لباس و زیور آلات قوم بای: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:白族画.jpg|بندانگشتی|نقاشی از لباس و زیور‌آلات مردم «بای»]]در استان «یون­نَن» در جنوب غرب [[چین]]، بیش از 26 [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت قومی]] زندگی می­‌کنند که همه‌­ی آن­ها در ساخت [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع و هنرهای دستی]] مهارت دارند. آن­ها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]]، دوزندگی، [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود می‌­آورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم هم­چنان در حال شکوفایی است.
[[پرونده:白族画.jpg|بندانگشتی|نقاشی از لباس و زیور‌آلات مردم «بای». برگرفته از سایت asiaculturaltravel، قابل بازیابی از https://www.asiaculturaltravel.co.uk/bai-ethnic-minority/]]در استان «یون­نَن» در جنوب غرب [[چین]]، بیش از 26 [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت قومی]] زندگی می­‌کنند که همه‌­ی آن­ها در ساخت [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع و هنرهای دستی]] مهارت دارند. آن­ها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]]، دوزندگی، [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود می‌­آورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم هم­چنان در حال شکوفایی است.


در طرح و نقش [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی­‌های]] قوم «بای (Bai)» در منطقه­‌ی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گل‌­ها استفاده می‌­شود.
در طرح و نقش [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی­‌های]] قوم «بای (Bai)» در منطقه­‌ی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گل‌­ها استفاده می‌­شود.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۹

نقاشی از لباس و زیور‌آلات مردم «بای». برگرفته از سایت asiaculturaltravel، قابل بازیابی از https://www.asiaculturaltravel.co.uk/bai-ethnic-minority/

در استان «یون­نَن» در جنوب غرب چین، بیش از 26 اقلیت قومی زندگی می­‌کنند که همه‌­ی آن­ها در ساخت صنایع و هنرهای دستی مهارت دارند. آن­ها با استفاده از رنگرزی، بافندگی، گلدوزی، دوزندگی، نقاشی و چاپ دستی، هزاران نقش و طرح زیبا را به وجود می‌­آورند. صنعت بافندگی و گلدوزی در این منطقه، از تاریخی حدودا سه هزار ساله برخوردار است و هنوز هم هم­چنان در حال شکوفایی است.

در طرح و نقش گلدوزی­‌های قوم «بای (Bai)» در منطقه­‌ی «دالی (Dali)»، بیشتر از تصویر گل‌­ها استفاده می‌­شود.

برای نمونه، روی روسری، کمربند، روبان، شال، نوار دور کلاه یا کفش، تصویر گل گلدوزی می‌­شود. هر طرح و نقشی از این گلدوزی­‌ها، مفاهیم خاصی دارند. دوشیزگان نژاد «بای» تزیین سربند خود را به رنگ سفید، موبند را قرمز می‌کنند که نشانه­‌ی دختر بودن و شوهر نکردن دوشیزه است.

لباس‌­های بیرونی آن­ها به رنگ ارغوانی روشن و دکمه‌­ها نقره­‌ای بوده و لباس زیر آبی رنگ و دامن‌­ها دارای گلدوزی روی کمر است.[۱]

نیز نگاه کنید به

لباس های سنتی در ساحل عاج؛ لباس های سنتی در سوریه؛ لباس های سنتی در زیمبابوه؛ لباس های سنتی در اردن؛ لباس های سنتی در فرانسه؛ لباس های سنتی در قطر؛ لباس‌های سنتی ژاپن؛ پوشاک سنتی کانادا؛ لباس‌های سنتی کوبا؛ لباس‌های سنتی تونس؛ لباس سنتی در افغانستان؛ لباس‌های سنتی سنگال؛ لباس ملی و سنتی مردم تایلند؛ لباس سنتی مردم اتیوپی؛ لباس های سنتی سیرالئون؛ لباس های سنتی در مالی؛ لباس های سنتی قزاقستان؛ لباس ملی و سنتی مردم بنگلادش؛ لباس ملی و سنتی مردم سریلانکا؛ لباس های سنتی تاجیکستان؛ لباس‌های سنتی اسپانیا

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص953.