اعتبار پژوهشی دانشگاه های کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
روش تعیین اعتبار مراکز آموزش عالی مشابه نظام اجرایی [[ایالات متحده]] [[آمریکا]] است. در ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن ۱۹ رشد فزاینده موسسات آموزشی و کمبود امکانات اولیه به تدوین استانداردهای متمرکز و اعمال راندمانهای مناسب در حوزه [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] کشور منجر شد. با وجود بیمیلی مؤسسات به پیروی از چنین استانداردهایی، دخالت دولت اجتنابناپذیر بود. از اینرو، اغلب مؤسسات کشور گامهایی در جهت توسعه فرآیند ارزیابی کیفی برداشتند. اولین فرآیند، اعتباربخشی است. اعتباربخشی مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] از طریق پیگیری مسائل و موضوعات توسط تیم ارزیاب و بازدیدکننده و اجرای گفتگوی نهایی توسط هیأتهای همتا با استفاده از استانداردهای موجود روشی است که به طور معمول در این کشور اتخاذ میگردد. لازم به ذکر است اعتبار بخشی عمومی توسط هیأتهای منطقهای هدایت شده و در نهایت از سوی مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد. این در حالی است که اعتباربخشی اختصاصی توسط هیأت نظارت حرفهای در سطح ملی صورت میگیرد. دومین فرآیند، درون نهادی و بررسی منظم طرحهای آموزشی است. گفتنی است که این روش توسط دانشگاهها و به منظور ارزیابی کیفی برنامههای آموزشی و تصمیمگیری نهایی برای تهیه منابع و اطلاعات آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. هر بررسی داخلی ممکن است ابزاری جهت اعمال فرآیند اعتباربخشی کلیتر و گستردهتر گردد، اما این موارد الزامی نیست. در این کشور روشهای ارزیابی کیفی [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] در نحوه سازماندهی متفاوت میباشد. از جمله، کلیه فرآیندهای اعتباربخشی مورد استفاده قرار نمیگیرد و تنها از دو ابزار جامع اعتباربخشی ایالات متحده استفاده میگردد. این دو ابزار همانا ارزیابی و بازدید از مراکز آموزشی توسط همتایان میباشد. کمیسیون کالجهای ایالت آلاباما در خصوص اثربخشی اعتبارسنجی مؤسسات آموزشی این گونه شرح میدهد: | روش تعیین اعتبار مراکز آموزش عالی مشابه نظام اجرایی [[ایالات متحده]] [[آمریکا]] است. در ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن ۱۹ رشد فزاینده موسسات آموزشی و کمبود امکانات اولیه به تدوین استانداردهای متمرکز و اعمال راندمانهای مناسب در حوزه [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] کشور منجر شد. با وجود بیمیلی مؤسسات به پیروی از چنین استانداردهایی، دخالت دولت اجتنابناپذیر بود. از اینرو، اغلب مؤسسات کشور گامهایی در جهت توسعه فرآیند ارزیابی کیفی برداشتند. اولین فرآیند، اعتباربخشی است. اعتباربخشی مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] از طریق پیگیری مسائل و موضوعات توسط تیم ارزیاب و بازدیدکننده و اجرای گفتگوی نهایی توسط هیأتهای همتا با استفاده از استانداردهای موجود روشی است که به طور معمول در این کشور اتخاذ میگردد. | ||
لازم به ذکر است اعتبار بخشی عمومی توسط هیأتهای منطقهای هدایت شده و در نهایت از سوی مؤسسات [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد. این در حالی است که اعتباربخشی اختصاصی توسط هیأت نظارت حرفهای در سطح ملی صورت میگیرد. دومین فرآیند، درون نهادی و بررسی منظم طرحهای آموزشی است. گفتنی است که این روش توسط دانشگاهها و به منظور ارزیابی کیفی برنامههای آموزشی و تصمیمگیری نهایی برای تهیه منابع و اطلاعات آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. هر بررسی داخلی ممکن است ابزاری جهت اعمال فرآیند اعتباربخشی کلیتر و گستردهتر گردد، اما این موارد الزامی نیست. در این کشور روشهای ارزیابی کیفی [[آموزش عالی کانادا|آموزش عالی]] در نحوه سازماندهی متفاوت میباشد. از جمله، کلیه فرآیندهای اعتباربخشی مورد استفاده قرار نمیگیرد و تنها از دو ابزار جامع اعتباربخشی ایالات متحده استفاده میگردد. این دو ابزار همانا ارزیابی و بازدید از مراکز آموزشی توسط همتایان میباشد. کمیسیون کالجهای ایالت آلاباما در خصوص اثربخشی اعتبارسنجی مؤسسات آموزشی این گونه شرح میدهد: | |||
