تئاتر در دانشگاه يرموک اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''دانشگاه يرموک'''
فعالیت تئاتر در دانشگاه یرموک از سال‌های نخست با ارائه‌ی تئاترهایی شروع شد که غالبا گروه زبان انگلیسی به زبان اصلی و گروه امور دانشجویی ارائه کردند، هم چنین شامل نمایش‌های تجربی آکادمیکی بود که توسط گروه هنرهای زیبا و تعدادی نمایش که با تلاش بعضی از دانشجویان علاقه مند ارائه گردید. گروه زبان انگلیسی دانشگاه در کوشش برای نمایش تئاتر پیشتاز بود و دلیل این برتری حضور تعدادی از اساتید پرشور و شوق در تئاتر بود؛ برجسته‌ترین آن‌ها ایان کرذرز بود که در گروه زبان انگلیسی و سپس در گروه هنرهای زیبا فعالیت می کرد. این استاد نُه نمایش از تئاترهای جهانی را ارائه کرد؛ خانه‌ی برناردا آلبا نوشته‌ی لورکا 1979م، کاترین کائولین نوشته‌ی ییتس در سال 1979م، جنگنده‌ی فانتزی تالیف شون اوکسی در سال 1980م، باغ آلبالو نوشته‌ی چخوف در سال 1980، دشمن مردم نوشته‌ی هنریک ابسن در سال 1981م، هملت اثر شکسپیر در سال 1982م، آنتیگونه تالیف سوفوکلیس در سال 1982م و در آخر تئاتر چشم به راه گودو نوشته‌ی ساموئل بکت در سال 1982م.


فعاليت تئاتر در دانشگاه يرموک از سال هاي نخست با ارائۀ تئاترهايي شروع شد که غالبا گروه زبان انگليسي به زبان اصلي و گروه امور دانشجويي ارائه کردند، هم چنين شامل نمايش هاي تجربي آکادميکي بود که توسط گروه هنرهاي زيبا و تعدادي نمايش که با تلاش بعضي از دانشجويان علاقه مند ارائه گرديد.
این نمایش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که نمایشنامه‌های جهانی مشهوری بودند که به زبان انگلیسی به نمایش در می‌آمدند و برای استفاده دانشجویان شرکت کننده در نمایش و کسانی که تحصیلات تکمیلی‌شان را ضمن این تئاترها کامل کردند، مفید بود؛ مانند لینا التل و زین غنما، اما در بهبود وضعیت تئاتر ملی در اردن سهم چندانی نداشتند جز تاثیر عملی آن در بهره مندی شرکت‌کنندگان و برخی تماشاگران که مسلط به زبان انگلیسی بودند. گروه امور دانشجویی تئاترهای بسیاری ارائه کرد که در مطالعه‌ی تاریخ عربی بسیار مفید بود و اجرای آن‌ها با نگاهی جدید انجام می‌گرفت؛ این نمایش‌ها را کارگردان اردنی به نام دلقمونی، عضو موسسان انجمن نمایشنامه نویسان اردن، کارگردانی کرد و بر آن‌ها نظارت داشت؛ از مهمترین این نمایش‌ها: النوادر 1980م، البخلاء 1982 و اشعب 1986م می‌باشد.


