شمنیسم در قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 قزاقستان]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار) | صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 قزاقستان]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار) | ||
نسخهٔ ۹ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۰۱
شمنیسم یا ASC که یکی از اشکال دینداری ماقبل ادیان بزرگ و توحیدی است جزء مکاتب عرفانی بشمار میرود. شمن که پیرو مکتب شمنیسم است از زبان تونغوزی سیبری به معنی دانا گرفته شده است، این آیین ابتدا در میان شکارچیان سیبری و آسیای میانه پدید آمد، و بعدها در میان مردم قبایل آفریقا، سرخ پوستان آمریکای لاتین و اقوام ترکتبار و مغولان و بیشتر بین جوامع شکارچی با الگوهای زیستی مبتنی بر کشاورزی یا شبانی پدیدار شده است. اولین نشانههای شناخته شده ی گرایش انسان به عرفان یا میستی سیزم به اندیشهها و عقاید شمنها بر میگردد، شمن باوران مدعی ارتباط با ارواح و عالم بالا هستند، آنها باور دارند که یک شمن با قدرت جادویی که دارد به عالم خلسه وارد میشود و روح را از تن جدا میکنند و به عالم اعلی میپیوندد.
دف به شمن کمک میکند که به مرکز جهان راه یابد آنان با قدرت روحی و ارتباط با خدای آسمان و جادو پزشکی و نواختن طبل یا دف به عالم خلسه میروند و با تاثیرگذاری در حوادث به کمک اجنه و ارواح و موجودات غیرعادی ذهنی دردهای انسانها را التیام میبخشند. پیشگویی آینده نیز یکی دیگر از باورها در شمنگرایان است. شمنها برای رسیدن به خلسه، از راههای گوناگون از جمله رقص و حرکات تکراری، تلقین به خود، تمرکز بر یک ریتم مکرر و استفاده از مواد روانگردان استفاده میکنند در بین اقوام و قبیلههای مختلف رسیدن به مقام شمنی قوانین خاصی وجود دارد، بعضی مقام شمنی را موروثی میدانند و بعضی دیگر افراد برای رسین به مقام شمنی و ارتباط با ارواح از زندگی مدتی در جنگل و دوری از آدمیان حاصل میشود، بعضی دیگر از اقوام هم وجود بیماری صرع در افراد را نشانه وجود استعداد ذاتی برای رسیدن به مقام شمن میدانند. هر قبیله حداقل دارای یک شمن بود که در قبایل بزرگ گاه تعدادی شمن زیر نظر یک شمن بزرگتر به انجام وظایف خود میپرداختند.
مهمترین وظایف شمن قبیله به عنوان یک مقام روحانی؛ یافتن گیاهانی که در درمان بیماریها کاربرد داشتند، شفا دادن، گشودن بخت قبیله در شکار و جنگ، هدایت افراد در مواقع خاص به عوالم روحانی، طلب آمرزش برای روح مردگان، احترام به ارواح و از جمله وظایف شمنان اولیه بوده است که به تدریج با طی زمان و تکوین آموزههای باطنی، معرفتی به دست آمد که در پی کامل کردن، بی عیب و نقص کردن، سالکین مراحل آموزشی چندی را نیز در بر میگرفت یک دشمن فرزانه که وجود خود را هدیهای از جانب عقاب - سمبلی برای خداوند - میداند، خود هدیه ایست از جانب عقاب برای کسانی که او در دسترسشان است. زیرا این مرشد خود را در دسترس هر موقعیت و مناسبتی قرار نمیدهد؛. شاید به همین دلیل است که هنوز عقاب در فرهنگ آسیای مرکزی، مخصوصا در بین مردم قزاقستان و مغولستان به عنوان یکی از نمادهای مهم بشمار میرود.
از دیدگاه شمنیسم انسان کامل موجودی بی عیب و نقص است. این بی عیب و نقصی ماحصل اقتدار و نتیجه سلوک اوست؛ با خاموش شدن گفت وگویی درونی، با از بین رفتن تنشها و تناقضات، دل ناوال راهبر زندگی میشود، بی عیب و نقصی مکانیسم ذاتی دل است[۱][۲][۳][۴].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ توحیدی، عماد،۱۳۹۰، دف در آیین شمن،سایت انتشارات سوره مهر، ۱۳۹۱http://www.aviny.com/News/91/06/26/01.aspxhttp://sociologyscience.com/index.php?option=com_content&view=article&id=326:2012-06-15-04-43-
- ↑ مایکل وینکلمان/ برگردان رضا اسکندری 16&catid=71:2012-07-12-03-23-50&Itemid=123 http://anthropology.ir/article/23325
- ↑ انسان کامل از دیدگاه [./شمنیسم_در_قزاقستان شمنیسم] ، گردآوری و تالیف: م. پورآزاد، مجله دانش یوگا، شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ http://www.aftabir.com/articles/view/religion/philosophy/c7c1197735780p1.php/ 231
- ↑ برگرفته از (http://www.iricap.com)
منبع اصلی
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
نویسنده مقاله
اصغر صابری