نظام آموزشی استان مانیتوبای کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
=== نظام آموزش عالی === | === نظام آموزش عالی === | ||
چنانکه ذکر شد، [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] در این کشور در حیطه اختیارات قانونی استانها است و از طریق دانشگاهها، کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای ارائه میگردد که رشتههای تحصیلی متنوعی را تحت پوشش آموزش خود دارند. مؤسسات فنی و حرفهای دورههای آموزشی فنی و حرفهای برگزار میکنند و در پایان دوره دیپلم یا گواهینامه فنی و حرفهای به دانشجویان داده میشود. در این کشور تنها دانشگاهها مجازند مدارک تحصیلی ویژه [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] به دانشآموختگان بدهند. کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای چنین اختیاری ندارند. دانشگاهها از لحاظ مدیریتی و دسترسی به منابع مالی کاملاً مستقل عمل می کنند و رسیدگی به کلیه امور آموزش عالی کشور را در برنامه کاری خود دارند. کادر اصلی هیأت مدیره کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای عموماً متشکل از نمایندگان دولتی- استانی چندگانه کشور میباشند. در استان [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]]، علاوهبر مؤسسات و کالجهای دولتی، مؤسسات و کالجهای خصوصی نیز فعالیت دارند و دورههای مختلف آموزشی برگزار میکنند. از سال 1993 میلادی، کالجهای استان [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]] به صورت مستقل از دانشگاهها و براساس تصمیمات هیأت مدیره خود فعالیت مینمایند. | چنانکه ذکر شد، [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] در این کشور در حیطه اختیارات قانونی استانها است و از طریق دانشگاهها، کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای ارائه میگردد که رشتههای تحصیلی متنوعی را تحت پوشش آموزش خود دارند. مؤسسات فنی و حرفهای دورههای آموزشی فنی و حرفهای برگزار میکنند و در پایان دوره دیپلم یا گواهینامه فنی و حرفهای به دانشجویان داده میشود. در این کشور تنها دانشگاهها مجازند مدارک تحصیلی ویژه [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] به دانشآموختگان بدهند. کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای چنین اختیاری ندارند. دانشگاهها از لحاظ مدیریتی و دسترسی به منابع [[مالی]] کاملاً مستقل عمل می کنند و رسیدگی به کلیه امور آموزش عالی کشور را در برنامه کاری خود دارند. کادر اصلی هیأت مدیره کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای عموماً متشکل از نمایندگان دولتی- استانی چندگانه کشور میباشند. در استان [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]]، علاوهبر مؤسسات و کالجهای دولتی، مؤسسات و کالجهای خصوصی نیز فعالیت دارند و دورههای مختلف آموزشی برگزار میکنند. از سال 1993 میلادی، کالجهای استان [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]] به صورت مستقل از دانشگاهها و براساس تصمیمات هیأت مدیره خود فعالیت مینمایند. | ||
=== مقاطع آموزش عالی === | === مقاطع آموزش عالی === |
نسخهٔ ۲۷ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۲۶
آموزش پیش از دانشگاه
آموزش اجباری (آموزش پایه) در این استان از شش سالگی آغاز میشود و 10 سال به طول میانجامد. آموزش ابتدایی نخستین مرحله و مدت آن چهار سال است (6 تا 10 سالگی). سپس مقطع راهنمایی آغاز میشود. مدت این دوره نیز چهار سال است (10 تا 14 سالگی). دوره آموزش متوسطه آخرین مرحله آموزش پایه است که چهار سال به طول میانجامد. (14 تا 18 سال).