گروه زبان انگليسي دانشگاه در کوشش براي نمايش تئاتر پيشتاز بود و دليل اين برتري حضور تعدادي از اساتيد پرشور و شوق در تئاتر بود؛ برجسته ترين آن ها ايان کرذرز بود که در گروه زبان انگليسي و سپس در گروه هنرهاي زيبا فعاليت مي کرد. اين استاد نُه نمايش از تئاترهاي جهاني را ارائه کرد؛ ''خانۀ برناردا آلبا'' نوشتۀ لورکا 1979م، ''کاترين'' ''کائولين'' نوشتۀ ييتس در سال 1979م، ''جنگندۀ فانتزي'' تاليف شون اوکسي در سال 1980م، ''باغ آلبالو'' نوشتۀ چخوف در سال 1980، ''دشمن مردم'' نوشتۀ هنريک ابسن در سال 1981م، ''هملت'' اثر شکسپير در سال 1982م، ''آنتيگونه'' تاليف سوفوکليس در سال 1982م و در آخر تئاتر ''چشم به راه گودو'' نوشتۀ ساموئل بکت در سال 1982م.
علاوه ‌بر این آثار که به تاریخ توجه داشت، دلقمونی تعدادی از کارهای محلی و عربی و جهانی را به گروه امور دانشجویی ارائه کرد؛ از جمله: الطریق الی بیت المقدس نوشته‌ی دکتور ابراهیم السعافین 1980م، یوم الیرموک اثر حسن ناجی در سال 1980، داستان باغ وحش تالیف ادوارد آلبی سال 1982م، استاد خلیفه بیک برگرفته از نمایشنامه‌ای از نویسنده‌ی ایتالیایی به نام باینولی در سال 1984م، اتاق از آثار‌هارولد پینتر سال 1984م، حصحص الحبوب اثر حکیم در سال 1984م، المفتاح اثر نویسنده‌ی عراقی یوسف العانی 1986م، به اضافه‌ی تعدادی از تئاترهای کودک که تمامی نوشته‌ی حسن ناجی بود؛ مانند افتح یا سمسم 1981م، السندباد و الساحر در سال 1981، العصفور التائب 1984م و الامانــه در سال 1985م.


اين نمايش ها از آن جهت اهميت دارد که نمايشنامه هاي جهاني مشهوري بودند که به زبان انگليسي به نمايش در مي آمدند و براي استفاده دانشجويان شرکت کننده در نمايش و کساني که تحصيلات تکميلي شان را ضمن اين تئاترها کامل کردند، مفيد بود؛ مانند لينا التل و زين غنما، اما در بهبود وضعيت تئاتر ملي در [[اردن]] سهم چنداني نداشتند جز تاثير عملي آن در بهره مندي شرکت کنندگان و برخي تماشاگران که مسلط به زبان انگليسي بودند.
دلقمونی این نمایش‌ها را در راستای تلاش برای هماهنگی با حرکت عربی در جستجوی تئاتر اصیل عربی و به منظور غنی‌سازی فعالیت دانشگاهی و ارائه کارهای جدید، با حفظ هویت نمایش عربی ارائه کرد. او همچنین به نمایش کودک و اجرای نمایش‌ها در دانشگاه و مدرسه‌ی نمونه‌ی وابسته به آن، با آگاهی از ضرورت تمرین آموزش جوانان اهتمام ورزید.


گروه امور دانشجويي تئاترهاي بسياري ارائه کرد که در مطالعۀ تاريخ عربي بسيار مفيد بود و اجراي آنها با نگاهي جديد انجام مي‌گرفت؛ اين نمايش ها را کارگردان اردني به نام دلقموني، عضو موسسان انجمن نمايشنامه نويسان اردن، کارگرداني کرد و بر آن ها نظارت داشت؛ از مهمترين اين نمايش ها: ''النوادر'' 1980م، ''البخلاء'' 1982 و ''اشعب'' 1986م مي باشد.
شاید بارزترین چیزی که دانشگاه یرموک را در پشتیبانی فعالیت تئاتر [[اردن]] سهیم می‌دارد، آموزش آکادمیک هنرهای نمایشی و ادبیات درام به کادرهای شایسته، گسترش کار تئاتر در سطح ملی و جهان عرب، گسترش توانایی‌ها با آموزشی معقول و آگاهی کامل و مناسب در همه‌ی جنبه‌های تئاتر، از طریق بخش تئاتر گروه هنرهای زیبا در دانشگاه است. هم چنین این گروه در اجرای تعدادی از نمایش‌ها سهیم است که اساتید گروه بر آن نظارت داشتند؛ برخی از این اجراءها از عنایت قابل توجه دانشگاه یرموک و مردم [[اردن]] در خارج از دانشگاه بهره برد؛ از برجسته‌ترین نمایش‌های این گروه: ئتاتر هملت 1982م، بازداشت شدگان از آثار کنت براون و کارگردانی فرید العبودی در سال 1983م، شاطیء الزیتون به نویسندگی و کارگردانی عبد الرحمن عرنوس 1985م، قبل الطبع از آثار علی سالم و کارگردانی زین غنما در سال 1986م، پل آرتا تالیف ثیوتوکسا و کارگردانی غسان حداد 1987م و رحمــه زوجــه لا مثل لها به نویسندگی و کارگردانی عبد الرحمن عرنوس 1987م بود.


