حركة التوحید الاسلامی لبنان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:حزب توحید الاسلامی.jpg|بندانگشتی|حزب توحید الاسلامی]]این مجموعه سیاسی در سال 1982 توسط شیخ سعید شعبان، عضو سابق [[الجماعة الاسلامية لبنان|الجماعة الاسلامیة]] و با ادغام سه گروه محلی در طرابلس در شمال [[لبنان]] شکل گرفت. این جریان سیاسی دینی به تدریج با موضع‌گیری علیه اسراییل، حاکمیت [[طوائف مسيحی لبنان|مارونی‌ها]]، احزاب چپ و قومی، از پایگاه گسترده ای در این منطقه برخوردار و موفق به اخراج همه نیروهای سیاسی چپ از آنجا شد و بدین‌سان طی سال‌های 1984 و 1985، شهر طرابلس را تحت نفوذ خود گرفت. این تشکل سیاسی طی این مدت با شعار  برپایی نظام اسلامی، اقداماتی همچون برگزاری محاکمه‌های قضایی، ممنوعیت فروش مشروبات الکلی، تعطیلی استخرهای مختلط و تفریح‌گاه‌ها و برخورد با بی‌حجابی را به اجرا گزارد که احزاب و نیروهای چپ را به عکس العمل واداشت. آنان با حمایت نیروهای نظامی‌[[سوریه]] و با محاصره شهر و برخی درگیری‌های مسلحانه، نیروهای این جنبش را تحت فشار گزاردند. سرانجام با میانجیگری [[روابط سیاسی لبنان و ایران|جمهوری اسلامی‌ ایران]] و عزیمت شیخ سعید شعبان به دمشق و طی مذاکراتی، با اعلام آتش بس و ورود فعالان سیاسی چپ به طرابلس اوضاع به شرایط نسبتا عادی بازگشت. از آن پس به‌ویژه پس از مرگ بنیان گذار آن در سال 1998، فعالیت‌های این جنبش بسیار محدود و تنها به برخی موضع‌گیری‌ها و صدور بیانیه و برگزاری گردهمایی منحصر گردیده است.[i]<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 138.</ref>
[[پرونده:حزب توحید الاسلامی.jpg|بندانگشتی|حزب توحید الاسلامی]]مجموعه سیاسی [[حركة التوحید الاسلامی لبنان]](جنبش توحید اسلامی)، در سال 1982 توسط شیخ سعید شعبان، عضو سابق [[الجماعة الاسلامية لبنان|الجماعة الاسلامیة]] و با ادغام سه گروه محلی در طرابلس در شمال [[لبنان]] شکل گرفت. این جریان سیاسی دینی به تدریج با موضع‌گیری علیه اسراییل، حاکمیت [[طوائف مسيحی لبنان|مارونی‌ها]]، احزاب چپ و قومی، از پایگاه گسترده ای در این منطقه برخوردار و موفق به اخراج همه نیروهای سیاسی چپ از آنجا شد و بدین‌سان طی سال‌های 1984 و 1985، شهر طرابلس را تحت نفوذ خود گرفت. این تشکل سیاسی طی این مدت با شعار  برپایی نظام اسلامی، اقداماتی همچون برگزاری محاکمه‌های قضایی، ممنوعیت فروش مشروبات الکلی، تعطیلی استخرهای مختلط و تفریح‌گاه‌ها و برخورد با بی‌حجابی را به اجرا گزارد که احزاب و نیروهای چپ را به عکس العمل واداشت. آنان با حمایت نیروهای نظامی‌[[سوریه]] و با محاصره شهر و برخی درگیری‌های مسلحانه، نیروهای این جنبش را تحت فشار گزاردند. سرانجام با میانجیگری [[روابط سیاسی لبنان و ایران|جمهوری اسلامی‌ ایران]] و عزیمت شیخ سعید شعبان به دمشق و طی مذاکراتی، با اعلام آتش بس و ورود فعالان سیاسی چپ به طرابلس اوضاع به شرایط نسبتا عادی بازگشت. از آن پس به‌ویژه پس از مرگ بنیان گذار آن در سال 1998، فعالیت‌های این جنبش بسیار محدود و تنها به برخی موضع‌گیری‌ها و صدور بیانیه و برگزاری گردهمایی منحصر گردیده است.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 138.</ref>
 
== پاورقی ==
[i] جنبش توحيد اسلامی


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[سیاست و حکومت لبنان]]؛ [[نظام حزبی لبنان]]
* [[سیاست و حکومت لبنان]]
* [[نظام حزبی لبنان]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:احزاب و جریان های سیاسی شاخص]]

نسخهٔ ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۲۷

حزب توحید الاسلامی

مجموعه سیاسی حركة التوحید الاسلامی لبنان(جنبش توحید اسلامی)، در سال 1982 توسط شیخ سعید شعبان، عضو سابق الجماعة الاسلامیة و با ادغام سه گروه محلی در طرابلس در شمال لبنان شکل گرفت. این جریان سیاسی دینی به تدریج با موضع‌گیری علیه اسراییل، حاکمیت مارونی‌ها، احزاب چپ و قومی، از پایگاه گسترده ای در این منطقه برخوردار و موفق به اخراج همه نیروهای سیاسی چپ از آنجا شد و بدین‌سان طی سال‌های 1984 و 1985، شهر طرابلس را تحت نفوذ خود گرفت. این تشکل سیاسی طی این مدت با شعار  برپایی نظام اسلامی، اقداماتی همچون برگزاری محاکمه‌های قضایی، ممنوعیت فروش مشروبات الکلی، تعطیلی استخرهای مختلط و تفریح‌گاه‌ها و برخورد با بی‌حجابی را به اجرا گزارد که احزاب و نیروهای چپ را به عکس العمل واداشت. آنان با حمایت نیروهای نظامی‌سوریه و با محاصره شهر و برخی درگیری‌های مسلحانه، نیروهای این جنبش را تحت فشار گزاردند. سرانجام با میانجیگری جمهوری اسلامی‌ ایران و عزیمت شیخ سعید شعبان به دمشق و طی مذاکراتی، با اعلام آتش بس و ورود فعالان سیاسی چپ به طرابلس اوضاع به شرایط نسبتا عادی بازگشت. از آن پس به‌ویژه پس از مرگ بنیان گذار آن در سال 1998، فعالیت‌های این جنبش بسیار محدود و تنها به برخی موضع‌گیری‌ها و صدور بیانیه و برگزاری گردهمایی منحصر گردیده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

سیاست و حکومت لبنان؛ نظام حزبی لبنان

کتابشناسی

  1. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 138.