"اثربخشی اعتباربخشی و خودتنظیمی، به پذیرش مسئولیتهای خاص توسط مؤسسات وابسته است. این امر بر مندرجات نهایی مؤسسات و تعهدات آنان نسبت به فرآیند اعتباربخشی مربوط است. در این فرآیند هر عضو مؤسسه مسوولیتی در قبال مشارکت و پذیرش صادقانه ارزیابیهای صورت گرفته در خصوص قوت و ضعف مؤسسات آموزشی دارد. جهت تحقق این امر اجرای طرح پیگیر و مناسب مطالعه فردی و ارزشیابی همتا ضروری به نظر میرسد. علاوهبر این، مؤسسات باید در فعالیتها و تصمیمات کمیسیون مشارکت داشته باشد. این تعهد شامل رضایتمندی از فرآیند تصمیمگیری کمیسیون و رضایتمندی از خطمشیهای آموزشی جهت توسعه داخلی مؤسسات است. فعالیتهای برنامهریزی شده باید از خطمشیها، روشها و خطوط راهنمای کمیسیون کالجها تبعیت کنند و منطبق با معیار آنها باشد.<ref name=":12">محمود، محمودي، (1387)، كانادا سرزمين مليتها، شيراز، انتشارات قشقايی، چاپ اول.</ref> <ref name=":42">Beach, C. M., Boadway, R. W., & McInnis, M. (2005). Higher education in Canada. John Deutsch Institute for the Study of Economic Policy.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.345-347.</ref> | "اثربخشی اعتباربخشی و خودتنظیمی، به پذیرش مسئولیتهای خاص توسط مؤسسات وابسته است. این امر بر مندرجات نهایی مؤسسات و تعهدات آنان نسبت به فرآیند اعتباربخشی مربوط است. در این فرآیند هر عضو مؤسسه مسوولیتی در قبال مشارکت و پذیرش صادقانه ارزیابیهای صورت گرفته در خصوص قوت و ضعف مؤسسات آموزشی دارد. جهت تحقق این امر اجرای طرح پیگیر و مناسب مطالعه فردی و ارزشیابی همتا ضروری به نظر میرسد. علاوهبر این، مؤسسات باید در فعالیتها و تصمیمات کمیسیون مشارکت داشته باشد. این تعهد شامل رضایتمندی از فرآیند تصمیمگیری کمیسیون و رضایتمندی از خطمشیهای آموزشی جهت توسعه داخلی مؤسسات است. فعالیتهای برنامهریزی شده باید از خطمشیها، روشها و خطوط راهنمای کمیسیون کالجها تبعیت کنند و منطبق با معیار آنها باشد.<ref name=":12">محمود، محمودي، (1387)، كانادا سرزمين مليتها، شيراز، انتشارات قشقايی، چاپ اول.</ref> <ref name=":42">Beach, C. M., Boadway, R. W., & McInnis, M. (2005). Higher education in Canada. John Deutsch Institute for the Study of Economic Policy.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.345-347.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[بودجه تحقیقاتی دانشگاه های بنگلادش]]؛ [[بودجه تحقيقاتی در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتی ژاپن]]؛ [[بودجه تحقيقاتی در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتی کوبا]]؛ [[میزان بودجه ی تحقیقاتی در چین]]؛ [[بودجه تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سنگال]]؛ [[بودجه تحقيقاتی دانشگاهها در مالی]]؛ [[بودجه تحقيقاتی دانشگاهها در اردن]]؛ [[بودجه تحقیقاتی دانشگاه های اتیوپی]]؛ [[بودجه تحقیقاتی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی سیرالئون]]؛ [[بودجه تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قزاقستان]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | |||
[[رده:اقتصاد آموزش عالی]] |
نسخهٔ ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۱۳
روش تعیین اعتبار مراکز آموزش عالی مشابه نظام اجرایی ایالات متحده آمریکا است. در ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن ۱۹ رشد فزاینده موسسات آموزشی و کمبود امکانات اولیه به تدوین استانداردهای متمرکز و اعمال راندمانهای مناسب در حوزه آموزش عالی کشور منجر شد. با وجود بیمیلی مؤسسات به پیروی از چنین استانداردهایی، دخالت دولت اجتنابناپذیر بود. از اینرو، اغلب مؤسسات کشور گامهایی در جهت توسعه فرآیند ارزیابی کیفی برداشتند. اولین فرآیند، اعتباربخشی است. اعتباربخشی مؤسسات آموزش عالی از طریق پیگیری مسائل و موضوعات توسط تیم ارزیاب و بازدیدکننده و اجرای گفتگوی نهایی توسط هیأتهای همتا با استفاده از استانداردهای موجود روشی است که به طور معمول در این کشور اتخاذ میگردد.
لازم به ذکر است اعتبار بخشی عمومی توسط هیأتهای منطقهای هدایت شده و در نهایت از سوی مؤسسات آموزش عالی مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد. این در حالی است که اعتباربخشی اختصاصی توسط هیأت نظارت حرفهای در سطح ملی صورت میگیرد. دومین فرآیند، درون نهادی و بررسی منظم طرحهای آموزشی است. گفتنی است که این روش توسط دانشگاهها و به منظور ارزیابی کیفی برنامههای آموزشی و تصمیمگیری نهایی برای تهیه منابع و اطلاعات آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. هر بررسی داخلی ممکن است ابزاری جهت اعمال فرآیند اعتباربخشی کلیتر و گستردهتر گردد، اما این موارد الزامی نیست. در این کشور روشهای ارزیابی کیفی آموزش عالی در نحوه سازماندهی متفاوت میباشد. از جمله، کلیه فرآیندهای اعتباربخشی مورد استفاده قرار نمیگیرد و تنها از دو ابزار جامع اعتباربخشی ایالات متحده استفاده میگردد. این دو ابزار همانا ارزیابی و بازدید از مراکز آموزشی توسط همتایان میباشد. کمیسیون کالجهای ایالت آلاباما در خصوص اثربخشی اعتبارسنجی مؤسسات آموزشی این گونه شرح میدهد:
"اثربخشی اعتباربخشی و خودتنظیمی، به پذیرش مسئولیتهای خاص توسط مؤسسات وابسته است. این امر بر مندرجات نهایی مؤسسات و تعهدات آنان نسبت به فرآیند اعتباربخشی مربوط است. در این فرآیند هر عضو مؤسسه مسوولیتی در قبال مشارکت و پذیرش صادقانه ارزیابیهای صورت گرفته در خصوص قوت و ضعف مؤسسات آموزشی دارد. جهت تحقق این امر اجرای طرح پیگیر و مناسب مطالعه فردی و ارزشیابی همتا ضروری به نظر میرسد. علاوهبر این، مؤسسات باید در فعالیتها و تصمیمات کمیسیون مشارکت داشته باشد. این تعهد شامل رضایتمندی از فرآیند تصمیمگیری کمیسیون و رضایتمندی از خطمشیهای آموزشی جهت توسعه داخلی مؤسسات است. فعالیتهای برنامهریزی شده باید از خطمشیها، روشها و خطوط راهنمای کمیسیون کالجها تبعیت کنند و منطبق با معیار آنها باشد.[۱] [۲][۳]
نیز نگاه کنید به
بودجه تحقیقاتی دانشگاه های بنگلادش؛ بودجه تحقيقاتی در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتی ژاپن؛ بودجه تحقيقاتی در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتی کوبا؛ میزان بودجه ی تحقیقاتی در چین؛ بودجه تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سنگال؛ بودجه تحقيقاتی دانشگاهها در مالی؛ بودجه تحقيقاتی دانشگاهها در اردن؛ بودجه تحقیقاتی دانشگاه های اتیوپی؛ بودجه تحقیقاتی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی سیرالئون؛ بودجه تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قزاقستان
کتابشناسی
- ↑ محمود، محمودي، (1387)، كانادا سرزمين مليتها، شيراز، انتشارات قشقايی، چاپ اول.
- ↑ Beach, C. M., Boadway, R. W., & McInnis, M. (2005). Higher education in Canada. John Deutsch Institute for the Study of Economic Policy.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.345-347.