علاوه ‌بر اين آثار که به تاريخ توجه داشت، دلقموني تعدادي از کارهاي محلي و عربي و جهاني را به گروه امور دانشجويي ارائه کرد؛ از جمله: ''الطريق الي بيت المقدس'' نوشتۀ دکتور ابراهيم السعافين 1980م، ''يوم اليرموک'' اثر حسن ناجي در سال 1980، ''داستان باغ وحش'' تاليف ادوارد آلبي سال 1982م، ''استاد خليفه بيک'' برگرفته از نمايشنامه‌اي از نويسندۀ ايتاليايي به نام باينولي در سال 1984م، ''اتاق'' از آثار هارولد پينتر سال 1984م، ''حصحص الحبوب'' اثر حکيم در سال 1984م، ''المفتاح'' اثر نويسندۀ عراقي يوسف العاني 1986م، به اضافۀ تعدادي از تئاترهاي کودک که تمامي نوشتۀ حسن ناجي بود؛ مانند ''افتح يا سمسم''1981م، ''السندباد و الساحر'' در سال 1981، ''العصفور التائب'' 1984م و ''الامانــة'' در سال 1985م.
این تئاترها، به دلیل ارزش هنری، روش‌های اجرایی، اسلوب‌های بازیگری و گوناگونی سبک‌ها شهره شدند، گرچه خالی از فلسفه‌ای یکنواخت یا نگاهی همسو با تلاش‌های مختلف در همه‌ی جوانب تئاتر بودند و تلاشی کافی در جهت هماهنگی آن با حرکت کلی عربی در نوآوری‌های تئاتر از نظر صورت و مضمون در آن‌ها دیده نمیشد؛ به جز تئاتر رحمــه که پیشتر کارگردانی عرب، به نام عبد الرحمن عرنوس آن را در [[مصر]] ارائه کرده بود.


دلقموني اين نمايش ها را در راستاي تلاش براي هماهنگي با حرکت عربي در جستجوي تئاتر اصيل عربي و به منظور غني سازي فعاليت دانشگاهي و ارائه کارهاي جديد، با حفظ هويت نمايش عربي ارائه کرد. او همچنين به نمايش کودک و اجراي نمايش ها در دانشگاه و مدرسۀ نمونۀ وابسته به آن، با آگاهي از ضرورت تمرين آموزش جوانان اهتمام ورزيد.
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[هنر اردن]]؛ [[تاریخ هنر اردن]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی اردن]]؛ [[خانواده تئاتر اردن]]
شايد بارزترين چيزي که دانشگاه يرموک را در پشتيباني فعاليت تئاتر اردن سهيم مي‌دارد، آموزش آکادميک هنرهاي نمايشي و ادبيات درام به کادرهاي شايسته ، گسترش کار تئاتر در سطح ملي و جهان عرب، گسترش توانايي ها با آموزشي معقول و آگاهي کامل و مناسب در همۀ جنبه هاي تئاتر، از طريق بخش تئاتر گروه هنرهاي زيبا در دانشگاه است. هم چنين اين گروه در اجراي تعدادي از نمايش ها سهيم است که اساتيد گروه بر آن نظارت داشتند؛ برخي از اين اجراءها از عنايت قابل توجه دانشگاه يرموک و مردم اردن در خارج از دانشگاه بهره برد؛ از برجسته ترين نمايش هاي اين گروه: ئتاتر ''هملت'' 1982م، ''بازداشت شدگان'' از آثار کنت براون و کارگرداني فريد العبودي در سال 1983م، ''شاطيء الزيتون'' به نويسندگي و کارگرداني عبد الرحمن عرنوس 1985م، ''قبل الطبع'' از آثار علي سالم و کارگرداني زين غنما در سال 1986م، ''پل آرتا'' تاليف ثيوتوکسا و کارگرداني غسان حداد 1987م و ''رحمــة زوجــة لا مثل لها'' به نويسندگي و کارگرداني عبد الرحمن عرنوس 1987م بود.
 