نظام آموزش عالی
چنانکه ذکر شد، آموزش عالی در این کشور در حیطه اختیارات قانونی استانها است و از طریق دانشگاهها، کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای ارائه میگردد که رشتههای تحصیلی متنوعی را تحت پوشش آموزش خود دارند. مؤسسات فنی و حرفهای دورههای آموزشی فنی و حرفهای برگزار میکنند و در پایان دوره دیپلم یا گواهینامه فنی و حرفهای به دانشجویان داده میشود. در این کشور تنها دانشگاهها مجازند مدارک تحصیلی ویژه آموزش عالی به دانشآموختگان بدهند. کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای چنین اختیاری ندارند. دانشگاهها از لحاظ مدیریتی و دسترسی به منابع مالی کاملاً مستقل عمل می کنند و رسیدگی به کلیه امور آموزش عالی کشور را در برنامه کاری خود دارند. کادر اصلی هیأت مدیره کالجهای استانی و مؤسسات فنی و حرفهای عموماً متشکل از نمایندگان دولتی- استانی چندگانه کشور میباشند. در استان مانیتوبا، علاوهبر مؤسسات و کالجهای دولتی، مؤسسات و کالجهای خصوصی نیز فعالیت دارند و دورههای مختلف آموزشی برگزار میکنند. از سال 1993 میلادی، کالجهای استان مانیتوبا به صورت مستقل از دانشگاهها و براساس تصمیمات هیأت مدیره خود فعالیت مینمایند.
مقاطع آموزش عالی
مقطع کارشناسی
اغلب رشتههای کارشناسی در این استان شامل درجات علمی کارشناسی عمومی و کارشناسی افتخاری میباشند که سه تا چهار سال به طول میانجامند. البته باید توجه داشت که مقطع کارشناسی دوره آموزشی یک تا سه ساله فوقدیپلم (کاردانی) و دوره کوتاهمدت و فشرده تخصصی یکساله آموزش فنی و حرفهای را نیز شامل میشود.
مقطع کارشناسی ارشد
حضور در آموزشهای این دوره دانشگاهی مستلزم گذراندن دوره آموزشی یک ساله پس از طی دوره کارشناسی عمومی است. تحصیل در برخی از رشتههای تحصیلی - نظیر مدیریت بازرگانی – نیازمند گذراندن دوره دو ساله کارشناسی ارشد است. گفتنی است که جهت فارغالتحصیلی دانشجویان موظف به ارائه پروژه تحقیقاتی مطلوب میباشند.
مقطع دکتری
درجه علمی دکتری عالیترین نشان آموزش عالی دانشگاههای این استان و دوره سوم آموزش عالی است. حضور در این دوره تحصیلی مستلزم گذراندن دوره سه ساله آموزشی پس از مقطع کارشناسی ارشد است و دانشجو باید در پایان دوره تحصیلی از رساله اختصاصی خود دفاع نماید. علاوهبر ارائه و دفاع از رساله دکتری، ارائه فعالیتهای زمینهای نیز از پیششرطهای این مقطع آموزشی به شمار میرود.
نحوه پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی
جهت پذیرش در این دوره، علاوهبر گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه، ارایه گواهی از مدرسان محل تحصیل نیز الزامی است. این در حالی است که هریک از مؤسسات آموزش عالی سیاستها و معیارهای پذیرش منحصر به فرد خود را دارند.
چگونگی و ضوابط پذیرش دانشجویان خارجی
در استان مانیتوبا نیز به تبعیت از دولت فدرال، دانشجوی خارجی به شخصی اطلاق میشود که نه شهروند کانادا است و نه تابعیت کامل این کشور را در اختیار دارد. به عبارت دیگر، شهروندان کانادا دانشجویان خارجی را با عنوان «دانشجوی بینالمللی» میشناسند. این قبیل دانشجویان تنها در برخی از رشتههای خاص دانشگاهی و یا فنیحرفهای پذیرفته میشوند. دانشجویان بینالمللی جهت ورود به دانشگاههای این استان نیازمند دریافت «مجوز دانشجویی» از اداره کار و مهاجرت کانادا میباشند. گاهی اوقات نیز اجازهنامه دیپلماتیک از دانشجوی خارجی درخواست میشود. داشتن ضامن مالی، ویزا، توصیهنامه از یک مؤسسه آموزش عالی، برگ معاینه پزشکی و صلاحیت زبانی از دیگر پیششرطهای تعیین شده برای دانشجویان خارجی محسوب میشود.[۱] [۲][۳]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Gregor, A. D. (1997). Higher education in Manitoba. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 113-146). Garland Publishing.
- ↑ Gregor, A. D. (1997). Higher education in Manitoba. In G. A. Jones (Ed.), Higher education in Canada: Different systems, different perspectives (pp. 113-146). Garland Publishing.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.350-353.