پرش به محتوا

مکتب نقاشی توساها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).
Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[مکتب نقاشی توساها|مکتب توسا یا توساها]]: این مکتب میراث دار یاماتوئه است و از آن با نام یکی از سبک‌های یاماتوئه هم نام می‌برند. این مکتب در نیمه نخست [[دوره موروماچی|دوران موروماچی]] بنیان گذاشته شد و نقاشان آن معمولا نام توسا را بر خود می‌گذارند. نخستین کسی که نام توسا را بر خود گذاشت توسا یوکیهیرو (土佐行広/Tosa Yukihiro) است، اما این توسا میتسونوبو (土佐光信/Tosa Mitsunobu(?-1522)) نقاش اواخر [[دوره موروماچی]] بود که آن را به اوج خود رساند. این مکتب در کنار مکتب کانوها، به عنوان دو سبک اصلی نیهون‌گا تا اواخر [[دوره ادو]] ادامه یافتند با این تفاوت که کانوها مکتبی از [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] یا کانگا بود.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref>
مکتب توسا یا توساها، میراث دار یاماتوئه است و از آن با نام یکی از سبک‌های یاماتوئه هم نام می‌برند. این مکتب در نیمه نخست [[دوره موروماچی|دوران موروماچی]] بنیان گذاشته شد و نقاشان آن معمولا نام توسا را بر خود می‌گذارند. نخستین کسی که نام توسا را بر خود گذاشت توسا یوکیهیرو (土佐行広/Tosa Yukihiro) است، اما این توسا میتسونوبو (土佐光信/Tosa Mitsunobu(?-1522)) نقاش اواخر [[دوره موروماچی]] بود که آن را به اوج خود رساند. این مکتب در کنار مکتب کانوها، به عنوان دو سبک اصلی نیهون‌گا تا اواخر [[دوره ادو]] ادامه یافتند با این تفاوت که کانوها مکتبی از [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] یا کانگا بود.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[[هنر ژاپن]]
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]]؛ [[نقاشی نيهون‌گا]]
*[[نقاشی ژاپن]]
 
*[[نقاشی نيهون‌گا]]
==منبع اصلی==
==کتابشناسی==
<references />
 
== نویسنده مقاله ==
قدرت اله ذاکری
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۲۱

مکتب توسا یا توساها، میراث دار یاماتوئه است و از آن با نام یکی از سبک‌های یاماتوئه هم نام می‌برند. این مکتب در نیمه نخست دوران موروماچی بنیان گذاشته شد و نقاشان آن معمولا نام توسا را بر خود می‌گذارند. نخستین کسی که نام توسا را بر خود گذاشت توسا یوکیهیرو (土佐行広/Tosa Yukihiro) است، اما این توسا میتسونوبو (土佐光信/Tosa Mitsunobu(?-1522)) نقاش اواخر دوره موروماچی بود که آن را به اوج خود رساند. این مکتب در کنار مکتب کانوها، به عنوان دو سبک اصلی نیهون‌گا تا اواخر دوره ادو ادامه یافتند با این تفاوت که کانوها مکتبی از نقاشی چینی یا کانگا بود.[۱]

نیز نگاه کنید به

هنر ژاپن؛ نقاشی ژاپن؛ نقاشی نيهون‌گا

منبع اصلی

  1. ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.

نویسنده مقاله

قدرت اله ذاکری