اين تئاترها، به دليل ارزش هنري، روش هاي اجرايي، اسلوب هاي بازيگري و گوناگوني سبک ها شهره شدند، گرچه خالي از فلسفه اي يکنواخت يا نگاهي همسو با تلاش هاي مختلف در همۀ جوانب تئاتر بودند و تلاشي کافي در جهت هماهنگي آن با حرکت کلي عربي در نوآوري هاي تئاتر از نظر صورت و مضمون در آنها ديده نميشد؛ به جز تئاتر ''رحمــة'' که پيشتر کارگرداني عرب، به نام عبد الرحمن عرنوس آن را در [[مصر]] ارائه کرده بود.

نسخهٔ ‏۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۴۲

فعالیت تئاتر در دانشگاه یرموک از سال‌های نخست با ارائه‌ی تئاترهایی شروع شد که غالبا گروه زبان انگلیسی به زبان اصلی و گروه امور دانشجویی ارائه کردند، هم چنین شامل نمایش‌های تجربی آکادمیکی بود که توسط گروه هنرهای زیبا و تعدادی نمایش که با تلاش بعضی از دانشجویان علاقه مند ارائه گردید. گروه زبان انگلیسی دانشگاه در کوشش برای نمایش تئاتر پیشتاز بود و دلیل این برتری حضور تعدادی از اساتید پرشور و شوق در تئاتر بود؛ برجسته‌ترین آن‌ها ایان کرذرز بود که در گروه زبان انگلیسی و سپس در گروه هنرهای زیبا فعالیت می کرد. این استاد نُه نمایش از تئاترهای جهانی را ارائه کرد؛ خانه‌ی برناردا آلبا نوشته‌ی لورکا 1979م، کاترین کائولین نوشته‌ی ییتس در سال 1979م، جنگنده‌ی فانتزی تالیف شون اوکسی در سال 1980م، باغ آلبالو نوشته‌ی چخوف در سال 1980، دشمن مردم نوشته‌ی هنریک ابسن در سال 1981م، هملت اثر شکسپیر در سال 1982م، آنتیگونه تالیف سوفوکلیس در سال 1982م و در آخر تئاتر چشم به راه گودو نوشته‌ی ساموئل بکت در سال 1982م.

این نمایش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که نمایشنامه‌های جهانی مشهوری بودند که به زبان انگلیسی به نمایش در می‌آمدند و برای استفاده دانشجویان شرکت کننده در نمایش و کسانی که تحصیلات تکمیلی‌شان را ضمن این تئاترها کامل کردند، مفید بود؛ مانند لینا التل و زین غنما، اما در بهبود وضعیت تئاتر ملی در اردن سهم چندانی نداشتند جز تاثیر عملی آن در بهره مندی شرکت‌کنندگان و برخی تماشاگران که مسلط به زبان انگلیسی بودند. گروه امور دانشجویی تئاترهای بسیاری ارائه کرد که در مطالعه‌ی تاریخ عربی بسیار مفید بود و اجرای آن‌ها با نگاهی جدید انجام می‌گرفت؛ این نمایش‌ها را کارگردان اردنی به نام دلقمونی، عضو موسسان انجمن نمایشنامه نویسان اردن، کارگردانی کرد و بر آن‌ها نظارت داشت؛ از مهمترین این نمایش‌ها: النوادر 1980م، البخلاء 1982 و اشعب 1986م می‌باشد.

