین 1326 سالن آن دارای یک تالار، 448 سالن آن دارای دو تالار، 57 سالن آن دارای 3 تالار و 20 تای آن بیش از 4 تالار داشتند. در این بین 29 سالن کمتر از 1000 متر مربع مساحت، 347 سالن بین 1000 تا 2500 متر مربع مساحت، 630 سالن بین 2500 تا 5000 متر مربع مساحت، 359 سالن بین 5000 تا 7500 متر مربع مساحت، 163 سالن بین 7500 تا 10000 متر مربع مساحت، 139 سالن بین 10000 تا 15000 متر مربع مساحت، 67 سالن بین 15000 تا 20000 متر مربع مساحت و 115 سالن بیش از 20000 متر مربع مساحت دارند.[۱]
همچنین در همین سال، 8.5 درصد افراد با حضور در سالنهای نمایش به تماشای نمایش نشستهاند. از این نظر نمایش بعد از سینما (31.1 درصد)، موسیقی (24.8%)، موزههای و گالریهای هنری (22.5 درصد)، آثار و ابنیه تاریخی (18.4 درصد) و سایر هنرها (8.7 درصد) در جایگاه ششم قرار داشت.[۲] همچنین تماشای نمایش، هنرهای نمایشی عامه پسند –اِنگه- و رقص و موسیقی نمایشی سرگرمی و تفریح 12.4 درصد افراد بوده است و آنها بطور میانگین 6.2 روز از سال را به تماشای آن اختصاص دادهاند.[۳]
از طرف دیگر در سال 2015،پنجاه و سه گروه نمایشی در کشور وجود داشت که در آن سال 2277 اجرا به روی صحنه بردند. ضمن اینکه در همین سال تعداد گروههای اپرا 273 گروه بود که 1125 اجرا داشتند.[۴] اینکه تعداد گروههای اپرا بیش از 200 گروه ذکر شده، منظور گروههای حرفهای نیست، بلکه با توجه به ساخت سالنهای زیاد نمایش و چند منظوره در تمامی شهرهای ژاپن، گروههایی متشکل از همخوانان غیر حرفهای و نوازندگان حرفهای گروههای متعدد اپرا تشکیل دادهاند و به اجرای برنامه میپردازند. این مسأله البته به خوبی نشانگر نفوذ و رواج نمایشهای غربی به خصوص اپرا در جامعه این کشور هم هست، هر چند که مانند همیشه این نمایشهای غربی ویژگیهای ژاپنی هم پیدا کردهاند.
همچنین جشنوارههای نمایشی زیادی در ژاپن برگزار میشود که نمیتوان از نقش آنها در ترویج این هنر به خصوص در مناطق این کشور چشم پوشی کرد. یکی از ویژگیهای جشنوارههای نمایشی در ژاپن که البته در مورد سایر جشنوارههای هنری مثل موسیقی و سینما هم صادق است، محلی بودن آنها و نیز استفاده از ظرفیت آنها برای رونق گردشگری مناطق است. از این روی ما با جشنوارههای هنری کوچک و بزرگ زیادی روبرو هستیم. نخستین جشنواره نمایشی در ژاپن سال 1946 و به عنوان بخشی از جشن هنر برگزار شد. نخستین جشنواره بینالمللی نمایش این کشور هم نخستین بار در روستای توگا (利賀村/Toga mura) در استان تویاما برگزار شد. این روستا که با عنوان روستای نمایش هم شناخته میشود، شهرت خود را مدیون حضور گروه نمایشی تماشاخانه کوچک واسِدا (早稲田小劇場/Waseda shōgekijō) در این روستا است و همین گروه زمینه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی نمایش ژاپن را در 1982 در این روستا مهیا کرد. این جشنواره بعد آن هر ساله برگزار میشود. از دیگر جشنوارههای نمایشی میتوان به فستیوال/ توکیو (フェスティバル/トーキョー/FESTIVAL/TOKYO)، جشنواره نمایش کانسای (関西演劇祭/Kansai engeki sai) و... اشاره کرد.[۵]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf.
- ↑ Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. Pr13.
- ↑ Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. Pr16.
- ↑ Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. Pr19.
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.