لباس و زیور آلات قوم بای: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:白族画.jpg|بندانگشتی|نقاشی از لباس و زیورآلات مردم «بای»]]در استان «یوننَن» در جنوب غرب [[چین]]، بیش از 26 [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت قومی]] زندگی میکنند که همهی آنها در ساخت [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع و هنرهای دستی]] مهارت دارند. آنها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]]، دوزندگی، [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود میآورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم همچنان در حال شکوفایی است. | [[پرونده:白族画.jpg|بندانگشتی|نقاشی از لباس و زیورآلات مردم «بای». برگرفته از سایت asiaculturaltravel، قابل بازیابی از https://www.asiaculturaltravel.co.uk/bai-ethnic-minority/]]در استان «یوننَن» در جنوب غرب [[چین]]، بیش از 26 [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت قومی]] زندگی میکنند که همهی آنها در ساخت [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع و هنرهای دستی]] مهارت دارند. آنها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]]، دوزندگی، [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود میآورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم همچنان در حال شکوفایی است. | ||
در طرح و نقش [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزیهای]] قوم «بای (Bai)» در منطقهی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گلها استفاده میشود. | در طرح و نقش [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزیهای]] قوم «بای (Bai)» در منطقهی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گلها استفاده میشود. |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۹
در استان «یوننَن» در جنوب غرب چین، بیش از 26 اقلیت قومی زندگی میکنند که همهی آنها در ساخت صنایع و هنرهای دستی مهارت دارند. آنها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، گلدوزی، دوزندگی، نقاشی و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود میآورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم همچنان در حال شکوفایی است.
در طرح و نقش گلدوزیهای قوم «بای (Bai)» در منطقهی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گلها استفاده میشود.
برای نمونه، روی روسری، کمربند، روبان، شال، نوار دور کلاه یا کفش، تصویر گل گلدوزی میشود. هر طرح و نقشی از این گلدوزیها، مفاهیم خاصی دارند. دوشیزگان نژاد «بای» تزیین سربند خود را به رنگ سفید، موبند را قرمز میکنند که نشانهی دختر بودن و شوهر نکردن دوشیزه است.
لباسهای بیرونی آنها به رنگ ارغوانی روشن و دکمهها نقرهای بوده و لباس زیر آبی رنگ و دامنها دارای گلدوزی روی کمر است.[۱]
نیز نگاه کنید به
لباس های سنتی در ساحل عاج؛ لباس های سنتی در سوریه؛ لباس های سنتی در زیمبابوه؛ لباس های سنتی در اردن؛ لباس های سنتی در فرانسه؛ لباس های سنتی در قطر؛ لباسهای سنتی ژاپن؛ پوشاک سنتی کانادا؛ لباسهای سنتی کوبا؛ لباسهای سنتی تونس؛ لباس سنتی در افغانستان؛ لباسهای سنتی سنگال؛ لباس ملی و سنتی مردم تایلند؛ لباس سنتی مردم اتیوپی؛ لباس های سنتی سیرالئون؛ لباس های سنتی در مالی؛ لباس های سنتی قزاقستان؛ لباس ملی و سنتی مردم بنگلادش؛ لباس ملی و سنتی مردم سریلانکا؛ لباس های سنتی تاجیکستان؛ لباسهای سنتی اسپانیا
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص953.