علاوه ‌بر این آثار که به تاریخ توجه داشت، دلقمونی تعدادی از کارهای محلی و عربی و جهانی را به گروه امور دانشجویی ارائه کرد؛ از جمله: الطریق الی بیت المقدس نوشته‌ی دکتور ابراهیم السعافین 1980م، یوم الیرموک اثر حسن ناجی در سال 1980، داستان باغ وحش تالیف ادوارد آلبی سال 1982م، استاد خلیفه بیک برگرفته از نمایشنامه‌ای از نویسنده‌ی ایتالیایی به نام باینولی در سال 1984م، اتاق از آثار‌هارولد پینتر سال 1984م، حصحص الحبوب اثر حکیم در سال 1984م، المفتاح اثر نویسنده‌ی عراقی یوسف العانی 1986م، به اضافه‌ی تعدادی از تئاترهای کودک که تمامی نوشته‌ی حسن ناجی بود؛ مانند افتح یا سمسم 1981م، السندباد و الساحر در سال 1981، العصفور التائب 1984م و الامانــه در سال 1985م.

دلقمونی این نمایش‌ها را در راستای تلاش برای هماهنگی با حرکت عربی در جستجوی تئاتر اصیل عربی و به منظور غنی‌سازی فعالیت دانشگاهی و ارائه کارهای جدید، با حفظ هویت نمایش عربی ارائه کرد. او همچنین به نمایش کودک و اجرای نمایش‌ها در دانشگاه و مدرسه‌ی نمونه‌ی وابسته به آن، با آگاهی از ضرورت تمرین آموزش جوانان اهتمام ورزید.

شاید بارزترین چیزی که دانشگاه یرموک را در پشتیبانی فعالیت تئاتر اردن سهیم می‌دارد، آموزش آکادمیک هنرهای نمایشی و ادبیات درام به کادرهای شایسته، گسترش کار تئاتر در سطح ملی و جهان عرب، گسترش توانایی‌ها با آموزشی معقول و آگاهی کامل و مناسب در همه‌ی جنبه‌های تئاتر، از طریق بخش تئاتر گروه هنرهای زیبا در دانشگاه است. هم چنین این گروه در اجرای تعدادی از نمایش‌ها سهیم است که اساتید گروه بر آن نظارت داشتند؛ برخی از این اجراءها از عنایت قابل توجه دانشگاه یرموک و مردم اردن در خارج از دانشگاه بهره برد؛ از برجسته‌ترین نمایش‌های این گروه: ئتاتر هملت 1982م، بازداشت شدگان از آثار کنت براون و کارگردانی فرید العبودی در سال 1983م، شاطیء الزیتون به نویسندگی و کارگردانی عبد الرحمن عرنوس 1985م، قبل الطبع از آثار علی سالم و کارگردانی زین غنما در سال 1986م، پل آرتا تالیف ثیوتوکسا و کارگردانی غسان حداد 1987م و رحمــه زوجــه لا مثل لها به نویسندگی و کارگردانی عبد الرحمن عرنوس 1987م بود.

این تئاترها، به دلیل ارزش هنری، روش‌های اجرایی، اسلوب‌های بازیگری و گوناگونی سبک‌ها شهره شدند، گرچه خالی از فلسفه‌ای یکنواخت یا نگاهی همسو با تلاش‌های مختلف در همه‌ی جوانب تئاتر بودند و تلاشی کافی در جهت هماهنگی آن با حرکت کلی عربی در نوآوری‌های تئاتر از نظر صورت و مضمون در آن‌ها دیده نمیشد؛ به جز تئاتر رحمــه که پیشتر کارگردانی عرب، به نام عبد الرحمن عرنوس آن را در مصر ارائه کرده بود.

نیز نگاه کنید به

هنر اردن؛ تاریخ هنر اردن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اردن؛ خانواده تئاتر اردن