پرش به محتوا

اعتقاد به اروح در اتیوپی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
اعتقاد به ارواح و نقش موثر آنان در زندگی افراد جامعه از دیگر سنت‌های مهم کلیه [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل اتیوپی]] است و تقریبا تمام مردم این کشور حتی [[اسلام و مسلمانان اتیوپی|مسلمانان]] و [[مسيحيت در اتیوپی|مسیحیان]] به ارواح و حضور دائمی آنها در زندگی آدمیان باور دارند و حتی این اعتقاد عمیق را وارد [[ادیان در اتیوپی|ادیان]] خود ساخته‌اند.  
اعتقاد به ارواح و نقش موثر آنان در زندگی افراد جامعه از دیگر سنت‌های مهم کلیه [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل اتیوپی]] است و تقریبا تمام مردم این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] حتی [[اسلام و مسلمانان اتیوپی|مسلمانان]] و [[مسيحيت در اتیوپی|مسیحیان]] به ارواح و حضور دائمی آنها در زندگی آدمیان باور دارند و حتی این اعتقاد عمیق را وارد [[ادیان در اتیوپی|ادیان]] خود ساخته‌اند.  


اتیوپیایی‌ها معمولا وقوع بیماری‌های مسری را حاصل خشم ارواح شر و موذی دانسته و در بسیاری از موارد بیماران خود را به نزد پزشکان سنتی که مدعی روح گیری می‌باشند برده و از آنها درخواست می‌کنند با شفاعت نزد ارواح شر و بدجنس سلامتی بیماران را بازگردانند. [[کشاورزی اتیوپی|کشاورزان]] نیز کم حاصلی زمین‌های خود را به ارواح خبیثه نسبت داده و در این گونه موارد به ادعیه‌ای خاص پناه می‌برند.  
اتیوپیایی‌ها معمولا وقوع بیماری‌های مسری را حاصل خشم ارواح شر و موذی دانسته و در بسیاری از موارد بیماران خود را به نزد پزشکان سنتی که مدعی روح گیری می‌باشند برده و از آنها درخواست می‌کنند با شفاعت نزد ارواح شر و بدجنس سلامتی بیماران را بازگردانند. [[کشاورزی اتیوپی|کشاورزان]] نیز کم حاصلی زمین‌های خود را به ارواح خبیثه نسبت داده و در این گونه موارد به ادعیه‌ای خاص پناه می‌برند.  


این وضعیت البته در بین پیروان آیین‌های بومی بسیار نیرومندتر است و آنان بروز حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، [[خشکسالی های پیاپی در اتیوپی|خشکسالی]] و رعد و برق را نیز ناشی از خشم ارواح شر می‌دانند و در چنین مواقعی به قربانی کردن یک یا چند راس گاو و گوسفند و هدیه آن به خدایان خود پرداخته و از آنها درخواست می‌کنند به مقابله با جادوی ارواح موذی برخاسته و خوشبختی را به آنها بازگردانند<ref name=":0">برگرفته از [http://www.peopleofEthiopia.com/2012 http://www.people of Ethiopia.com/2012]</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [[اتیوپی]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 49-50.</ref>.
این وضعیت البته در بین پیروان آیین‌های بومی بسیار نیرومندتر است و آنان بروز حوادث طبیعی همچون [[سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین|سیل]]، زلزله، [[خشکسالی های پیاپی در اتیوپی|خشکسالی]] و رعد و برق را نیز ناشی از خشم ارواح شر می‌دانند و در چنین مواقعی به قربانی کردن یک یا چند راس گاو و گوسفند و هدیه آن به خدایان خود پرداخته و از آنها درخواست می‌کنند به مقابله با جادوی ارواح موذی برخاسته و خوشبختی را به آنها بازگردانند<ref name=":0">برگرفته از [http://www.peopleofEthiopia.com/2012 http://www.people of Ethiopia.com/2012]</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۹: خط ۹:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE%DB%8C اتیوپی]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 49-50.
== نویسندگان مقاله ==
امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی

نسخهٔ ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۴۲

اعتقاد به ارواح و نقش موثر آنان در زندگی افراد جامعه از دیگر سنت‌های مهم کلیه قبایل اتیوپی است و تقریبا تمام مردم این کشور حتی مسلمانان و مسیحیان به ارواح و حضور دائمی آنها در زندگی آدمیان باور دارند و حتی این اعتقاد عمیق را وارد ادیان خود ساخته‌اند.

اتیوپیایی‌ها معمولا وقوع بیماری‌های مسری را حاصل خشم ارواح شر و موذی دانسته و در بسیاری از موارد بیماران خود را به نزد پزشکان سنتی که مدعی روح گیری می‌باشند برده و از آنها درخواست می‌کنند با شفاعت نزد ارواح شر و بدجنس سلامتی بیماران را بازگردانند. کشاورزان نیز کم حاصلی زمین‌های خود را به ارواح خبیثه نسبت داده و در این گونه موارد به ادعیه‌ای خاص پناه می‌برند.

این وضعیت البته در بین پیروان آیین‌های بومی بسیار نیرومندتر است و آنان بروز حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، خشکسالی و رعد و برق را نیز ناشی از خشم ارواح شر می‌دانند و در چنین مواقعی به قربانی کردن یک یا چند راس گاو و گوسفند و هدیه آن به خدایان خود پرداخته و از آنها درخواست می‌کنند به مقابله با جادوی ارواح موذی برخاسته و خوشبختی را به آنها بازگردانند[۱].

نیز نگاه کنید به

آداب و رسوم در اتیوپی؛ مناسبات قبیلگی در اتیوپی؛ سنت مهمان نوازی در اتیوپی

کتابشناسی

منبع اصلی

عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 49-50.

نویسندگان مقاله

امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی