اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
-و سایر مواردی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد. | -و سایر مواردی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد. | ||
بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، [[مطبوعات در چین|مطبوعات و روزنامهها و مجلات]]، تولید و انتشار [[رسانه های صوتی و تصویری(لوح فشرده) در چین|آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی]]، توزیع نشریات، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنایع چاپ و نشر]]، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت<ref>گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول </ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، [[مطبوعات در چین|مطبوعات و روزنامهها و مجلات]]، تولید و انتشار [[رسانه های صوتی و تصویری(لوح فشرده) در چین|آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی]]، توزیع نشریات، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنایع چاپ و نشر]]، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت<ref>گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول </ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد1،ص.491-493.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مدیریت فرهنگی چین]]؛ [[مراکز و نهادهای فرهنگی چین]]؛ [[وزارت فرهنگ چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۲۶
مسئولیت کنترل چاپ و نشر و توزیع اخبار چاپی و الکترونیکی، صدور مجوز و با لغو فعالیت نشریات و کتاب در کشور چین بر عهدهی این اداره کل است که مستقیماً زیر نظر شورای دولتی فعالیت میکند و اهم وظایف و مسئولیتهای به شرح زیر است:
وظایف و مسئولیت ها
-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مطبوعاتی، انتشاراتی و کپیرایت. انجام پژوهش و تدوین اصول و سیاستهای لازم برای بخش مطبوعات و نشریات. تهیهی پیشنویس قوانین و مقررات کلی در این زمینهها و نظارت بر اجرای صحیح این قوانین و مقررات؛
-طراحی برنامههای لازم برای تحقق اهداف و سیاستهای تعیین شده برای صنعت مطبوعات و انتشارات و هدایت برنامههای توسعهای این بخش. مشارکت در تهیهی پیشنویس سیاستهای اقتصادی و مقررات مربوط به بخش مطبوعات و انتشارات؛
-بررسی و تصویب تأسیس مؤسسات مطبوعاتی و انتشاراتی جدید (شامل کتاب، مطبوعات، رسانههای دیداری و شنیداری و انتشاراتی الکترونیکی، پایگاههای خبری اینترنتی و...) و مؤسسات توزیع کتاب و مطبوعات. صدور مجوز لازم برای ایجاد آژانسهای انتشاراتی صوتی و تصویری و الکترونیکی و مؤسسات وارد کنندهی مطبوعات و نشریات و کتب. و صدور مجوز لازم برای راهاندازی مؤسسات خبری و انتشاراتی مشترک چینی-خارجی؛
-نظارت و مدیریت بر فعالیت مطبوعات و انتشارات از جمله چاپ، نشر، کپی و توزیع نشریات و مقابله با قاچاق، چاپ، کپی و توزیع نشریات و کتب ممنوعه و رسیدگی به تخلفات در این زمینه؛
-نظارت و مدیریت بر صنعت چاپ و نشر؛
-تهیهی پیشنویس سیاستها و مقررات کلی بازار نشر و هدایت و نظارت بر اجرای آنها. تهیهی مقررات لازم برای مقابله با انتشارات غیرقانونی، خلاف اخلاق و ایجاد هماهنگیهای لازم با سایر دستگاهها برای جلوگیری از اینگونه تخلفات؛
-سازماندهی و هدایت چاپ و نشر و توزیع کتابهای درسی، اسناد و مدارک مهم حزبی و دولتی و سایر اسناد؛
-مدیریت بر امور کپیرایت، رسیدگی بر موارد نقض حقوق معنوی آثار داخلی و خارجی، و سازماندهی و شرکت در مذاکرات و معاهدات و موافقتنامههای دو جانبه و چند جانبه در خصوص حقوق معنوی و اجرای آن در چین؛
-انجام مبادلات مطبوعاتی و انتشاراتی و مالکیت معنوی در سطح بینالمللی و همکاری و هماهنگی در زمینهی واردات و صادرات کتاب، نشریات، و آثار الکترونیکی؛
-برنامهریزی لازم برای آمادهسازی، تصحیح و انتشار اسناد و مدارک و کتابهای قدیمی و نسخ خطی؛
-تکمیل و تدوین و طراحی برنامههای لازم برای توسعهی علمی و فنی و استاندارد سازی بخش مطبوعات و انتشارات و توسعهی همکاریهای علمی و تکنولوژیکی در این بخش؛
-تهیه و اجرای برنامههای لازم آموزشی برای مدیران مطبوعات، انتشارات، و کپیرایت، و سازماندهی اسناد ملی و اعطای جایزه به مدیران فعال این بخشها؛
-و سایر مواردی که از سوی شورای دولتی بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد.
بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، مطبوعات و روزنامهها و مجلات، تولید و انتشار آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی، توزیع نشریات، صنایع چاپ و نشر، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین؛ وزارت فرهنگ چین
کتابشناسی
- ↑ گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد1،ص.491-493.